• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • TESCO

    Gdynia 2:0 Gdańsk

    No jak to możliwe? Ani jednego TESCO? Gdańszczaki, poprawcie się, znowu jesteście za Gdynia :P
    Ale Żabek pewno macie więcej ;) Maro, liczymy na aktualne dane.

    • 0 0

  • Centrum Kwiatkowskiego się nie liczy,bo to kilka sklepów na krzyż,poziom Gildii,albo starego centrum Sukces-Bis

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 7:3,prognoza na czerwiec

    Liczba pierwszoligowych drużyn w grach zespołowych,za rok
    8:2

    • 0 0

  • Maro zapomniałeś o hiper mega inwestycji

    Największego owocu genialnej kampani "gdy inwestujesz gdynia" czyli centrum Kwiatkowskiego

    • 0 0

  • Gdańsk sie brata z trzecim światem

    Z Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej do IIIŚ "to kolejne firmy specjalizujące się w nowoczesnych technologiach".

    Urzędasy za łopaty i proście sie gdynian , aby w pore wam zaprojektowała i przygotowała poldery, wały, przepompownie czy wrota powodziowe. Woda w Bałtyku podnosi się najszybciej ze wszystkich zbiorników na świecie. W Gdańsku, zagrożone jest realne nawet pół tego miasta może zniknac pod woda.

    • 0 0

  • Stacje benzynowe JET

    Gdynia 2:0 Gdańsk

    No Gdańszczanie, co z Wami? Ani jednej stacji JET? Wstyd, trzeba Pawełkowi donieść aby z 17 pobudował.

    Ale Biedronek pewno macie więcej, co zaraz kolega Maro nam pewno przedstawi.

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 60.000-30.000

    Liczba firm w obydwu miastach,Gdańsk jest większy o około80%

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 4:1

    Liczba nowoczesnych centrów handlowych z prawdziwego zdarzenia,klasy Alfy,Manhattanu,Klifu,bez Galerii Bałtyckiej

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 70.000-5000

    Liczba studentów w obydwu miastach

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 7:1

    Liczba kin w obydwu miastach

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane