• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • Niestety (12)

    To bardzo pokraczne rozwiązanie. Miało być łatwiej a tymczasem wszyscy będą pół godziny myśleli jak w ogóle skręcić. Brawo za farbę anty poślizgową, tylko czemu wściekle czerwona? Psuje estetykę miejsca. Czarna pewnie działała by tak samo i nie powodowałaby uczucia, ze wjeżdżamy na pole minowe.

    • 159 32

    • Fatalne (3)

      Dziękujemy ZDiZ za zlikwidowanie zielonych strzałek na skrzyżowaniach i hople co kawałek. Nie ma jak upłynnić ruch. Ile dodatkowego spalonego paliwa na to pójdzie?

      Proszę, niech mi ktoś wyjaśni jak skręcić w jednokierunkową ul Moniuszki z Wojska Polskiego bez przecinania ciągłego pasa ścieżki !!!

      • 10 4

      • Racja!

        Następny idiotyczny pomysł - to likwidacja dwóch pasów na Wojska Polskiego w stronę Oliwy przy skrzyżowaniu z ul. Chopina !!!!! SUPER POMYSŁ !!!! NOBEL ZA INTELIGENTNE posunięcie!!!! stoją na jednym pasie i Ci skręcający do Chrzanowskiego i Ci jadący w stronę Zajezdni... światła zatrzymują albo jednych, albo drugich a to że jest korek za nimi.... a co obchodzi to projektanta???? Przecież on tamtędy nie jeździ !!!

        • 0 0

      • Faktycznie. Wielu dziękuje za likwidację strzałek.

        Rozumiem że na ti być rozwiązanie upłynniające ruch, aby nie trzeba było czekać przed pustym skrzyżowaniem. Jednak wielu kierowców traktuje he jak zwykłe zielone i pieszym prawie pi nogach jadą. Dwukrotnie nawet kierowca prawie we mnie wjechał i jeszcze miał pretensje "bo ja mam strzałkę!". Więc jako udogodnienie nadużywane strzałki są szkodliwe.

        • 2 1

      • Spoko, ta "budowa" już nie jedną fuchę widziała. Kto widział jak to robili to widział też ile już razy poprawiali :)

        • 2 0

    • Wsciekle czerwona bo kierowcy biala farbe w postaci pasów czy piktogramów z rowerem ignoruja. moze duze czerwone zobacza

      • 2 0

    • czarna nie miałaby żadnego sensu

      przyczyną położenia farby nie jest zapobieganie pślizgom, a uwidocznienie, że w tym miejscu ma prawo pojawić się rower. Być może lepszym rozwiązaniem byłoby sfrezowanie asfaltu i ułożenie czerwonej mieszanki, która ma nieco bardziej stonowany kolor, nadal się wyróżnia, a jednocześnie nie zetrze tak szybko, jak farba.

      • 2 0

    • Tylko czerwona!

      Oczywiście, że lepiej, że farba jest czerwona.
      Przecież ścieżki rowerowe w Gdańsku mają kolor czerwiny. Proste i logiczne.

      • 5 1

    • kolor farby ma działac na piratów drogowych!! Rozwiazanie niestety sie zgadza (1)

      Wprowadzają rozwiązania o których mało kto wie.Nie znają go rowerzyści a tym bardziej kierowcy.A obecnie większość nie potrafi nawet na rowerze sie utrzymać .Rower stał sie modny to hołota wskoczyła na rowery. Wprowadzić karty rowerowe!! Jak sie zachowywac na sluza powinny byc filmiki edukacyjne albo animacje.Kobieta na rowerye niewiedyiaa co yrobic wiec wjecha na pryejscie dla pieszych

      • 4 5

      • po co karta rowerowa posiadaczom prawa jazdy?

        • 2 3

    • i dobrze (2)

      pospiech przydaje sie w innej sytuacji

      • 12 9

      • czyżby? (1)

        nikt nie mówi o pośpiechu, to niezdecydowanie będzie powodowało niebezpieczne sytuacje, które już miałem okazję oglądać jako mieszkaniec tej ulicy. jestem całym sercem za rowerową tkanką miasta, ale tutaj ten splot wysepek, pasów, zwęzeń pasów przy przystankach, ograniczników prędkości, podwójnej sygnalizacji to jest po prostu nieporozumienie

        • 12 4

        • po kilku tygodniach wszyscy się przyzwyczają

          to nie jest wcale trudne

          • 8 4

  • I Się Porobiło....... (3)

    Teraz każdy rowerzysta to łotr i bandyta !
    I to jego wina,że pada deszcz a zupa była za słona!!!!!

    Brawo dla tych co nie mają rowerów !!!! Milusińscy!

    • 10 4

    • (2)

      jesteście odpowiedzialni równiez za gradobicie i koklusz - biedacy !

      • 2 3

      • myslenie oli nie boli

        weż na wstrzymanie biedaczko

        • 0 0

      • gołębica

        gdyby głupota mogła latać..........

        • 0 0

  • nieporozumienie

    Czegos tak kretynskiego nie widzialam nigdzie na swiecie!!!!!!

    • 3 1

  • Kongres (3)

    Kongres Mobilności Aktywnej nadchodzi wielkimi krokami. Przyjadą ważni goście, prelegenci i ci, którzy chcą zmieniać miasta na przyjazne rowerzystom. Trzeba tym ludziom COŚ pokazać. pochwalić zrealizowanym budżetem, gdzieś z nimi pojechać na rowerach, prawda panie Oficerze? Ścieżka za 800 tyś i dziury w ulicy to jest COŚ nowatorskiego, tego nikt nie przebije. Kierowcom na Wita Stwosza powiedzcie stanowcze nie i podpiszcie kolejne deklaracje/karty itp.
    A czy inwestycja ma sens, ocenili tu już rowerzyści, kierowcy i mieszkańcy. Prawda że jest pięknie? Może na Kongresie przetłumaczyć ze 200 postów i też pokazać gościom?

    • 6 2

    • a kto cię upoważnił do reprezentowania głosów mieszkańców? (2)

      sprawdzianem sensowności tej inwestycji będzie skala ruchu rowerowego wzdłuż tej ulicy. To się da sprawdzić. Można też mierzyć hałas i liczbę wypadków. Ciekawe, czy wtedy będziesz jeszcze miał jakieś argumenty? To, że potrafisz smucić, to już wiemy.

      • 1 3

      • (1)

        Przeczytaj nagłówek swoich wypocin i zastanów się, czy to co piszesz jest choć trochę na temat. Sprawdzianem sensowności nie jest na pewno budowanie dla idei i czyichś fanaberii, czy robienia eksperymentów typu 'a nuż się przyjmie', tylko dla mieszkańców naszego miasta. A to jest jednak nie dla nich, jak widać po 560 postach, tylko dla garstki.
        Nikt mnie nie upoważnił do reprezentowania głosów mieszkańców i tego też nie czynię, skąd taki wniosek? Jeśli na debacie będą sami tacy myśliciele jak ty, to na pewno sukces gwarantowany. Może sprawdź sensowność już skończonej ścieżki na 3 maja i oświeć forum skalą ruchu rowerowego, na pewno proporcjonalną do wydanych środków.
        Miłego debatowania życzę nad 'usprawnieniem komunikacji'.

        • 3 1

        • Opisywanie "Vox Populi" na podstawie postów z Trojmiasto.pl

          to bardzo "naukowa" metoda. Zwłaszcza że widać wyraźnie, że większość "dyskutujących" tutaj to frustraci z nadmiarem wolnego czasu, którzy nie myślą o rzeczowych dyskusjach, tylko o zbluzganiu kogoś.

          • 1 0

  • Kolor czerwony dla złotych dzieci dwóch pedałów :-) (5)

    Tylko dlaczego mają cierpieć z tego powodu mieszkańcy tych dzielnic i normalni uczestnicy tych dróg ?!

    • 3 3

    • Uczestnicy dróg|? (2)

      Nie wiem jak Ty, ale ja nie uczestniczę w drogach...

      • 3 2

      • 'n' głupszy nie będziesz (1)

        • 0 2

        • To prawda.

          Swój poziom intelektualny w przyszłości widzę na niezmiennie wysokim poziomie.

          • 0 0

    • a piesi i rowerzyści to nie są normalni użytkownicy dróg? (1)

      na uspokojeniu ruchu wielu z nich zyskało

      • 3 3

      • wiadomo, że rowerzyści kosztem kierowców NIE

        • 0 0

  • rowerzysta jeżdzę tylko po lesie i ścieżkach (2)

    o kant kuli sobie w wsadzcie tą ścieżkę , po pierwsze jako rowerzysta nie czuje się komfortowo jadąc obok samochodu oddzielonym tylko linią , wiadomo że z samochodem nie wygrasz każdy po przeczytaniu tego artykuły nie będę ryzykował czy trafię na jakiegoś " Janusza " któremu się porąbie i mnie skasuje a on będzie miał zadrapany zderzak ....

    po drugie parkują na tej ścieżce samochody mieszkańców i jestem po ich stronie a gdzie mają parkować ????

    i PO TRZECIE !!! nie wyczuliście tego smaczku ograniczenie 30 km/h i będą rąbać duble , ulubiony mandacik 10 punktów i 500 zł !!!! nikt chyba nie zwrócił na to uwagi !!!!

    po mimo protestów podkreślam wszystkim w tym rowerzystów miasto na siłę zafundowało bubel za jedyną około milion złotych, ale się już pogubiłem bo przebudowa świateł miała kosztować 800 tys a teraz wymalowanie tyle kosztuje wiec podejrzewam że wyszło z 2 banki i ktoś dobre zlecenie przytulił ....

    • 14 2

    • I niech rąbią.

      Mandaty powinny być bardziej dotkliwe, tak aby kierowca drżał na myśl o przekroczeniu prędkości, bo straci np. ponad połowę pensji.

      • 3 0

    • proponuję, by parkowali na miejscach do parkowania

      lub na swojej posesji. Zanim pojawi się potrzeba parkowania, warto zastanowić się czy można po mieście poruszać się inaczej niż samochodem. Jak na razie to wielu kierowców parkuje na chodnikach. Rozumiem, że dysponujesz skrzydełkami lub indywidualnym helikopterem z napędem nożnym i czasami latasz nad miastem, dzięki kondycji pozyskanej z jeżdżenia rowerem po lesie i ścieżkach poza miastem. Dlaczego protestujesz przeciwko ścieżce w mieście?

      • 1 0

  • wy nicnie rozumiecie (2)

    idą wybory, liczą się statystyki, czyli kilometry odanych ścieżek rowerowych w gdańsku, budyń powołał do tego specjalnego oficera rowerowergo, słowa "specjalny" jest tu jak najbardziej na miejscu...
    facet wie tyle o inżynierii ile krowa o d*pie, ale facet jest dumny że stoi za nim sam prezydent bo ma misję, niestety ta misja prześłania mu oczy jesli chodzi o bezpieczeńśtwo rowerzystów i innych ludzi poruszających się po ulicach... oczywiście Adamowicz adamowicz zabierze głos jak typowy kundel dopiero kiedy coś sie stanie a stanie się wtedy kiedy jakieś dziecko z rowerkim będzie trzeba zdzierać z asfaltu a wtedy dziesięciu biegłych powie że to wina kierowcy no bo przecież nie można debila oficera od pedałów skazać za głupotę... prawda panie oficerze?

    • 10 2

    • Skąd tyle jadu?

      Można było to wszystko napisać spokojnie i merytorycznie. Pewnie nawet zastanowiłbym się nad tym punktem widzenia. W obecnej formie taki post ląduje w śmietniku a ja(i większość sensownie myślących ludzi)nie wyniosę z niego nic poza politowaniem dla autora.
      Mam wrażenie że takim ludziom jak nasz anonimowy myśliciel, nie chodzi o zabranie głosu w dyskusji, o bycie zrozumianym. Nie chce nikogo przekonać tylko dać upust zgorzknieniu i frustracji.
      Dopiero kiedy do głosu dojdą ludzie racjonalni będziemy mogli naprawdę rozmawiać na ważne tematy.

      • 1 0

    • polityka komunikacyjna to zbyt poważna sprawa

      by pozostawiać ją w rękach inżynierów od komunikacji. Przedstaw argumenty, będzie można zająć stanowisko. Wyzywać to potrafi każdy kierowca.

      • 1 0

  • Skrzyzowanie (1)

    Ludzie którzy robili ta ścieżkę nie mają pojęcia ile tam jest wypadków na tym skrzyżowaniu.... A jeszcze do tego rowery. Skoro tak bardzo chcieli ta ścieżkę trzeba ją było zrobić kosztem "kawałka" chodnika...

    • 15 6

    • Chudzina - uzgodnij poglądy z Pamiętamy

      albo były wypadki, albo ich nie było. Przesunięte linie stopu (śluzy rowerowe) i uspokojenie ruchu zwiększają bezpieczeństwo co najmniej pieszym, choć również normalnym kierowcom i cyklistom. Do uspokajania ruchu nie zawsze są potrzebne progi zwalniające, najważniejsza jest wyobraźnia. Wszystkie hejterskie wpisy będą zapamiętane tak, aby za rok sprawdzić proroctwa zagłady miasta przez najazd rowerzystów z całego kraju.

      • 1 0

  • KROK DO PRZODU GDAŃSZCZANIE (5)

    W wielu krajach UE (np.w Belgii) takie śluzy istnieją już od dawna i nikt z tego powodu problemów nie robi, wręcz jest tak, że rowerzyści jak i kierowcy aut wiedzą jak się zachować- rower zawsze ma pierwszeństwo!!! W końcu mamy działać proekologicznie i oszczędzać naszą matkę ziemię...Jak widać po wielu opiniach każda, nawet najmniejsza zmiana w infrastrukturze miejskiej wprowadza wiele zamieszania dla tych, co nie nadążają za nowościami i nieobytych w świecie... smutne to, ale czas iść do przodu, a nie nie stać w miejscu lub co gorsza uwsteczniać się. Czerwony kolor- świetny i przypuszczam, że może być widoczny nawet dla daltonistów, czyli męskiej części użytkowników dróg :-)
    Reasumując: uważam, że wytyczenie śluz to bardzo dobry pomysł, sama dojeżdżam ulicą Wita Stwosza na rowerze praktycznie codziennie do pracy i mordeczka mi się śmieje, bo w końcu na tej trasie powiało unią... no tak leciuchno :-) Pozdrawiam, tych wiecznie niezadowolonych i tych, którzy tak pięknie pomalowali naszą ulicę i pomyśleli o użytkownikach dwukołówców :-)

    • 9 12

    • (1)

      To jeszcze komuś podoba się unia? Kiedyś też była Unia Wolności, a został smród i długi... tylko gdzie wolność? Czerwony kolor świetny, zwłaszcza w zimie będzie pod śniegiem! Świetne są też te wszystkie linie białe na starówce, aż w oczy kolą, tak je widać. Mordeczka ci się uśmieje, jak będziesz w deszczu stała oblewana przez auta błotem, by skręt w lewo na 2 razy wykonać, damo obyta w świecie.

      • 6 4

      • w statystykach poparcie dla Unii jest najwyższe w Polsce

        Ci, którzy twierdzili że Bruksela równa się Moskwa, pojechali do Moskwy i spróbowali przejść na drugą stronę ulicy po doświadczeniach w Brukseli. Niestety wielu z nich nie rozumiało różnicy i zginęli pod kołami samochodów, które miały "czerwone". Niektórzy z nich, którzy przeżyli, uznali że to pozostałość sympatii do komuny pokutująca wśród kierowców moskiewskich.

        • 0 0

    • akurat (2)

      Belgia i Holandia to nie najlepsze przykłady. Tam rowerzysta jest świętą krową, nawet jak łamie przepisy, to i tak wygrywa, bo jest "słabszym użytkownikiem ruchu". Nie przeginajmy. Nie wszystko trzeba kopiować z tzw. Zachodu.

      • 4 3

      • kto przegina?

        jak na razie przeginają niektórzy miszczowie kierownicy którzy lądują na torowisku Alei Zwycięstwa ze skutkiem śmiertelnym dla siebie oraz tacy, którzy pieszym sugerowaliby teleportowanie byle by kierowcy nie musieli zwracać uwagi na istnienie czegoś takiego jak przejście dla pieszych w poziomie jezdni.

        • 3 0

      • jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym to Holandia jest najlepszym przykładem

        tylko niedoświadczonym kierowcom wydaje się, że zwiększanie limitu dopuszczalnej prędkości i wyrzucanie rowerzystów z jezdni przez "ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego" zwiększa przepustowość ulic w mieście.

        • 3 0

  • Dalszym krokiem będzie przekształcenie prawego pasa na wszystkich (1)

    ulicach dwu- i trzypasmowych w ścieżki rowerowe w całym Trójmieście, włączając w to oczywiście obwodnice!

    • 9 3

    • przeginasz już nie pierwszy raz

      spróbuj znaleźć inne sposoby wyładowywania frustracji wynikającej przypuszczalnie z codziennego stania w korkach.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane