- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (342 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (259 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (55 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (103 opinie)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (187 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (246 opinii)
Nowe autobusy w Gdańsku już za pół roku. A co z tramwajami?
Jeszcze w tym roku ZKM Gdańsk kupi 23 autobusy różnej długości, które pojawią się w mieście jesienią. W czasie przesunie się za to przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów. Powodem są kwestie związane z unijnym dofinansowaniem.
Wystarczy wspomnieć, że najstarsze autobusy liczą sobie już ponad 20 lat (mercedesy z 1994 roku), a inne, jak neoplany, osiągnęły właśnie pełnoletniość (rok produkcji 1998). A to i tak nic w porównaniu z wiekiem niektórych tramwajów. Popularne "stopiątki" pamiętają bowiem czasy poprzedniej epoki (pojazdy Konstal 105N i Na były dostarczane w latach 1975-1990).
Cena nie będzie najważniejsza
Z tych właśnie powodów Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeszcze w tym tygodniu ogłosi przetarg na zakup 23 autobusów, w tym po 9 krótkich (12-metrowych) i przegubowych (18 metrów) oraz trzy midibusy (10,6 m) i dwa minibusy (8,6 m).
- Szacujemy, że będzie to wydatek niewiele ponad 20 mln zł. Cena będzie tylko w 55 proc. stanowiła kryterium wyboru. Co oznacza, że nie chcemy najtańszych pojazdów, jakie są dostępne na rynku. Równie ważne są dla nas kryteria techniczne i ekologiczne [45 proc. - red.] - tłumaczy Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. - Autobusy kupimy z własnych środków, bez unijnego refinansowania, gdyż UE nie dokłada się do zakupu takich pojazdów w miastach, które posiadają transport szynowy.
Autobusy powinny pojawić się w mieście już na przełomie września i października. To pozwoli wycofać wspomniane już mercedesy i neoplany. Jednak zgodnie z nową strategią, ZKM będzie zachowywał sobie po jednej sztuce każdego z wycofywanych pojazdów, traktując je jako zabytkowe.
Tramwaje poczekają na unijne wsparcie
Znacznie większym wydatkiem będzie zakup tramwajów. Z szacunków ZKM wynika, że 15 sztuk może uszczuplić budżet spółki o 112,5 mln zł. Dlatego ZKM chce, by do tej inwestycji dołożyła się Unia Europejska. A to oznacza, że musi jeszcze przez jakiś czas wstrzymać się z ogłoszeniem przetargu.
- Jesteśmy gotowi, ale pojawiły się pewne wątpliwości natury prawnej - czy będziemy mogli skorzystać ze środków UE, jeśli przetarg ogłosimy już teraz, gdyż przedłużają się terminy do składania wniosków w nowej perspektywie - przyznaje Maciej Lisicki. - Dlatego czekamy na opinię Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Liczymy, że pojawi się ona w ciągu miesiąca i wtedy będziemy mogli ogłosić postępowanie. Najpóźniej stanie się to latem.
W wariancie pesymistycznym ZKM liczy na dofinansowanie na poziomie 59 proc. Maksymalnie może natomiast uzyskać aż 75 proc. wsparcia finansowego.
Przynajmniej pół kilometra na baterii
Zamawiane tramwaje będą miały ok. 30 m długości, zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, ładowarki USB i pasy do zapinania rowerów. Nowością będzie konieczność posiadania baterii, która umożliwi pokonanie dystansu przynajmniej 500 metrów w trybie jazdy miejskiej.
Dzisiejsze tramwaje również posiadają baterie, ale służą one do wykonywania manewrów na krótkich odcinkach w zajezdni. Pojazdy, które kupimy, będą musiały posiadać baterie umożliwiające jazdę po mieście. Niewykluczone, że wykorzystamy tę zdolność na trasie Nowej Politechnicznej [obecnie GP-W - red.] w ciągu ul. Getta Warszawskiego.
Nowe tramwaje pojawią się w Gdańsku w przyszłym roku i pozwolą w całości zastąpić ostatnie sztuki "stopiątek". Oczywiście dwa wagony tego typu również zostaną zachowane.
Dodatkowo ZKM w najbliższym czasie wyremontuje pięć pojazdów niskopodłogowych. Chodzi o cztery wagony NGd99 i jeden wagon 114Na.
- Zachowamy jego wygląd zewnętrzny, a zmodernizujemy jedynie wnętrze. Elementy wozu będą zdemontowane i przechowane, by za 20-30 lat odtworzyć jego oryginalny wygląd, bo wtedy też będzie on już historyczny - wyjaśnia wiceprezes ZKM.
W kolejnych latach ZKM nabędzie dodatkowych 18 tramwajów (nawet 45-metrowych) oraz 45 autobusów.
Opinie (119) 5 zablokowanych
-
2016-03-14 15:00
Po co płacić za baterię skoro nie ma i w najbliższym czasie nie będzie miała ona zastosowania? (1)
- 6 8
-
2016-03-15 00:26
Dokładnie
A za 5 lat nowe tramwaje które będą 30x mocniejsze ogniwa. Może lepiej załatwić tramwaje z 'uniwersalnym wejściem na baterie'
- 2 0
-
2016-03-14 15:06
autobusy nowe (1)
Zkm kupuje nowe autobusy akiedy będą lepsze pensje dla kierowców, mój mąż pracuje 20 lat ciągle zarabia 3 tys. niby była podwyżka 0,50 gr do godziny, ale za to mniejsza premia i na to samo wychodzi......
- 29 9
-
2016-03-15 06:19
To i tak za dużo za to co robi! Zkm należy sprywatyzować bo to gorsze niż PGR. Zero racjonalnego zarządzania. Autobusy mercedes bez otwieranych szyb i z ogrzewaniem nawiewem z sufitu są na kraje tropikalne a nie Polskę.
- 0 1
-
2016-03-14 15:07
NIE nowe, a stare od Niemca.
- 10 10
-
2016-03-14 15:09
Dlaczego ZKM chce kasować Mercedesy O405N z 1994r. (1)
Może i mają te 22 lata, ale one są bardzo solidne. Ani się nie psują, wszystko w nich nie trzeszczy jak w nowych Solarisach czy Mercedesach Conecto. Mają dobre przyśpieszenie... Widać że one są porządnie zbudowane, z wysoką starannością. Jak ZKM będzie o nie dbał to i 10 lat jeszcze pojeżdżą.
- 26 3
-
2016-03-14 15:34
Spokojnie, spokojnie tylko 9 autobusów krótkich będzie zamówionych, i wszystkie zastąpią jedynie palące się neoplany. Mercedesów jest ok. 50 i są to główne autobusy poruszające się nocą i zapewne jeszcze z 6 lat pojeżdzą. Zimą wygrywają, ale w godzinach szczytu i latem nie zbyt
- 2 1
-
2016-03-14 15:11
Co się dzieje z wycofywanym taborem? (1)
Przetarg do innych miast?
- 14 0
-
2016-03-15 00:32
Tak przetarg bedzie na Litewskiej
- 2 0
-
2016-03-14 15:12
a moze ktos sobie przypomni (7)
O dzielnicy suchanino.... Jeden w gdańsku bez tramwaju - tak blisko centrum- nowe bloki i osiedla sie budują a tu dalej nic pancio bielawski z budyniem.
- 6 15
-
2016-03-14 15:22
(5)
Przy okazji tramwaju Morena-Wrzeszcz jest też planowana odnoga na Suchanino (koło Colorgrafu).
- 4 2
-
2016-03-14 15:26
(4)
juz nie jest
- 4 0
-
2016-03-14 19:41
a to szkoda
- 1 1
-
2016-03-14 19:50
(2)
Niby dlaczego? Są tam bardzo dobre warunki na zaledwie 600metrową odnogę no i w miejscu gdzie miałby być koniec linii jest bardzo duże stężenie liczby mieszkańców.
- 1 1
-
2016-03-14 23:00
stezenie? (1)
- 3 0
-
2016-03-15 13:18
Smrodu?
- 0 0
-
2016-03-14 19:49
dokładnie
- 2 0
-
2016-03-14 15:16
To jest Polska... (1)
Szanowna komisjo do spraw rozstrzygania przetargów, kupcie solarisy-wspierajcie polską gospodarkę...
- 8 11
-
2016-03-14 17:45
weź idź stąd
- 2 3
-
2016-03-14 15:20
(7)
No w końcu. Mam dosyć wysłuchiwania od narzeczonego (kierowcy ZKM Gdańsk) jaki to szrot dostaje na nocne linie.
- 9 9
-
2016-03-14 16:14
zkm (5)
Ile casu jezdzi na liniach nocnych ?
- 3 3
-
2016-03-14 16:17
(4)
A czy to ważne? Książkę piszesz? Który rozdział?
- 0 5
-
2016-03-14 16:20
zkm (3)
Ważne bo narzeka jak by jezdzil 20 lat. Teraz na nockach i tak nie sa złe wozy. Jezdził bananem na 12/10 622?
- 6 0
-
2016-03-14 16:24
(2)
622 - tak zwana małpia linia :D chyba tak, nie pamiętam.
- 3 2
-
2016-03-14 16:26
zkm (1)
Nie 412/10 wóz 2622
- 2 2
-
2016-03-14 16:27
Tego to nie wiem.
- 0 3
-
2016-03-14 23:10
na nocne wystarcza szroty
- 2 1
-
2016-03-14 15:31
(4)
Powinni kupić tramwaje wielkopojemne (7 członowe). Do 30-metrowych już teraz ludzie się nie mieszczą a pasażerów systematycznie przybywa.
- 21 2
-
2016-03-14 15:41
(1)
Mają kupić w następnych przetargach choć moim zdaniem powinny być te zakupy w odwrotnej kolejności, teraz 7-członowe, a potem jedynie uzupełnienie paroma 5-członowymi.
- 9 1
-
2016-03-14 18:23
7-członowe tramwaje powinny jeździć na najbardziej obciążonych trasach ( z południa do Dworca i Wrzeszcza, z Dworca na Zaspę i do Wrzeszcza). 18 pojazdów to za mało na te wszystkie relacje.
- 4 3
-
2016-03-14 16:36
przecież to jawne wskazanie na zakup Jazzów (1)
swoją drogą - poza spasowaniem elementów wnętrza - jest to pierwszy udany tramwaj z Bydgoszczy
- 0 5
-
2016-03-14 17:10
Jazz jest jeszcze gorszy od swinga! W końcu do głosu doszedł Solaris, może wygra tramino.
- 5 2
-
2016-03-14 15:50
Lepiej niech zorganizują
zabytkową linię autobusową - chociaż w wakacyjne weekendy, na przykład tak, jak wyjątkowo dwa miesiące temu 10 stycznia z okazji WOŚP po trasie z Łostowic do Sopotu przez Stary Chełm, Gdańsk Główny, Wrzeszcz (Galeria Bałtycka), Zaspę Pilotów, Przymorze Chłopską, Oliwę (pętla tramwajowa i obok katedry). Gdynia już od 2012 roku ma zabytkową linię trolejbusową nr 326 (kursuje w niedziele od 1 maja do 31 października).
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.