• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście przy halach targowych w Gdyni

rb
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali

Na ul. Jana z Kolna w Gdyni, gdzie kupujący na halach targowychMapka przechodzą na przystanki autobusowe przez trzypasmową jezdnię, pojawi się przejście dla pieszych z sygnalizacją. Projekt ma być gotowy jesienią.



Często przechodzisz przez jezdnię w miejscu niedozwolonym?

Dla postronnych obserwatorów problemy z przejściem przez jezdnię przy hali targowej w Gdyni są mało istotne. Tyle że przy trzyjezdniowej jezdni znajdują się chętnie wybierane przystanki. Piesi zmierzający w kierunku hali targowej i wracający z niej chcą się przemieścić jak najszybciej. W okolicy są pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chce nadkładać drogi.

Na razie progi zwalniające



W listopadzie na jezdni zamontowano osiem progów zwalniających - w sumie każdy kierowca musi przejechać przez trzy z nich. To tzw. poduszki berlińskie - ich rozstaw wymusza wolniejszą jazdę na kierowcach samochodów osobowych, ale autobusy nie muszą przejeżdżać przez podwyższenie.

Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.

Kierowców przy hali targowej hamują obecnie na Jana z Kolna progi zwalniające. Sęk w tym, że wielu starszych mieszkańców traktuje je jako przejścia dla pieszych. Kierowców przy hali targowej hamują obecnie na Jana z Kolna progi zwalniające. Sęk w tym, że wielu starszych mieszkańców traktuje je jako przejścia dla pieszych.
Od początku było wiadomo, że to półśrodek, a prawdziwym rozwiązaniem jest stworzenie normalnego przejścia dla pieszych. Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed tym rozwiązaniem, tłumacząc m.in., że ich brak nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.

Zmiana retoryki



W ostatnich miesiącach retoryka jednak się zmieniła i utworzenie przejścia znalazło się w planach gdyńskiego ZDiZ-etu. W efekcie niedawno ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przejścia wraz z sygnalizacją świetlną przystosowaną do włączenia do Tristara. Przejście będzie dodatkowo oświetlone.

Hala targowa: dawna mekka handlu w Gdyni



Urzędnicy chcą, by projekt był gotowy jesienią, tak by roboty budowlane zostały najpóźniej wykonane w 2021 roku, choć nie wykluczają, że zaczną się one nawet wcześniej.

- Szacujemy, że dokumentacja projektowa powstanie w drugiej połowie października. Jeśli otrzymamy projekt zgodnie z terminem, to będziemy starali się rozpocząć roboty budowlane jeszcze w tym roku. Wtedy też dostosujemy organizację ruchu na ul. Jana z Kolna do nowego przejścia dla pieszych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

200 tys. zł na realizację



Na dokumentację przeznaczono ok. 30 tys. zł. To, ile ostatecznie będzie kosztować, okaże się w piątek, kiedy zostaną otwarte oferty w przetargu. Koszt realizacji całego zadania (projekt oraz roboty budowlane) to ok. 200 tys. złotych.

Będą nowe przejścia wykrywające pieszych



Z decyzji władz miasta cieszą się m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego zabiegający od lat o poprawę infrastruktury dla pieszych, także w tym miejscu.

- Jest szansa, że będzie bezpieczniej, szczególnie że mamy już tu poduszki berlińskie, które skutecznie ograniczają kierujących pojazdami innymi niż SUV-y od rozpędzania się. Z drugiej strony szkoda, że przez lata słyszeliśmy, że w tym miejscu przejścia dla pieszych zbudować się nie da - zresztą podobnie jak przy innych pomysłach, dotyczących bezpieczeństwa i komfortu pieszych. Widać wtedy brakowało woli politycznej do realizacji takich pomysłów - wskazuje Łukasz Piesiewicz.

Piesi przebiegający przy halach. Film z 2016 roku.

rb

Miejsca

Opinie (154) 8 zablokowanych

  • Właśnie mija 30 lat odkąd słyszę o potrzebie budowy przejścia dla pieszych w tym miejscu (5)

    eureka, przechodzę w tym miejscu blisko 50 lat, a mniej więcej od 90 roku słyszę czytam o potrzebie jego powstania. Tak samo sprawa wygląda z SKM na Oksywie, będzie już ze 40 lat. Naprawdę gratuluję gdyńskim włodarzom tego tempa, tego rozmachu w urzeczywistnianiu najważniejszych potrzeb mieszkańców

    • 100 6

    • Przejście dla pieszych jest tam absolutnie zbędne

      Zdecydowanie lepiej wykonać podłużną wyspę azylu na środkowym pasie.
      Jest to dobre dla wszystkich, dla kierowców plus, bo piesi nie będą przechodzić w grupie i tamować ruchu, dla autobusów nie będzie uciążliwych świateł i konieczności uważania na pieszego wychodzącego zza pojazdu, a do tego zyskają buspas, a pieszy sobie pójdzie gdzie tylko chce.

      Pdp i sygnalizacja świetlna to znaczące opóźnienia transportu zbiorowego (jak zrobić cykl sygnalizacji dla autobusów na trzech przystankach - przed i za sygnalizatorem, nie powodując opóźnień w ruchu?), a ludzie i tak będą przechodzić jak chcą. Natomiast nie ma potrzeby robienia z tej ulicy trasy dla tranzytu międzydzielnicowego, kierowców można skierować na alternatywne połączenia drogowe.

      • 1 0

    • Też czekałem lat wiele na ścieżke rowerową łączącą Gdynię z Sopotem, się z Gdyni wyprowadziłem i nie doczekałem. Chyba dalej jej nie ma od Powstania Styczniowego w kierunku Soporu

      • 1 0

    • Oj tam... (1)

      5 lat temu czytałem o gondolach - "pomysł, który może zostanie zrealizowany w ciągu 10-20 lat" (autor wizji: Marek Stępa). A wy tu o takich przyziemnych sprawach jak pasy na jezdni.

      • 7 0

      • Optymisto, w Gdyni i za 10-20 lat pomysłów nie zrealizują

        Napisz mnie, które z pomysłów z ostatnich 10-20 lat zostało zaprojektowanych i zrealizowanych. Papier jeszcze czasem coś tam i przyjął, kasę w błoto wywalili, ale realizacja buahahahaha, nie przypominam sobie.
        I nie pisz mnie o ogródkach, tylko o poważnych inwestycjach

        • 5 0

    • gdyńskie tempo i najlepszy prezydent

      zadłużył miasto na miliard złotych a inwestycji zero

      • 10 3

  • Autobusy będą zatrzymywać sie na przejściu? Bez sensu.

    • 2 1

  • Po podwyżce za parking już się nie opłaca jeździć na Halę

    Po co ??!! aby zwiększyć zakupy o 10 zł??!!

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Środkowy pas - wysepka z przystankiem (5)

    Należy na środkowym pasie wybudować przystanek-wysepkę i prowadzące do niej pas od strony hali. Skrajnie prawy pas powinien przechodzić za wyspą, oraz nie posiadać tych śmiesznych progów. Autobusy swobodnie mogły by stawać na środkowym przy wyspie, lewy byłby wolny dla dostawców, tak by mogli tam manewrować, a prawy bez pasów i progów byłby dla tych co chcą jechać prosto na Wiśniewskiego, bez ryzyka potrącone kogokolwiek oraz konieczności zatrzymywania się na czerwonym przy przejściu.

    • 67 20

    • Za wąsko, (1)

      żeby wprowadzić takie rowiązanie. Jeżeli mialaby być wysepka - przystanek, to musiałaby mieć szerokość jednego pasa ruchu. Jak sobie wyobrażasz wysepkę i autobus na pasie o szerokości 3,5 m?

      • 3 0

      • Chodnik na tym odcinku po prawej stronie jezdni jest na tyle szeroki, że można z jego części wydzielić jezdnię, zostawiając tym samym miejsce na środkowym na wysepkę z przystankami.

        • 0 0

    • Nie ograniczajmy się, zróbmy tam lotnisko.

      • 2 0

    • Bardzo ciekawy pomysł, ale jego wykonanie może nie być takie pozytywne - skrajny lewy pas w tamtym miejscu albo zazwyczaj był zajmowany przez samochody, które wystawały poza krawędź parkingu, albo były przez wyjeżdżające samochody wykorzystywane - dlatego zazwyczaj pas ten jest nieużywany.

      • 1 0

    • hola, hola; a jak przejdę z hali do baru Pod wiatą przez ten szybki pas

      i co gorsza, jak wrócę na środkową wysepkę? A nawet jak dotrę tam bezpiecznie, to czy będę mógł na niej utrzymać równowagę?

      • 7 0

  • A miało być przejście napowietrzne dla pieszych i tunel drogowy z węzłem przy apartamentowcach na międzytorzu (4)

    A wyszło jak zwykle, czyli kubeł farby i pędzel. Nie zapomnijcie chociaż tulipanów posadzić.

    • 64 15

    • czego to w Gdyni miało nie byc? szczur buja w obłokach od 20 lat (2)

      • 5 1

      • Ale idioci nadal na niego głosują, szkodząc Gdyni!

        • 0 0

      • a ty dalej gadasz sam ze sobą?

        nie szkoda ci czasu?

        • 1 3

    • Przecież Gdynia za kadencji tej szczurzej kanalii stała się bankrutem

      • 0 0

  • Farba, farba i farba czyli farba i dalej farba :) (5)

    • 93 28

    • szczur do dymisji! (1)

      • 5 1

      • Nie tylko, potem do prokuratury i sądu za lotnisko za 100 milionów, które nie działa!!!

        • 1 0

    • Oooo odezwał się znowu farbowany fetyszysta.

      • 3 2

    • Farba !!

      Za 200000 zł to można ..... Koronawirus przeniknął do władz Gdyni !

      • 3 0

    • ale suchar

      ten wpis

      • 9 7

  • do czasu zagospodarowania międzytorza nie ma szans na przejście podziemne,które byłoby idealnym choć kosztownym rozwiązaniem, a tak przybędzie tylko przytkanych odcinków kolejnej z gdyńskich ulic . No cóż jesteśmy wszak mistrzami prowizorek i półśrodków !

    • 5 0

  • W końcu jakaś mądra decyzja UM i ZDiZ

    Ile razy ludzie przebiegali mi przed maską, ile wypadków musiało się zdarzyć, żeby w końcu zapadła taka mądra decyzja

    • 0 5

  • ja bym tam odwrócił kierunek ruchu (3)

    czyli Radtkego i z Kolna byłyby nadal jednokierunkowe ale ruch odbywałby się w drugą stronę(na odcinku od sądu do 3maja, lub do rozważenia, na całej długości ulicy)
    wtedy przystanki byłyby przy hali i byłoby bezpiecznie)

    • 26 7

    • i to jest bardzo słuszna koncepcja... (1)

      • 1 0

      • Czy...

        ...konie mnie słyszą?!!!

        • 0 0

    • Prędzej ruch autobusowy będzie przeniesiony na Wójta Radtkego w obu kierunkach.

      Coś takiego gdzieś już widziałem w jakiejś analizie czy koncepcji.

      Cały ten teren w ogóle zmieni się nie do poznania w ciągu najbliższej dekady. Nowy Plac Konstytucji, Międzytorze.

      • 1 1

  • powstanie przejscie to znikna zwalniacze?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane