• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków

Michał Stąporek
26 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami. Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami.

Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.



Prostokątna kostka na środku Długiego Targu



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być przede wszystkim:

Dwa centralne pasy Długiego Targu ma pokrywać większa, ciemnoszara, granitowa kostka prostokątna, o wymiarach ok. 10-12 x 18-20 cm.

Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.

- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.

Dlaczego?

Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty



Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.

Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.

W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.

Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu. Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu.

Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki



Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.

Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.

Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.

Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa. Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa.

Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku



Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.

- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu



Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.

Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:

  • kostki rzędowej prostokątnej,
  • kostki łupanej kwadratowej,
  • dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.

Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.

Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków



- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • DŁUGI targ (6)

    Jednego dnia było po deszczu i przy bramie złotej posliznełam się na płycie , okazało sie że po deszczu nawierzchnia jest ślizga.

    • 17 9

    • jedź do Chorwacji. Po każdym deszczu będziesz leżeć. Taki urok materiału

      • 4 3

    • ale co, wtedy na ciebie zaglosowali Becia?

      • 1 4

    • Ale ubaw

      Byłe tam. Widziałem twój szpagat.

      • 3 0

    • Po co się tam czołgasz moherze?

      • 1 5

    • śliSka jak juz.

      • 3 0

    • Babciu, na Długim Targu nie ma Złotej Bramy...

      • 5 0

  • (3)

    Będzie napewno fuszerka jak na Łąkowej.
    Popęka po pół roku.

    • 23 11

    • jak będą jeździć 40tonowe ciężarówki to tak

      • 5 2

    • i na Przeróbce,

      • 2 0

    • Ty już to na pewno wiesz! Co za głupek!

      • 1 0

  • fatalna decyzja

    no to klops :((( - bedzie jak w Żukowie :((((((((((

    • 15 17

  • Powinni wkomponować kawałek

    Torowiska na pamiątkę tak jest w Toruniu.

    • 23 10

  • litości (1)

    Obecnie uruchomiono objazd ul. Kaczeńce / Stogi /. Mam pytanie czy decyzję podjął ktoś, komu brakuje wyobraźni, lub nie zna obecnego stanu nawierzchni tej ulicy. Wyrwy w nawierzchni głębokie ok. 30 cm. Jazda tylko 2 i to jak po wypiciu co najmniej pół litra , trudno jest gdy z przeciwnego kierunku jazdy mamy pojazd do mijania - okropności , ludzie gdzie wy jesteście !!!!!!!!!!! ratunku.

    • 14 3

    • szacunek człowieku, że Ty tam jakąkolwiek nawierzchnie wypatrzyłes

      Czasami myslę, ą zyję już jakiś czas, że Stogi są za coś karane przez władze i to od zawsze. A to jest najpiękniejszy teren w Gdańsku.

      • 2 0

  • Szkoda trochę tej kostki!

    Zaraz zostaną na niej plamy oleju po taksówkach tam jadących! Co tydzień jest zdjęcie jakiegoś samochodu na długiej i przeważnie sa to taryfy!

    • 23 3

  • A terakota się nie nada ? (2)

    • 9 5

    • Ty się tera od kota odczep bo zadzwonie do szeregowego.

      • 1 0

    • Nada się.

      Ale tylko w kolorze beżowym, z odzysku z łaźni miejskiej.

      • 1 0

  • (1)

    Polska w pigułce - wymiana w środkowej części Długiego Targu (zapewne potrwa kilka miesięcy)... a co z resztą? na Długiej jest OK?

    LoL

    • 16 5

    • Tak, nie ruszać znajdujacych sie tam granitowych płyt balastowych !!

      • 1 1

  • Aktualnie inwestycja zbędna, (1)

    stan nawierzchni dobry w stosunku do większości ulic, Miasto powinno wprowadzić bieżące naprawy ulic i obiektów zabytkowych.

    • 25 4

    • Popieram, kompletna bzdura

      • 1 1

  • Prawdziwa sensacja!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane