• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Macieju !!! (7)

    - Nie można zjeżdżać z ronda z lewego pasa panie Macieju!
    - Przy zjeździe wtedy tworzy się punkt kolizyjny!
    - Nie ma zastosowania też reguła, że temu z prawej ustępujemy, gdyż na rondzie jeździ się obok siebie, a reguła ta ma zastosowanie, gdy samochody jadą z różnych kierunków
    - Nie ma czegoś takiego jak jazda na wprost i skręt w lewo na rondzie (niech mi to Pan wytłumaczy co oznacza prost, jeżeli wyjazdy są niesymetryczne (jest ich 2, 3, 4, 5, 6... rozłożonych pod dowolnymi kątami)

    • 7 1

    • Kolego wybacz, ale pieprzysz! (4)

      Jak to nie ma zastosowania reguła prawej strony!? A na jednokierunkowej drodze wielopasmowej!? Jeżeli przecinasz kierunek jazdy pojazdu (zjeżdżasz z lewego pasa z ronda) TO MUSISZ ustąpić pojazdowi po Twojej prawej stronie np. jadącemu dalej po rondzie (wyjątkiem odpowiednie oznakowanie o którym pisałem powyżej - wejdź na Zumi i zobacz jak wymalowano pasy). Tak samo jak na trójpasmówce środkowy pas chcą jednocześnie zająć pojazd z prawego i lewego pasa. Ten z prawego ma PIERWSZEŃSTWO.
      Dwa! OCZYWIŚCIE ŻE MOŻNA ZJEŻDŻAĆ Z LEWEGO PASA NA RONDZIE! PO przepuszczeniu pojazdów z zewnętrznej strony (prawej) - chyba, że oznakowanie stanowi inaczej (ciągła). Jeżeli się kolego nie zgadzasz to zamiast wyzwisk i inwektyw powołaj się proszę na konkretne przepisy!

      • 1 1

      • DF (2)

        dodam, że trafiłeś na osobę normalną, nie wyzywającą innych i nie uważającej że inni pieprzą...

        • 1 0

        • Maćku! (1)

          Cieszy mnie, że trafiłem na osobę normalną (co wbrew pozorom nie jest wcale łatwe w internecie). Napisałeś "NIE MOŻNA zjeżdżać..." Otóż nie można oznacza,że jest to manewr zabroniony przepisami (tak przynajmniej mi się logicznie wydaje) - a więc Ci odpowiadam: MOŻNA - na mój stan wiedzy nie ma przepisu który tego zabrania! I dalej:tak, stanę i będę MUSIAŁ przepuszczać innych! Bo tak stanowią przepisy! Oczywiście logika i kultura mówią, że możesz zakręcić kółeczko i zmienić pas w dowolnym momencie, ALE POWTARZAM: rozmawiamy o przepisach kodeksu drogowego! Przecież to takie proste :rondo jest skrzyżowaniem (właściwie szeregiem skrzyżowań typu T) - i obowiązują na nim takie same zasady jak na skrzyżowaniach! Właściwie nawet znak ustąp pierwszeństwa przed wjazdem oznacza, że Ci co na rondzie są na głównej. Dlatego poprosiłem redakcję o wskazanie gdzie w przepisach jest mowa, że trzeba "jadąc w lewo zająć pas lewy" jak twierdzi policjant (?) który powinien znać przepisy - jeśli się mylę, chylę przed nim głowę. Ale obawiam się, że pozostanę jednak prosty :)

          • 0 0

          • DF...

            Ja też napisałem w tej sprawie list do Pana Macieja, gdyż to co zamieścił w artykule nie jest poprawne. Np. niby dlaczego zielony samochód jedzie niepoprawnie?

            Dodam ponownie, że nie ma czegoś takiego jak jazda na wprost i skręt w lewo na rondzie.
            Wyobraź sobie rondo ze zjazdami na 0 i 70 stopni. Według swojej zasady skręć na nim w lewo lub pojedź prosto. Powodzenia :)

            Polecam jeszcze raz filmy. Życie stanie się prostsze.

            A policjant się myli...

            • 1 0

      • Proszę pooglądaj załączone przez mnie filmy

        rozjaśni się trochę....
        Dodatkowo wyobraź sobie sytuację kiedy chcesz (co oczywiście nie jest manewrem prawidłowym) z lewego pasa ronda skręcić w prawo (wyjechać z ronda (taką sytuację narysował błędnie Pan Maciej)) i po prawym pasie jedzie wiele samochodów. Więc staniesz i zablokujesz ruch na lewym pasie i będziesz w nieskończoność ustępował???
        Jeździj tak długo po tym rondzie, aż bezpiecznie zjedziesz z lewego pasa na prawy, a następnie zjedziesz z ronda.

        • 0 0

    • ehh ja już dawno przestałem czytać jego porady

      są bezsensowne i nie mają żadnego zastosowania

      • 2 1

    • Dodatkowo Panie Macieju przed polecam

      http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/6-iii-2011-jak-przejechac-rondo-cz-i/4100750
      http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/jak-przejechac-rondo-cz-ii-13-iii-2011/4137249
      http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/jak-przejechac-rondo-cz-iii-21-iii-2011/4185398
      http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/pierwszenstwo-na-skrzyzowaniu-z-ruchem-okreznym-27-iii-2011/4223034
      http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/skrzyzowanie-z-ruchem-okreznym-3-iv-2011/4261937

      przydało by się poprawić artykuł

      • 1 0

  • (1)

    zielony jest przekreślony bo na rondzie zajął zły pas ruchu-musi jechac w lewo od lewej krawendzi-i sa dwie opcje jeśli droga w którą chce wjechać ma conajmniej 2 pasy ruchu w jednym kiwerunku to może zjechać z ronda nawet z tego wewnetrznego pasa ,natomiast jeśli droga ma tylko 1 pas ruchu w jednym kierunku to musi przed zjazdem z ronda normalnie zmienić pas ruchu na prawy i dopiero z tego zewnetrznego pasa opuści rondo ( więc jeśli zielony jechałby na rodzie jednocześnie z niebieskim-jadacym na wprost to musi na rondzie ustąpiś mu pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu) -generalnie nasi drogowcy znowu się nie popisali znaki napewno ułatwiłyby ruch na tym skrzyżowaniu-bo skąd kierowca np. czerwonego auta(chcąc jechać na wprost) może widzieć ,jeśli jechał drogą o 2 pasach w jednym kierunku, że droga za rondem ma tylko 1pas ruchu w jednym kierunku. Na pewno takie skrzyżowania utrudniaja życie zarówno tym doświadczonym kierowcą jak i nie-więc Ci wszyscy którzy się tak mądrzą niech nabiora więcej szacunku i pokory do innych bo syndrom "mistrza świata" nie jest pożądaną cechą dobrego kierowcy;-)

    • 1 1

    • instruktor ??? hahaha

      co to znaczy prosto na rondzie lub w lewo? a jak masz rondo z 2 zjazdami usytuowanymi np na 0 i 70 stopniach, to jak pojedziesz prosto lub w lewo?

      polecam myślenie

      • 0 0

  • Ha ha ha (1)

    W Anglii ronda dwupasmowe to norma!!!
    Każdy wie, jak ma jechać.
    Jak się jedzie prosto, to można zająć lewy lub prawy pas.

    • 0 1

    • co to znaczy prosto na rondzie?

      a jak masz rondo z 2 zjazdami usytuowanych np na 0 i 280 stopni, to jak pojedziesz prosto?
      a jeśli 2 samochody będą chciały zjechać jednocześnie z lewego i prawego pasa w prawo to co?

      • 1 0

  • Jak czytam, że szef pomorskiej drogówki mówi o skręcaniu w lewo na rondzie, to wyobrażam sobie gościa wbijającego się "pod (2)

    prąd". Rondo, to taki kawałek prostego odcinka ulicy jednokierunkowej, do którego dochodzą ulice wyłącznie z prawej strony i który został zawinięty obrączkę, o czym informuje znak (takie kółeczko ze strzałkami) , a zjazd z tej drogi możliwy jest tylko w prawo. A więc należy mówić o pierwszym, drugim, trzecim itd. zjeździe z ronda.Potocznie oczywiście niektórzy mówią że skręcili na rondzie w lewo, ale co jak od ronda odchodzi pięć ulic? To wtedy mniej w lewo czy bardziej w lewo? NA RONDZIE NIE MA "W LEWO"!

    A więc drodzy forumowicze! Spróbujcie w wyobraźni swej przerwać i rozprostować rondo, i wyobrazić je sobie jako ulicę jednokierunkową (jedno, dwu, lub wielopasmową), z dochodzącymi do niej wyłącznie z prawej strony podporządkowanymi ulicami dwukierunkowymi. Zasady ruchu odnośnie zmiany pasa, używania kierunkowskazów itp.. są te same i jak to pojmiecie, znikną Wasze wszelkie troski i zmartwienia . :))
    Powyższe dedykuję w szczególności Karolowi - wielbicielowi lewego migacza

    • 11 2

    • dokładnie tak (1)

      to jest najprostszy sposób na zrozumienie zasad ruchu na rondzie. Długa, 2- czy 3-pasmowa ulica jednukierunkowa z dojazdami/zjazdami z prawej strony. Jedziesz dowolnym pasem, zmieniając pasy używasz kierunkowskazów, zjeżdzając z tej ulicy zjeżdżasz na prawy pas i dajesz kierunek w prawo. I teraz wyobraź sobie, że tę jednokierunkową ulicę zawijasz w kółeczko, i masz rondo - ale jeździsz dalej tak samo. Prościej się nie da.
      Łapka w górę za przypomnienie tej sterej sztuczki do tłumaczenia jak jeździć na rondzie :)

      • 2 1

      • Moderatora uprasza sie o wykasowanie większości pozostałych postów

        szczególnie tych o zaletach używania lewego kierunkowskazu i , bo robią bajzel w głowie niedokształconych kierowców. :)

        • 1 1

  • (6)

    Kiedyś na rondzie 3 godziny w kółko jeździłam, bo nie chcieli przepuścić...

    • 65 35

    • bo jezdzic to trza umic

      • 1 0

    • A GDZIE CIĘ MIELI PRZEPUŚCIĆ ?

      • 1 1

    • Griswoldowie

      w Paryżu;)?

      • 4 0

    • zmień kolor włosów

      • 4 3

    • Chyba jezdziles;)

      • 2 5

    • to masz pusto welbie widac :)

      • 19 12

  • hahaha (3)

    Słuchajcie, wy se jaja robicie czy naprawdę takie rondo jest dla was problemem????
    Poruszanie się po takim rondzie jest banalnie proste.
    Zaraz będzie 1000 komentarzy bo jestem "baba za kierownicą". Miesięcznie pokonuję ok. 3000 km i czasami aż strach za du... ściska jak faceci kierują swoimi ślicznymi wypieszczonymi autkami i nie znają przepisów.
    Żal mi was czasami przerośnięci ambicją i własnym EGO.
    Pozdrawiam wszystkich zakompleksionych i niedowartościowanych facetów

    • 5 8

    • właśnie takie baby są najgorsze (2)

      bo ja robię 3000km/mc to jestem super...

      • 4 0

      • tak z czego 1700km/mc to momenty parkowania. (1)

        • 3 1

        • nie podszywaj się Kasieńko bo to nie ty pisałaś

          • 1 1

  • jeśli ktoś ma prawo jazdy

    to chyba jazda po rondzie nie jest problemem? Uczyli przecież... ale o kierowcach w tym kraju to można legendy napisać.

    • 1 3

  • ha ha (1)

    Ale i znada sie niedzielni kierowcy tzw.kapelusznicy którzy nie połapią się nigdy.

    • 85 9

    • ja mojim bęwu zawsze jak jade prosto to jade na szage pszes to koło wew śrotku rąda ale beka jest

      • 1 1

  • 50% kierowców (2)

    za prosiaki kupili prawo jazdy albo są matoły lub szkoły jazdy nie uczą jak się poruszać po rodach

    • 4 3

    • HAHA (1)

      Ja zdałam prawko pół roku temu ale niestety nie uczono mnie na rondach 2 pasmowych , wiec nie za bardzo wiem jak sie po nich poruszac ale ty jako wybitny ekspert rond moze mi to wytłumaczysz??

      • 2 0

      • w takim razie powinnaś mieć w prawie jazdy kategorię.

        B - ron2pas.
        a nie zwykłe B

        • 0 1

  • Ok, to jak w końcu jechać po takim rondzie (16)

    Powiedzmy, wjechałem już na ten wewnętrzny pas i obok mnie jedzie ktoś na zewnętrznym. I teraz jak chcę zjechać z ronda, a on chce się dalej kręcić - ja włączam kierunkowskaz prawy a on co ma zrobić? Ustąpić, nie ustąpić, ja mam ustąpić, KTO MA USTĄPIĆ

    • 15 1

    • a więc (2)

      ten z zewnątrz powinien Ci ustąpić pierwszeństwa:) Robię teraz prawko i nas tego uczyli. Jeśli nie ustąpi, to lepiej zrób po prostu kóleczko i spróbuj jeszcze raz xD

      • 2 2

      • marta, kto Cie tego uczyl? (1)

        kierowca bedacy na pasie wewnetrznym, majac zamiar zmienic pas ruchu na zewnetrzny musi ustapic pierwszenstwa przejazdu pojazdowi na pasie zewnetrznym, gdyz ma go po swojej prawej stronie!!! Analogicznie, jezeli Ty jedziesz lewym na trzypasmowej, a ja prawym i obydwoje, w tym samym momencie zechcemy zmienic pas ruchu na srodkowy, to Ty mi ustepujesz jako pojazdowi nadjezdzajacemu z twojej prawej strony! Przemysl to jeszcze, bo Cie obleja na panstwowym. Szerokosci na panstwowym

        • 4 0

        • w takim razie dziękuję za "sprostowanie". rzeczywiście to ma większy sens, ale nie mamy przykładów takich rond w podręczniku dla kierowców, wyświetlali nam je na wykładach i tak to zapamiętałam, no cóż spytam pana instruktora na nastepnych zajeciach, zeby miec juz 100% pewności.
          przepraszam, jeśli wprowadziłam kogoś w błąd

          • 0 0

    • pzrepuścić tego na

      zewnętrznym pasie poniewaz on jest ciągle na rondzie a ty już zjeżdżasz

      • 0 0

    • Ty mu ustepujesz, gdyz masz go po swojej prawej stronie. To Ty zmieniasz pas ruchu i musisz ustapic pierwszenstwa pojazdom (6)

      znajdujacym sie na tym pasie oraz tym wjezdzajacym z Twojej prawej Pomijam fakt, ze tamten to d*pa, bo kreci sie po zewnetrznym, a jak nie ma co robic, to powinien po wewnetrznym i w ten sposob praktycznie nikomu nie przeszkadza...

      • 2 0

      • to jeśli się zderzymy - czyja będzie wina? Moja, dlatego, że mu nie ustąpiłem, czy jego, dlatego, że jechał na zewnętrznym (3)

        mimo, że nie chciał skręcać w prawo?

        • 1 0

        • Twoja, bo mu nie ustapiles pierwszenstwa i wymusiles... (2)

          On w tej sytuacji wyjdzie calo z opresji, pomimo, ze nie stosowal sie do zasad poruszania sie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym o dwoch lub wiecej pasach ruchu. On naruszyl zasady ogolne bezskutkowe, a Ty naruszyles zasade zachowania szczegolnej ostroznosci, w zwiazku z nieustapieniem pierwszenstwa pojazdowi znajdujacemu sie na pasie ruchu na ktory males zamiar wjechac. Po drugie: byl z Twojej prawej strony, wiec z tego faktu rowniez wynika jego pierwszenstwo

          • 3 0

          • (1)

            OK, dzięki za odp. Od dłuższego czasu się nad tym zastanawiałem ze znajomymi i nikt z nas nie był pewien jak to powinno być

            • 1 0

            • szerokosci

              Nie mniej jednak pamietaj o zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych... Jezeli zauwazysz chociazby cien watpliwosci w zachowaniu innego kierowcy na takim "rondzie" i pomimo swoich racji, ze masz pierwszenstwo..., lepiej odpusc i szczesliwie wroc do domu. Szkoda zdrowia, czasu i pogniecionych blach pomimo racji, ktora nie jest tego warta! Pozdrawiam

              • 2 0

      • (1)

        czyli co, zatrzymac sie mam na wewn. i czekac, az na zewn. zrobi sie pusto? Zaznaczam, ze z zewn. korzystac moga rowniez ci co jada na wprost, wiec niekoniecznie "d*py"

        • 0 0

        • nie, az zrobi sie pusto, ale tak dlugo, az wykonasz manewr zmiany pasa ruchu

          nie wymuszajac pierwszenstwa kierujacemu, ktory porusza sie pasem ruchu na ktory Ty masz zamiar wjechac. Druga opcja: ktos poprostu pozwoli Ci zmienic pas ruchu. Zasada jest taka, ze zblizajac sie do takiego skrzyzowania o ruchu okreznym, nalezy wiedziec, gdzie zmierzamy, a nie zastanawiac sie, bedac juz na skrzyzowaniu. Sytuacja jaka podajesz jest czytelna. Ty wewnetrznym, on zewnetrznym i obydwoje zjezdzacie drugim zjazdem, czyli na wprost przez "rondo". Ogolnie mowiac, w naszych rodzimych warunkach, kiedy nie jestesmy przyzwyczajeni do tego typu rozwiazan, moim zdaniem zrobi to wiecej szkod anizeli zysku. Ale to moje zdanie

          • 1 0

    • (1)

      jak kręci się po zewnętrznym to możesz mu fakasa pokazać bo nie może tak robić ;p

      • 2 2

      • Moze. Choc nie powinien

        • 2 0

    • (1)

      jak chcesz zjechać więc oczywiscie sygnalizujesz prawym kierunkowskazem swój zamiar jednak (będąc na pasie wew)musisz spr czy na zew nikt nie jedzie prosto, bo na niego wjedziesz i to chyba o to chodzi, oczy dookoła głowy :)

      • 0 1

      • bzdura!

        tylko na wew mozna sie kręcić ! zewnętrzne sa do najbliższego zjazdu!

        • 2 1

    • bombardier mój kochany! Ty żyjesz! Tu masz łopatologicznie wyjaśnione jak jeździć po rondzie.

      www.sadistic.pl/po-co-te-strzalki-vt94999.htm

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane