- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (78 opinii)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (449 opinii)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (117 opinii)
- 4 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (45 opinii)
- 5 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (49 opinii)
- 6 Utwardzą prowizoryczny parking przy hali (35 opinii)
Nowa era trolejbusów w Gdyni?
Postęp techniczny wymusza weryfikację założeń w rozwoju komunikacji miejskiej w Gdyni. Miasto rezygnuje z rozwoju infrastruktury trolejbusowej, dążąc do maksymalnego wykorzystania trolejbusów z dodatkowym napędem, zdolnych poruszać się na akumulatorach.
Tzw. duobusy, poruszające się dzięki poborowi prądu z napowietrznej sieci oraz w oparciu o energię zgromadzoną w akumulatorach, nie są niczym nowym w Gdyni. Już od dawna posiada je Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, aczkolwiek dotychczas jazda na akumulatorach była wykorzystywana główne podczas tymczasowych zmian trasy lub sytuacji awaryjnych. Teraz taka forma stać się ma normą w codziennych kursach trolejbusów.
Czytaj też: Trolejbusy, które nie potrzebują trakcji (przez jakiś czas), będą wozić gdynian
- Myśląc o dalszym rozwoju trolejbusów w Gdyni trzeba rozróżnić dwie rzeczy - infrastrukturę techniczną, w tym sieciową, oraz same pojazdy. Ta pierwsza raczej nie będzie już rozwijana, natomiast nie wycofujemy się z trolejbusów, jako pojazdów - zapowiada Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Dotychczas w wykorzystaniu jazdy w oparciu o akumulatory przeszkodą był brak odpowiednio dużej liczby pojazdów, długość dystansu możliwego do pokonania na dodatkowym napędzie oraz niewielka żywotność akumulatorów. W ostatnich latach producenci taboru autobusowego i trolejbusowego poczynili jednak ogromny postęp. W ofertach wielu firm pojawiły się już autobusy z napędem wyłącznie elektrycznym.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
Jedną z najnowszych innowacji w tym segmencie jest najnowszy produkt Solarisa, zbudowany dla przewoźnika Hochbahn z Hamburga. W elektrobusach zastosowano baterię, którą ładuje się za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego. Pojazdy w ten sposób są zdolne pokonać codziennie 300 km na jednym ładowaniu i to mimo faktu, że są to aż 18-metrowe przegubowce.
Także Warszawa inwestuje już w tego typu środek transportu. Zaledwie kilka dni temu podpisano umowę na dostawę dziesięciu elektrycznych 12-metrowych Solarisów Urbino 12 electric.
- Autobusy elektryczne nie emitują spalin i są bardzo ciche. Chcemy, aby stanowiły o nowoczesnym obliczu Miejskich Zakładów Autobusowych. W pierwszej kolejności skierujemy je do obsługi reprezentacyjnego Traktu Królewskiego - mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA Warszawa.
Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku
Solaris to także producent, który dostarczył do Gdyni ponad 30 trolejbusów z dodatkowym zasobnikiem energii. Póki co, ich zdolność do jazdy ze złożonymi "szelkami" to 5-15 km, w zależności od pojazdu i trasy. Podobny dystans trzeba pokonać "pod siecią", aby naładować ponownie baterię. Istnieje też kilka autobusów przebudowanych własnym sumptem przez Gdynię na trolejbusy z bateriami do jazdy awaryjnej i zasięgu kilku kilometrów.
- Większa liczba tego typu trolejbusów pozwoli nam docelowo na uruchomienie linii trolejbusowych bez budowy infrastruktury np. na Fikakowo , do Demptowa czy być może nawet do Gdańska, w rejon skrzyżowania z ul. Pomorską-Chłopską i liniami tramwajowymi - dodaje Wyszomirski.
Czytaj też: Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"
A może w związku z dynamicznym rozwojem autobusów elektrycznych, warto wziąć pod uwagę całkowitą rezygnację z trolejbusów?
- Budowa infrastruktury może w niektórych miejscach być nadal bardziej efektywna energetycznie lub ekonomicznie - przekonuje dyrektor ZKM Gdynia.
Mimo tych rozważań, obecnie nie trwają żadne prace koncepcyjno-planistyczne nad budową zupełnie nowej infrastruktury trolejbusowej. Największym testem trolejbusów z drugim napędem będzie natomiast uruchomienie stałego połączenia komunikacyjnego z Fikakowem, najpóźniej w 2016 r.
Trolejbusy od napowietrznej sieci będą odłączały się przypuszczalnie już na ul. Chwaszczyńskiej, a dalszą część kursu wykonają już w oparciu o baterię. Wracając z osiedla, będą się podłączały do sieci dzięki montażowi tzw. daszków, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.
Miejsca
Opinie (114) 7 zablokowanych
-
2014-12-22 06:33
Transport ekologiczny to przyszłość. (4)
Poza tym trolejbusy nie są tak powszechne w Polsce (w Europie się do nich wraca) więc pielęgnujmy to. Miłego dnia.
- 41 12
-
2014-12-22 08:26
(2)
ani trolejbusy ani tramwaje nie sa az tak proekologiczne jak wam sie wydaje, jezdza na prad a ten nie jest pozyskiwany z wiatru czy wody ale w glownej mierze ze spalania wegla brunatnego i kamiennego a to juz ekologiczne nie jest. ekologiczna jest jazda rowerem, spacer.
- 7 6
-
2014-12-22 11:10
(1)
A jak wydajnie spala elektrownia wegiel? Gdyby to nie mialo sensu to odlaczylbys sie od sieci i korzystsl z generatora w piwnicy. Ropa jest duzo wydajniejsza energetycznie niz wegiel.
Mimo to w samochodzie/autobusie liczy sie:
1 rozsadny rozmiar
2 zdolnosc do pracy w toznych warunkach
3 niska cena
4 ograniczona temperatura
...
1? - wydajnosc
Zagadka - ile energi uzyskasz ze spalenia litra gazu w elektrowni a ile w aucie (gaz latwiej porownac, bo nie kojarze aut na wegiel)- 3 1
-
2014-12-22 13:12
To itak nie zmienia faktu, że to żadna ekologia.
- 1 2
-
2014-12-22 07:48
W Europie to się wraca do tramwaju jako tańszej i wydajnej komunikacji uzupełniającej metro. Trolejbusy to się raczej likwiduje, bo nie mają żadnych zalet.
- 8 18
-
2014-12-22 12:01
Brudno!
Zeby jeszcze te ktore jezdza juz byly od czasu do czasu porzadnie w srodku umyte i pachnące,to by byla radosc!
- 5 0
-
2014-12-22 06:31
Nową erą będzie wspólny bilet. (7)
- 80 4
-
2014-12-22 07:51
(5)
Dokładnie... Skoro nazywamy się "metropolią" to dlaczego rządzący nie potrafią się dogadać? Czy chodzi tylko o to aby dobrać się do koryta?
- 10 0
-
2014-12-22 09:04
(2)
dlaczego Gdańsk ma dopłacać do mniej rentownej komunikacji w Gdyni?
- 3 18
-
2014-12-22 11:54
brak wspólnej taryfy wynika z ogromnego zadłużenia komunikacji miejskiej w gdańsku.
- 9 3
-
2014-12-22 11:51
komunikacja w żadnym z miast aglomeracji nie jest rentowna
Rentowny czyli wykazujący zysk
- 10 2
-
2014-12-22 10:21
No cóż. Gdynia i Wejherowo się dogadało, ale ile lat czekamy na Gdańsk...
- 14 2
-
2014-12-22 07:58
Czy chodzi tylko o to aby dobrać się do koryta?
No mój Boże. DArek się obudził.
Ależ nie mój drogi, przecież chodzi tylko o to być działać pro publico bono, pełnić służbę publiczną, wdrażać tylko te koncepcje które prowadzą do wzrostu dobrobytu wszystkich mieszkańców, transparentnie, zgodnie z wolą mieszkańców... pardon, muszę się wyrzygać- 15 0
-
2014-12-22 07:49
Uprzejmie informujemy, że nowej ery nie będzie
- 23 0
-
2014-12-22 08:02
Taaaa (2)
ogniwa wodorowe/paliwowe potrzebują wodoru. A skąd wodór, ze słońca? Elektroliza, tylko. Sprawność silnika diesla obecnie przekracza 40%. A co ze sprawnością cyklu związanego z wodorem? Sprawność kotła w elektrowni, straty przy przesyle energii, efektywność elektrolizy. To pod rozwagę myślącym czytelnikom.
Dlatego wodór jest traktowany nie jako paliwo a jako nośnik energii.
A dla bezkrytycznych zwolenników elektrycznych pojazdów dodam, ze napęd elektryczny nie zmniejsza emisji zanieczyszczeń tylko zmienia ich miejsce. A wodór przenika przez ściany zbiorników, kolejny problem techniczny- 11 3
-
2014-12-22 11:17
Zgadzam sie w 100% jesli idzie o ogniwa wodorowe. Natomiast nawet w przypadku brudnych elektrowni weglowych rachunek wciaz wyglada dodatnio dla pojazdow z bateriami.
- 2 1
-
2014-12-22 08:20
największy ubaw będzie, jak przy kolizji rozszczelni się wodór :) małe buuum :)
- 4 1
-
2014-12-22 10:20
traktat o energii (2)
Redakcjo... energii NIE DA SIĘ magazynować, w akumulatorach jest ona WYTWARZANA na bierząco-podstawy fizyki!!!
- 4 3
-
2014-12-22 10:39
(1)
"na bierząco"? A podstawy ortografii?!?!?!
- 4 2
-
2014-12-22 10:45
Mniej znaczący błąd niż ten który piętnuję w wykonaniu humanistów :-)
- 2 2
-
2014-12-22 10:36
Jeden bilet
Juz 20 lat temu w Singapurze byl jeden bilet ( karta magnetyczna na doladowania) na bus i metro . I tam to juz nie bylo nowoscia. Dzisiaj powinny byc czytniki kodow z telefonu i czytniki na karte razem zintegrowane w autobusach i naszym " metrze " czytaj SKM. I to bylaby nowosc plus oczywiscie ujednolicony bilet w Trojmiescie. Majac takie elektroniczne czytniki w autobusach i GPS ( ktory juz chyba maja) latwo by bylo rozliczyc ktora kasa idzie do kasy Gdanska a ktora do Gdyni . I byloby ok. a nie wywalanie kasy na g....no pt. tristar!!!! Trolejbusy i autobusy juz od dawna sa przyzwoite ( w Gdansku jeszcze troche starych jezdzi) i mielibysmy nagrody za komunikacje co roku a nie "od wielkiego dzwonu".
- 5 1
-
2014-12-22 10:31
Autobusy/trolejbusy gdyńskie w Gdańsku
Ten temat w mediach pojawia się cyklicznie od ładnych paru lat.
Niestety mało w tym temacie się robi.
SKM wszędzie się nie dojedzie.
Linie: 181, S przedłużyć do pętli Jelitkowo. Na pewno frekwencja by była niezła. Trajtek 21 to nie ma sensu, bo to jest linia dla emerytów, a nie dla ludzi pracy.
Linia 21 musiałby jeździć codziennie od 5 do 22, a nie 8-16.- 6 2
-
2014-12-22 09:53
Tramwaje
Tramwaj dla Gdyni to przyszłość bez stania w "korkach" - i tyle.
- 6 9
-
2014-12-22 09:43
A gdzie są gdańscy fanatycy postulujący zastąpienie gdyńskich trajtków tramwajami?
Po co wsteczna Gdynia ma stać tak sobie w cieniu futurystycznego Gdańska? Zlikwidujmy w niej trolejbusy i zastąpmy tramwajami! Połóżmy tory na Świętojańskiej, niech tramwaje jeżdżą pod oknami jak na Góreckiego. Niech torowiska zalegają w środku miasta, na 10 Lutego jak na Jana z Kolna. Zwęźmy wszystko - chodniki, jezdnie, trawniki kosztem torowisk!
Dopiero wtedy Gdynia awansuje do tego niedoścignionego wzorca komunikacyjnego XXI wieku jakim jest Gdańsk.
Sto czterdzieści lat tramwajów w Gdańsku. Życzmy im kolejnych dwustu pięćdziesięciu! A Gdyni życzmy takiego samego "rozwoju"- 8 8
-
2014-12-22 09:40
"Ale już w marcu do Gdyni dotrą kolejne trolejbusy (także Solarisa)." Na bank nie będzie w nich ani jednego przegubowca. I nie trzeba być do tego jasnowidzem, wystarczy znać optymistyczne podejście ZKM Gdynia do pasażerów:)!
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.