Fakty i opinie

stat

Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej


Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.



Czy tramwaj powinien przejeżdżać przez kampus Politechniki ul. Siedlicką?

tak, to świetne rozwiązanie, które znacznie ułatwi dojazd studentom na zajęcia

56%

tak, o ile da to gwarancję zachowania pierzei ul. Do Studzienki i likwidację rezerwy dla jej poszerzenia

16%

nie, lepszy jest wariant tramwaju przez ul. Do Studzienki

18%

nie, należy całkowicie zrezygnować z trasy tramwajowej z Południa do Wrzeszcza

10%
Wreszcie przedstawiono długo wyczekiwane wyniki analiz Mostów Katowice, które odpowiedzialne są za przygotowanie dokumentacji projektowej dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (wcześniej zwanej jako Nowa Politechniczna).

Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.

Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, proponuje się przeprowadzić tramwaj przez centrum dzielnicy po świeżo wybudowanych torowiskach do ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska.

Lokalizacja przystanków tramwajowych na odcinku Rakoczego - tunel tramwajowy.
Lokalizacja przystanków tramwajowych na odcinku Rakoczego - tunel tramwajowy. mat. Alter Polis/Mosty Katowice/fot. K. Koprowski
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni zobacz na mapie Gdańska. Dalej skierowany zostaje w ul. Wileńską, gdzie znajduje się kolejny przystanek w pobliżu Ronda Pana Cogito.

Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla zobacz na mapie Gdańska. Tunel pozwoli na pokonanie różnicy terenu oraz przy okazji wyciszy tramwaje. Na powierzchni ziemi będzie można na jego dachu urządzić tereny rekreacyjne dla mieszkańców.

Lokalizacja przystanku na wysokości zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Lokalizacja przystanku na wysokości zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. mat. Alter Polis/Mosty Katowice/fot. K. Koprowski
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska przewidziano kolejny przystanek. Następnie trasa tramwaju zostaje poprowadzona po wschodniej stronie zbiornika zobacz na mapie Gdańska do ul. Sobieskiego, przecinając po drodze rezerwę ul. Nowej Politechnicznej. Wraz z tramwajem powstaje też nowy odcinek drogi, co pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego do ul. Sobieskiego przez Wileńską/Grodzieńską.

Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.



Przesiadki w obrębie estakady ul. Rakoczego w koncepcji Biura Rozwoju Gdańska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Politechnicznej.
Przesiadki w obrębie estakady ul. Rakoczego w koncepcji Biura Rozwoju Gdańska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. mat. BRG/fot. K. Koprowski/
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska oraz Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska.

Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i  czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).

Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska przy zachowaniu istniejącej liczby pasów dla kierowców i wydzieleniu szyn z jezdni.

Lokalizacja przystanków w ul. Sobieskiego.
Lokalizacja przystanków w ul. Sobieskiego. mat. Mosty Katowice/fot. K. Koprowski
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska. Będzie on pełnił funkcję przesiadkową dla mieszkańców Suchanina, którzy docierać będą tutaj autobusami. Autobusy będzie można dalej skierować nowym układem drogowym przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego poprzez wykonanie powiązania z ul. Smoluchowskiego.

Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska następuje najtrudniejszy pod względem szerokości odcinek, gdzie ze względu na ograniczony teren będzie trzeba zrezygnować z wydzielonej drogi rowerowej.

Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej zobacz na mapie Gdańska.

Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, na teren kampusu Politechniki Gdańskiej. Tu przewidziano przystanek z myślą o studentach i mieszkańcach pobliskich budynków.

Lokalizacja przystanku w ul. Siedlickiej.
Lokalizacja przystanku w ul. Siedlickiej. mat. Mosty Katowice/fot. K. Koprowski
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.

- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Ulica Siedlicka na nieremontowanym odcinku.
Ulica Siedlicka na nieremontowanym odcinku. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.

- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta zobacz na mapie Gdańska, co wiązało się z prowadzeniem komunikacji okrężną drogą do centrum Wrzeszcza przez rejon Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, przecinając po drodze tereny dawnego cmentarza. Z analiz Mostów Katowice wynika też, że wprowadzenie tramwaju w tym miejscu oznaczałoby wydłużenie korków samochodowych w al. Zwycięstwa o ok. 20 proc.

- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska na odcinku Traugutta - Fiszera. To właśnie kosztem budynków miałyby wprowadzone tory tramwajowe - obok jezdni przeznaczonych dla ruchu samochodów.

Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię

Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.

Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.



Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska oraz przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, na tyłach kamienicy Fiszera 13AB zobacz na mapie Gdańska.

Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Ulica ta zostaje zamieniona wraz z sąsiedztwem w strefę ograniczonego ruchu samochodów. Miasto nie wyklucza też, że zdecyduje się dodatkowo na budowę parkingu kubaturowego w pobliżu, tak by maksymalnie wyeliminować ruch aut i parkowanie w tym rejonie.

Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego. Tutaj miałaby powstać strefa ograniczonego ruchu z tramwajem w jezdni. Miasto rozważa budowę parkingu, aby wyeliminować parkowanie w obrębie ulicy.
Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego. Tutaj miałaby powstać strefa ograniczonego ruchu z tramwajem w jezdni. Miasto rozważa budowę parkingu, aby wyeliminować parkowanie w obrębie ulicy. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?

- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska sprawia, że jeszcze bardziej pogarszamy i tak trudną już sytuację na tym skrzyżowaniu, podczas gdy wprowadzenie tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie powinno spowodować większych utrudnień niż obecnie - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, prezentujący jednocześnie analizę Mostów Katowice. - Gdybyśmy chcieli jeszcze bardziej blokować al. Grunwaldzką, to pojawia się widmo budowy Drogi Czerwonej, a na to nie ma pieniędzy i przyzwolenia społecznego.
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Tramwaj poprowadzony w jezdni we Wrocławiu. Tak może wyglądać w przyszłości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Tramwaj poprowadzony w jezdni we Wrocławiu. Tak może wyglądać w przyszłości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar zobacz na mapie Gdańska. Tym samym w niektórych relacjach pasażerowie musieliby dokonywać uciążliwych przesiadek, pokonując jezdnię al. Grunwaldzkiej.

- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.

Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.

Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.



Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).

W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska. W założeniu ma być ona wykorzystywana do nawrotu tramwajów w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku Morena - Wrzeszcz bez potrzeby jazdy aż do ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska.

Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich. zobacz na mapie Gdańska Jej realizacja - o ile nie zostanie zabudowana rezerwa - będzie technicznie możliwa w przyszłości.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Wiadukt nad torami kolejowymi dla połączenia tramwajowego z dworca kolejowego we Wrzeszczu na Zaspę. Na drugim planie wiadukty w ciągu Trasy Słowackiego.
Wiadukt nad torami kolejowymi dla połączenia tramwajowego z dworca kolejowego we Wrzeszczu na Zaspę. Na drugim planie wiadukty w ciągu Trasy Słowackiego. wiz. Alter Polis
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska - Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.



FRAG: niech PG zgodzi się tramwaj przez ul. Siedlicką

Wizualizacja FRAG możliwej przebudowy ul. Do Studzienki, od której zaczęła się dyskusja nad zmianami w koncepcji ul. Nowej Politechnicznej.
Wizualizacja FRAG możliwej przebudowy ul. Do Studzienki, od której zaczęła się dyskusja nad zmianami w koncepcji ul. Nowej Politechnicznej. wiz. Paweł Mrozek/FRAG
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.

- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (295)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.