• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • Buspas powinien być na całej długości Traktu, aż do wiaduktu na Zaroślaku... (1)

    • 20 12

    • RE: Buspas

      No niby gdzie, jak co chwile są wysepki i nie ma możliwości poprowadzenia buspasu :D To wymagałoby większej ingerencji w postaci demontażu wysepek, wylania asfaltu, przetargu itd :)

      • 0 0

  • Dlaczego na Szuberta tylko na fragmencie jest nowy asfalt? Po zeszlifowaniu białych pasów powstała "tarka". Dziadostwo...

    • 3 0

  • Rozkład jazdy a korki. (1)

    Skoro autobusy na tych samych liniach codziennie mają po 20 minut opóźnień to ja się pytam, co za matoł układa rozkłady jazdy skoro nie potrafi w nich uwzględnić cyklicznie powtarzającej się sytuacji drogowej?

    • 1 2

    • Bo nie ma tak naprawdę tych opóźnień.

      • 0 0

  • (8)

    Nie wiem skąd informacja, że autobusy mają opóźnienie 18 minut na św. Wojciechu. Zwłaszcza że buspas kończy się w miejscu gdzie zaczyna się korek ;)

    • 193 13

    • No właśnie po to jest buspas

      Autobusy nadrobią te 18 minut po to żeby potem mogły stanąć w korku. I nie będzie opóźnienia.

      • 0 0

    • Bus pas

      W punkt!!!

      • 0 1

    • :) władze Gdańska wiedzą lepiej...

      ... gdzie na Trakcie Św Wojciecha jest korek, bo tamtędy jechały raz ... i wtedy był korek.

      • 5 1

    • Teraz w wakacje może i tak (3)

      ale w okresie jesienno zimowym gdzie korki są największe korek zaczyna się własnie od miejsca gdzie zaczyna się buspas. Jest do dobre rozwiązanie ciekawe tylko ile kierowców będzie cwaniaczyło i omijało korek buspasem.

      • 10 12

      • (2)

        Buspas nic nie da, bo kończy się przed skrzyżowaniem. Poza tym większość autobusów jedzie przez św. Wojciech, czyli omija nowy buspas na większej części odcinka. A opóźnienie autobusy łapią już w Pruszczu - np. 132 na milionie przystanków i skrzyżowań.

        • 19 2

        • poza tym... (1)

          zwęzili pas dojazdowy z Wojciecha, na którym autobus po prostu się nie mieści bez zajechania na pas dla osobówek. Efekt jest taki, że zatrzymuje się na środku skrzyżowania i blokuje przejazd w stronę Pruszcza. Uwielbiam jak ktoś decyduje o organizacji ruchu nie mając o niej zielonego pojęcia.

          • 28 2

          • Raz, to głupota

            A dwa, to decyzja zza biurka i na podstawie mapki z google maps.

            • 10 1

    • Tworzą medialny problem

      A potem to bus pasem rozwiazują. Tak to pechowe 13-ki czyli Piotrusie nami rządzą w Urzędzie.

      • 10 2

  • Buspas`

    Jak dla mnie lipa. Przecież większość autobusów ZTM i tak skręca na Wojciech. Raz na godzinę przejedzie 200 lub 232. Tyle w temacie.

    • 2 1

  • (2)

    Kiedy wreszcie w Gdańsku nie będzie korków? Nigdy, zawsze będą.
    Kiedy dojazd komunikacją zbiorową będzie tak szybki jak samochodem? Nigdy, ale kiedś dojazd samochodem może być tak długi jak dojazd komunikacją zbiorową.
    Kiedy komunikacja zbiorowa będzie tańsza żeby się opłacała? Kiedy ceny parkowania w mieście zostaną urealnione.
    Jak mam niby codziennie zawozić trzy babcie do pięciu szpitali, siódemkę dzieci do jedenastu szkół oraz przywieźć do domu 20kg ziemniaków, nową lodówkę albo 99" telewizor bez samochodu? Nie wiem, ale lepiej sprawdź prześcieradło bo jest duża szansa że się zes****ś na myśl o rozstaniu z samochodem :-)

    • 9 10

    • dobre, dobre (1)

      wszyscy w samochodach jeżdżący w pojedynkę muszą przecież czymś przewieźć swojego laptopa i betoniarkę...

      • 1 3

      • Tratata. Jak ktoś ma czas za darmo (albo pasuje mu SKM która akurat daje radę) to może korzystać z komunikacji miejskiej. Tak długo jak autem jest 20 min, rowerem 40 min, a komunikacją godzina, tak długo nie będę z niej korzystał. A parkować w "mieście" będę na terenie firmy

        • 1 0

  • (3)

    W Dubrowniku parking w centrum kosztuje 40 zł za godzinę. Da się.

    • 10 12

    • (2)

      Tylko dla turystów, mieszkańcy mają free

      • 4 1

      • (1)

        nie mają. nie zmyślaj

        • 2 1

        • No i to jest pomysł. Jak paru urzędników ze skarbówki i ZUS zapłaci to może przeniosą swoje siedziby poza starówkę, która będzie wtedy gościć tylko turystów. Zupełnie nie rozumiem dlaczego wszystko się w centrum buduje

          • 1 0

  • Buspas. (1)

    Czegoś nie rozumiem... po co buspas na którym mogą poruszać się rowerzyści ? W najbardziej newralgicznych godzinach rowery będą skutecznie spowalniać ruch autobusów, i wyjdzie na to samo jak gdyby tego buspasa nie było. I zaś kolejne pieniądze zmarnowane, a można było doświetlić przejścia dla pieszych, dostawić więcej śmietników. Brawo Wy.

    • 9 3

    • Taa bo tam jada rowery jeden za drugim cala dobe.

      • 0 0

  • (8)

    Bez sensu te bus pas

    • 139 173

    • domalują pas ,zebrę czy wąsy i jest sukces .....

      walka walką o ten zakorkowany Gdańsk ale bez populizmu ...
      domalowanie paska tam gdzie rowery i tak wałem jadą bo wygodniej i bezpieczniej czy zebry tam gdzie przejście jest wygodne i istnieje (czytaj Chmielna )
      nie jest sukcesem a demagogią

      dużo hałasu mało efektu przed wyborami
      ale co niektórzy eko-pieszo-rowerowo złapią ten lep i pomyślą tak dużo wydają .... tylko zastanowił bym się czy mądrze ... i na pewno z troską o nas Gdańszczan

      • 3 1

    • pewnie że bez sensu (4)

      stoję grzecznie w korku przed dworcem głównym, buspasem omija mnie cały sznurek samochodów, większość na zamiejscowych blachach. jadąc zgodnie z przepisami wychodzę na frajera i d**ila. zainstalowanie tam rejestratora wideo i zatrudnienie z 5 urzędników do jego obsługi (tego nie muszą robić policjanci) zwróciłoby się już pierwszego dnia - reszta miesiąca to czysty zysk. mam wrażenie, że miastem rządzą jeszcze więksi frajerzy i d**ile, ale marna to pociecha.

      • 24 5

      • To powinien byc automat (3)

        Buspas bez rejestratora nie ma sensu, buspas bez komunikacji co 5 minut też nie ma sensu. Buspas bez park and ride też jest bez sensu, buspas bez całej sieci sprawnej, normalnej komunikacji nie ma sensu. Nawet biletu jednego na trójmiasto nie ma ale buspasy są. Tramwaj zajmuje całą przestrzeń drogi gdzie w normalnym kraju jest częścią jezdni. Buspas dla autobusu który jeździ co godzinę. Oto Gdańsk właśnie. Nie potrafią zarządzać droga ale coś słyszeli o buspasach

        • 18 1

        • Drogi trzeba umieć projektować. (1)

          Nowe rondo na Myśliwskiej zostało rozjechane przez autobusy w ciągu dwóch tygodni. Krawężniki wyłamane bo nie mieszczą się długie pojazdy. Rondo zapewne zostało narysowane na projekcie przez 5 letnie dziecko inżyniera. Nowa Bulońska na samym początku z drogi dwujezdniowej z dwoma pasami zamienia się w jednopasmową. Nikt nie pomyślał aby torowisko było buspasem. Szkoda słów. Wszystko projektowane na zasadzie tu i teraz. Widać nikt nie wyciągnął wniosków od lat a wystarczyło pomyśleć o błędach przy remoncie znanej chyba wszystkim ulicy Spacerowej.

          • 10 0

          • projektowanie w technologii "kopiuj i wklejaj"

            jak to było? "każdego specjalistę można zastąpić skończoną liczbą studentów" :D

            • 5 0

        • Buspas dla autobusu który jeździ co godzinę.

          jakiś przykład, trolku?

          • 3 6

    • Sam Pisuar jesteś bez sensu (1)

      • 12 16

      • na Świętokrzyskiej proponuję

        • 4 4

  • Dobra ankieta dla policji. Bezwzględnie wlepiajcie wysokie mandaty cwaniaczkom jeżdżacym po buspasach. Myślę,że codzienne kontrole nauczą ich przestrzegania przepisów.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane