• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy

Krzysztof Koprowski
3 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wjazd na parking (po prawej, poza kadrem) zostanie poprowadzony nową drogą, bezpośrednio z ul. Barniewickiej.
  • Nowa pętla zmieni kształt i zyska trzy perony autobusowe.
  • Ulica Barniewicka zostanie poszerzona o pasy dla rowerzystów oraz zyska chodniki i nowe oświetlenie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowymMapka. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na stacji kolejowej w Osowej?

O zamiarze przebudowy terenu przyległego do dworca w Osowej pisaliśmy w kwietniu 2020 r., kiedy trwało procedowanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.

Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
  • przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
  • na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
  • od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
  • między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
  • ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.


Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli



Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.

Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we WrzeszczuMapka).

Czytaj też:

Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę



Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa



Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.

W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.

W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.

Czytaj też:

30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie



Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Prace budowlane do 29 października 2021 r.



Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla. Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla.

Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną



Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.

W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".

Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.

Quo Vadis - Osowa (opracowanie z 2015 r.) from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • (5)

    Piękna inwestycja,na miarę Monte Carlo, względnie Czikago)

    • 48 17

    • No musimy się rozwijać ... Nie możemy być bliżej rosji

      Gdzie smród i pijaństwo

      • 11 2

    • Naucz się pisać po polsku. (1)

      • 3 10

      • A ty naucz się czytać.

        • 5 2

    • Czikago jest dobrze doinwestowanym pruszczańskim placem

      Nie wiem jak w Chicago tym w usa

      • 1 0

    • Ta różowa stacja jest ładniejsza dziś w realu niż na wizualizacji.

      • 3 0

  • Niby jest to jakiś sposób na odkorkowanie Osowej ale lepszym pomysłem byłoby poszerzenie Spacerowej do Oliwy (17)

    Nawet jak jestem na wakacjach i czytam raport z Trójmiasto to prawie zawsze jest : Spacerowa zakorkowana do góry i na dół :) Chociaż z drugiej strony Rząd pisowski zabiera Samorządom kasę i dorzuca nowe podatki jakby chciał żeby Gminy ( szczególnie te niepisowskie ) upadały a jednocześnie pisiory pompują kasę tam gdzie rządzą.

    • 60 52

    • Spacerowa (8)

      Zdecydowanie powinni zacząć od spacerowej i ścieżki rowerowej do oliwy a następnie cała reszta. Co z tego że będzie pieknie. Zanim dojadę do domu w tych korkach to już ciemno bedzie. Niech dalej budują bloki a spacerowa będzie kompletnie nie przejezdna

      • 15 20

      • Milion razy było mówione że poszerzenie Spacerowej nic nie da bez tunelu pod Pachołkiem (7)

        Bo inaczej cała ta szeroka wielopasmowa Spacerowa zatka się w Oliwie. A to za drogie i zbyt odległe w czasie. A ten parking może skłoni część ludzi do przesiadki z samochodu w PKM. A ścieżka rowerowa do Oliwy miała być Kościerską, ale radni Oliwy zablokowali.

        • 21 8

        • Pod warunkiem że każdy kto jedzie pokażę zaświadczenie (2)

          O szczepieniu !w pkm

          • 9 8

          • (1)

            Więc według ciebie z powodu epidemii trwającej 1-2 lata mamy nie planować w zakresie 10-20 lat? Gratuluję logiki.

            • 11 4

            • Gratuluję braku zrozumienia ironii

              • 5 3

        • (2)

          Bez tunelu pod pachołkiem kiepsko to widzę niestety. Planuje się też buspasy ale to taki półśrodek wzięty rodem z Gdyni. Trochę pomoże ale nie jest to optymalne rozwiązanie

          • 9 5

          • tunel pod Pachołkiem nie przyczyni się do zwiększenia przepustowości skrzyżowania (1)

            ulicy Spacerowej lub jej przedłużenia z główną osią aglomeracji czyli ulicą Grunwaldzką. Kiedy wreszcie internauci zrozumieją, że poszerzanie ulic nie rozładowuje korków, tylko przesuwa i wydłuża je gdzie indziej? Bez śmiałego postawienia na rozwój sieci transportu szynowego, wymiany taboru i zwiększenia częstotliwości połączeń SKM i PKM korki w Trójmieście nie zmniejszą się bez względu na setki milionów wydawanych na budowę takich obiektów jak mityczny "tunel pod Pachołkiem".

            • 11 11

            • Rozumiem że wybudowanie Autostrady lub drogi ekspresowej sprawia że w mieście pojawia się więcej aut? Czy wobec tego Trasa Kaszubska ma sens?

              • 0 0

        • Nie musi być przekopu pod pachołkiem ! Może być tunel pod Oliwą !

          • 4 1

    • Konieczny jest pomnik na środku pętli autobusowej!! (2)

      • 2 8

      • Ale ten pomnik to komu postawić? Kaczyński to już nawet w każdej wsi ma :) (1)

        Chociaż zasług to on wielkich nie miał :)

        • 11 5

        • No chyba że się odnajdzie właściciel tego dworca....

          Może też PiS będzie chciał go odkupić ....

          • 5 2

    • Szaraki tylko o polityce....ludzie sukcesu nie rozmawiają o polityce (1)

      • 3 5

      • Ludzie sukcesu nie siedzą na Trójmieście.pl

        • 8 5

    • Tramwaj wzdłuż spacerowej poproszę (1)

      Jedyny sposób na korki

      • 6 1

      • Kolejkę linową

        Chyba lepiej

        • 4 1

    • Tak, tak..

      2 pasy i zero problemów. Przecież te 2 pasy muszą gdzieś w miasto wjechać. Najpierw trzeba ogarnąć dół Spacerowej w Oliwie - tam 2 pasy, może wiadukt, kilka rozjadów, a potem można las przekopać...

      • 0 1

  • Nie wiem na ile ta stacja jest "potrzebna"... (2)

    ... nie można jej jednak odmówić uroku ;)

    • 16 24

    • Bardzo potrzebna

      Będziemy robić zbiórkę grupy na Facebooku Forum Osowa i rozmawiać o dzikach

      • 6 5

    • trochę jest potrzebna, bo rano to wręcz ciężko wcisnąć się do kolejki, a samochodów zaparkowanych wokół stacji są dziesiątki, nie wspominając o rowerach

      • 1 0

  • Po co taka inwestycja skoro komunikacja miejska w Gdańsku już nie istnieje (5)

    Oddajcie autobusy na Orunię, my z rana nie mamy jak wejść do linii z Pruszcza Gdańskiego, 154 zapchana od Ptasiej, tam ledwo idzie wsiąść, a 189 już na początkowym przeładowana. Oddajcie 210 albo przywróćcie dawną 151. To jest nie ludzkie traktowanie mieszkańców, że pozbawia się dostępu do komunikacji miejskiej!

    • 55 19

    • Skoro nie istnieje to po co o niej pisać ...

      Jakby Sasin rządził to by przepierdzielił trochę kasy i tutaj

      • 9 9

    • (1)

      To po co mieszkacie na takich zad*piach jak teraz narzekacie

      • 1 4

      • Za d*pie to taka Osowa, Orunia to dzielnica oddalona o 3 km od Gdańska, a nie 15...

        • 0 1

    • (1)

      Taa i jeden 210 na godzine rozwiwzywal problem. Macie czesciej 189 to korzystqjcie

      • 1 1

      • Rozumiesz że go nie mamy bo nie możemy do niego wsiąść?

        Po jakiemu jeszcze to napisać, że na Oruni nie można wsiąść do autobusu bo nie ma miejsca, żadnego! Ani stojące, ani siedzące, ani na kolanach kierowcy...

        • 0 0

  • Piękne wspomnienia (9)

    Pamiętam jak z tej stacji ruszało się na biwaki na Kaszuby , jeździły piętrowe pociągi, siedziało się przy otwartych drzwiach i spożywało odpowiednie trunki , ale to już nie wróci ....

    • 80 1

    • (1)

      A pociąg do Stężycy to jechał i jechał...

      • 10 2

      • Do Stężycy nigdy nie dojechał, co najwyżej do Gołubia lub Skorzewa

        • 1 0

    • Musisz być bardzo stary (1)

      • 1 17

      • Bzdura, całe lata osiemdzisiąte jeździło się kurnikami na Kaszuby i w Bory Tucholskie

        • 8 1

    • ...

      Podobne wspomnienia ;)

      • 5 0

    • Trasa 201

      Nawet w Bory Tucholskie można było bez przesiadki, 3 pary dziennie jechały bezpośrednio do Bydgoszczy przez Wierzchucin. I to pełne. Klimat, dla mieszkańców leśnych osad okno na świat, dla turystów możliwość wyjazdu z miasta na łono natury. Niestety, od końca lat 90tych po ok 2010 rok linia ta była sukcesywnie wygaszania przez absurdalne rozkłady jazdy i niechęć samorządu pomorskiego i kolejowego betonu. A teraz jak znalazł, z Torunia i Bydgoszczy prosto na lotnisko. Tylko przekroczyć granicę województwa pociągiem trudniej niż granice państwowa...

      • 10 0

    • (2)

      Dokladnie.
      My z Karwin wsiadalismy w Wielkim Kacku do tego pociagu i jechalo sie na biwak. ...

      • 3 0

      • Jeszcze w drugiej połowie lat 90 się tak jeździło piętrowym

        • 1 0

      • Jeśli do Borska to pewnie jeździliśmy razem hehe

        • 1 0

  • Osowa stacja widmo (5)

    Razem z tym nieszczesnym PKM.

    Ta stacja jest nikomu nie po drodze, czy nikt jeszcze tego nie zauwazyl.

    Nadal z Osowej najlepiej autem nawet w korkach.

    • 54 45

    • (1)

      Dokładnie, dodatkowo kursy co godzinę albo rzadziej, no i częste awarie. Szkoda słów. Kolejny wał

      • 19 9

      • No ale urzednicy wiedza lepiej

        • 13 9

    • No nie mieszkam krok od stacji ...

      Teraz mam wybór jechać do dziury albo do większej dziury ... Chociaż wolę Wejherowo

      • 5 4

    • Ha ha wieśniackie podejście do transportu lepiej autem jak na wsi...

      • 10 6

    • Bo to miała być stacja przesiadkowa

      dla linii PKM Gdańsk - Gdynia i istniejącej linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna.
      Ale ktoś postanowił puścić pociągi z Kościerzyny przez Sopot, wydłużając przejazd do Gdyni o pół godziny i pozbywając się większości pasażerów od lat korzystających z tej trasy (kosztem nowych podróżujących do Gd. Wrzeszcza). A w Osowej pozostał MIŚ... na miarę naszych możliwości

      • 0 0

  • I znowu te durne 20 metrów pasa rowerowego. (4)

    Po co budować coś takiego? Co przez 20 metrów będę musiał jechać rynsztokiem pełnym śmieci z jezdni... Super. Dzięki Remi.

    • 40 11

    • I tak teraz musisz jechać jezdnią

      bo przecież po chodniku nie można jeździć.
      Więc co to zmienia?

      • 7 4

    • lepsze to niz różowy slalom na chodniku

      • 5 1

    • to będzie ścieżka rowerowa namalowana białą farbą na istniejącej drodze - taka to technologia

      • 3 0

    • Bo przy kazdej inwestycji musi byc infra rowerowa. I wychodzq wlasnie takie glupoty jak 20m deogi rowerowej

      • 0 0

  • Wygląda obłędnie na wizualizacji

    Oby w rzeczywistości podobnie wyglądał dworzec jak na wizualizacji

    • 11 14

  • Jak zwykle, plany sobie ...

    a realizacja tandetna

    • 14 5

  • My to nie Niemcy, żeby (6)

    stawiać stojaki na 100 rowerów. U nas 90% porusza się do pracy samochodem lub komunikacją bo nie lubi się męczyć. Dlatego rower nigdy nie będzie tak popularny jak w Europie Zachodniej

    • 33 30

    • Widać, że tylko siedzisz w domu na jakimś kwadracie bo rowerów jest więcej na drogach i lasach niż kiedyś, a jeźdżę ponad 20 lat.
      Kiedyś o tej porze roku nikogo nie spotykałem w TPK.

      • 13 5

    • Przez zlodziejski naród

      • 5 7

    • z czasem to sie zmieni (3)

      pamiętaj ze jesteśmy 20 lat za zachodnia europą

      • 10 8

      • jak nie więcej

        a dystans z dnia na dzień się jeszcze powiększa, zamiast zmniejszać...

        • 6 5

      • Moda na rowerowy terroryzm przeminie jak moda na walkmany. (1)

        • 14 8

        • W cywilizowanych krajach juz tyle trwa ta moda...

          i nic nie zapowiada zeby miało sie to zmienic

          • 4 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane