• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • Przydałby się tester woni wydalanych przez wsiadających pasażerów,

    który zamykałby drzwi przed żurami i mocno nieświeżymi.

    • 0 0

  • likwidacja luk

    w końcu oprzytomnieli - tylko czemu po tylu wypadkach

    • 1 0

  • ale ładne ! (14)

    chyba zacznę korzystać z SKM ..

    • 130 18

    • Ja zaczne jak wymienią wszystkie składy na nowe (4)

      • 13 13

      • (3)

        te stare są w porządku właściwie.
        Gorzej, że ceny biletów są każdego roku coraz wyższe, a dziura jak była tak jest - mam stracha przy każdym wsiadaniu/wysiadaniu.

        • 10 9

        • (2)

          to przestan nosic rurki, to nie bedziesz mial problemu zeby zrobi rozkrok potrzebny do pokonania 20cm 'przepasci'

          • 23 17

          • następny polski mądry macho - dres, wąs i mokasynki... (1)

            a co jeśli:
            a) mam wózek z dzieckiem
            b) jestem niepełnosprawna/y
            c) jestem stara/y i mam problemy z poruszaniem się.

            Nie każdy jest młody i zdrowy. Ten odstęp powinien być zlikwidowany lata temu...

            • 11 4

            • ad a) mam i problemow nie mam
              ad b) przez 2 latach mialem kule u rąk .... nie bylo problemu, wózki inwal. maja gorzej
              ad c) jak zniknie dziura to znajdzie sie wtedy inny problem, np. ze nie trzymam moczu ,czemu SKM nie zrobi kibli, albo czemu nie ma wagonow sypialnych i palarni

              czyli w skócie ... nie zrobisz dobrze kazdemu spotkanemu na ulicy. jestem za mniejszymi odleglsciami ale nie jest zle

              • 1 1

    • Raice czekamy

      • 0 0

    • (1)

      Znów byłem w delegacji za granica i Polska to jednak wieś.

      • 0 2

      • Trzeba było zostać tam gdzie byłeś i poprosić o azyl.

        • 1 0

    • Ładne, ale czy funkcjonalne? Ile par drzwi na wagon? (1)

      Liczę, że jednak będzie okay: )

      • 7 0

      • 2

        • 0 0

    • poczekaj, poczekaj..... "pografitują"

      • 4 0

    • sliczne!

      Newagi sa ladniejsze niz Pesy

      • 7 4

    • To jest tylko propaganda sukcesu!!!

      Polska w ruinie!!!

      • 4 11

    • to by musieli w rozkładzie zaznaczać jaki skład jedzie, a tak to rosyjska ruletka ;)

      • 13 0

  • Potrzeby są wielokrotnie większe. Gdyby kupili chociaż 20 to bym ich chwalił (24)

    2 składy to tyle do nic. Moim zdaniem to działanie na zasadzie weźcie i się odczepcie

    • 165 69

    • każda zmiana na lepsze jest dobrą zmianą (14)

      • 38 7

      • Jaka to niby zmiana? To tylko pozorowanie zmiany. Bo ta kropla w morzu potrzeb w znikomym stopniu wpłynie na ogólny standard (6)

        podróżowania SKM

        • 27 14

        • zależy jak zdefiniujesz ogólny standard (5)

          średnia zawsze zmienia się wolniej niż poszczególne części składowe systemu

          • 7 5

          • Nie masz racji (4)

            Wystarczy zmienić chociaż połowę taboru na nowe składy, a wtedy ogólny komfort podróżowania poprawi się diametralnie

            • 14 3

            • ktore szkoly czy szpitale chcesz zamknac? (3)

              A moze planujesz nie wyplacic emerytur czy pensji policjantom? Mozna sfinansowac to kredytem, ale wtedy bedziesz narzekal, ze zadluzaja.

              Do ilu potrafisz liczyc? Do 2 dajesz rade?

              • 5 11

              • A co szkoły, szpitale, emerytury i pensje policji mają do tego? (2)

                Za przejazd się płaci i to z każdym rokiem drożej. Mogę ci chleb sprzedawać na kromki, z każdym dniem twardszy i droższy, pasuje?

                • 8 5

              • To mają do tego, że środki są ograniczone

                • 0 0

              • to co płacisz to kilkanascie procent realnej ceny przejazdu...

                • 8 5

      • Rozumiem.. (6)

        Że w zarządzie SKM tylko dwóch dyrektorów ma nowe auta, reszta jeździ szrotami po liftingu?

        • 22 3

        • jak twoja zona kupi sobie szminke za 100zl to ty biegniesz kupic sobie najnowszego Jaguara za 300 tys zl? (5)

          Czlowieku, znaj miare.

          Ktos z zarzadu SKM zarabia (nie wiem ile) zalozmy 10k zl miesiecznie. Moze sobie zatem pozwolic na samochod za 80tys. zl.

          Natomiast jeden pociag to ~15-20mln zlotych. Pomysl przed wypowiedzia nastepnym razem.

          Cene za bilet oczekujesz prawie jak najnizsza, ale jakosc jak w 5 gwiazdkowych hotelu. Slabe, roszczeniowe i nierealne.

          • 14 12

          • A cały kapitał zakładowy to 155 milionów złotych, zysk z biletów to na czysto było około 6 milionów złotych w 2014 (1)

            Jeśli więc dwa składy kosztowały 35,5 miliona, to 4 składy to już 71 milionów, jak widać prawie połowa kapitału zakładowego, a pensje, opłaty za prąd, koszty eksploatacyjne, sprzątanie, serwis, utrzymanie wszystkich pomieszczeń biurowych, kas, biletomatów? Zysk z biletów by tego nie utrzymał, chyba że podnieśliby ceny do 10 zł za jednorazowy miejski.

            • 0 0

            • Zapomniałeś dopisać...

              zapomniałeś dopisać że "zysk spółki uwzględnia przychody z dopłat samorządów", bo bez tego to twój "zysk z biletów" jest ujemny. Znaczy strata i to duża!

              • 0 0

          • Żony i dzieci brak..

            Więc stać mnie na auta po milion i więcej. 300tys. To ja na wódkę w miesiącu wydaję i mi żona głowy nie truje, bo nie mam żony! Eeech.. piękne życie kawalera. Normalnie sam sobie czasami zazdraszczam.

            • 5 3

          • Chyba zapominasz, że ich "pensje" idą z naszej kasy..

            Jeżeli SKM od lat nie kupuje taboru, ale ceny podnosi bez mrugnięcia okiem, to chyba jest coś nie halo, nie sądzisz? Ciuchy w lumpeksie nie kosztują tyle co nowe w sklepie i nie podnoszą ich ceny co chwilę..

            • 9 4

          • to ja ci sprzedam taniej mięso. tylko raz nadtrawione bo się pies porzygał. ale taniej jest nooo

            • 12 2

    • (5)

      jakoś tak się składa że mało kogo stać, na remont generalny całego domu, czy firmy na raz - a spłacanie kosmicznych odsetek kredytów nikomu nie leży - jakby tak zrobili i podnieśli ceny biletów pierwszy krzyczałbyś że za drogi, więc lepie powoli, stopniowo do przodu, pozbierać na kolejny skład i za rok wymienić kolejne dwa- za 15 lat cały skład będzie "nowy"

      • 11 6

      • Ten kupiony dzisiaj będzie też za 15 lat nowy?;)

        • 1 1

      • Zamiast udowadniać że" się nie da" lepiej udaj się do polskich miast gdzie się udało i dowiedz się jak oni to zrobili (3)

        • 12 4

        • Podaj przykład takiego miasta (2)

          to sie wybiorę.
          Nawet bogaty Gdańsk kupuje nowe tramwaje po kilka sztuk rocznie wspomagając się remonotowanymi złomkami z niemiec, poprastu tabor szynowy jest wielokrotnie droższy niż np autobusy.

          • 7 3

          • jest koleje Mazowieckie, ale ...... (1)

            Wiadomo warszawa i dużo większe przewozy i rentowność spółki.

            • 6 2

            • Koleje mazowieckie

              na 243 składy mają 38 nowych składów to całkiem sporo jak na Polskie realia, do wymiany całości jeszcze sporo brakuje, ale nie o to chodzi. Wiadomo ze najpierw na trasy wypycha się nowy tabor, na gwarancji żeby wyłszy choroby wieku młodzieńczego, a stary niemodernizowany jak klasyczne kible EN57 tabor czeka. Większość taboru w ruchu to jednak tabor modernizowany. jak nasze EN57AKM

              • 4 1

    • Gadanie na zasadzie:

      Kupiłoby się wieś, ale pieniądze gdzieś, czyli malkontenctwo.

      • 4 1

    • ... (1)

      75% narodu jeździ autami 10 letnimi albo starszymi, bo nie stać ich na nówki, a oczekujesz że w SKM będzie 30 nowych składów za 1 miliard złotych ? !!!

      • 12 5

      • 10 letnimi może tak ale nie 40 czy 50 letnimi kiblami

        • 7 3

  • opinia

    Moim zdaniem trzeba wymienić cały tabor i przystosować do osób niepełnosprawnych, gdyż mamy 21 wiek , a nasza polska kolej jest bardzo ubogą , i trzeba to zmienić , aby dorównać Europie

    • 0 1

  • Moim zdaniem trzeba wymienić cały tabor

    • 0 0

  • (1)

    Dla bydła powinni robić składy z metalu i drewna u bez szyb!!! Przecież to pieniądze zmarnowane po co montować siedzenia jak bydło i słoiki i tak stoją w drzwiach i blokują wejścia!!!!!!? Poza tym będą ciągle malowane a szyby drapanie i tłuczone. Ponadto skm jadą często śmierdziele i bezdomni zaszczani i jak to się nie zmieni to będzie syf w tych nowych składach!!!!!

    • 1 1

    • Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka!!!

      A jak ci się nie podoba w SKM to podróżuj wagonami do przewozu węgla!
      Wiele jeszcze jest do z zrobienia na kolei ale z roku na rok jest trochę lepiej więc tragedii nie ma, mimo to że jesteśmy sto lat za murzynami w porównaniu do krajów zachodnich!!!

      • 0 0

  • Trzeba jak najszybciej wykonac modernizacje linii SKM, tak aby trojmiejskie pociagi wreszcie zaczely jezdzic chociaz te 90-100 (14)

    Obecne tempo jazdy, pomimo dwoch nowych EZT, nie zacheca do zmian w mysleniu. Dodatkowo jeszcze drugi tor z Chyloni do przynajmniej Wejherowa.

    • 73 20

    • Zamiast do Wejherowa lepiej budować do południowych dzielnic Gdańska i do Pruszcza (4)

      • 21 21

      • Z tym Wejherowem nie chodzi wylacznie o SKM, ale takze o PR, PKP IC,czyli o wszytkkch (3)

        SKM trzeba jak najszybciej odseparowac do Wejherowa. Dosc problemow i opoznien

        • 10 7

        • Ty się sam odseparuj ale od komentarzy....

          • 0 0

        • I zabrac SKM ze Slupska (1)

          3 godziny jazdy trupem zatrzymujacym sie w kazdej pipidowie, bez wc.
          Tam powinny jezdzic nowe PR-y, ktore w 3 city jezdzilyby torami dalekobieznymi, znacznie skracajac czas przejazdu np: Gdansk-Slupsk, albo Elblag - Gdynia

          • 35 2

          • Ze Słupska powinien jeździć jak kiedyś sprinter

            • 17 1

    • linia skm (1)

      1) modernizacja była 2) z Chyloni do Wejherowa są dwa tory 3) prędkość pociągów jest ograniczona przepisami a nie stanem torowiska
      według ciebie to autobusy też powinny się poruszać po mieście ze 100 na zegarze

      • 3 0

      • Pociag to pociag, a autobus to autobus

        Po to koleje maja tory, by po nich sprawnie zasuwac, tworzac kregoslupy systemow komunikacyjnych. Autobusy powinny stanowic ich uzupelnienie, totez predkosc ich poruszania powinna byc mniejsza, choc tez nie wszedzie i nie zawsze.
        Torow do Wejherowa jak najbardziej brakuje, oczywiscie trzeciego i czwartego. Kto sie zna, badz tamtedy jezdzi, ten wie o co chodzi......

        • 0 1

    • Tyle jeżdżą na wybranych odcinkach. A poza nimi - przystanki są za blisko. (4)

      • 19 5

      • Co nie zmienia faktu, że gdyby nie przestarzały tabor to można by jeździć sporo szybciej (3)

        • 19 5

        • kolej miejsca w Londynie jezdzi wolniej niz w Trojmiescie (1)

          A raczej w wielku miejscach tabor jest nowszy

          • 4 4

          • Mam w d... Londyn

            Ja mieszkam w Polsce i chce miec tu Ladek, albo przynajmniej nowy tabor i tory w 3city

            • 4 2

        • Jo. Tak przynajmniej

          z pincet ;)

          • 10 5

    • i Pruszcza

      jw.

      • 1 1

    • Pomiędzy Gdańsk Stocznia a Gdańsk Główny po tych rozjazdach mogłyby jechać nawet 120-150. Odpadło by otwieranie drzwi bo połowa wyleciałaby przednim oknem przy zatrzymaniu.

      • 26 3

  • Turkusowy-morski (1)

    Ten turkusowy-morski kolor wnętrza trochę nie pasuje do zewnętrznych barw składu, wygląda na pomieszczenie operacyjne w szpitalu.
    No cóż, ale kolorystykę wybrali sami mieszkańcy już przy modernizacji EN57.

    • 0 0

    • ten turkusowy na zdjęciach to folia zabezpieczająca.

      • 0 0

  • najwazniejsza rzecz (2)

    to czas przejazdu.a co robi skm??na przyklad swoim pracownikom i PKP daje sobie przystaneczek miedzy cisowa a rumia-janowo.czas przejazdu jest niestety dluzszy przez to.druga sprawa.jak PKP modernizuja tory to SKM co robi w tym kierunku?nic...zero.to jest tragedia.nieraz jedzie sie i miedzy Janowem a rumia na rozdzielni rzuca na rozne strony.juz nie mowie o tym ze skm nieraz nie dwa czeka sobie na rumi czy na redzie bo jedzie pociag regionalny....KATASTROFA!!nieraz w redzie czy Chyloni jest 5 prawie minutowy postoj!!!.juz nie mowie o tym ze o 17 godzinie czyli jak prawie wszyscy z pracy wracaja do wejherowa jest puszczany krotki sklad..a po co..niech sie gniezdza nie....fakt,skm nie stoi w korku ale ja za cos place za bilet.wymagam szybkiego przemieszczania sie i choc minimum komfortu czyli usiasc po ciezkiej pracy.mam??nie.a placic place jak za zboze.wizerunku skm nie zmienia nowe sklady.tylko podejscie do pasazera.p.s..tak nie nieraz zastanawiam po co jest przystanej w pieleszewie.malo ludzi wsiada.malo wysiada a czas przejazdu zwieksza sie.po co to jest??pozdrawiam

    • 12 4

    • bo juz dawno skm powinno jeździć od Oruni do Chylonii. SKM a nie rozciągnieta kolej regionalna

      do Wieje rowa rumunii i redy jeździ PKP i PR i niech tak zostanie.

      • 0 1

    • dokladnie

      dokladnie o tym samym myslalam.faktycznie wypisales wszystko to co jest naprawde bez sensu.wizerunku skm nie zmienia 2 nowe sklady tylko a przede wszystkim czas przejazdu i komfort.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane