• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska przegrywa z Nową Politechniczną

Maciej Naskręt
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna. Ulica Do Studzienki w Gdańsku. To tędy po wyburzeniach budynków, których część zlikwidowana zostanie jeszcze w tym roku, pobiegnie ul. Nowa Politechniczna.

Władze Gdańska zdecydowały się odłożyć na później projektowanie i budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (na południu miasta), mimo rozpoczętego przetargu m.in. na opracowanie koncepcji jej przebiegu. Jej miejsce na liście inwestycji zajęła ul. Nowa Politechniczna, która ma łączyć Wrzeszcz z Moreną. Przygotowaniem inwestycji zajmie się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Czy to dobrze, że miasto zmieniło plany inwestycyjne?

Mieszkańcy południa Gdańska, którzy liczyli na szybkie powstanie ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Świętokrzyskiej, będą musieli na jej budowę poczekać nieco dłużej. To efekt ustaleń władz Gdańska odnośnie planów transportowych miasta. Przypomnijmy, że droga ma usprawnić przejazd od al. Havla zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska i po drodze minąć m.in. Osiedle Kolorowe zobacz na mapie Gdańska. Koszt tego przedsięwzięcia to maksymalnie 220 mln zł.

Wyższy priorytet na liście zadań miasta Gdańska zyskała ul. Nowa Politechniczna, która ma połączyć m.in. Wrzeszcz (rejon ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska) z Moreną - ulice: Bulońską i Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, po drodze przechodząc pod estakadą na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tym zamianom nie przeszkodził nawet fakt, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła dwuetapowy przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla właśnie ul. Nowej Świętokrzyskiej. W pierwszym etapie przyjęto zgłoszenia dziewięciu firm i konsorcjów do realizacji zadania. Przetargu już nie rozstrzygnięto.

DRMG po zawieszaniu postępowania przetargowego poinformowała, że pozyskanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Świętokrzyskiej nie ma w tej chwili sensu, bowiem nowa droga nie zaspokajałaby potrzeb mieszkańców w zakresie transportu tramwajowego.

Czytaj też: W 14 minut z Wrzeszcza na Ujeścisko

- Decyzja o unieważnieniu przetargu na dokumentację projektową dla ul. Nowej Świętokrzyskiej na rzecz Nowej Politechnicznej została podjęta na podstawie Analizy Wielokryterialnej przeprowadzonej przez Biuro Rozwoju Gdańska. Wynik analizy wskazuje wyższy priorytet realizacji linii tramwajowej w ul. Nowej Politechnicznej nad Nową Świętokrzyską - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Niebawem przetarg na dokumentację dla Nowej Politechnicznej

Póki co, ul. Nowa Politechniczna istnieje wyłącznie na planach planistów z Biura Rozwoju Gdańska. Do rozpoczęcia budowy potrzebne jest nie tylko opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej, ale także uzyskanie stosownych zezwoleń - decyzji środowiskowej czy pozwolenia na budowę.

Inwestycję poprowadzi DRMG. - Plan jest taki: niebawem chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji i projektu budowlanego dla tej inwestycji. Dodatkowo wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał pozyskać właściwe zezwolenia na realizację przedsięwzięcia - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

To oznacza, że budowa ul. Nowej Politechnicznej byłaby trzecia w kolejności do realizacji w nowej perspektywie budżetowej. Pierwszeństwo mają ul. Nowa Bulońska oraz ul. Nowa Jabłoniowa.

- Dla pierwszej ulicy projekt budowlany jest praktycznie gotowy. Posiadamy też prawomocną decyzję środowiskową. W przypadku ul. Nowej Jabłoniowej kończymy opracowywanie koncepcji, wciąż trwają ustalenia, jak pobiegnie przy tej ulicy linia tramwajowa - mówi Bartosiewicz.

Założenia ul. Nowej Politechnicznej według Biura Rozwoju Gdańska.


Liczba inwestycji m.in. zależna od wysokości środków własnych Gdańska

Polityka Miasta jest zgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej dla nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, gdzie dofinansowanie uzyskają przede wszystkim projekty powiązane z rozbudową infrastruktury transportu publicznego.

Problem w tym, że wciąż jednak Komisja Europejska nie notyfikowała wszystkich programów, z których będą wypłacane dotacje. W efekcie nie wiadomo, póki co, w ilu procentach będą zwracane pieniądze na inwestycje.

Mowa jest o zwrotach z UE od 50 do nawet 70 proc. Wszyscy jednak zgodnie twierdzą, że na zwrot w wysokości 85 proc. nie ma szans, jak miało to miejsce na przykład przy budowie Trasy Słowackiego czy Południowej Obwodnicy Gdańska. Dlatego przy niskich zwrotach może okazać się, że w budżecie miasta nie ma pieniędzy na realizację wszystkich inwestycji.

Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska. Planiści ustalą od nowa "ranking" istotnych ulic na południu Gdańska.
Kiedy zatem realizacja ul. Nowej Świętokrzyskiej?

Odpowiedź na pytanie, kiedy mieszkańcy pojadą ul. Nową Świętokrzyską tramwajem, autobusem czy samochodem, poznamy najszybciej po ukazaniu się zaktualizowanego programu strategicznego, który będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej zostało przesunięte w czasie, co nie oznacza, że miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - W pierwszej kolejności chcemy pozyskać dokumentację dla linii tramwajowych, których konieczność realizacji została przestawiona w Analizie Wielokryterialnej - mówi Dawidowski.

W miarę dostępności środków uruchamiane będą kolejne przetargi na dokumentacje projektowe.

Lokalni aktywiści: obie inwestycje są ważne, ale są szczegóły

Zdaniem władz Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) dobrze stało się, że przy obu wspomnianych przedsięwzięciach przewidziana jest realizacja nie tylko samych jezdni, ale również linii tramwajowych poprawiających w znaczący sposób niewystarczającą ofertę transportu zbiorowego w tej części miasta.

- Obie inwestycje przyczynią się do poprawy funkcjonowania transportu. Nowa Politechniczna wraz z Nową Bulońską Północną zapewni krótszy dostęp z południowych dzielnic do Wrzeszcza, natomiast Nowa Świętokrzyska poprawi jakość podróży po samym południu - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Zdaniem lokalnych aktywistów podstawowe pytanie nie powinno jednak dotyczyć ich priorytetu, co ostatecznego kształtu. - Nie możemy powtórzyć błędów z ostatnich lat i budować kolejnych przelotówek rozdzierających miasto. Szczególnie istotne jest to w przypadku Nowej Politechnicznej, której dokładny przebieg i forma już teraz budzi duże kontrowersje - podkreśla Spieglanin.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (386) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Czy to oznacza, że kamienica Politechniczna 9 została odnowiona, żeby była ładniejsza podczas rozbiórki?

    • 21 2

    • (1)

      Zapewne nie jest pod ochroną konserwatorską, więc właściciel(e) skoro chcieli, to wyremontowali. Konserwator by nie pozwolił nic na fasadzie ruszyć...

      • 2 1

      • a kto wydał zezwolenie na jej remont??

        kto wydał zezwolenie na postawienie rusztowań na ul. Do Studzienki w trakcie tego żałosnego odmalowywania elewacji kamienicy??? kto i w jakim celu? tak, ten kolor zdecydowanie ładniej będzie wyglądał przy rozbiórce.. ps: ciekawe o ile wzrosła "wartość" budynku po tym liftingu....

        • 0 0

    • Więcej kasy w ramach rekompensaty sobie policzą

      bardzo droga ta odnowa wyjdzie

      • 2 2

    • właśnie to mnie też zadziwiło

      a w sumie taki ładny stylowy dom

      • 5 2

  • 10 przystanków tramwajowych? Na Chełmie niczego się nie nauczyli?

    • 0 0

  • Kolejny ´poroniony pomysl

    Wiszkoszosc budynkow na ulicy "Do Studzienki to stare zabytkowe obiekty. Czyzby kolejny raz Budyn i jego klika dobiera sie do niszczenie zabytkowej materia miasta. Ci panowie feudalni z nikim sie nie licza. Napewno znajomi deweloperzy gdanskiego krola juz maja plany i juz sa wlascicielami terenow, na ktorych stoja stare budynki i tam wybuduja nam nowe betonowe "bunkry" wokol "nowej" Politechnicznej. Ulica Do Studzienki ma niepowtarzalny klimat. Budowa Nowe Politechnicznej bedzie kolejnym bublem tak jak jest nim nowa Slowackiego, ktora wcale nie rzoladowala ruchu drogowego na wyzsze tarasy Gdanska. Kolejny poroniony pomysl cyrku , ktorego dyrektorem jest pan Budyn

    • 4 2

  • problem korków w Gdańsku rozwiąże betonowy mur i zasieki odgradzające południowe dzielnice. (3)

    • 6 21

    • >>>>

      Pajac.....!!!!!!

      • 0 0

    • To w psychiatryku też macie internet? (1)

      • 8 3

      • to was trzeba pozamykać blachosmrody, trzeba mieć coś z deklem

        żeby dzień w dzień tracić 3 godziny życia w korkach.

        • 0 2

  • Wrzeszcz ma byc jednym wielkim skrzyżowaniem? (11)

    Rada dzielnicy zajmuje się ławeczkami przy "Wysepce", a milczy, przy tak niebezpiecznych inwestycjach,które szatkują dzielnicę ruchem kołowym czyniąc, ją jeszcze trudniejszą do mieszkania.Czy nikt nie zauważa, że przez skrzyżowanie "Miszewskiego" przelewa się także ogromna ilość pieszych- dzieci idące do rejonowej szkoły, studenci, mieszkańcy zdążajacy do pracy czy na targ. Czy ktoś przywroci we Wrzeszczu miejsce pieszym- czy ważniejsi jest ruch tranzytowy?

    • 29 12

    • (2)

      Gdyby nie Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, to nawet by ludzie nie wiedzieli, jak to ma wyglądać. Zobacz na slajdach,kto wymusil na BRG pokazanie projektu Nowej Politechnicznej.

      • 5 5

      • dzieki za rozweselenie w tak chmurny dzien

        pierwsza uchwała w tej sprawie zapadła już w 2002 patrz ( UCHWAŁA NR XLIV/1315/2002 RADY MIASTA GDAŃSKA z dnia 24 stycznia 2002 roku ) a potem wystarczyło sledzić postęp prac nad planem i jego uchwalenie na st. BRG - wystarczy wyguglać nawet na Wikimapie jest dostępny planowany przebieg. Kto mieszka we Wrzeszczu to wie,że wykup mieszkań przy końcu ul.Do Studzienki od dawna był wstrzymany a same budynki przeznaczone do "utylizacji" :(

        ale podziwiam chęć do wylansowania się

        • 2 0

      • Ale co ma sam pomysł wymuszenia pokazania projektu do idei zarżnięcia miasta?
        To tak jakby wskazać że do powieszenia skazańca zamiast sznura konopnego użyć wyściełanego futerkiem.

        • 4 3

    • Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie budowa przejścia podziemnego. (4)

      • 7 8

      • samochody do podziemi, ludzie na poziomie gruntu (3)

        Obawiam się kyselak, że miasto szykuje dla ciebie złe wiadomości: likwidacja istniejących tuneli dla pieszych, tworzenie przejść dla pieszych na poziomie jezdni. Miasto ma być dla ludzi a nie głównie dla pojazdów.

        • 8 9

        • Pojazdami nie jeżdżą ludzie tylko źli kosmici (2)

          Oj, bajker, bajker, jak ty coś piergolniesz...

          • 4 4

          • w pojazdach jest zwykle jeden człowiek

            czyli pojazdy raczej wożą powietrze niż ludzi. Potem jeden człowiek wysiada z pojazdu, a pojazd pozostawia na chodniku, utrudniając poruszanie się innym ludziom.

            • 3 1

          • pojazdy dwuśladowe są najmniej efektywnym przestrzennie sposobem poruszania się po mieście

            w samochodach zaparkowanych na chodnikach ludzi zwykle nie ma, ale zajmują chodniki ludziom. Jak się miasto przeznaczy dla ludzi, nie będzie miejsc do parkowania dla wielu - rozsądni zrezygnują z samochodu wcześniej niż myślisz.

            • 3 5

    • za PRL powstał plan zaorania Gdańska (1)

      potem ten plan złagodzono i postanowiono zaorać to, co ocalało - czyli głównie właśnie Wrzeszcz.

      • 6 10

      • Nie tylko, wyburzono sporą część Letnicy pod hasłem REWITALIZACJA, teraz podobny los po części dotyka Dolne Miasto a w kolejce czeka Biskupia Górka, Dolna Brama i część Orunii.
        Przecież zaraz podobny projekt powstanie, by zrobić Nową Małomiejską i Świętokrzyską.
        To nie jest urbanistyka tylko mord na żywej miejskiej tkance czyli coś od czego się od wielu lat odchodzi w wielu miastach Europy, Ameryki czy Azji jak np. w Korei.

        • 7 4

    • oczywiście

      należy jak najsprawniej sprowadzić potoki samochodów w centralne miejsca miasta - sama linia tramwajowa by tego nie dała więc dobudujemy do niej jezdnie :P

      budując przelotówki przez centrum zabijamy miasto - zamiast tworzyć dogodne dojazdy do obwodnic wpychamy tranzyt w środek miasta :(

      • 7 5

  • Dlaczego wszystkie ulice... (3)

    ... mają się nazywać Nowa... Normalnie nazwać ulicę

    • 23 31

    • Właśnie!

      Jana Pawła, od drugiego do nieskończoności.

      • 0 0

    • Nowa to nazwa robocza (1)

      to samo było ze Słowackiego,
      tak ciężko to zrozumieć.

      • 25 0

      • Kurde...

        ... prowokacja się nie udała, brawa dla przedmówcy. :D

        • 3 4

  • Nie czytałam artykułu ale czy oni chcą zmienicć nazwę ulicy Do Studzienki na Nową Politechniczną? (1)

    Jeśli tak to po co co złego w Do Studzienki?

    Z kolei jeśli ul. Nowa Politechniczna ma być nową ulicą to w porządku. Aczkolwiek uważam, że nadawanie ulicom nazw w stylu Nowa Coś Tam to głupota i lenistwo. Nie można zrobić całkowicie nowej nazwy bez dodawanie słowa Nowa przed nazwą ulicy już istniejącą?

    • 1 4

    • nie czytałam Twojego posta

      ale czy musisz zawsze coś pisać nawet jak nie przeczytasz o czym jest artykuł?

      • 2 1

  • Morena? (1)

    Nie ma takiej dzielnicy! To jest nazwa spółdzielni mieszkaniowej a nie dzielnicy!

    • 4 2

    • co ty powiesz, serio?

      • 0 0

  • Już po wyborach, lemingowe "Południe" gremialnie głosujące na Budynia może już poznać prawdę. (17)

    • 141 72

    • (8)

      moze i lemingowe
      tylko czy jakis nielemingowy kandydat co innego im obiecywal?

      • 13 10

      • była kandydatka, która kładła wyraźny nacisk na potrzebę dialogu społecznego (7)

        zrobiła niezły wynik.

        • 10 9

        • (2)

          o wyborze budowy drogi dialog bylby jak na tym forum

          • 4 1

          • znam inne, w bibliotece Manhattanu dialog na temat sensu budowy Drogi Czerwonej (1)

            miał bardzo sensowny charakter. I to już kilka lat temu.

            • 0 4

            • to był otwarty wstep czy na zaproszenia?
              byly o tym powszechne informacje czy tylko moze na jakiejs stronie dla zainteresowanych na fejsie?
              czy grupa panelistow byla w ten sposob dobrana?
              i czemu nie odbyla sie gdzies na poludniu gdanska? nikt by tam z centrum nie chcial pojechac podyskutowac?;)

              • 0 0

        • (3)

          "potrzeba dialogu spolecznego" co za frazes

          • 12 1

          • to frazes jak konsultacje społeczne

            przy wyłożonym planie zagospodarowania. Rada miasta i tak uchwali co będą chciały dewelopery...

            • 3 1

          • co proponujesz?

            jak na razie w tym "dialogu" sam uczestniczysz, stosując formy, które cię dyskredytują, jako partnera.

            • 0 0

          • jak nie rozumiesz, to nie hejtuj przynajmniej

            • 1 3

    • jak mają głosować na Budynia skoro cebulaki nie meldują się w Gdańsku? (2)

      spójrz na ich nr rej. ne no nke ngi i inne. mieszkają tutaj a tam są zameldowani i pilnują hektara po rodzicach

      • 25 5

      • (1)

        Aleś ty durny. Oni są zameldowani, ale auta są na mamusię w Pierdziszewie,bo zniżki za OC/AC lepsze... Ciekawe,kiedy ubezpieczyciele wezmą się za ściganie bezczelnych wyłudzaczy?

        • 22 5

        • Głuszek Gromadzki i Adamowicz to som kuzyni

          i po to jest nowa politechniczna żeby do PKM byłdobry dojazd

          • 1 4

    • mieszkam na oruni górnej (1)

      nie głosowałam na obecnego prezydenta, bo szkoda głosu. T o co wyprawia w głowie się nie mieści, czego dowodem jest ów nowy pomysł.

      • 7 10

      • n o to teraz nie żałuj ze ci drogi nie buduje. Nie jesteś zameldowany nie masz głosu

        • 2 7

    • Dokładnie, trzeba drogami podbudować reputację w nieco bardziej zbuntowanym Wrzeszczu

      Ogólnie dobrze, że chcą rozbudowywać, ale określanie priorytetów jak i sposoby wykonania to już za wysoka półka dla plebsu, by to ogarnąć. No ale czego oczekiwać od tych geniuszy inżynierii.

      • 5 5

    • Nie twój kandydat więc morda w kubeł

      • 6 4

    • Otóż to. Intratne nowe świeżo spalone Garnizony, trzeba lemingi z wysokiej półki podłączyć do obwodnicy. A śmierdziele z południa bydgoskie, olsztyńskie, niech stoją na jednopasmowej dziurawej błotnistej dróżce wiejskiej ;) A jeszcze im sołtys Kolbud ostatnio zafundował permanentny korek przy zjeździe. Cierpienie jest dobre dla duszy :)

      • 32 18

  • za dużo przyjezdnych (3)

    ilość emigrantów z lidzbarka, grudziądza, pucka, starogardu jest przyczyną mega korków. Część to biznesmeeny ;) ale duża część zwykła kadra. Zresztą nie ma sensu oceniać. Skoro wprowadzamy przywileje wolnych stref ekonomicznych to niech ta praca będzie dla ludzi z Trójmiasta a nie dla cwaniaczków przyjezdniaków którzy za pół ceny to zrobią plus lo...a. Smutne ale prawdziwe. Wielu się to nie spodoba ale tak jest. Nasyciła się nimi Wa-wa to szukają odskoczni u nas. Warszawa zaczęła się bronić chociażby wprowadzeniem przywilejów komunikacyjnych dla swoich mieszkańców A my co? Stoimy w miejscu.

    • 10 7

    • imigrantów baranku

      resztę treści pozwolę sobie nie skomentować...

      • 0 1

    • możnaby oznakować kolorami beretów np. kto skąd jest

      ale nie trzeba tego robic. Widać po jeździe lub samych rejestracjach. Szkoda mojej kasy na podatki. Bo Mogliby jeździć na hulajnogach jak dla mnie albo pieszo drałować.

      • 1 4

    • racja

      to fakt akurat ale dopisać trzeba mocno kartuzy i koscierzyne do tego.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane