• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy w Gdańsku już za pół roku. A co z tramwajami?

Michał Brancewicz
14 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o 23 nowe autobusy. Natomiast w przyszłym powinny pojawić się w mieście także nowe tramwaje.

Jeszcze w tym roku ZKM Gdańsk kupi 23 autobusy różnej długości, które pojawią się w mieście jesienią. W czasie przesunie się za to przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów. Powodem są kwestie związane z unijnym dofinansowaniem.



Jakim środkiem transportu najczęściej podróżujesz po Gdańsku?

Plany budowy nowych tras tramwajowych (m.in. Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej czy trasy GP-W), mimo że zaczną materializować się najwcześniej za 2-3 lata, zmuszają miejską spółkę do myślenia o zakupie nowego taboru już teraz. Do tego dochodzi jeszcze chęć wymiany wysłużonych pojazdów na nowsze modele.

Wystarczy wspomnieć, że najstarsze autobusy liczą sobie już ponad 20 lat (mercedesy z 1994 roku), a inne, jak neoplany, osiągnęły właśnie pełnoletniość (rok produkcji 1998). A to i tak nic w porównaniu z wiekiem niektórych tramwajów. Popularne "stopiątki" pamiętają bowiem czasy poprzedniej epoki (pojazdy Konstal 105N i Na były dostarczane w latach 1975-1990).

Cena nie będzie najważniejsza

Z tych właśnie powodów Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeszcze w tym tygodniu ogłosi przetarg na zakup 23 autobusów, w tym po 9 krótkich (12-metrowych) i przegubowych (18 metrów) oraz trzy midibusy (10,6 m) i dwa minibusy (8,6 m).

- Szacujemy, że będzie to wydatek niewiele ponad 20 mln zł. Cena będzie tylko w 55 proc. stanowiła kryterium wyboru. Co oznacza, że nie chcemy najtańszych pojazdów, jakie są dostępne na rynku. Równie ważne są dla nas kryteria techniczne i ekologiczne [45 proc. - red.] - tłumaczy Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. - Autobusy kupimy z własnych środków, bez unijnego refinansowania, gdyż UE nie dokłada się do zakupu takich pojazdów w miastach, które posiadają transport szynowy.
Autobusy powinny pojawić się w mieście już na przełomie września i października. To pozwoli wycofać wspomniane już mercedesy i neoplany. Jednak zgodnie z nową strategią, ZKM będzie zachowywał sobie po jednej sztuce każdego z wycofywanych pojazdów, traktując je jako zabytkowe.

Tramwaje poczekają na unijne wsparcie

Znacznie większym wydatkiem będzie zakup tramwajów. Z szacunków ZKM wynika, że 15 sztuk może uszczuplić budżet spółki o 112,5 mln zł. Dlatego ZKM chce, by do tej inwestycji dołożyła się Unia Europejska. A to oznacza, że musi jeszcze przez jakiś czas wstrzymać się z ogłoszeniem przetargu.

- Jesteśmy gotowi, ale pojawiły się pewne wątpliwości natury prawnej - czy będziemy mogli skorzystać ze środków UE, jeśli przetarg ogłosimy już teraz, gdyż przedłużają się terminy do składania wniosków w nowej perspektywie - przyznaje Maciej Lisicki. - Dlatego czekamy na opinię Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Liczymy, że pojawi się ona w ciągu miesiąca i wtedy będziemy mogli ogłosić postępowanie. Najpóźniej stanie się to latem.
W wariancie pesymistycznym ZKM liczy na dofinansowanie na poziomie 59 proc. Maksymalnie może natomiast uzyskać aż 75 proc. wsparcia finansowego.

Przynajmniej pół kilometra na baterii

Zamawiane tramwaje będą miały ok. 30 m długości, zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, ładowarki USB i pasy do zapinania rowerów. Nowością będzie konieczność posiadania baterii, która umożliwi pokonanie dystansu przynajmniej 500 metrów w trybie jazdy miejskiej.

Dzisiejsze tramwaje również posiadają baterie, ale służą one do wykonywania manewrów na krótkich odcinkach w zajezdni. Pojazdy, które kupimy, będą musiały posiadać baterie umożliwiające jazdę po mieście. Niewykluczone, że wykorzystamy tę zdolność na trasie Nowej Politechnicznej [obecnie GP-W - red.] w ciągu ul. Getta Warszawskiego.

Nowe tramwaje pojawią się w Gdańsku w przyszłym roku i pozwolą w całości zastąpić ostatnie sztuki "stopiątek". Oczywiście dwa wagony tego typu również zostaną zachowane.

Dodatkowo ZKM w najbliższym czasie wyremontuje pięć pojazdów niskopodłogowych. Chodzi o cztery wagony NGd99 i jeden wagon 114Na.

- Zachowamy jego wygląd zewnętrzny, a zmodernizujemy jedynie wnętrze. Elementy wozu będą zdemontowane i przechowane, by za 20-30 lat odtworzyć jego oryginalny wygląd, bo wtedy też będzie on już historyczny - wyjaśnia wiceprezes ZKM.
W kolejnych latach ZKM nabędzie dodatkowych 18 tramwajów (nawet 45-metrowych) oraz 45 autobusów.

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • Czy Gdnask po 25 latach po 89 nie ma swoich pieniedzy zeby kupic tramwaje ? (13)

    Wielu na forach madrzy sie jak to bez UE bysmy mogli to i tamto i owamto. To teraz zobaczcie ze bez pomocy finansowej UE bysmy byli na poziomie Ukrainy czy bIalorusi. Wiekszosc mysli ..och ile to PL ma szmalu itd i nas ktos okrada ). PL to miniatura ktora nie generuje od 100 lat zadnych wielkich pieniedzy niestety drodzy forumowicze ekonomowie z bozej laski. Mamy maly potencjal ludzki rowniez . Potrzeby mamy na setki miliardow a praktycznie generujemy miniaturowe pieniadze i nadal deficyt czyli zyjecie na kredyt. Bez pomocy UE nie byloby nowych drog, autobusow i ogolnie rewitalizacji. Widac to po wspolnotach ktore nie potrafia uzbierac na farbe zeby budynki odmalowac a kazdy madrzy sie ile to szmalu gdzies tam mamy. Nic PL nie ma .

    • 95 49

    • Nie chcę cię martwić.. (5)

      Ale rocznie wpłacamy do UE jakieś 20mld euro więcej, niż "od niej dostajemy"...
      Generalnie, to dostajemy spowrotem to co wpłacilismy, ale pomniejszone o 20mld euro.. Ale fajnie brzmi - dotacja z UE - prawda?

      • 23 31

      • ale przynajmniej eu "pilnuje" (1)

        zeby kasa szla na konkretne cele, np infrastruktura itp. jakbysmy kasy do bruxeli nie "wplacali" to zamiast tramwajow mialbys rozwoj zusow albo 16tki dla gornikow

        • 36 6

        • do bed uin

          Kasa jest marnotrawiona na programy gender i inne temu podobne.

          • 2 5

      • Ignorant albo idiota (1)

        • 10 6

        • Albo płatny pisiorski troll

          • 12 8

      • A skąd ty żeś te liczby wziął? My dopłacamy? i to 20 mld euro. Chłopie, przejrzyj statystyki (tak tak są dostępne) i zobacz ile wpłacamy i ile bierzemy.

        • 24 13

    • Historia....

      Gdyby Polska nie uczestniczyła w dwóch wojnach, podczas których była rozkradana z każdej możliwej strony.......

      Gdyby nie wymordowano podczas tych konfliktów zdecydowanej większości ówczesnej inteligencji, która mogła by pomóc w odbudowie kraju.....Celowo eksterminowano inteligencję.

      Gdyby Niemcy zapłaciły Polsce należne odszkodowanie za straty podczas drugiej wojny światowej (tak, tak - Niemcy nie zapłaciły w zasadzie nic ! Francja i inne kraje ościenne otrzymały rekompensatę......) - i nie mam tu na myśli paru groszy w ramach repatriacji, które w ramach rekompensaty otrzymywali do emerytury ci, którzy przeżyli (jakieś grosze miesięcznie, dla kogoś, kto stracił podczas wojny prawie całą rodzinę, zdrowie i majątek itp....)....

      Gdyby Polacy przez lata powojenne byli gospodarzami w swoim własnym kraju, i nie byli sterowani......

      Gdyby politycy nie traktowali swojej pracy wyłącznie jako pełnego koryta, z którego można tylko kraść.....

      A wymiar sprawiedliwości ścigał prawdziwych złodziej - nie umarzał spraw gościa, który 120 razy pod rząd wygrał w ruletkę, a skazywał upośledzonego dzieciaka za kradzież batona za 50 gr.....

      Gdyby wszelkie możliwe stołki nie były obsadzane pociotkami....resortowe dzieci....brak dekomunizacji, fałszywe ikony.....

      Gdyby nie wyprzedano wszystkiego co miało jakąkolwiek wartość (przedsiębiorstwa, które przynosiły zyski oddane za bezcen lub zlikwidowane, bo stanowiły konkurencję dla zachodu.....skąd na przełomie lat 90. pojawiło się tylu "rekinów biznesu", którzy od lat okupują listy najbogatszych w Polsce....zwrócicie uwagę, kiedy i w jaki sposób się "dorobili".......

      Gdyby Polska myśl techniczna była dalej rozwijana w Polsce, a nie oddawana w zasadzie za darmo na zachód...Gdyby Polska nie była tylko montownią, a Polacy tanią siłą roboczą.....Zachodnie firmy płaciły podatki w Polsce i nie wyprowadzały kasy z kraju....

      itd..

      Wtedy Polska była by bogatym i dobrze prosperującym krajem......

      Polska ma dobrą lokalizację w centrum Europy, ma potencjał rozwojowy i dużą liczbę zdolnych ludzi, którym zależy by kiedyś była silnym krajem.

      • 9 1

    • Dotacje (1)

      Mieszkam w Niemczech i często słyszę ze Polska dostaje większa dotacje z uni niż inne kraje!

      • 2 5

      • na łeb, czy na kraj?

        • 0 2

    • P***olicie Hipolicie...

      • 5 5

    • Gdańsk ma najmłodszą flotę tramwajową w Polsce (po Olsztynie, który na tylko jedną nowootwartą linię).

      • 21 2

    • kiedys czytałem, jak to polski senat gdzieś pewnie w XVII wieku obradował. jednym z punktów była ich zdaniem wyjatkowo mała róznica przewagi eksportu nad importem. to były czasy:)

      ktoś może przypomni? poda źrodło?

      • 6 3

    • Bez kasy z UE bylibyśmy dzisiaj Mozambikiem.

      A tak przynajmniej doganiamy Gabon.

      • 25 13

  • Komunikacja miejska. (1)

    Jak autobusy to MAN-y, a tramwaje to bombardiery!! ;-) Takie zakupy powinien zrobić ZKM w Gdańsku.

    • 4 4

    • wszystko powinny być Solarisy

      ztm i zkm powinny byc połączone, taryfa powinna być jedna, wspólna z kolejkami miejskimi, a pojazdy miejskie czyli busy, trolejbusy, tramwaje powinny być nówki od Solarisa

      ale nim Szczurek, Karnowski, Adamowicz nie zamieszkają w pudle, nie ma co na to liczyć

      • 1 0

  • (10)

    A biedna Gdynia nie może sobie pozwolić na zakup nawet jednego biletomatu buahahahah. Wszystkie autobusy u szczura pamietają jeszcze wojnę a wspinanie się po schodach do busa powinno być nagrodzone Kolosem. Pan Prezydent Adamowicz powinien zająć Gdynię i zrobić tam porządek

    • 58 54

    • Jak piszesz komentarze

      typu biedna Gdynia to czujesz się lepiej?Masz Srebrzysko w pobliżu to skorzystaj,może Ci pomogą.

      • 4 0

    • (2)

      Chłopie, tego typu teksty pokazują kompleksy. Naprawdę czujesz się lepszy jak ludzie z sąsiedniego miasta mają pod jakims względem (pytanie czy takie kryterium oceny jest sensowne) gorzej???
      Zajmij się czyms pożytecznym zamiast pisać głupoty na forum.

      PS. Żeby nie było, jestem z Gdańska, i tu mieszkam

      • 21 6

      • (1)

        Taki komentarz tego typu można znaleźć pod wieloma artykułami. To pisze jedna, dwie osoby z gdyńskim IP, ale nie wiem co to ma na celu. A osoba używająca sformułowania ''Bolkowo'' to też jedna osoba, która stoi na posterunku prawie 24h na dobę.

        • 7 6

        • Dokładnie

          Przeciez nawet głupi zauważy że to pisze jakiś śledziuch. Wystarczy artykuł że Gdańsk wybudował 300 metrów chodnika to zaraz pojawia się komentarz '' Brawo Gdańsk!!! A w Gdyni to nic się nie dzieje!''

          • 3 5

    • Niech wasz prezydent pilnuje swojej działki, bo trochę się ostatnio nie stara.

      • 0 6

    • W Gdyni wysokopodłogowych (2)

      nie było już dawno to w Bolkowie jezdziły jeszcze ponad 10 lat więc nie pisz bzdur.Co do przyłączenia Gdyni do Bolkowa to się nie dziwię że byście chcieli ale nie dla Bolkowiaka kiełbasa.

      • 13 34

      • W Gdyni szybciej zaczeli wymieniać ale w Gdańsku wymienili całość 2 lata szybciej niż w Gdyni (1)

        Do tego flota autobusowa w Gdańsku jest sporo młodsza i lepiej wyposażona

        • 17 9

        • W Gdyni szybciej wycofali ostatniego wysokopodłogowego.

          • 7 12

    • oj chyba troche sie mylisz

      ogólnie patrząc na komunikacje zbiorową w polskich miastach (tych dużych )
      to trójmiasto jako całe ma najnowocześniejszą flotę pojazdów.
      w innych duzych metropoliach można jeszcze ikarusy i jelcze spotkać w trójmieście od 15 lat żadnego nie ma

      • 21 2

    • to ty Jurek ? poznałam cie po tej agresywnej narracji.

      wczoraj jak PKSem wracales to cie widzialam z okna jak sam do siebie cos mowisz. Ech Jurek, Jurek. Pozdrow Elwire . Basia

      • 15 12

  • autobusy nowe (1)

    Zkm kupuje nowe autobusy akiedy będą lepsze pensje dla kierowców, mój mąż pracuje 20 lat ciągle zarabia 3 tys. niby była podwyżka 0,50 gr do godziny, ale za to mniejsza premia i na to samo wychodzi......

    • 29 9

    • To i tak za dużo za to co robi! Zkm należy sprywatyzować bo to gorsze niż PGR. Zero racjonalnego zarządzania. Autobusy mercedes bez otwieranych szyb i z ogrzewaniem nawiewem z sufitu są na kraje tropikalne a nie Polskę.

      • 0 1

  • zkm gdansk lepiej zamuwicz atobusy scania i volvo szwejca (1)

    Zkm gdansk lepiej zamuwicz scania i volvo szwejca i solarys polski nie niemiecki atobusy mamy dosci juz i paietaj powrud bus 142 z morena do wrzeszcz pkp

    • 1 23

    • Albo odstaw wodke albo idz na kurs polskiego

      • 11 0

  • Co się dzieje z wycofywanym taborem? (1)

    Przetarg do innych miast?

    • 14 0

    • Tak przetarg bedzie na Litewskiej

      • 2 0

  • Po co płacić za baterię skoro nie ma i w najbliższym czasie nie będzie miała ona zastosowania? (1)

    • 6 8

    • Dokładnie

      A za 5 lat nowe tramwaje które będą 30x mocniejsze ogniwa. Może lepiej załatwić tramwaje z 'uniwersalnym wejściem na baterie'

      • 2 0

  • I to jest fajne

    "ZKM będzie zachowywał sobie po jednej sztuce każdego z wycofywanych pojazdów, traktując je jako zabytkowe." Z całą przyjemnością przyjdę za 40 lat do muzeum ZTMu z wnuczkami pokazując im jak to w 2010 roku jeździłem neoplanem... Śmiejcie się lub nie, ale zobaczymy się na miejscu :)

    • 8 0

  • (7)

    No w końcu. Mam dosyć wysłuchiwania od narzeczonego (kierowcy ZKM Gdańsk) jaki to szrot dostaje na nocne linie.

    • 9 9

    • na nocne wystarcza szroty

      • 2 1

    • zkm (5)

      Ile casu jezdzi na liniach nocnych ?

      • 3 3

      • (4)

        A czy to ważne? Książkę piszesz? Który rozdział?

        • 0 5

        • zkm (3)

          Ważne bo narzeka jak by jezdzil 20 lat. Teraz na nockach i tak nie sa złe wozy. Jezdził bananem na 12/10 622?

          • 6 0

          • (2)

            622 - tak zwana małpia linia :D chyba tak, nie pamiętam.

            • 3 2

            • zkm (1)

              Nie 412/10 wóz 2622

              • 2 2

              • Tego to nie wiem.

                • 0 3

  • Mysle , ze przetarg bedzie ustawiony . Zadna fabryka nie wyprodukuje autobusow w takim czasie .Kazde zamowienie jest inne i nie ma dwoch takich samych . Przeciez to nie jest , ze fabryka czeka na przetarg z Gdanska . Ma rowniez inne zamowienia . A cykl produkcyjny musi swoj czas trwac .

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane