• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Rozumiem że koniec z tramwajami? A może odbudować linie do Skarszew i Kościerzyny? (20)

    Na Przymorzu mieszka porównywalna ilość mieszkańców którzy dają sobie rade bez SKM. Może jednak wybudować dla nich Przymorską? Dlaczego nie można na Południu postawić na tramwaje? Wiele miast tak zrobiło tylko u nas się nie da. Zrezygnujmy w ogóle z tramwajów skoro SKM jest lepsza. Swoją droga taniej byłoby zrobić estakade obok cmentarza łostowickiego. Skoro tak uwielbiacie kolej to wybudujcie linie z Kościerzyny do Pszczółek bedzie fajny objazd

    • 35 62

    • tak jest (1)

      kiedyś była linia kolejowa z pszczółek przez skarszewy do kościerzyny lepiej było nią rozebrać i scieżkę rowerową zrobć a może skrót z bąką przez liniewo przywidz do gdańska szkoda że nie ma skrótu????? tak było za niemca planowane

      • 7 2

      • Ten plan obejmował bezpośrednie połączenie Berlina z Gdańskiem.

        Dzisiaj takiej konieczności nie ma. Będzie "szprycha" do CPK. Oczywiście na papierze.

        • 0 0

    • (9)

      Przejedzie się Pan kiedyś tramwajem z Łostowic do Wrzeszcza o 7:30, to zobaczy Pan dlaczego SKM jest tak potrzebna.

      • 20 1

      • (4)

        Po co tramwajem skoro jest autobus który nie jedzie przez centrum?

        • 1 3

        • (3)

          Bo autobus też stoi w korku.

          • 4 0

          • (2)

            i dlatego buduje się buspasy

            • 0 4

            • (1)

              Taaa szczególnie jak masz jeden pas:)

              • 4 0

              • Jeden pas i gęstą zabudowę, gdzie nie ma nawet miejsca żeby wcisnąć chodnik szerszy niż pół metra (np. Świętokrzyska)

                • 1 0

      • (3)

        Jeśli wybuduje się tańszą estakadę przy cmentarzu to zobaczy Pan że SKM przestanie być potrzebna. Swoją drogą linia SKM do Gdyni też czasem jest przepełniona - czy to oznacza że będą budowane kolejne tory?

        • 3 12

        • (2)

          SKM miało częstotliwość co 7 minut o ile dobrze pamiętam, mogłoby mieć co 5 lub co 3. Tymczasem z Łostowic tramwaje odjeżdżają przepełnione co minutę - nie ma już nawet rezerwy żeby puścić cokolwiek więcej.

          • 9 0

          • (1)

            A skąd weźmiesz odpowiednią ilość taboru by jeździły co 3 minuty? Nie zapominaj że ma być ekektryfikacja obecnej PKM i część pociągów tam będzie przerzucona z obecnej SKM. Gdyby linii tramwajowych było kilka a nie jedna to byłoby widać różnice. Niestety u nas projektuje się(linie tramwajowe) bez łącznic z jednym odcinkiem a potem zastanawia się skąd tłoki.

            • 4 1

            • Myślałem że Unia da?

              • 1 1

    • tramwaj do dzielnicy obok ale skm na drugi koniec miasta lub do centrum (7)

      skm jest alternatywa dla aut, tramwaj na dużych odległościach nie

      • 34 1

      • (5)

        to dziwne bo w Bydgoszczy istnieje linia tramwajowa o długości ok 10 km, konkretnie na Fordon. Jakoś nikt nie narzeka że nie zainwestowano w istniejącą obok linie kolejową robiąc z niej SKM

        • 7 9

        • Kto nie narzeka? Rozmawiales z wszystkimi? Czy tylko z tymi ktorzy jezdza samochodem?

          • 2 0

        • 10km po morenowych wzgórzach? (2)

          Są dłuższe linie tramwajowe, włącznie z najdłuższą ponoć linią Europy, 35km Łódź-Zgierz. Obecnie wyłączona.
          Mniej istotna jest długość niż rozkład ruchu pasażerów na długości linii. Jeśli tramwaj komunikuje dwa odległe punkty, to jest w tym kiepski.
          Jesli na długiej trasie pasażerowie wymieniają się równomiernie co kilka przystanków, to się spina.
          W przypadku górnego tarasu, zachodzi wariant pierwszy.

          • 9 1

          • (1)

            na Fordonie mieszka ok 70 tysięcy mieszkańców. Jak myślisz gdzie niby oni dojeżdżają jak nie np do Centrum? Linia tramwajowa dociera do stacji Bydgoszcz Wschód(czyli niemal 10 km). Który wariant więc zachodzi w tym przypadku? Gdzie po drodze są potoki pasażerów które się wymieniają?. Swoją drogą nawet nie wiem czy całe Południe ma tylu mieszkańców co Fordon

            • 0 7

            • zachodzi wariant

              "lepszy rydz niz nic".
              Mają jakąś alternatywę?
              A miasto nie rozpocznie inwestydcji od zera. Nawet Bydgoszcz, mająca kolejarskie zaplecze, którego pozbył się Gdańsk...

              • 2 0

        • Ee tam w Bydgoszczu

          • 6 1

      • akurat szybki tramwaj bardzo dobrze się sprawdza na dużych odległościach.

        • 3 2

  • Już teraz należy zacząć ograniczać wjazd do centrum. (9)

    Minimum Euro 6
    Opłata za parkowanie 20 zł za godzinę
    Prywatne firmy z lawetami na zlecenie miasta
    Nowe linie tramwajowe
    Przebudowa główny dróg na drogi dla rowerów
    Ograniczenie prędkości na obwodnicy do 50km\h

    • 58 152

    • Ech ty głupi trollu!

      • 0 0

    • Głupoty, na obwodnicy maks. 20 km\h. (2)

      XD

      • 13 3

      • trakt pieszy zrobić i każdemu dofinansowanie z UE na sandały (1)

        • 12 2

        • Proponuję zamiast Obwodnicy zrobić szeroki tor do jazdy na rolkach,

          a w miejscach byłych węzłów place zabaw dla dzieci. Obowiązkowo ścieżka rowerowa wzdłuż i wpoprzek oraz na ukos!

          • 1 0

    • 13 osób poparło te lewackie brednie, ludzie!

      • 13 3

    • temu panu

      kazać po wszystko chodzić do wytwórcy:
      po mleko do chłopa na wsi
      po spodnie do fabryki (do Chin)
      itd

      • 19 2

    • Kolejny czerwony lewus

      Tak ograniczmy wszystko, prywatne samochody, firmy, kazdemu po równo czyli znowu bieda jak za PRL'u.

      • 24 7

    • Jestem za Euro 10

      Minimum na łapę za 1h pracy. A ty mi tu minimum 6 wyskakujesz ...
      Ale z tą obwodnica, to weź wyjmij czopek

      • 24 5

    • Wystarczy nie robić dróg do centrum

      • 9 6

  • Wydłużcie SKM do Tczewa (2)

    I kiedy zwiększy się częstotliwość połączeń na linii PKM? Teraz korzystanie z PKM zamiast samochodu to poświęcenie. Jeździ średnio raz na godzinę i w dodatku nie można swobodnie zabierać roweru, bo strach że kierownik pociągu wyrzuci...

    • 14 3

    • (1)

      Jasne najlepiej do Elbląga i Iławy oraz Bydgoszczy powinna jeździć SKM. Odbudujcie lepiej linie kolejową do Kościerzyny przez Skarszewy.

      • 6 3

      • SKM już kiedyś jeździła do Elbląga i czas nawyższy żeby tam wróciła.

        • 3 1

  • Karuzela

    ta rekomendowana trasa PKM przypomina mi trasę autobusu ZTM nr 265 biegnącą przez dzielnice -Kokoszki-Karczemki-Kiełpino Górne i docelowo do PKM Kiełpino , autobus wozi ludzi w kółko ( jak na karuzeli) zamiast do celu , prędzej zajdzie się piechotą .Podobnie żadnego sensu nie ma połączenie Kowal z Jasieniem , trasy z obrzeży miasta powinny biec promieniście w kierunku centrum , tak jak zbudowany jest Paryż. Ile czasu zajmie jazda do centru wsiadając do tej nowej kolei np. na ul Jabłoniowej ??? Proszę o rozważenie tej uwagi.

    • 4 0

  • (5)

    Powiedzmy sobie szczerze, jeśli ta linia ma odkorkować południe Gdańska to musi to iść wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej do Kowal i dalej do Kolbud (i tam węzeł przesiadkowy z PKS/samochodów na pociąg do Gdańska). Poza tym dziwnie usytuowany jest przystanek na wysokości Srebrnej. Według mnie powinien być w połowie odcinka między Wielkopolską a Niepołomicką aby obsłużyć oba osiedla

    • 62 7

    • (1)

      Żeby tylko nie skończyło się tak, że fakt robienia analizy zablokuje budowę wyczekiwanej Nowej Świętokrzyskiej na kolejne naście lat.

      • 3 0

      • Tego też się obawiamy...

        • 0 0

    • (2)

      Przede wszystkim trasa z Jasienia do Kowal wg załączonej mapy przecina nowe osiedla przy Jaworzniaków - ciekawe, jak chcą to poprowadzić. Podobnie dalej w Borkowie - Już ja widzę,jak mieszkańcy zgodzą się na linię kolejową tuż pod ścianami bloków i domków.

      Lubię ideę rozwoju komunikacji zbiorowej - w mieście powinna to być podstawa - ale pomysł prowadzenia kolei w gęstej zabudowie mieszkaniowej na przedmieściach jest moim zdaniem co najmniej chybiony.

      • 5 6

      • Oczywiście

        Jak pod moim oknem to za blisko bo nie da się żyć, jak dalej od zabudowań to bez sensu za daleko.

        • 4 2

      • Nowa Świętokrzyska będzie szła jakieś 20-30 m od budynków budowanych aktualnie przez Develię. Więc wciśnięcie tutaj jeszcze SKM to byłby dramat.

        • 3 2

  • pieniądze

    Pieniądze da pan premier bo ostatnio tyyyylllee się udało i na pewno na to też będzie a drukarki pracują pełną parą...

    • 0 0

  • Zważywszy, iż aktualnie założenie wszelkich inwestycji to finansowanie z UE w (strzelam) 80%, a pozostała część to środki własne, czyli w naszych realiach spółka celowa z krechą oraz na niepewność istnienia UE oraz członkostwa PL w tym wypaczonym tworze - stawiam, że skończy się na utopieniu kasy w doradcach, konsultacjach społecznych i ewentualnie studium wykonalności.

    • 0 0

  • Jak zwykle, pomysł dobry tylko ~30 lat spóźniony.

    • 3 1

  • Skąd oni biorą te nazwy ? (4)

    Brętowo, Piecki-Migowo czy Jankowo Gdańskie brzmi trochę prowincjonalnie. Gdańsk to Wrzeszcz, Przymorze, Nowy Port, Zaspa, Orunia, Stogi, Chełm, Olszynka, Stare Miasto, Brzeźno, Morena(nie Piecki), Suchanino, Oliwa i tyle. Nawet Sobieszewo brzmi poważniej.

    • 18 23

    • A to wszystko wsie przyłączone do Gdańska.

      • 3 0

    • Piecki

      nie LWSM Morena.
      Szczególnie z powodu tego "w".
      Poza tym, Gdańsk to prowincja, więc nie ma sie co napinać.

      • 4 1

    • Nie ma takiej dzielnicy jak Morena

      Akurat takiej dzielnicy jak morena nie ma i nigdy w Gdańsku nie było. Ta nazwa sie przyjęła potocznie dla Piecków-Migowo od nazwy spółdzielni LWSM Morena. Polecam się douczyć. Z drugiej strony rozumiem, że najlepiej by dla ciebie było, gdyby Gdańsk obudować murami wokół "starych" dzielnic i nikogo do środka nie wpuszczać poza tymi, którzy mieszkają w Gdańsku od co najmniej 3 pokoleń?

      • 7 0

    • Najechało się słoików z NB-ej itp

      więc w ramach propagowania równości musi być trochę bardziej wiejsko

      • 8 6

  • Też będzie jeździć raz na dwie godziny?

    Jak ta istniejąca? To może już od razu warto sobie odpuścić.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane