• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe malowanie śmigłowców Brygady Lotnictwa

Jakub Gilewicz
25 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zmodernizowany śmigłowiec W-3WA w nowym malowaniu.
  • Na drugim planie zmodernizowany śmigłowiec ratowniczy W-3WARM w nowym malowaniu.
  • Zmodernizowany śmigłowiec ratowniczy W-3WARM w nowym malowaniu.

Zamiast biało-czerwonego szary kadłub z czerwonymi, czarnymi i żółtymi elementami. Tak wygląda nowy wzór malowania śmigłowców W-3, które należą do Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Nowy wygląd maszyn ma sprawić, że będą one mniej widoczne zarówno na tle nieba, jak i wody. Ponadto jaskrawe fragmenty - w razie konieczności - mogą zostać łatwo zamalowane.



Co sądzisz o nowym malowaniu śmigłowców?

- Decyzja związana jest z dążeniem do ujednolicenia barw samolotów i śmigłowców lotnictwa morskiego, zgodnego ze standardami typowymi dla wojskowych statków powietrznych - wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Jak dodaje komandor, podobne malowania mają bowiem również śmigłowce SH-2G czy Mi-2, a także samoloty patrolowe i transportowe Bryza. Jako pierwsze wśród śmigłowców W-3 należących do brygady nowy wygląd zyskały maszyny, które wysłano w celu przebudowy do PZL-Świdnik.

- Nanoszenie nowych barw odbywa się w ramach procesu modernizacji śmigłowców W-3, który z założenia wiązał się również z wykonaniem nowej powłoki lakierniczej na kadłubach modyfikowanych maszyn. Autorem projektu nowego malowania jest oficer jednej z jednostek BLMW kpt. Mariusz Kalinowski - opowiada kmdr ppor. Cichy.
Dotychczas śmigłowce SAR Marynarki Wojennej miały biało-czerwone kadłuby. Dotychczas śmigłowce SAR Marynarki Wojennej miały biało-czerwone kadłuby.
Inspektorat Uzbrojenia - jak podaje GBLMW - umowę na przebudowę maszyn podpisał z PZL-Świdnik (obecnie własność koncernu Leonardo) jeszcze w 2014 r. Dotyczyła ona modernizacji pięciu najstarszych śmigłowców: trzech ratownictwa morskiego W-3RM do wersji W-3WARM i dwóch transportowych W-3T do wersji W-3WA.

Śmigłowce miały otrzymać cyfrowy system sterowania silnikami w miejsce analogowego, nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami (szperaczami), a także nowe wyposażenie ratownicze. Ponadto wszystkie maszyny wyposażone miały zostać w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających.

W tym tygodniu pierwszy ze zmodernizowanych śmigłowców trafił do Gdyni. Na lotnisku w Babich Dołach wylądował W-3WA.

Przeczytaj też: Akcje ratownicze śmigłowców Brygady Lotnictwa MW

Jak widać na zdjęciach, śmigłowce mają szare kadłuby. Czerwone są m.in. felgi kół, pyłofiltry i końcówki stateczników poziomych. Z kolei czarna farba posłużyła do namalowania choćby kotwicy i pasa za rurami wylotowymi. Napis SAR (Search and Rescue) jest natomiast żółty.

Przeczytaj również: Jakie śmigłowce SAR dla Marynarki Wojennej?

- Śmigłowce w nowych barwach mają być mniej widoczne zarówno na tle zarówno nieba, jak i wody, a w razie konieczności jaskrawe elementy mogą być łatwo zamalowane - tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy.
Docelowo wszystkie śmigłowce, które służą w Gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej będą miały takie samo malowanie.

Zobacz pokaz śmigłowca ratowniczego. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (101) 1 zablokowana

  • Nie wiem czy pomyśleli, ALE mogli zrobić lądowisko na tej forum galerii

    Forum Radunii, BogACI NA ZAKUPY BY PRZYLATYWALI...To by loby coś.

    • 2 0

  • nieeee no terazto super. każdy będzie się bać

    braawo maciar . i po co nowe

    • 5 1

  • Jak nowe

    Jak przemalują na barwy ochronne i będą wyglądały jak nowe to któś wypadnie na pomysł ,że skoro wyglądają jak Nowe to po co kupować ....Nowe .

    • 3 1

  • Nie ma nowych śmigłowców i trzeba latać na szrocie? (4)

    Przemalujemy - ciemny lud pomyśli że coś z tym robimy.

    • 39 7

    • ciemny lud wszystko łyka

      • 1 2

    • (2)

      Ale wiesz że anakondy dobrze wypełniają swoje zadania? A my potrzebujemy, by poszerzyć możliwości w kwestii ratownictwa morskiego większe śmigała. Anakondy dalej by latały i wymagały modernizacji.
      I uważaj byś ty nie był wzięty za "ciemny ludy", gdy walisz na odlew we wszystko.
      Powiem ci tylko że decyzja o modernizacji podpisana została równocześnie w czasie gdy prowadzony był przetarg na śmigłowce wielozadaniowe dla armii, w 2014.
      Chyba że bijesz w "klasę" rządzącą w całości. To się zgodzę, ale nie szkoda nerwów na komentowanie nawet koniecznych (i nie najgorszych) posunięć (moderka W3), którą zrobiłby każdy PO/PIS/SLD/PSL/Nowoczesna/Samoobrona/LPR i inni z Palikotem włącznie(chociaż on by pewnie przesunął do lotnictwa cywilnego czy straży granicznej czy coś)?

      • 4 3

      • anakondy to śmigłowiec krótkiego zasięgu. Nie ma możliwości pokrycia Anakondami obrzaru chronionego. (1)

        Do tego jest ich za mało. Jesteśmy tu i teraz i nie dzieje się NIC. Malowanie zmienili heh.

        • 2 1

        • zgadza się, dlatego powiedziałem że potrzebujemy większe śmigła, ale nawet jakby się teraz nagle jutro zmaterializowały to nikt jutro nie wyrzuci anakond. Po co słać coś wielkiego jak 50 km od brzegu musimy podjąć człowieka z zawałem, czy przetransportować rannego żołnierza czy marynarza, Czy podjąć 3 osoby z wywróconego jachtu.

          co do anakond i "malowanie zmienili":
          ":Wymiana obejmuje praktycznie wszystko: od kosza i pętli, które służą do wciągania na pokład poszkodowanych, przez nosze, aż do respiratora. Wcześniej na pokład zabierano jedynie przenośne urządzenie, teraz zostanie ono zainstalowane na stałe. Kolejna zmiana polega na zamontowaniu w śmigłowcach nowych kamer termowizyjnych, sprzężonych z tak zwanymi szperaczami, czyli reflektorami, które podczas poszukiwań oświetlają powierzchnię wody bądź ląd. Do niedawna kamery obsługiwał drugi pilot, a podgląd obrazu był wyświetlany w kabinie na opuszczanym monitorze. Teraz monitor stał się integralną częścią tablicy przyrządów, a kamerą dodatkowo może sterować technik pokładowy ze stanowiska operatora AIS mówi kmdr por. Koliczko. Zmiany dotyczą też wspomnianego systemu. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Kiedy śmigłowiec ratowniczy dostaje wezwanie na przykład do promu, z którego trzeba ewakuować pasażera, załoga bardzo szybko może sprawdzić, gdzie ten prom się znajduje. Potem leci do niego jak po sznurku. Zyskuje więc na czasie wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Po modyfikacji wszystkie śmigłowce W-3 będą miały AIS-a'

          • 2 0

  • ha ha ha maciorka i cały PIS - zamiast nowych helikopterów, nowe malowanie

    ciekawe czy malować beda też zołnierze, jak policjanci wycinali konfetti

    • 5 1

  • Słabo widoczne...

    Albo malowanie do akcji poszukiwania i ratowania albo bojowe.
    Takie powinno być:
    http://farm3.static.flickr.com/2656/4135441751_fe627968fd.jpg

    • 5 1

  • Maskowanie śmigłowców ratowniczych? To tylko PiS mógł wymyślić. A kiedy będą nowe śmigłowce? Kiedy skończą się remonty trwające już kupę czasu?

    • 7 2

  • No doprawdy temat tygodnia

    Poważnie ? Artykuł o malowaniu śmigłowców ?

    • 6 2

  • Jakby nie przemalował, to dalej jest latający złom..

    ..

    • 7 1

  • kamuflaż

    Zapewne formoza która to nie ma swojego sprzętu zamierza wypożyczać do swoich działań te śmigła.
    Błąd , jak coś jest ratownicze to takie powinno zostać.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane