• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Patryk Szczerba
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe gdyńskie przystanki PKM miałyby zacząć funkcjonować w grudniu, póki co jednak nie uwzględniono tego faktu w nowym rozkładzie. Nowe gdyńskie przystanki PKM miałyby zacząć funkcjonować w grudniu, póki co jednak nie uwzględniono tego faktu w nowym rozkładzie.

Samorząd województwa pomorskiego zaproponował od grudnia więcej pociągów SKM i utrzymanie częstotliwości kursowania PKM. Druga kwestia budzi niepokój mieszkańców Gdyni, gdzie powstają nowe przystanki: Stadion zobacz na mapie GdyniKarwiny zobacz na mapie Gdyni, które będą bardzo rzadko wykorzystywane. Władze województwa deklarują, że na zmiany przyjdzie czas, ale jeszcze nie w tym roku.



Czy nowe przystanki PKM w Gdyni będą cieszyły się popularnością?

Ogłoszony przez marszałka województwa pomorskiego przetarg na przewozy pasażerskie na liniach SKM i PKM może cieszyć przede wszystkim jeżdżących kolejką na trasie pomiędzy Gdańskiem i Lęborkiem.

SKM: więcej i częściej

Zwiększono liczbę pociągów na trasie, więc SKM-ki pojadą częściej. Od poniedziałku do piątku w godzinach 6-21 będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu tak jak do tej pory do pociągów będzie można wsiadać co 7-8 minut.

Niewiele zmieni się jeżeli chodzi o kursy nocne - połączenie w ramach metropolii pomiędzy Gdańskiem i Wejherowem zaplanowano z dwugodzinnymi odstępami.

Rozkład PKM bez zmian mimo nowych przystanków

Przedstawiono również propozycje dotyczące PKM. Rozkład właściwie nie różni się niczym od dotychczas obowiązującego, co już zdążyło wzbudzić niepokój w Gdyni. Sprawą częstotliwości kursowania zainteresowali się społecznicy ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, reagując petycją do marszałka województwa pomorskiego.

Jak przypominają, wraz z nowym rozkładem mają zostać uruchomione w Gdyni nowe przystanki: Karwiny i Stadion. Ich zdaniem, by zachęcić mieszkańców do korzystania z nowych możliwości, nie ma nic lepszego od pokaźnej liczby kursów od początku funkcjonowania przystanków.

- Tymczasem mamy 18 kursów z Gdyni przez Osowę do Wrzeszcza i 21 kursów do Gdyni w ciągu dnia. Bez taktu regularności, z absurdalną godziną ostatniego kursu. Taki rozkład z pewnością nie przyciągnie pasażerów. Skoro miasto wydało 4,5 mln złotych na przystanki, a marszałek 25 mln zł, to zadbajmy o to, by pociągi jeździły tam odpowiednio często - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Społecznicy apelują o zmiany

Padają konkretne pomysły, takie jak puszczenie składu zaczynającego kurs w Osowej o godz. 7:10, 20 minut wcześniej w Gdyni Głównej, co pozwoli na swobodny dojazd gdynian do pracy w Gdańsku.

Czytaj też: Podróżujesz PKM? Nie możesz pracować na dwie zmiany

Społecznicy proponują też, by w nowym rozkładzie postawić na częstotliwość co 30 minut i co 15 min w szczycie oraz spowodować, by na odcinku Gdynia - Gdańsk Osowa jeździły trzy pociągi na godzinę. Wśród propozycji jest też wydłużenie godzin kursowania (ostatnia PKM po godz. 22) oraz dostosowanie przyjazdów i odjazdów do przyjazdów pociągów dalekobieżnych w Gdyni.

- Oszczędności pozwalające na puszczenie większej liczby kursów przez Gdynię Karwiny i Stadion można znaleźć też nie kierując pociągów z Kościerzyny przez Wrzeszcz po torach dalekobieżnych do Gdyni. W ten sposób dubluje ona kursy SKM - dodaje Kajetan Lewandowski, działający też w stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia.
Społecznicy liczą, że w swoich postulatach nie pozostaną odosobnieni, apelując, by zareagowały również władze Gdyni, w tym opozycyjni radni z Platformy Obywatelskiej, mającej większość w sejmiku wojewódzkim.

Radni Gdyni niezadowoleni

Na razie oficjalnej reakcji miasta nie ma, ale padają zapewnienia, że starania o zwiększenie częstotliwości kursowania PKM przez Gdynię będą podejmowane.

Czytaj również: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

- Oddanie do użytku przystanków Karwiny i Stadion powinno być nowym otwarciem dla transportu kolejowego w Gdyni, więc zaproponowana częstotliwość dla Gdyni nie jest satysfakcjonująca. Będziemy rozmawiali o zmianach i próbowali wpływać na władze województwa, być może także oficjalnie jako radni, by to zmienić. Pamiętajmy jednak, że decydujący głos należy do samorządu województwa, jako do organizatora transportu kolejowego na Pomorzu - wyjaśnia Marcin Wołek, radny Samorządności.
Marszałek: nowe przystanki jako punkt wyjścia

Władze województwa tłumaczą, że nie jest przesądzone, że obydwa przystanki zaczną w grudniu funkcjonować. Okazuje się, że gdy kilka miesięcy temu rozpoczynano prace nad nowym rozkładem, nie brano pod uwagę rewolucyjnych zmian związanych z Gdynią.

- Będziemy robili wszystko, by tak się stało, ale pewności nie ma. Uruchomienie gdyńskich przystanków traktujemy jak punkt wyjścia do prac i rozmów nad kolejnym rozkładem w przyszłym roku. Wtedy będziemy chcieli zaznaczyć ich obecność na trasie PKM - deklaruje Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Dodaje przy okazji, że istotne będzie w tym czasie skoordynowanie transportu miejskiego z PKM. Pierwsze rozmowy już się rozpoczęły.

W sumie samorząd województwa chce wydać w przyszłym roku na przewozy na liniach SKM i PKM 50 mln zł.

Miejsca

Opinie (184) 5 zablokowanych

  • Bardzo czekam na otwarcie to ulateiloby szybkie dojazd do pracy

    • 0 0

  • Osowa (2)

    Poco komu pkm w Osowej jak jest w części osiedla gdzie mieszka najmniej ludzi a z centrum osiedla trzeba iść ok30 min ! Po drugie częstotliwość to jakaś kpina - powinna kursować jak metro co 10 - 15 mini tyle w temacie. Tym sposobem nie da się zrezygnować z auta , pracując w centrum Gdańska .

    • 14 1

    • Zgoda

      Byłem i grzałem z buta z 30 min by piwo w pub Best obalić

      • 0 0

    • Ja bym nie chciał żadnych pociągów pod domem, wiesz jak to hałasuje ? Dobrze że jest na uboczu, tego co brakuje to infrastruktura dojazdowa czyli porządny parking oraz synchronizacja z autobusami oraz zmiana ich tras..

      • 3 0

  • Kiedy infrastruktura? Dlaczego miasto rownocześnie nie buduje węzła integracyjnego? (12)

    Dlaczego miasto nie chce przedłużyć lini po insynuujących nowych torach na północ Gdyni??

    • 89 6

    • Insyunuujących nowych torach? To jakaś nowa forma torów? Będziemy jakoś wyróżnieni tym wynalazkiem? (8)

      • 10 5

      • (3)

        każdy kto ma IQ wyższe niż rozmiar swojego buta wpadł na to, że włączyła się mu autokorekta w telefonie która 'istniejące' zamieniła na 'insynuujące' .

        • 5 4

        • Głupia sprawa wyszła - ja nie wpadłem! :)
          Może dlatego, że to JA piszę na komputerze i telefonie, a przed wysłaniem/publikacją czytam i sprawdzam - a nie telefon pisze i wysyła coś w moim imieniu robiąc mi wstyd.

          • 0 0

        • Czyli troll z telefonem? (1)

          • 1 1

          • Niekoniecznie

            Trolle z UM mają telefony służbowe z tarczą, nie mają autokorekty

            • 3 0

      • witamy trolla z urzedu miasta:) może teraz do meritum trollu:)))) (1)

        • 7 2

        • Z tak niechlujnym osobnikiem nie ma co poruszać meritum.

          • 0 0

      • Tak, insynuujących!

        Te tory insynuują, że mogłyby tam jeździć pociągi z pasażerami.

        • 10 0

      • ty już się wyróżniłeś

        brakiem rozumu i upiardliwością, istniejących. Ale tak można zamknąć każdy temat, by móc nic nie robić.

        • 6 4

    • Bo "miasto" zajmuje się sobą i deweloperami (2)

      To są priorytety. A nie transport dla mieszkańców. Na wszystko czekają do ostatniej chwili a później łatają bez sensu.

      • 23 2

      • To nie miasto odpowiada za tę inwestycję. Pretensje do marszałka, który od 8 lat utożsamia woj. pomorskie z Gdańskiem.

        • 4 4

      • dla szczura ważniejszy jest poklask:

        samolocik, sylwestry, cudawianki, opener, orzeł z morza czy kosmodrom.

        • 19 8

  • 3city

    A rano (7:35 Jasien ) pociag z Koscierzyny - ten mniejszy skład, żeby ludziom cieplej było jak się gnieżdżą. Kto to podstawia, jestem ciekaw czy Ci co to planują sprawdzają te kursy, albo chociaż pytają kierowników pociągów jaka jest frekfencja. Pociąg ten jest full !!! Może tym by się zajeli zamiast wrzucać ciągle zdjęcia jak to się przystanek buduje.

    • 1 0

  • Rozklad slaby

    Dramat z tym rozkladem i ostatnim pociagiem. Jedziemy sie uczyć do Szwecji

    • 0 0

  • Dwa przystanki w Gdyni to nieporozumienie - Gdzie przystanek Fikakowo, Mały Kack, Sensowny w Osowej i dalej na polnoc (1)

    Nikt rozsadny nie bedzie w Gdyni korzystał z PKM z prostej przyczyny - nietrafione umiejscowienie przystankow i ich zbyt mala liczba. Po pierwsze po tym jak przeniesli przystanek karwiny jego lokalizacja jest malo dogodna zeby obsłuzyc strumien pasazerów z czesci Wielkiego Kacka i Fikakowa. Dodatkwo brak przystanku na Małym kacku i fatalne usytuowanie przytanku w Osowej. Jezeli PKM ma zaczc dzialac jako alternatywa dojazdu z Gdyni to niestety trzeba zainwestowac w pierwszym etapie w trzy przystanki - Fikakowo - okolice stadniny Nara. Mały Kack i dodatkowa stacje na Osowej. W drugim etapie konieznosc wydłuzenia lini w kierunku polnocnekj czesci gdyni jakto wszyscy postuluja. Jezel;i ma btc to kolej metropolitalna to chyba w pierwszej kolejnosci powinna obsłuzyc gorny taras trojmiasta a dopierow w drugiej kolejnosci skupic sie na polaczeiach do Koscierzyny, Kartuz itp itd.

    • 4 0

    • Pamiętajmy, że PKM to POMORSKA, a nie Trójmiejska kolej.

      Tylko nikt nie bierze pod uwagę tego, kto tworzy korki na Wielkopolskiej! Właśnie ludzie jadący do/z Kaszub. Auto zatrzymuje się jeszcze przed Chwaszczynem i tak ciągnie się w koreczku przez całą Wielkopolską. Uważam, że właśnie dla tych ludzi przede wszystkim powinny być utworzone dogodne kursy. Niech zejdą z drogi na tory i już będzie lepiej.

      • 1 0

  • Szczurek won!

    • 1 0

  • podobno mądrzy ludzie nie pchają się do władzy, dlatego rządzą nimi głupcy

    Tyle kasy w błoto, żadnej poprawy. Z Osowej nie ma możliwości dojechać na 8 do Sopotu przez Gdynię. Pierwszy kurs rusza dopiero o 7.26? A w niedzielę i święta o 6.56! Czy ten rozkład układał generator liczb losowych?

    Oj grabią sobie przed wyborami. Czyżby przełożeni mieli przegrać wybory na własne życzenie, a pomniejsi urzędnicy w ramach "dobrej zmiany" wylecieć z pracy z wilczymi biletami?

    • 5 1

  • Czyli nie ma się co łudzić, że PKM w końcu umożliwi dojazd na 8 rano do szkoły czy pracy w Kartuzach.

    Nie wspominając o tym, że pociągi z Gdyni, które miały mieć skoordynowaną przesiadkę w stronę Kaszub trzy razy we wrześniu wyjeżdżały opóźnione, a potem wysadzały ludzi na gołym polu (w Gdańsku Rębiechowie) i czekajcie sobie godzinę na kolejny kurs...

    • 3 0

  • Kolej Metropolitalna (4)

    Przykro jest czytać że wg władz województwa do metropolii zaliczają się bardziej Kartuzy i Koscierzyna niż Gdynia.
    Przez następny rok zamiast podróży koleją będziemy w dalszym ciągu stać w korkach na obwodnicy.

    • 47 1

    • A dlaczego uważasz, że wg władz województwa do metropolii zaliczają się bardziej Kartuzy i Kościerzyna niż Gdynia? O ile się nie mylę, do Gdyni jeżdżą pociągi z znacznie większą częstotliwością niż na Kaszuby. Jakbyś nie miał świadomości to do tych miejscowości pociągi jeżdżą co godzinę, a wieczorami co dwie godziny (np. do Kartuz: 18, 20, 22), więc to chyba nie jest żadne faworyzowanie, bo gdynianie nie muszą nigdy aż tyle czekać na dojazd.

      • 1 0

    • Ty tak na poważnie czy piszesz z Urzędu Miasta Gdyni?

      Jaki interes ma marszałek województwa w robieniu dobrze gdynianom? Chcą mieć kolejkę, to niech ich prezydent za to zapłaci!

      • 3 5

    • Gdynia w pełni czuje się częścią metropolii (1)

      Np. w SKM ma tyle udziałów, co maleńki Pruszcz, gdzie dojeżdża pięć kolejek na krzyż.

      • 8 2

      • Za to PKM w Gdańsku wiele więcej przystanków niż w Gdyni (tylko 2).

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane