• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy

Krzysztof Koprowski
3 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wjazd na parking (po prawej, poza kadrem) zostanie poprowadzony nową drogą, bezpośrednio z ul. Barniewickiej.
  • Nowa pętla zmieni kształt i zyska trzy perony autobusowe.
  • Ulica Barniewicka zostanie poszerzona o pasy dla rowerzystów oraz zyska chodniki i nowe oświetlenie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowymMapka. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na stacji kolejowej w Osowej?

O zamiarze przebudowy terenu przyległego do dworca w Osowej pisaliśmy w kwietniu 2020 r., kiedy trwało procedowanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.

Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
  • przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
  • na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
  • od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
  • między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
  • ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.


Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli



Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.

Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we WrzeszczuMapka).

Czytaj też:

Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę



Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa



Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.

W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.

W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.

Czytaj też:

30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie



Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Prace budowlane do 29 października 2021 r.



Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla. Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla.

Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną



Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.

W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".

Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.

Quo Vadis - Osowa (opracowanie z 2015 r.) from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Letniskowa

    A co z ulicą Letniskową ? Wygląda jak droga na bagna.

    • 0 0

  • Zaczadzenie ideologią rowerową

    Dulkiewiczowskie miasto jako inwestor tej inwestycji zgodnie ze swoim szaleństwem ideologicznym nie przewidziało parkingu dla samochodów tylko kilka miejsc krótkiego postoju dla "samochodów podwożących pasażerów". Czyli jeśli ktoś nie ma służbowego kierowcy jak okupantka prezydenckiego krzesła to nie może podjechać na odległy dworzec i zostawić tam samochodu, musisz albo dygać rowerem albo mieć służącego Jana który podrzuci cię linuzyną do metropolitalnego dworca meteopolitalnej kolejki. Dla uczczenia parkingu dla 100! pedałujących Aleksandra postanowiła wyciąć 31 starych drzew. Boże zmiłuj się nad Gdańskiem

    • 2 0

  • Nie wiem na ile ta stacja jest "potrzebna"... (2)

    ... nie można jej jednak odmówić uroku ;)

    • 16 24

    • trochę jest potrzebna, bo rano to wręcz ciężko wcisnąć się do kolejki, a samochodów zaparkowanych wokół stacji są dziesiątki, nie wspominając o rowerach

      • 1 0

    • Bardzo potrzebna

      Będziemy robić zbiórkę grupy na Facebooku Forum Osowa i rozmawiać o dzikach

      • 6 5

  • Mieszkam w Dolnym Wrzeszczu w wyremontowanej kamienicy z 1900 roku. (6)

    Osowa to wieś na przedmieściach miasta.

    • 18 19

    • Wrzeszcz to mi się kojarzy z patologią i lumpiarstwem... Na Oruni już bezpieczniej niż wśród ćpunów na Dolnym Wrzeszczu (1)

      Na Oruni pijak będzie zaczepiał o drobne na amarene bądź browca, a we wrzeszczu jak nie dasz to ci da ze strzykawy... dziękuję, wybieram poważniejsze dzielnice (które miasto na ogół zaniedbuje na rzecz takiej tragedii jak Wrzeszcz).

      • 2 7

      • Strzykawe to ty masz w d...

        • 0 0

    • A co złego jest na wsi?

      Po co tak dzielić ludzi?

      • 1 0

    • Sama jesteś wieś biedaku, nie stać cię żeby tu mieszkać

      • 1 3

    • W kamienicy po przymusowo wysiedlonych Danzigerach.

      • 3 2

    • To tak jak

      Gdynia, Przymorze i inne dzielnice.
      Dalej palisz węglem w swojej kamienicy a kupę robisz a podwórzu?

      • 7 3

  • Proponuję zacząć najpierw od posprzątania śmieci z przed dworca. Hałdy śmieci zalegają, a nikt z obsługi dworca nawet nie tknie palcem.

    • 2 0

  • Po co taka inwestycja skoro komunikacja miejska w Gdańsku już nie istnieje (5)

    Oddajcie autobusy na Orunię, my z rana nie mamy jak wejść do linii z Pruszcza Gdańskiego, 154 zapchana od Ptasiej, tam ledwo idzie wsiąść, a 189 już na początkowym przeładowana. Oddajcie 210 albo przywróćcie dawną 151. To jest nie ludzkie traktowanie mieszkańców, że pozbawia się dostępu do komunikacji miejskiej!

    • 55 19

    • (1)

      To po co mieszkacie na takich zad*piach jak teraz narzekacie

      • 1 4

      • Za d*pie to taka Osowa, Orunia to dzielnica oddalona o 3 km od Gdańska, a nie 15...

        • 0 1

    • (1)

      Taa i jeden 210 na godzine rozwiwzywal problem. Macie czesciej 189 to korzystqjcie

      • 1 1

      • Rozumiesz że go nie mamy bo nie możemy do niego wsiąść?

        Po jakiemu jeszcze to napisać, że na Oruni nie można wsiąść do autobusu bo nie ma miejsca, żadnego! Ani stojące, ani siedzące, ani na kolanach kierowcy...

        • 0 0

    • Skoro nie istnieje to po co o niej pisać ...

      Jakby Sasin rządził to by przepierdzielił trochę kasy i tutaj

      • 9 9

  • Niby jest to jakiś sposób na odkorkowanie Osowej ale lepszym pomysłem byłoby poszerzenie Spacerowej do Oliwy (17)

    Nawet jak jestem na wakacjach i czytam raport z Trójmiasto to prawie zawsze jest : Spacerowa zakorkowana do góry i na dół :) Chociaż z drugiej strony Rząd pisowski zabiera Samorządom kasę i dorzuca nowe podatki jakby chciał żeby Gminy ( szczególnie te niepisowskie ) upadały a jednocześnie pisiory pompują kasę tam gdzie rządzą.

    • 60 52

    • Spacerowa (8)

      Zdecydowanie powinni zacząć od spacerowej i ścieżki rowerowej do oliwy a następnie cała reszta. Co z tego że będzie pieknie. Zanim dojadę do domu w tych korkach to już ciemno bedzie. Niech dalej budują bloki a spacerowa będzie kompletnie nie przejezdna

      • 15 20

      • Milion razy było mówione że poszerzenie Spacerowej nic nie da bez tunelu pod Pachołkiem (7)

        Bo inaczej cała ta szeroka wielopasmowa Spacerowa zatka się w Oliwie. A to za drogie i zbyt odległe w czasie. A ten parking może skłoni część ludzi do przesiadki z samochodu w PKM. A ścieżka rowerowa do Oliwy miała być Kościerską, ale radni Oliwy zablokowali.

        • 21 8

        • (2)

          Bez tunelu pod pachołkiem kiepsko to widzę niestety. Planuje się też buspasy ale to taki półśrodek wzięty rodem z Gdyni. Trochę pomoże ale nie jest to optymalne rozwiązanie

          • 9 5

          • tunel pod Pachołkiem nie przyczyni się do zwiększenia przepustowości skrzyżowania (1)

            ulicy Spacerowej lub jej przedłużenia z główną osią aglomeracji czyli ulicą Grunwaldzką. Kiedy wreszcie internauci zrozumieją, że poszerzanie ulic nie rozładowuje korków, tylko przesuwa i wydłuża je gdzie indziej? Bez śmiałego postawienia na rozwój sieci transportu szynowego, wymiany taboru i zwiększenia częstotliwości połączeń SKM i PKM korki w Trójmieście nie zmniejszą się bez względu na setki milionów wydawanych na budowę takich obiektów jak mityczny "tunel pod Pachołkiem".

            • 11 11

            • Rozumiem że wybudowanie Autostrady lub drogi ekspresowej sprawia że w mieście pojawia się więcej aut? Czy wobec tego Trasa Kaszubska ma sens?

              • 0 0

        • Pod warunkiem że każdy kto jedzie pokażę zaświadczenie (2)

          O szczepieniu !w pkm

          • 9 8

          • (1)

            Więc według ciebie z powodu epidemii trwającej 1-2 lata mamy nie planować w zakresie 10-20 lat? Gratuluję logiki.

            • 11 4

            • Gratuluję braku zrozumienia ironii

              • 5 3

        • Nie musi być przekopu pod pachołkiem ! Może być tunel pod Oliwą !

          • 4 1

    • Tak, tak..

      2 pasy i zero problemów. Przecież te 2 pasy muszą gdzieś w miasto wjechać. Najpierw trzeba ogarnąć dół Spacerowej w Oliwie - tam 2 pasy, może wiadukt, kilka rozjadów, a potem można las przekopać...

      • 0 1

    • Tramwaj wzdłuż spacerowej poproszę (1)

      Jedyny sposób na korki

      • 6 1

      • Kolejkę linową

        Chyba lepiej

        • 4 1

    • Szaraki tylko o polityce....ludzie sukcesu nie rozmawiają o polityce (1)

      • 3 5

      • Ludzie sukcesu nie siedzą na Trójmieście.pl

        • 8 5

    • Konieczny jest pomnik na środku pętli autobusowej!! (2)

      • 2 8

      • Ale ten pomnik to komu postawić? Kaczyński to już nawet w każdej wsi ma :) (1)

        Chociaż zasług to on wielkich nie miał :)

        • 11 5

        • No chyba że się odnajdzie właściciel tego dworca....

          Może też PiS będzie chciał go odkupić ....

          • 5 2

  • W/g

    W/g mnie powinien powstać przystanek PKM przy ul.Kielnieńskiej poniżej zakrętu.

    • 2 0

  • Czy ci ludzie mają głowę? (1)

    Najważniejsza, powtarzam najważniejsza część takich inwestycji to przepastne parkingi! Każda taka stacja, z założenia przesiadkowa, powinna pomieścić dowolną ilość samochodów. Inaczej nie ma to najmniejszego sensu. A nie tylko miejsce na podwózkę.

    • 4 1

    • dlaczego chcesz z publicznych pieniędzy subsydiować podatników, którzy się przenoszą poza miasto?

      przestań popierać uspołecznianie kosztów i prywatyzowanie korzyści przez właścicieli samochodów.

      • 0 3

  • Cieszy inwestycja ale szczegóły już nie (4)

    Dlaczego to rozwiązanie nie wspiera dojazdu samochodem? Przecież to peryferia, gdzie dojazd samochodem powinien być oczywisty. Autobusy tu dojeżdżają ale w godzinach szczytu najczęściej spóźnione. Zwykle aż żal patrzeć, jak puste autobusy zatrzymują się na przystanku, kiedy PKM-ka rusza z peronu. Czy stanowiska dla tych kilku notorycznie spóźniających autobusów to jest to co jest najbardziej potrzebne?
    Kiss and ride na pięć samochodów? Pomysłodawcy chyba nigdy nie byli z rana na dworcu i nie widzieli tłoku w czasach przed koronawirusem. Dlaczego nikt nie pomyślał, że wysadzając dziecko na oddalonej od dworca zatoczce, rodzic nie będzie widział tablicy informacyjnej z komunikatem, że akurat PKM-ka wypadła z rozkładu i jak zostawi dziecko to spędzi ono najbliższą godzinę na dworcu? Dzisiaj pod dworzec może wygodnie wjechać wiele samochodów, a kierowca może upewnić się, że PKM-ka nie ma opóźnienia i odjechać. I co też ważne - wygodnie zawrócić. Komu to przeszkadzało?
    Widać autobusy (i rowery) należy wspierać z urzędu choć to transport dla wielu teoretyczny, za wygodny dojazd samochodem, niezależnie od okolicznosci, tępić.
    Dlaczego te inwestycje są tak nieprzemyślane? Zmarnowane publiczne pieniądze.

    • 17 5

    • W dobrze zarządzanych miastach nie promuje się dojazdów typu Park and Ride (2)

      to znaczy nie tworzy się w pobliżu stacji kolejowych obszernych, darmowych parkingów dla samochodów. Taka praktyka byłaby formą wspierania procesu suburbanizacji: wyprowadzania się coraz większej liczby mieszkańców poza miasto. Dobra praktyka zakłada pobieranie opłat za parkowanie samochodów i finansowanie z przychodów uzyskanych w ten sposób darmowych, strzeżonych, wielopoziomowych parkingów dla rowerów. Darmowe parkingi Kiss and Ride mogą i powinny powstawać blisko budynku dworca (zgodnie z sugestią przedpiścy) parkingi Park and Ride (płatne) dalej od niego. W warunkach miejskich tylko rower może zapewnić przyjazd w przewidywalnym czasie, dlatego promocja systemu Rower + Kolej (Bike + Ride lub inaczej Bike & Rail) powinna być priorytetem - z zapewnieniem oczywiście bezpiecznego dojazdu rowerem i komfortowego i bezpiecznego dojścia pieszym do peronów PKM, która powinna być zelektryfikowana i rozbudowana.

      • 1 11

      • Piesiewicz! To znów Ty? (1)

        • 5 1

        • Nie, to nie Piesiewicz

          tak czy inaczej oczekuję argumentów a nie wycieczek personalnych

          • 0 1

    • Przecież obok są dwa parkingi park and ride, których powierzchnia już przekracza wielkość stacji. Ile jeszcze ma ich powstać? Marudzisz, a pewnie w życiu tam nie byłeś!

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane