- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (110 opinii)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (125 opinii)
- 3 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (163 opinie)
- 4 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (150 opinii)
- 5 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (237 opinii)
- 6 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (14 opinii)
Nowa Wałowa: urzędnicy otwarci do rozmowy, ale projektu nie pokazali
Władze miasta zapewniają, że nie mają nic do ukrycia w sprawie ul. Nowej Wałowej, ale na spotkanie z dziennikarzami urzędnicy nie przynieśli projektu budowlanego, bo... jest zbyt duży.
Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej, zaczął spotkanie od ataku na dziennikarzy, którzy jego zdaniem są nierzetelni, a pisząc o Nowej Wałowej posiłkują się nieprawdziwymi informacjami. Przypomnijmy: w ostatnich dniach o projekcie Nowej Wałowej krytycznie pisały wszystkie trójmiejskie media: nie tylko Trojmiasto.pl, ale także Gazeta Wyborcza i Dziennik Bałtycki. Sęk w tym, że zastępca prezydenta nie ujawnił "prawdziwych informacji", a pytany o szczegóły projektu najczęściej zasłaniał się brakiem pamięci.
Jaka jest więc urzędnicza prawda o projekcie Nowej Wałowej? Trudno powiedzieć, bo choć urzędnicy cały czas powtarzają, że nic nie ukrywają, to projektu drogi nie byli w stanie przedstawić. Dlaczego? Jak tłumaczą - "zawiera on się w zbyt wielu tomach i liczy setki stron".
Tyle tylko, że z zamieszczaniem elektronicznych wersji projektów budowlanych bez problemu radzą sobie inne instytucje miejskie, jak np. Zarząd Dróg i Zieleni, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska czy Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Przedstawiciele miasta zapewniają, że pokażą projekt, ale dopiero podczas oddzielnego spotkania.
- To nie będzie tunel, lecz przejście naziemne, poprowadzone pod drogą, która w tym miejscu, z racji najazdu do wiaduktu nad ul. Jana z Kolna i torami kolejowymi, biegnie na wysokości 80 cm - przekonywał Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.
Hm, czyli jeśli przejście nie będzie tunelem albo zagłębieniem terenu ze schodami lub rampami, to przyjdzie nam je pokonywać na czworakach. Urzędnicy zastrzegają jednak, że lokalizacja tego przejścia nie jest ostateczna i równie dobrze może być przesunięte między filary estakady i tory tramwajowe (te będą na poziomie gruntu) lub w ogóle się z niego zrezygnuje.
- Ze względów bezpieczeństwa przejście na poziomie gruntu na pewno nie może powstać zaraz po zjeździe z estakady - tłumaczy Bielawski, dodając że chodzi o problemy z wyhamowaniem aut podczas złych warunków atmosferycznych.
Choć urzędnicy mówią o "miejskiej alei", to na odcinku od ul. Jana z Kolna do ul. Jaracza nie zaplanowali nic poza jezdnią i torowiskiem tramwajowym. Piesi i rowerzyści będą musieli poruszać się alternatywną drogą przez ul. Robotniczą - Jaracza, bo dopiero tam powstanie chodnik.
Są na szczęście dwie dobre wiadomości: ostatecznie zrezygnowano z pomysłu montażu ekranów akustycznych i budowy całej drogi na wysokim, 1,5-metrowym nasypie.
- To zasługa władz miasta, które zakwestionowały to rozwiązanie. Projektanci argumentowali, że nasyp będzie elementem ochrony przeciwpowodziowej, choć jednocześnie w projekcie zawarto tunel dla pieszych w Drodze do Wolności [z tego też zrezygnowano - dop. red.] - mówi Bielawski.
W pierwszym etapie prac nie powstanie za to prawoskręt z ul. Nowej Wałowej do ul. Jana z Kolna. Ruch będzie odbywał się połączeniem drogowym ul. Jana z Kolna przy estakadzie, dalej przez tereny postoczniowe i do ul. Nowomiejskiej. Kierowcy jadący ul. Jana z Kolna wjadą na ul. Nową Wałową przez skrzyżowanie ul. Jana z Kolna i Nowomiejskiej .
Urzędnicy zapewniają, że wciąż są gotowy do rozmów o ewentualnych zmianach. - Chcemy jednak rozmawiać na poziomie konkretów, a nie rozważań teoretycznych i "dekalogów", bo proces planistyczny już przeszliśmy - dodaje Bielawski.
W pierwszym i jedynym obecnie planowanym etapie całej drogi, powstać mają dwa odcinki. Pierwszy z nich to tzw. mała pętla, czyli fragment ul. Nowej Wałowej między ul. Rybaki Górne (wraz z jej przebudową) a ul. Nowomiejską (wraz z jej częściową przebudową). Odcinek ten liczy 1,2 km ul. Nowej Wałowej, a jego budowa ma pochłonąć 58,5 mln zł. Buduje go firma Budimex.
Drugi i bardziej spektakularny etap budowy nowej ulicy obejmie przedłużenie nowej drogi od ul. Nowomiejskiej do Bramy Oliwskiej , wraz z budową nowego wiaduktu nad ul. Jana z Kolna (sama ulica również będzie przebudowana na krótkim odcinku) i torami kolejowymi. Tym pracom mają towarzyszyć prace w infrastrukturze podziemnej oraz korekta przebiegu torowiska tramwajowego.
Opinie (76) 2 zablokowane
-
2013-01-26 13:52
glupoty
straszny idiotyzm
- 0 0
-
2013-01-25 17:37
projektu nie pokazali, (3)
ale na rozmowy otwarci są, tylko, że o czym wtedy tu gadać?
- 122 1
-
2013-01-26 13:46
Wiaty przystankowe na pętli też usuneli :-)
- 0 0
-
2013-01-26 12:38
Chcą zburzyć chyba najpiękniejszą kamienicę przy Jana z Kolna. Dla Nowej Wałowej.
Co prawda jest zaniedbana, ale to nie powód by burzyć duży, piękny, przedwojenny budynek.
Jak ktoś wie, ile eleganckich budynków nie przetrwało wojny, to każdy zachowany, a współcześnie wyburzony przyprawia co najmniej o zawrót głowy...- 10 1
-
2013-01-25 22:39
A most itak zamknęli.
Chyba , aby kierowcom dokuczyć . Ot tak, dla sportu.
Oni to uwielbiają.- 6 1
-
2013-01-25 17:47
U nas w Gdyni-Kaczych Bukach (3)
mamy same nowe drogi, więc nie musimy budować nowych. Gdynia to miasto nowoczesne
- 16 30
-
2013-01-26 13:09
i smierdzi
ŚLEDZIAMI
- 2 1
-
2013-01-25 21:12
skoro macie nowe miasto, to i macie wszystko w tym mieście nowe. takie dosyć logiczne, tylko co to wnosi do tematu?
- 4 1
-
2013-01-25 21:04
Super nowoczesne a po otwarciu Centrum Wzgórze śródmieście sie wyludni i świętojańska z okolicami
padną i będą kwiczeć i stanie się aleją banków a gdynianie będą modlić się do witryn w nowej galerii amen
- 9 0
-
2013-01-25 17:54
jak dla mnie to poprostu szkoda im terenu pod aleje chodniki i sciezki rowerowe ! (3)
jak by mieli budowac aleje z przejsciami dla pieszych pasami zieleni i szerokimi chodnikami to potrzeba wiecej terenu pod taki projekt. Jak wiecej terenu pojdzie pod chodniki i drogi to mniej wpadnie do kieszeni ze sprzedazy dewelopoerom i inwestorom.
- 22 11
-
2013-01-26 12:47
Już teraz podaż tego wszystkiego przekracza popyt. Że Wam się nie chce rzygać od tej zieleni.
Ile można?
- 1 2
-
2013-01-26 00:56
A może teren tez kosztuje i jakbyśmy miał trochę pojęcia to dostrzeglbys ze w tym miejscu nie mało
- 1 5
-
2013-01-25 23:36
też sądzę, że o to się rozbija cała sprawa
Dzisiaj chętnie ludzie chcą mieszkać w "nowoczesnych" budynkach na "nowoczesnych" osiedlach. Problem polega na tym, że są one bardzo ciasne. Zabudowuje się każdy możliwy skrawek ziemi.
Zobaczmy, jak budowano Zaspę, czy Przymorze. Ile tam jest wolnej przestrzeni, ile zieleni. Niestety, na nowych osiedlach może i drzew tyle samo, ale na 10x mniejszym obszarze :/- 6 0
-
2013-01-26 12:07
Ukontentowany
Ludzie, o co chodzi? Przecież nowa droga rozładuje korki. Chyba o to nam wszystkim chodzi?
- 3 7
-
2013-01-25 19:13
komus bardzo zalezy zeby ta ulica nie powstala (1)
to juz ktorys artykul "o niczym" na temat Nowej Walowej
- 7 16
-
2013-01-26 12:05
bardzo się mylisz
Zależy mi aby ta trasa KO0MUNIKACYJNA powstała. Nie zależy mi a wręcz przeciwny jestem powstaniu ślepej uliczki służącej podwyższeniu zysku nabywców terenu. Przeciwny jestem niekorzystnemu dla miasta stworzeniu warunków do kolejnych korków na JEDYNEJ trasie komunikacyjnej bliskiej Centrum. A moje stanowisko opieram na fakcie, że buduje się coś co jest tajne, ukryte przed ogromną masą ludzi którzy odczują. utrudnienia uzgodnione "szeptanymi" umowami.
- 5 1
-
2013-01-26 11:54
Wszyscy narzekają a na budynia i PO głosują
W Gdyni ludzie chyba mądrzejsi żyją, bo mają prezydenta bardzo dobrego. A Gdańsk, same układy, układziki, afery, budynie i pełowce. I to jakie poparcie. Nie wiem czy Gdańszczanie myślą czy nie, ale smutne to jest. I gadanie, że PO to mniejsze zło jest głupotą , bo są kandydaci nie partyjni. No ale cóż taka wola ludu
- 4 5
-
2013-01-25 17:31
Nowa ulica w Gdańsku będzie (3)
koniec świata
- 30 8
-
2013-01-25 17:41
Nowa i do tego Wałowa ! (2)
nic dodac,
- 3 4
-
2013-01-26 01:29
gdzie ten Koprowski mieszka.. (1)
pewnie gdynianin, bo tak ciagle miesza.
Budowac, aby udroznic Gdansk.Olejcie tych smiesznych dziennikarzy panie Duch.- 2 10
-
2013-01-26 11:18
akurat Nowa Wałowa nic nie będzie "odkorkowywać" a wręcz przeciwnie - stworzy korki.
- 6 4
-
2013-01-25 17:39
oczywiscie ankietę z boku układał sam autor, bo jest tendencyjna jak gazeta wyborcza (4)
a dlaczego nie ma odpowiedzi:a) był czas na płacze i dyskusje, teraz rozpoczyna sie budowa i za poźno na lamenty
b) komu zależy na kolejnej zastopowanej inwestycji na wiele lat?- 43 41
-
2013-01-25 17:43
a o czym ty słoneczko dyskutowałeś skoro NIKT nie widział projektu tej ulicy? ;) (2)
- 19 11
-
2013-01-25 18:41
Bo dyskusja jest na etapie koncepcji, a nie projektu (1)
- 8 7
-
2013-01-26 09:56
Jakiej koncepcji?
Jakiej koncepcji skoro BPTO już zaczęło prace budowlane wg projektu...którego, jak dotąd nikt nie widział.
- 7 2
-
2013-01-26 04:43
b
W przypadku Gdańska kretyńskie decyzje przeważają; dlatego warto powstrzymać konie postępu, jeżeli pędzą wprost w cysternę z guanem
- 4 3
-
2013-01-26 08:49
belawski jak zwykle wykazal sie brakiem kultury. trzeba przyznac mu racje w jednym.
plan zagospodarowania przestrzennego jest gotowy i to oznacza w zasadzie koniec dyskusji. trzeba bylo ta dyskusje przeprowadzic na etapie sporzadzania planu. nowa walowa jest juz stracona. zajmijcie sie lepiej droga czerwona, ktora wyburzy kawal dolnego wrzeszcza! to mozna jeszcze powstrzymac!
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.