• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Nowa Wałowa widziana zza szyby samochodu.


W środę otwarto dla ruchu samochodowego ul. Nową Wałową w Gdańsku. Ta data przejdzie do historii miasta jako triumf ślepoty urbanistów, projektantów i urzędników nad potrzebami pieszych - ocenia Krzysztof Koprowski.



Ulica Nowa Wałowa została oficjalnie przekazana kierowcom do użytku w środę, o godz. 17. Od tego momentu można dojechać samochodem bezpośrednio z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, z pominięciem ul. Jana z Kolna, na tereny postoczniowe. W drodze do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska, przewidziano tylko jedno skrzyżowanie z ul. Nowomiejską zobacz na mapie Gdańska.

- Jednym z największych wyzwań, z którymi musieliśmy się zmierzyć, była konieczność prowadzenia prac nad czynnymi torami kolejowymi, tak aby nie zakłócić kursowania pociągów - przyznaje Bartosz Alejski, kierownik budowy z ramienia firmy Budimex, realizującej inwestycję. - Utrudnieniem była również nietypowa geometria łuków wiaduktu - bardzo wymagająca, zarówno w produkcji elementów, jak i w ich montażu.

Choć sama droga jest już przejezdna, to wciąż trwają jeszcze prace na fragmentach ulic w jej sąsiedztwie. Mowa tu głównie o ul. Jana z Kolna, z którą ul. Nowa Wałowa będzie połączona drogą wzdłuż estakady (planowany termin zakończenia prac to czerwiec br.) oraz skrzyżowaniu ul. Rybaki Górne z ul. Wałową, gdzie doszło do podmycia jezdni (droga ma być w pełni przejezdna do końca roku). W sierpniu br. gotowy ma być natomiast układ drogowy w obrębie Europejskiego Centrum Solidarności.

Ostatecznie koszt budowy ul. Nowej Wałowej wyniósł nieco ponad 62 mln zł i został pokryty przez firmę BPTO, właściciela terenów postoczniowych. Dzięki temu może on rozpocząć zabudowę tzw. Młodego Miasta, m.in. poprzez budowę Centrum Handlowego Stocznia.

Po stronie miasta wydatki wyniosły ok. 40,4 mln zł i obejmowały głównie sprawy związane z przygotowaniem terenu, w tym przesiedlenia i wyburzenia. Część z nich przeprowadzono zupełnie niepotrzebne, bo kamienice przy ul. Jana z Kolna nie przeszkadzały w realizacji projektu i mogły z powodzeniem stać do dzisiaj.

- Ulica Nowa Wałowa będzie główną ulicą Młodego Miasta, a zatem kluczową inwestycją w rewitalizacji terenów postoczniowych. Jej przebieg na estakadzie umożliwia podziwianie krajobrazu stoczniowego, tak bardzo związanego z tożsamością Gdańska - napisał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz w komunikacie do mediów.

Prezydent miasta zachęca do podziwiania krajobrazu stoczniowego, ale zapomina o tym, że na odcinku, z którego widać panoramę stoczni, nie ma ani centymetra chodnika dla pieszych. W środku miasta i w środku nowej dzielnicy, która ma być wizytówką nowoczesnego podejścia Gdańska do planowania i zagospodarowania terenu, powstała droga godna przedmieścia.

To nie pierwszy raz w Trójmieście, gdy ślepi urbaniści, projektanci oraz urzędnicy próbują rozdzielić ruch pieszy od ulicznego i wyrzucić pieszego z ulicy, którą rezerwują wyłącznie dla samochodów. I nie robią tego dlatego, że dla pieszych projektują deptaki. Po prostu ignorują ich obecność w przestrzeni publicznej.

Estakadę o łagodnym spadku i wyjątkowo dogodną pod względem poruszania się dla pieszych czy rowerzystów, przeznaczono wyłącznie dla aut. Co zaoferowano innym? Drogę schodami przez tzw. żółty wiadukt zobacz na mapie Gdańska oraz kilka minut czekania na zielone światło na przejściu przez ul. Jana z Kolna.

W przyszłości przy żółtym wiadukcie powstanie podjazd, którym każdy będzie mógł nadłożyć kilkadziesiąt metrów, aby tylko uniknąć schodów. Z tej samej rampy korzystać będą rowerzyści, ludzie starsi, inwalidzi oraz rodzice z wózkami, czyli te grupy (z wyjątkiem rowerzystów), które i tak mają już dość przeszkód przy codziennym przemieszczaniu się po mieście.

Zdaniem projektantów zasługują oni jednak na jeszcze odrobinkę wysiłku fizycznego - drogi emerycie z "trzecią nogą", drogi inwalido, sport to przecież zdrowie! Należy w sumie cieszyć się, że urzędnicy poszli po rozum do głowy i nie zafundowali wiecznie psujących się wind.

Kto jednak "na złość" twórcom Nowej Wałowej, chce poznawać Młode Miasto na piechotę, czyli po prostu spacerować po nim, ma do dyspozycji chodnik (w planach - i w dodatku w pierwszym etapie, dla odmiany - bez jezdni) oddalony o kilkadziesiąt metrów na przedłużeniu ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska. Z drugiej strony może też nadłożyć kilkadziesiąt metrów i udać się chodnikiem (wykonanym tylko częściowo) wzdłuż łącznika poprowadzonego równolegle do estakady.

Czy wzdłuż całej Nowej Wałowej powinien być chodnik?

Sama estakada widziana z perspektywy pieszego to imponująca konstrukcja. Betonowe podpory wbite w błoto, które - w założeniu - ma się zamienić w trawnik, a które - zapewne - zmieni się w wielki parking. Uzupełnieniem tej jakże przyjaznej mieszkańcom przestrzeni będą zapewne bazgroły grafficiarzy (pierwsze już są) oraz koczowiska bezdomnych.

Już w dniu otwarcia Nowej Wałowej widać było, jak na te pomysły projektantów reagują piesi. Spacerują poboczem, przeskakują przez bariery energochłonne, wędrują ulicą w stronę Bramy Oliwskiej.

To jednak tylko preludium tego, co stanie się, gdy na terenie tym pojawią się mieszkańcy nowych osiedli oraz turyści. Co wówczas zaproponują urzędnicy - oczywiście w trosce o bezpieczeństwo pieszych? Kolejne zasieki w formie barierek, płotów i znaków zakazu ruchu pieszego (obecnie jeszcze ich nie ma)? A może mapki ułatwiające poruszanie się po dzielnicy zaprojektowanej dla samochodów?

Czytaj też: Wizja BPTO - Młode Miasto jednak bez wieżowców?

Działania duńskiego inwestora ul. Nowej Wałowej są o tyle zaskakujące, że jego rodzinna Kopenhaga, dzięki działaniom światowej sławy urbanisty Jana Gehla, przeistoczyła się ze zmotoryzowanego i zakorkowanego miasta w miejsce niezmiernie przyjazne pieszym i rowerzystom. Czy BPTO w swojej ojczyźnie gotowe byłoby zaserwować mieszkańcom taki sam projekt, wciskając do tego frazesy o budowie nowoczesnej dzielnicy? Wątpię.

Miejsca

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Super wiadomość :) Coś się dzieje :) (1)

    Oby tylko się nie rozpadła jak zacznie się tam poruszać sprzęt ciężki wykorzystywany do zabudowy terenów postoczniowych :)

    • 52 21

    • a co to za problem? co roku remontuje się ulicę Doki to i można Nową Wałową ... :)

      • 0 0

  • z kierunku od Dworca nie da sie wjechać w nową Wałową (7)

    trzeba robić koło na rondzie przy Pl.Zebran kto to wymyslił , co to za masakra?
    koreczki, koreczki

    • 4 4

    • (1)

      a po co skręcać w nową wałową jadąc od dworca, skoro można pojechać starą wałową w to samo miejsce?

      • 0 0

      • no to jak dojechac Starą Wałową do Podstocznej, jesli po drodze jest wielka dziura?

        • 0 0

    • to nie takie łatwe zawrócić (2)

      Ktoś kto nie wie, ze wjechać nie można, w trakcie wzmożonego ruchu nie ma szans zawrócić na rondzie, musi jechać prosto, przebić się na lewy pas i zawrócić znacznie dalej. Niezła zabawa. Kolejny punkt tego "wspaniałego" projektu podkreśla jego braki, typu brak ścieżki, chodni, wjazdu z Jana z Kolna. Słabe to.

      • 0 1

      • Ktoś,kto nie wie,może schować się na drzewie. (1)

        Teraz i tak każdy jeździ z navi (choćby z Biedry)

        • 0 0

        • ja nie jeżdżę z navi

          i uważasz, ze to jest takie świetne, ze nie można wjechać w tę ulicę?

          • 0 0

    • na koreczki są inne lekarstwa niż budowa takich ulic (1)

      samochodzik nie jest jedynym środeczkiem transporciku w mieście
      wyłącz silniczek, włącz pomyśluneczek

      • 1 2

      • A w miasteczku?

        • 1 0

  • Nie widzę powodów do narzekań. (6)

    Chciałbym zauważyć, że co z tego, że będzie chodnik, jeśli mało kto będzie z niego korzystać ? W tym projekcie zabrakło jedynie miejsca na ścieżki rowerowe, które powinny zostać wytyczone na powstałej już jezdni. A co do trawnika - to trawa w tak zacienionym miejscu nie będzie rosła. A miejsce to powinno się zmienić właśnie w parking, bo jest to całkiem dobra lokalizacja na tego typu obiekt.

    • 53 116

    • Przecież to jest dopiero początek (1)

      Nie rozumiem całej tej ilości oburzenia ... przecież tereny Młodego Miasta zostaną zabudowane i właśnie ta droga, która powstaje przed wybudowaniem inwestycji to jest raczej nowa jakość w naszej rzeczywistości. W dalszej kolejności powstaną pozostałe chodniki, ścieżki i druga nitka. Na razie tam nie wiele powstało. Będzie dobrze.

      Autor artykułu zdecydowanie za bardzo stronniczy i mało profesjonalny.

      • 8 8

      • dokładnie

        też zauważyłem sporo narzekania i wymądrzania się w artykułach tego pana.

        panie redaktorze, a może ludzie nie potrzebują tego chodnika? może chcą jeździć tam samochodem i parkować pod tą estakadą? dlaczego narzuca Pan innym swoje zdanie? dziennikarz nie jest od tego.

        • 2 4

    • budyń już wystarczająco dużo ścieżek rowerowych nabudował.... zobacz jaki na nich jest ruch (1)

      aż furczy jak w Amsterdamie

      • 6 9

      • tia...

        a najradośniej się robi, jak jednokomórkowy jednośladowiec jedzie po ulicy mając ścieżkę rowerową równolegle do drogi... i jeszcze drze ryja, że 1m odległości nie zachowałem.

        Pozdrowienia dla kolesia na czerwonym giancie! Mam nadzieję, że dobrze się jechało ze spuszczonym powietrzem :P

        • 12 6

    • Po co ci ścieżka skoro możesz jechać po drodze? (1)

      • 10 4

      • na razie możesz

        a za pół roku postawią B9 i pozamiatane

        • 1 1

  • Gdańska myśl urbanistyczna ;) (8)

    bo gdańscy urbaniści mają po 60 lat, uczyli się 40 lat temu, i takie mają pojęcie o nowoczesnych miastach, jak moja mama o tabletach.

    A poza tym są z pokolenia, dla którego samochód jest szczytowym osiągnięciem techniki, a jego posiadanie marzeniem każdego człowieka. Z tej perspektywy i dla podobnie myślącego odbiorcy projektują nasze miasto.

    A Duńczycy - wiadomo. Jak zobaczyli wytyczne, to się popukali w głowę, wymienili kilka uwag, na temat dzikości obyczajów na wschodzie i zatarli ręce z radości, że mogą zbudować tak tanio.

    • 349 37

    • Tablety...

      Nie umniejszając,obecni 60-ciolatkowie mają pojęcie o tabletach... :-)

      • 0 0

    • (1)

      Te same błędy popełnili przy budowie mostu wantowego. Piękny punkt widokowy, a tu zakaz wjazdu rowerów i zakaz przejścia dla pieszych. Skąd ci ludzie się biorą (projektanci i decydenci)? Z jednej strony chcą zwężać Podwale Przedmiejskie i likwidować wiadukt na Warszawę, a z drugiej tną miasto autostradą N. Słowackiego.

      • 7 3

      • oni właśnie nie chcą zwężać Podwala i bronią się przed tym. Pomysły zwężenia wychodzą od tzw. niezależnych, a nie urzędników.

        • 7 2

    • i tu masz rację

      A jak popatrzeć na szrot i złomowiec ECS to mamy dzielnicę monster HIGH, rozmawiałem z architektem z Krakowa i się nie mógł nadziwić jak takie brzydactwo wstawiono w centrum GD

      • 4 4

    • Bielawski, Duch

      Leśne dziadki, co poza Tczewem świata nie widziały, chyba że w podręcznikach z lat 60.

      • 14 6

    • DZiekujemy Budyniowi za kolejną niegospodarnopsć przed wyborami kolesiów do eurokoryta

      droga zapewne bedzie przebudowana kolejny raz na koszt podatnika!!

      • 9 8

    • Gdyby (1)

      Oh, gdyby to wszystko w mieście projektował pan Koprowski! Ale próżne marzenia - miejska mafia do tego nie dopuści. A szkoda, wszak pan Koprowski to geniusz jest!

      • 15 33

      • Co, zabolało? ;)

        A może jakiś sensowny argument panie projektancie, a nie niepoparta niczym ironia? ;)

        • 43 12

  • ja nie jeżdżę z navi

    • 0 0

  • (3)

    "Ulica Nowa Wałowa będzie główną ulicą Młodego Miasta.."

    Główną JEDNOPASOWĄ ulicą :) Niebywała to arteria zaiste. Brak miejsca dla pieszych to jeszcze pół biedy, na tej ulicy brakuje miejsca nawet dla samochodów! Ech, Polska to piekło dla klaustrofobów.

    • 15 20

    • (2)

      chciałbyś kolejną czteropasmową autostradą podzielić dzielnicę na dwie części ?

      • 11 3

      • Wystarczą dwa pasy, absolutne minimum. Jeden pas to jest jakiś sen wariata, coś jak chodnik na jeden kafel szerokości.

        • 1 0

      • jak to czteropasmową?

        skoro czteropasmową, to samochody będą jeździć szybko, więc żeby było bezpieczniej na każdym skrzyżowaniu obowiązkowo prawo- i lewoskręt w każdą stronę - to daje praktycznie 6 do 8 pasów przy każdym skrzyżowaniu

        • 6 1

  • Co to są tereny postoczniowe? (1)

    • 3 6

    • Lepsze postoczniowe,niż powodziowe.

      • 0 0

  • Po co! (44)

    Ja się pytam po co jest budowana ta droga?!

    • 350 68

    • By odciążyć zakorkowane stare miasto śledziu (17)

      • 43 40

      • (14)

        Wypraszam sobie, jestem gdańszczaninem. Odciążyć stare miasto? Nie bądź śmieszny, Ile osób będzie jeździć drogą donikąd (chyba, że jest do droga do nowego mieszkania Budynia)? Prędzej korki rozładuje przebudowa/remont traktu Św. Wojciecha.

        • 55 23

        • Taki z ciebie gdańszczanin jak ze Szczurka św. Wojciech (6)

          • 13 10

          • (5)

            Wyjdź z domu i popatrz gdzie się tworzą korki. Natężenie na trakcie Św. Wojciecha jest ogromne, gdyż sporo ludzi dojeżdża tamtędy do/z pracy. Taki sam problem był z ul. Słowackiego. Oczywiście dalej się korkuje, ale nie już z taką częstotliwością i szybciej rozładowuje się tam korek. Nie wspomnę już o komforcie jazdy. Z Ciebie taki gdańszczanin jak z budynia prezydent.

            • 15 9

            • (3)

              Trakt niech naprawia Pruszcz i jego mieszkańcy

              • 13 9

              • i tczewiacy i malborżanie czy jak ich tam się zwie oraz starogardzianie (1)

                tam tylko widać GTC, GMB, GST czasem GKW a i handlowcy na WXX a GD to już prawie wcale więc oni nam niszczą Trakt!

                • 8 3

              • Nie pisze się "tczewiacy" i "malborżanie", tylko tczewcy i malborgi.

                • 6 1

              • o żesz ty, w }]#@#$556&(!!!!!!!!

                ;-)

                • 18 0

            • trakt jest aktualnie w remoncie

              A przez najbliższe lata prawie wszystkie duże inwestycje drogowe będą mieć miejsce w dzielnicach południowych

              • 6 2

        • a po co przebudowywać św. wojciech? (4)

          korek tworzy się przed okopową przecież i przy węźle lipce. Przy okopowej nie wyeliminujesz korków. Jedyny sposób na poprawę drożności to wyremontować sandomierską żeby ci co jadą do urzedów mogli ominąć ten korek. Natomiast przy węźle lipce nie zroibili bezkolizyjnego skrzyżowania a skrzyżowanie nie jest inteligentne i stąd korki. Po za tym przydałaby się porządna komunikacja miejska, sam bym chętnie zrezygnował z auta ale obecnie nie mam alternatywy.

          • 12 3

          • (3)

            Najlepszym rozwiązaniem będzie wybudowanie tam linii tramwajowej.

            • 7 3

            • odbudowanie (1)

              Nie wybudowanie tylko odbudowanie.Na dawnej Jedności Robotniczej dziś Trakt św Wojciecha jeździł tramwaj linii nr 6 .Trasa tego tramwaju :Targ Węglowy- ul Gościnna.

              • 5 1

              • chyba ci staje jak piszesz o tej jedności (tfu!) robotniczej

                • 1 8

            • ?

              Linia tramwajowa powinna rozwiązywać problemy komunikacyjne mieszkańców.Budowanie linii tramwajowej dla kilkunastu czy kilkudziesięciu budynków Oruni byłoby mało racjonalne.

              • 4 4

        • Droga do tunelu

          Zainteresuj się częścią jakiej inwestycji jest ta droga i jaki jest jej główny cel, czyli tunel pod motławą i wylot na Warszawę

          • 5 1

        • hahhahahah człowieku niewiery pogrzebiom xD

          • 4 1

      • przejrzałeś choć fimik gdzie droga się koncz? na starej walowej przy przychodni, buhahaha

        • 3 0

      • budowa ulic tylko dla samochodów nie odciąża zakorkowanego miasta

        tak jak popuszczanie pasa nie leczy otyłości, choć próby trwają

        • 3 1

    • nowa wałowa prowadzi do starej walowe i nawet nie jest przejezdna

      wstyd, wywalanie kasy w bloto, 40mln po stronie miasta? za ten mostek i 1km drogi donikąd???? czy ktos kiedyś rozliczy tych urzedasów?

      • 1 2

    • (1)

      Czy aby tego samego pytania nie zadawałeś po otwarciu mostu wantowego? W swoim czasie dostaniesz odpowiedz malkontencie.

      • 11 2

      • chyba nie kumasz, że artykuł nie jest głównie przeciwko tej drodze

        tekst jest o tym, że interesy pieszych nie zostały odpowiednio uwzględnione

        • 3 3

    • oni chcą jak najszybciej zabudować tereny postoczniowe zeby juz nigdy stoczni nie reaktywować!! (3)

      UE tak działa, dlaczego nie powstała choć jedna fabryka ze środków UE proszę mi wyjaśnić ??

      • 30 15

      • (1)

        Czas na hutę w Gdańsku, nie jakieś tam jachty, tramwaje i pociągi. Potęgę mierzy się w tonach wytopionej surówki!!!

        • 11 2

        • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

          • 4 0

      • oj tam zaraz spisek UE

        zaprawdę powiadam Ci, że za działania UE powstało więcej miejsc pracy i z jej udziałem finansowym (czytaj moją i twoją składką) niż padło po 89'
        Fabryk może i nie buduje pod swoim szyldem ale czy pan Zenek, rolnik spod Kartuz ma gorzej? Nie, on ma niemal fabrykę a wcześniej tylko ciapka, syn mu wniosek wypełnił i teraz zatrudnia 30 osób. Myślę, że kto miał pomysł i trochę jaj to już swoją fabrykę ma korzystając z funduszy unijnych:)

        • 10 6

    • dla klientów centrum handlowego Stocznia (1)

      oraz mojego kolegi, który mieszka w kamienicy przy ul. Rybaki Górne, czyli na jej samym końcu ;)

      • 107 7

      • Jak dla kolegi to spoko

        • 36 0

    • informacja (1)

      dla tych, którzy tylko krytykują i nie czytają informacji o zagospodarowaniu terenów, tam będzie za kilka lat nowa dzielnica, więc nie zadawaj głupich pytań na forum!!!!!

      • 14 9

      • Za kilka lat,

        to ta droga będzie do remontu, biorąc pod uwagę przetargi, cięcie kosztów i oszczędzanie na jakości asfaltu.

        • 6 6

    • Jak to po co????

      po to by pracownicy nikomu niepotrzebnego g.... jakim jest ECS mogli wygodnie i z fasonem dojechać do tzw"pracy" .Pracownicy i dygnitarze,bo nikt inny,poza oczywiście obowiazkowymi wycieczkami szkolnymi, tam nie bedzie zagladał.....

      • 6 4

    • po co to sie nogi

      Kazdy inteligenty czlowiek wie po co Panie zero

      • 5 3

    • Po co droga? (2)

      Po co teatr? Po co tor wyscigowy? Po co stadion? Po co hala? Po co muzeum? Po co chodnik? Wiem dla Pana i panu podobnych najlepiej by było zeby UE albo miasto dalo do łapy gotówkę żebyscie mogli sobie kupic kielbasy na grilla i morze wódki.Takiego wała jak Polska cala !

      • 85 62

      • miasto i EU nie daje żadnych pieniędzy (1)

        to właśnie on je daje. Nie zapominaj że to są nasze pieniądze pomniejszone o koszty utrzymania urzędników więc każdy obywatel ma prawo żądać żeby były wydawane z rozmysłem.

        • 31 9

        • Ja również płacę podatki i popieram budowę tej drogi

          I co teraz ? Zrobimy plebiscyt czy jak ?

          • 28 10

    • nikt nie wie po co, więc nikt nie zapyta

      Jak to po co? My tą drogą otwieramy oczy niedowiarkom, mówimy patrzcie, to jest nasze, przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo.

      • 9 7

    • w artykule wyraźnie jest napisane

      będzie to główna droga dojazdowa do budowanego na terenach stoczniowych, Młodego Miasta. Jak mają rozpocząć budowę dzielnicy mieszkaniowo-biurowej bez drogi dojazdowej. Chociaż raz pomyśleli a nie jak przy wydawaniu pozwoleń na kolejne osiedla na południu, bez budowy jakiejkolwiek infrastruktury drogowej, o szkołach, przedszkolach czy przychodniach zdrowia nie wspominając.

      • 15 2

    • Obwodnica polnocna srodmiescia durniu, tylko jeszcze musza dokonczyc polaczenie z Gleboka przez Motlawe

      • 15 2

    • Po to

      Żebyś potem nie stał w zakorkowanym mieście i mówił nie mogli tej drogi szybciej zbudować, a po 2. to, że Ty nie jeździsz nie znaczy, że nie jest potrzebna, po 3. To się matole nazywa rozwój, za nie Twoje pieniądze.

      • 12 8

    • Dokładnie! (1)

      Po co ta droga, skoro i tak korki będą się piętrzyć na potęgę? Zamiast dołożyć tylko wiadukt nad torami kolejowymi i styka? Samochody z Jana z Kolna zjeżdżałyby w kierunku Bramy Oliwskiej i to rozluźniłoby ruch. A tak mamy kolejną drogę, która w niczym nie pomaga. Korki od strony Starego Miasta w taki sposób będą jeszcze większe. Tak jak filmie Barei "Poszukiwany, Poszukiwana" - "A nie, nie, nie - dobrze! To jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni." :D Wszystkiego najlepszego naszym budowniczym :)

      • 19 17

      • Gdańszczanin z Chyloni :D

        • 18 5

    • pod nowa inwestycje inwest komfort - tuza

      hotelem hilton - maja ponad 3ha teren ktory osuszaja itd itd ;) obok muzeum ;) takze ...chyba jasne ze grupa budynia i jego nowe ze 4mieszkania maja sie dobrze

      • 10 7

    • Się pytasz, se odpowiedz.....

      • 17 3

    • ale o co chodzi ?

      • 24 1

    • Żeby cię frustrować

      • 56 20

  • Popatrzcie sobie na mapy gogle versus mapa Nowej Wałowej....... (4)

    Dzisiaj pojechałem do końca tam gdzie można jeździć, porażka na maxa, ulica efemeryda, kończy się na ulicy Rybaki Górne a dojazd do Elbląskiej jeśli w ogóle zbudują, widzę za 15-20 lat. Zamiast zbudować chociaż wjazd od Jana z Kolna z kierunku Port>>>Śródmieście ale gdzie tam, urzędnicy wiedzą lepiej, zbudowali drogę do nikąd !!!, brawo bezmózgowcy. Powinno się zbudować wiadukt u zbiegu Łostowicka / Armii Krajowej i byłby z tego wymierny pożytek a tak, Stadion na jeden mecz, wiadukt na jeden raz itd., itd. czas odpiłować od żłoba nieudaczników.

    • 8 15

    • Super,to nie budujmy w ogóle najlepiej,skoro dopiero za 20 lat skończymy...

      • 0 0

    • (1)

      co by ci dał wiadukt nad Łostowicką ? Efektem wiaduktu byłyby mega korki przy Biskupiej Górce i na skrzyżowaniu z Kartuską i na Morenie. Dlatego właśnie ten wiadukt nie został wybudowany.

      • 4 2

      • Wiaduktu nie wybudowano z BRAKU KASY w złotych latach 90.

        • 0 0

    • Nie chcę bronić,

      ale miasto miało jakąś umowę z właścicielami terenów postoczniowych. Nie mogą budować zanim nie powstanie droga. Mieli wyłożyć na drugą nitkę. Teraz droga jest, a oni dalej nie budują.

      • 0 3

  • Do autora artykułu prośba o pociągnięcie tematu (1)

    Mieszkańcy Rybaków i Podstocznej nie mogę wjechać na Stare Miasto, dlaczego zlikwidowano tymczasowy objazd przez Lisia Groblę?

    • 2 0

    • Autora artykułu to nie obchodzi, on się będzie spuszczał tylko na temat rowerów i pieszych

      Samochód dla niego to zło, żałosny koleś.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane