- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (85 opinii)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (269 opinii)
- 3 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (82 opinie)
- 4 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (402 opinie)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (110 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
O autorze
Michał Brancewicz
Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-24 11:35
PIS nie musi niczego udowadniać, PIS działa.
Wiadomo że jeśli PIS dalej będzie rządził to port komunikacyjny powstanie. Cała Europa będzie nam zazdrościć i podziwiać. Taki port to przyszłość, to ogromny rozwój i masa miejsc pracy.
- 2 3
-
2020-06-23 13:08
że ile? (4)
Za 12 lat (sic!) podróż do W-wy będzie trwała 1,5h ? Za daleko w przyszłości, za wolno.
- 120 15
-
2020-06-24 11:34
Dokładnie to za 13 lat...
W tym czasie Niemcy i Francuzi będą jeździć pociągami magnetycznymi o prędkości 1200 km/h (technologia hyperloop), a u nas będzie 200 czy 250 km/h. Wow! Republika kartoflana 100 lat za murzynami!
- 2 1
-
2020-06-23 13:40
(1)
Za 12 lat podroz do Wawy powinna trwac max 1 godzine. Niech juz sobie odpuszcza to pieprzenie o kolejach bo spoznili sie jakies 30 lat. Nikogo juz to nie obchodzi.
- 17 3
-
2020-06-24 05:59
a dlaczego do Warszawy?
nie ma innych miast w Polsce?
zamiaast Warszawy, z którą jest już dobre połączenie, może zastanowić się nad lepszym połączeniem Gdańska z Poznaniem, Szczecinem (gdzie linia jest ciągle na długich odcinkach jednotorowa), Śląskiem przez magistralę węglową (no dobrze, ta akurat podlega modernizacji).
Warszawa nie jest pępkiem świata i nie powinno się do tego miasta tylko ograniczać- 11 0
-
2020-06-23 14:26
Za 12 lat to ja sie teleportuje w 3s do londyny z Gdańska
A z Londynu w kolejną sekundę do Warszawy bo bezpośrednich połączeń nie będzie.
- 9 0
-
2020-06-24 11:31
brak słów określających geniusz umysłowy posła Horały
dzban, najzwyklejszy dzban
- 1 2
-
2020-06-24 10:55
Znowu bajki
- 4 1
-
2020-06-23 13:10
Nikt! Powtarzam nikt! (6)
Nikt Wam tyle nie da ile ja Wam obiecam!!!
- 212 18
-
2020-06-24 09:55
POlitycy PO (1)
POlitycy PO jak rządzili Radosław Sikorski i Vincent Rostowski w rządzie Donalda Tuska dokładnie tak właśnie POwiedzieli, ze obietnice wyborcze składane przez nich są właśnie tyle warte. Jeśli wyborcy w nie wierzą to ich sprawa. A tu wszyscy chętnie oskarżają rząd PiS. Propaganda dobrze się trzyma. Komuna nigdy w Trójmieście się nie skończyła.
- 1 4
-
2020-06-24 10:54
Bo prawda jest taka
że nie ważne kto rządzi - obietnice wyborze zawsze będą nic nie warte, a opozycja zawsze będzie mówiła, jaki to obecny rząd jest beznadziejny
- 1 0
-
2020-06-23 14:24
A co tu do obiecywania? (3)
Linia KDP miała powstać 10 lat temu. Niejaki Sławek z PO ja zniszczył. PO zniszczyło KDP. Pacany jedne
- 7 20
-
2020-06-23 14:29
To PiS już miał szansę naprawić te zniszczenia. I co? (1)
Została tylko ta kadencja, kolejnej nie będzie. Trzeba się spieszyć.
- 19 3
-
2020-06-23 15:52
to co chcieli to zrobili, jak chcieli to ustawe napisali w 3 dni i przeglosowali w jedną noc.
to czego nie chcieli to nie ruszyli przez lata nawet kijem. twierdzenie dzisiaj ze to przez jakiegoś posła w 2010 roku jest żałosne i śmieszne.
- 16 1
-
2020-06-23 15:51
ulubiona mantra pisowca - wina tuska.
wyuczona bezradność i tyle. zasłanianie się działaniem jakiegoś posła sprzed 10 lat, gdy ma się pełnię władzy w kraju od dobrych 6 lat to jest kpina z ludzi, jawna kpina.
- 14 1
-
2020-06-24 10:53
Potwierdzam zamówienie
A do Berlina?
- 0 0
-
2020-06-24 10:42
Proszę redaktorow
z 3miasto o zapisanie tych komentarzy i odtworzenie za 10 lat.
- 3 0
-
2020-06-24 10:36
PKP
Horał paplak pisowski. Takie bzdety gadaj do poduszki Balbinie. Przynosisz wstyd Gdyni i całemu Pomorzu. Pilnuj swojej działki za którą dostajesz setki tys zł. Będzies rozliczony oj będxiesz.
- 5 4
-
2020-06-24 10:35
Brawo Panie Horała, jakich ksiazek sie Pan naczytał za nasze pieniadze ktore dostaje Pan za tą łakę CPK??!!
Panie wizjonerze daj sobie juz spokoj. Nikt tego w 3M nie kupuje. Niszczycie tylko mózgi tym, którzy w Was wierzą.
Dziękujemy za podwyżkę VATu abyście mieli za co nabijać sobie dalej kiesy.
ŻENUA!!- 4 3
-
2020-06-24 10:29
a one, te Chińczyki to znaczysie to one majo pociągi co jeszcze szybciej jado
i to od 30 lat, no i co z tego ?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.