- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (92 opinie)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (173 opinie)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (104 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (359 opinii)
Nowa era trolejbusów w Gdyni?
Postęp techniczny wymusza weryfikację założeń w rozwoju komunikacji miejskiej w Gdyni. Miasto rezygnuje z rozwoju infrastruktury trolejbusowej, dążąc do maksymalnego wykorzystania trolejbusów z dodatkowym napędem, zdolnych poruszać się na akumulatorach.
Tzw. duobusy, poruszające się dzięki poborowi prądu z napowietrznej sieci oraz w oparciu o energię zgromadzoną w akumulatorach, nie są niczym nowym w Gdyni. Już od dawna posiada je Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, aczkolwiek dotychczas jazda na akumulatorach była wykorzystywana główne podczas tymczasowych zmian trasy lub sytuacji awaryjnych. Teraz taka forma stać się ma normą w codziennych kursach trolejbusów.
Czytaj też: Trolejbusy, które nie potrzebują trakcji (przez jakiś czas), będą wozić gdynian
- Myśląc o dalszym rozwoju trolejbusów w Gdyni trzeba rozróżnić dwie rzeczy - infrastrukturę techniczną, w tym sieciową, oraz same pojazdy. Ta pierwsza raczej nie będzie już rozwijana, natomiast nie wycofujemy się z trolejbusów, jako pojazdów - zapowiada Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Dotychczas w wykorzystaniu jazdy w oparciu o akumulatory przeszkodą był brak odpowiednio dużej liczby pojazdów, długość dystansu możliwego do pokonania na dodatkowym napędzie oraz niewielka żywotność akumulatorów. W ostatnich latach producenci taboru autobusowego i trolejbusowego poczynili jednak ogromny postęp. W ofertach wielu firm pojawiły się już autobusy z napędem wyłącznie elektrycznym.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
Jedną z najnowszych innowacji w tym segmencie jest najnowszy produkt Solarisa, zbudowany dla przewoźnika Hochbahn z Hamburga. W elektrobusach zastosowano baterię, którą ładuje się za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego. Pojazdy w ten sposób są zdolne pokonać codziennie 300 km na jednym ładowaniu i to mimo faktu, że są to aż 18-metrowe przegubowce.
Także Warszawa inwestuje już w tego typu środek transportu. Zaledwie kilka dni temu podpisano umowę na dostawę dziesięciu elektrycznych 12-metrowych Solarisów Urbino 12 electric.
- Autobusy elektryczne nie emitują spalin i są bardzo ciche. Chcemy, aby stanowiły o nowoczesnym obliczu Miejskich Zakładów Autobusowych. W pierwszej kolejności skierujemy je do obsługi reprezentacyjnego Traktu Królewskiego - mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA Warszawa.
Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku
Solaris to także producent, który dostarczył do Gdyni ponad 30 trolejbusów z dodatkowym zasobnikiem energii. Póki co, ich zdolność do jazdy ze złożonymi "szelkami" to 5-15 km, w zależności od pojazdu i trasy. Podobny dystans trzeba pokonać "pod siecią", aby naładować ponownie baterię. Istnieje też kilka autobusów przebudowanych własnym sumptem przez Gdynię na trolejbusy z bateriami do jazdy awaryjnej i zasięgu kilku kilometrów.
- Większa liczba tego typu trolejbusów pozwoli nam docelowo na uruchomienie linii trolejbusowych bez budowy infrastruktury np. na Fikakowo , do Demptowa czy być może nawet do Gdańska, w rejon skrzyżowania z ul. Pomorską-Chłopską i liniami tramwajowymi - dodaje Wyszomirski.
Czytaj też: Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"
A może w związku z dynamicznym rozwojem autobusów elektrycznych, warto wziąć pod uwagę całkowitą rezygnację z trolejbusów?
- Budowa infrastruktury może w niektórych miejscach być nadal bardziej efektywna energetycznie lub ekonomicznie - przekonuje dyrektor ZKM Gdynia.
Mimo tych rozważań, obecnie nie trwają żadne prace koncepcyjno-planistyczne nad budową zupełnie nowej infrastruktury trolejbusowej. Największym testem trolejbusów z drugim napędem będzie natomiast uruchomienie stałego połączenia komunikacyjnego z Fikakowem, najpóźniej w 2016 r.
Trolejbusy od napowietrznej sieci będą odłączały się przypuszczalnie już na ul. Chwaszczyńskiej, a dalszą część kursu wykonają już w oparciu o baterię. Wracając z osiedla, będą się podłączały do sieci dzięki montażowi tzw. daszków, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.
Miejsca
Opinie (114) 7 zablokowanych
-
2014-12-22 18:40
Gdynia
Zamiast propagandy sukcesu w stylu gierka, warto byłoby zastanowić się, dlaczego ZKM toleruje przepełnione autobusy linii 152, będąc głuchym na prośby mieszkańców miasta.
- 10 1
-
2014-12-22 17:54
No nie wiem, nie wiem
Cała Szwajcaria, jej wszystkie większe miasta, korzystają z klasycznych rozwiązań trolejbusowych.
Za to intensywnie inwestują w wielo- !!! -przegubowe trolejbusy.
3-,4-, 5 - członowe. Ach co to jest za widok :) Bajka..........
I nikt w tym bogatym kraju chyba nie myśli o akumulatorach do jazdy bez szelek.- 5 2
-
2014-12-22 17:39
Gdynia XXI w.
Na szczęście Fikakowo nie chce by na takim kameralnym osiedlu Trajtek się panoszył.
- 5 2
-
2014-12-22 16:19
To jest artykuł o planach inwestycyjnych gdyńskiego ZKM,
czy o tym, że znowu "Gdynia je gupia", bo uparła się na swoje trolejbusy, zamiast kupować elektryczne autobusy, które mają już Niemcy (i zapewne będzie miał Gdańsk)?
- 6 1
-
2014-12-22 15:37
"dalszą część kursu wykonają już w oparciu o baterię".
w znaczeniu "akumulator"
- 3 0
-
2014-12-22 06:28
Kiedy w Gdyni wprowadzą biletomaty? (3)
Oprócz nowych trolejbusów brakuje też automatów biletowych.
- 97 11
-
2014-12-22 14:41
hej
kanary beda dealowac biletami wielokrotnego uzytku
- 3 0
-
2014-12-22 07:43
zainstaluj sobie skycash (1)
analfabeto
- 8 24
-
2014-12-22 08:54
a ty sobie strzel w glowe
- 17 3
-
2014-12-22 14:33
Po co trolejbusy?
Niczego to nie rozwiązuje. Stoi w korkach jak zwykły autobus. WPROWADŹCIE TRAMWAJE!!!
- 7 4
-
2014-12-22 06:26
Jechałem taki duobusem na akumulatorze (6)
...podczas jakiegoś biegu Gdyńskiego. Masakra. To jedzie chyba 25 lub 30km/h maksymalnie a pojazd był prawie pusty i jechał po Władysława IV czyli miał płasko. Nie wyobrażam sobie żeby taki pojazd miał podjechać pod Gryfa Pomorskiego w szczycie będąc zapełnionym choćby w 80%.
- 45 44
-
2014-12-22 08:33
(5)
A ty myślisz osiołku, że z jaką prędkością na co dzień jeżdżą trolejbusy - 70?
- 17 13
-
2014-12-22 11:50
Pytanie kto tu jest czop (1)
18-22 km/h to prędkość trolejbusu na trasie uwzględniając postoje na przystankach. Między przystankami jeżdżą z dopuszczalną w mieście, z reguły do 50 km/h.
Paweł ma rację zwracając uwagę na kwestię prędkości. Przy dużym zatłoczeniu w autobusach następuje wzrost zużycia paliwa, a w elektrobusach wzrost pobieranej mocy z baterii.- 5 7
-
2014-12-22 14:10
Codziennie jadę ul.Morską takowym Solarisem.
Wydaje się, że on jedzie nie wiadomo jak szybko, a na liczniku rzadko
kiedy ponad 40.- 8 3
-
2014-12-22 11:36
60 jadą potem się boją bo komputer pokładowy zapisuje nawet ułamkowe przekroczenia 60,5 60, 2 km/h itd i muszą się z tego spowiadać dyspozytorom
- 12 0
-
2014-12-22 11:31
trajtek
Predkosc do 60
- 9 0
-
2014-12-22 08:46
Ja tak,nawet więcej....
- 7 3
-
2014-12-22 11:18
dawno dawno temu byłem na studiach (4)
...i już wtedy prof Olgierd W był dyrektorem komunikacji miejskiej w Gdyni. Każdy się wypala, starzeje, jakaś miażdżyca, weseli współpracownicy tez coraz starsi, może by jednak kiedyś odpuścić?
Kiedyś to było innowacyjne, mądre, ciekawe, z pasją, teraz już coraz mniej. Dyrektorzy wszystkich firm komunalnych, podobnie jak prezydenci miast, powinni mieć powiedzmy 2 kadencję po 5 lat. Potem niech sobie pracują jaki eksperci, ale bieżączke powinien przejmować ktoś młody.- 13 2
-
2014-12-22 11:55
Ty, młody z bieżączką (2)
zainwestuj w tampon, by masz upławy dobrych pomysłów. Zadbaj o higienę intelektualną.
- 0 7
-
2014-12-22 13:01
zainwestuj w słownik były kacapie (1)
- 1 0
-
2014-12-22 14:04
Słownik pt. Rozmówki z idiotą?
- 0 0
-
2014-12-22 13:17
Mnie zaś zastanawiała fascynacja tego człowieka prymitywami, których nigdy nie brakowało w zarządach spółek komunikacyjnych. On tych cymbałów popierał z dziwaczną konsekwencją i pewnie jest tak do dzisiaj.
- 3 0
-
2014-12-22 13:50
trzeba doprowadzić
linię trolejbusową na Chwarzno, żeby stępie żyło się lepiej
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.