• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy w Gdańsku już za pół roku. A co z tramwajami?

Michał Brancewicz
14 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje.

Jeszcze w tym roku ZKM Gdańsk kupi 23 autobusy różnej długości, które pojawią się w mieście jesienią. W czasie przesunie się za to przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów. Powodem są kwestie związane z unijnym dofinansowaniem.



Jakim środkiem transportu najczęściej podróżujesz po Gdańsku?

Plany budowy nowych tras tramwajowych (m.in. Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej czy trasy GP-W), mimo że zaczną materializować się najwcześniej za 2-3 lata, zmuszają miejską spółkę do myślenia o zakupie nowego taboru już teraz. Do tego dochodzi jeszcze chęć wymiany wysłużonych pojazdów na nowsze modele.

Wystarczy wspomnieć, że najstarsze autobusy liczą sobie już ponad 20 lat (mercedesy z 1994 roku), a inne, jak neoplany, osiągnęły właśnie pełnoletniość (rok produkcji 1998). A to i tak nic w porównaniu z wiekiem niektórych tramwajów. Popularne "stopiątki" pamiętają bowiem czasy poprzedniej epoki (pojazdy Konstal 105N i Na były dostarczane w latach 1975-1990).

Cena nie będzie najważniejsza

Z tych właśnie powodów Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeszcze w tym tygodniu ogłosi przetarg na zakup 23 autobusów, w tym po 9 krótkich (12-metrowych) i przegubowych (18 metrów) oraz trzy midibusy (10,6 m) i dwa minibusy (8,6 m).

- Szacujemy, że będzie to wydatek niewiele ponad 20 mln zł. Cena będzie tylko w 55 proc. stanowiła kryterium wyboru. Co oznacza, że nie chcemy najtańszych pojazdów, jakie są dostępne na rynku. Równie ważne są dla nas kryteria techniczne i ekologiczne [45 proc. - red.] - tłumaczy Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. - Autobusy kupimy z własnych środków, bez unijnego refinansowania, gdyż UE nie dokłada się do zakupu takich pojazdów w miastach, które posiadają transport szynowy.
Autobusy powinny pojawić się w mieście już na przełomie września i października. To pozwoli wycofać wspomniane już mercedesy i neoplany. Jednak zgodnie z nową strategią, ZKM będzie zachowywał sobie po jednej sztuce każdego z wycofywanych pojazdów, traktując je jako zabytkowe.

Tramwaje poczekają na unijne wsparcie

Znacznie większym wydatkiem będzie zakup tramwajów. Z szacunków ZKM wynika, że 15 sztuk może uszczuplić budżet spółki o 112,5 mln zł. Dlatego ZKM chce, by do tej inwestycji dołożyła się Unia Europejska. A to oznacza, że musi jeszcze przez jakiś czas wstrzymać się z ogłoszeniem przetargu.

- Jesteśmy gotowi, ale pojawiły się pewne wątpliwości natury prawnej - czy będziemy mogli skorzystać ze środków UE, jeśli przetarg ogłosimy już teraz, gdyż przedłużają się terminy do składania wniosków w nowej perspektywie - przyznaje Maciej Lisicki. - Dlatego czekamy na opinię Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Liczymy, że pojawi się ona w ciągu miesiąca i wtedy będziemy mogli ogłosić postępowanie. Najpóźniej stanie się to latem.
W wariancie pesymistycznym ZKM liczy na dofinansowanie na poziomie 59 proc. Maksymalnie może natomiast uzyskać aż 75 proc. wsparcia finansowego.

Przynajmniej pół kilometra na baterii

Zamawiane tramwaje będą miały ok. 30 m długości, zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, ładowarki USB i pasy do zapinania rowerów. Nowością będzie konieczność posiadania baterii, która umożliwi pokonanie dystansu przynajmniej 500 metrów w trybie jazdy miejskiej.

Dzisiejsze tramwaje również posiadają baterie, ale służą one do wykonywania manewrów na krótkich odcinkach w zajezdni. Pojazdy, które kupimy, będą musiały posiadać baterie umożliwiające jazdę po mieście. Niewykluczone, że wykorzystamy tę zdolność na trasie Nowej Politechnicznej [obecnie GP-W - red.] w ciągu ul. Getta Warszawskiego.

Nowe tramwaje pojawią się w Gdańsku w przyszłym roku i pozwolą w całości zastąpić ostatnie sztuki "stopiątek". Oczywiście dwa wagony tego typu również zostaną zachowane.

Dodatkowo ZKM w najbliższym czasie wyremontuje pięć pojazdów niskopodłogowych. Chodzi o cztery wagony NGd99 i jeden wagon 114Na.

- Zachowamy jego wygląd zewnętrzny, a zmodernizujemy jedynie wnętrze. Elementy wozu będą zdemontowane i przechowane, by za 20-30 lat odtworzyć jego oryginalny wygląd, bo wtedy też będzie on już historyczny - wyjaśnia wiceprezes ZKM.
W kolejnych latach ZKM nabędzie dodatkowych 18 tramwajów (nawet 45-metrowych) oraz 45 autobusów.

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • Po co płacić za baterię skoro nie ma i w najbliższym czasie nie będzie miała ona zastosowania? (1)

    • 6 8

    • Dokładnie

      A za 5 lat nowe tramwaje które będą 30x mocniejsze ogniwa. Może lepiej załatwić tramwaje z 'uniwersalnym wejściem na baterie'

      • 2 0

  • autobusy nowe (1)

    Zkm kupuje nowe autobusy akiedy będą lepsze pensje dla kierowców, mój mąż pracuje 20 lat ciągle zarabia 3 tys. niby była podwyżka 0,50 gr do godziny, ale za to mniejsza premia i na to samo wychodzi......

    • 29 9

    • To i tak za dużo za to co robi! Zkm należy sprywatyzować bo to gorsze niż PGR. Zero racjonalnego zarządzania. Autobusy mercedes bez otwieranych szyb i z ogrzewaniem nawiewem z sufitu są na kraje tropikalne a nie Polskę.

      • 0 1

  • NIE nowe, a stare od Niemca.

    • 10 10

  • Dlaczego ZKM chce kasować Mercedesy O405N z 1994r. (1)

    Może i mają te 22 lata, ale one są bardzo solidne. Ani się nie psują, wszystko w nich nie trzeszczy jak w nowych Solarisach czy Mercedesach Conecto. Mają dobre przyśpieszenie... Widać że one są porządnie zbudowane, z wysoką starannością. Jak ZKM będzie o nie dbał to i 10 lat jeszcze pojeżdżą.

    • 26 3

    • Spokojnie, spokojnie tylko 9 autobusów krótkich będzie zamówionych, i wszystkie zastąpią jedynie palące się neoplany. Mercedesów jest ok. 50 i są to główne autobusy poruszające się nocą i zapewne jeszcze z 6 lat pojeżdzą. Zimą wygrywają, ale w godzinach szczytu i latem nie zbyt

      • 2 1

  • Co się dzieje z wycofywanym taborem? (1)

    Przetarg do innych miast?

    • 14 0

    • Tak przetarg bedzie na Litewskiej

      • 2 0

  • a moze ktos sobie przypomni (7)

    O dzielnicy suchanino.... Jeden w gdańsku bez tramwaju - tak blisko centrum- nowe bloki i osiedla sie budują a tu dalej nic pancio bielawski z budyniem.

    • 6 15

    • (5)

      Przy okazji tramwaju Morena-Wrzeszcz jest też planowana odnoga na Suchanino (koło Colorgrafu).

      • 4 2

      • (4)

        juz nie jest

        • 4 0

        • a to szkoda

          • 1 1

        • (2)

          Niby dlaczego? Są tam bardzo dobre warunki na zaledwie 600metrową odnogę no i w miejscu gdzie miałby być koniec linii jest bardzo duże stężenie liczby mieszkańców.

          • 1 1

          • stezenie? (1)

            • 3 0

            • Smrodu?

              • 0 0

    • dokładnie

      • 2 0

  • To jest Polska... (1)

    Szanowna komisjo do spraw rozstrzygania przetargów, kupcie solarisy-wspierajcie polską gospodarkę...

    • 8 11

    • weź idź stąd

      • 2 3

  • (7)

    No w końcu. Mam dosyć wysłuchiwania od narzeczonego (kierowcy ZKM Gdańsk) jaki to szrot dostaje na nocne linie.

    • 9 9

    • zkm (5)

      Ile casu jezdzi na liniach nocnych ?

      • 3 3

      • (4)

        A czy to ważne? Książkę piszesz? Który rozdział?

        • 0 5

        • zkm (3)

          Ważne bo narzeka jak by jezdzil 20 lat. Teraz na nockach i tak nie sa złe wozy. Jezdził bananem na 12/10 622?

          • 6 0

          • (2)

            622 - tak zwana małpia linia :D chyba tak, nie pamiętam.

            • 3 2

            • zkm (1)

              Nie 412/10 wóz 2622

              • 2 2

              • Tego to nie wiem.

                • 0 3

    • na nocne wystarcza szroty

      • 2 1

  • (4)

    Powinni kupić tramwaje wielkopojemne (7 członowe). Do 30-metrowych już teraz ludzie się nie mieszczą a pasażerów systematycznie przybywa.

    • 21 2

    • (1)

      Mają kupić w następnych przetargach choć moim zdaniem powinny być te zakupy w odwrotnej kolejności, teraz 7-członowe, a potem jedynie uzupełnienie paroma 5-członowymi.

      • 9 1

      • 7-członowe tramwaje powinny jeździć na najbardziej obciążonych trasach ( z południa do Dworca i Wrzeszcza, z Dworca na Zaspę i do Wrzeszcza). 18 pojazdów to za mało na te wszystkie relacje.

        • 4 3

    • przecież to jawne wskazanie na zakup Jazzów (1)

      swoją drogą - poza spasowaniem elementów wnętrza - jest to pierwszy udany tramwaj z Bydgoszczy

      • 0 5

      • Jazz jest jeszcze gorszy od swinga! W końcu do głosu doszedł Solaris, może wygra tramino.

        • 5 2

  • Lepiej niech zorganizują

    zabytkową linię autobusową - chociaż w wakacyjne weekendy, na przykład tak, jak wyjątkowo dwa miesiące temu 10 stycznia z okazji WOŚP po trasie z Łostowic do Sopotu przez Stary Chełm, Gdańsk Główny, Wrzeszcz (Galeria Bałtycka), Zaspę Pilotów, Przymorze Chłopską, Oliwę (pętla tramwajowa i obok katedry). Gdynia już od 2012 roku ma zabytkową linię trolejbusową nr 326 (kursuje w niedziele od 1 maja do 31 października).

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane