• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa siedziba urzędników na Wyspie Spichrzów

Michał Brancewicz
29 stycznia 2024, godz. 14:10 
Opinie (226)
  • Budynek przy ul. Chmielnej został rozbudowany oraz  zmodernizowany i będzie służył jako miejsce pracy ok. 300 urzędników.
  • W ramach rozbudowy budynek zyskał dodatkowe kondygnacje zakończone skośnymi dachami.

Jeszcze w tym roku do przebudowanego budynku przy ul. Chmielnej Mapka powinno wprowadzić się ok. 300 urzędników wojewody, kuratorium oświaty i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Nowy wygląd obiektu to efekt czterech etapów przebudowy, wartych w sumie blisko 44 mln zł. Do zrealizowania została ostatnia część prac.



Jak oceniasz w tym wypadku połączenie starej architektury ze współczesną?

Inwestycja, podzielona na kilka etapów, rozpoczęła się już pięć lat temu.

Jednak dopiero w zeszłym roku budynek przy Chmielnej 74/76Mapka nabrał ostatecznego kształtu i wyglądu elewacji.

Nowy kompleks budynków powstał dzięki dobudowie nowych obiektów do już istniejącego. Jego najstarsza część to przedwojenny spichlerz, który po wojennych zniszczeniach przebudowano i rozbudowano o część modernistyczną. Mieściła się tu m.in. hurtownia mebli, lokalna komenda Ochotniczych Hufców Pracy, a nawet archiwum likwidowanej Stoczni Gdynia.

Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty. Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty.
Teraz zostanie biurowcem dla urzędników.


Etap 1 - rok 2019 - koszt: 4,1 mln zł

  • wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę
  • rozbiórka budynku parterowego - kotłowni i części rampy przeładunkowej
  • wykonania posadowienia pośredniego na palach oraz dobudowa w części wschodniej budynku wraz z zabezpieczeniem przed warunkami atmosferycznymi ostatniego stropu (stan surowy otwarty)

Etap 2 - rok 2020 - koszt: 9,77 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. starej części budynku o powierzchni ok. 610 m kw. (parter, 1, 2 i 3 piętro)
  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m kw. (parter i 1 piętro)

  • Od strony ulicy Chmielnej widoczna zachowana część budynku, która została wyremontowana. Z prawej w głębi, dobudowana część, która zyskała dodatkowe kondygnacje.
  • Nowa elewacja budynku to połączenie cegły z szarością.
  • Urzędnicy do biurowca na ul. Chmielnej wprowadzą się w tym roku.

Etap 3 - rok 2021 - koszt: 13,78 mln zł

  • dalsza modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m m kw.
  • wykonanie prac modernizacyjnych drugiego piętra oraz rozbiórka trzeciego piętra wraz z nadbudową trzeciego i czwartego piętra - poddasza wraz z dachem w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 3215 m kw.

Etap 4 - lata 2022/23 - koszt: 16,3 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń na drugim i trzecim piętrze oraz innych pomieszczeń i czwartego piętra poddasza w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 2760 m kw. (2 i 3 piętro oraz poddasze)
  • remont i wykonanie elewacji całego budynku oraz przyłącza cieplnego wraz z uruchomieniem ogrzewania w całym budynku o powierzchni całkowitej ok. 7190 m kw.


W sumie daje to kwotę niemal 44 mln zł. A do wykonania został jeszcze ostatni etap prac. Chodzi o montaż i uruchomienie instalacji niezbędnych do funkcjonowania biurowca.

Dyskusyjne połączenie starego z nowym



Efekt przebudowy budzi różne opinie, bo łączenie starej i nowej architektury ma zarówno przeciwników, jak i zwolenników. W komentarzach, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych przeważają jednak głosy krytyczne.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jak początkowo miał wyglądać ten budynek, wydaje się, że wygrało rozwiązanie i tak mniej kontrowersyjne.

Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r. Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r.

300 pracowników administracji wprowadzi się jeszcze w tym roku



- Planowany termin wprowadzenia się urzędników poszczególnych jednostek do obiektu
to jesień 2024 roku - zapowiada Krystian Kłos z biura Wojewody Pomorskiego. - A w 2025 roku roboty i usługi uzupełniające będą realizowane już na czynnym budynku.

W budynku pracować będzie ok. 300 pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Kuratorium OświatyRegionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którzy dziś rozsiani są po kilku budynkach na terenie Gdańska.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (226)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane