• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wiaty solarne w Gdyni

Michał Sielski
29 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kolejne wiaty przystankowe zasilane energią słoneczną pojawiły się w Gdyni. Panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu gromadzą energię słoneczną w akumulatorach, która po zapadnięciu zmroku służy do oświetlenia. Za trzy wiaty - dwie z oświetleniem i jedną zwykłą - zapłacono 87 tys. 296,76 zł brutto.



Solarne wiaty przystankowe to dobry pomysł?

Nowe wiaty są już na przystankach: Kwiatkowskiej 02MapkaSkarbkaMapka. Wyróżnia je nie tylko estetyka, ale także - a może przede wszystkim - technologiczne zaawansowanie. Mimo że są oświetlone, nie musiały być podłączone do infrastruktury energetycznej. Wszystko za sprawą technologii fotowoltaicznej, czyli paneli słonecznych, dzięki którym energia gromadzi się w akumulatorze, a po zmroku jest wykorzystywana przez energooszczędne lampy LED.

Natężenie światła zwiększa się, gdy przy wiacie pojawia się pieszy. Jeśli nikogo nie ma w pobliżu, moc oświetlenia nie przekracza 30 proc.

Solarne wiaty w Gdyni są już od roku. 345 tys. zł za dwie



- Zachęcamy mieszkańców Gdyni, aby korzystali z komunikacji miejskiej, która jest po prostu znacznie bardziej wydajna i przyjazna dla środowiska. Inwestując w naszym mieście - czy to w tabor, czy infrastrukturę - pokazujemy, że podróż autobusem lub trolejbusem może być komfortowa i dostępna dla wszystkich, bez wyjątku. A nowe wiaty są nie tylko estetyczne i funkcjonalne, ale przede wszystkim energooszczędne. Spełniają standardy nowoczesnego i ekologicznego miasta, więc idealnie pasują do Gdyni - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
W tym roku w Gdyni udało się także zamontować 10 nowych wiat przystankowych w nowych lokalizacjach.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



- Nowe i zmodernizowane wiaty, które zostały w ostatnim czasie ustawione i wymienione na gdyńskich przystankach, przyczyniają się do sukcesywnej poprawy poziomu obsługi pasażerów przez ZKM i estetyzacji przestrzeni publicznej naszego miasta. Relatywnie duża liczba nowych wiat - ustawionych w nowych lokalizacjach - pozwoliła na spełnienie postulatów zgłaszanych przez mieszkańców Gdyni. Jednocześnie unowocześniamy wiaty poprzez instalację oświetlenia z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii oraz wprowadzamy nowoczesne nośniki informacji pasażerskiej z zastosowaniem elektronicznych wyświetlaczy - zauważa Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

Solarne przystanki w Gdyni - film z 2019 roku.

Miejsca

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • Ławeczka za 170.000 zł !!! (2)

    Za dwie ławeczki 340.000 zł a ma Wiczlinie brak dróg ze zwykłych płyt jumbo brak oświetlenia ulic , dzielnic a jak trzeci świat !

    • 14 0

    • Jumbo i bruk są najlepsze:

      Są trwałe, nie wymagają napraw po zimie, woda wsiąka i nie pozostają kałuże po deszczu, samochody nie rozpędzają się, mona zdemontować i ponownie. Wszędzie tam, gdzie wymieniono na asfalt są same problemy- dziury w jezdni, kałuże i progi zwalniające za miliony.

      • 2 0

    • na Małym Kacku też

      płyty jumbo i od ponad 20 lat brak oświetlenia

      • 4 0

  • Za wiatą ciemnica oraz brak dobrej ochrony przed deszczem/śniegiem.

    • 5 1

  • lokowanie produktu ?

    Panie Michale Sielski - dlaczego zdjęcie jest z inwestycją Chylońska 110 ? jaki związek ma TPS z przystankiem ? dlaczego zdjęcie nie jest w drugą stronę aby nie lokować produktu dewelopera ?

    • 6 1

  • Zróbcie darmową komunikację (8)

    To się przesiądziemy z aut.....

    • 50 21

    • hahahahahahaha

      może jeszcze mają ci płacić?

      • 0 1

    • (2)

      hahaha....nawet bezpłatne autobusy do Riviery i Tesco zlikwidowali a ci się marzy bezplatna komunikacja

      • 10 0

      • Jeśli doliczyć koszty produkcji i dystrybucji biletów, koszty wydane na kontrolę biletów... (1)

        to może warto zastanowić się nad bezpłatną komunikacją. Jednak to nie zachęci ludzi do korzystania z komunikacji o jej atrakcyjności decyduje organizacja i jakość połączeń.

        • 5 2

        • Może by idąc tym tokiem rozumowania zrezygnować z podatków.

          ...bo utrzymywanie urzędów skarbowych, kontrolerów, systemów informatycznych...

          • 2 2

    • (1)

      Nie dociera do niektórych, że zmniejszenie ruchu poprzez darmową komunikację pozwoli na uniknięcie kosztownej rozbudowy dróg? Myślenie boli? Czy szwagier już obstawił inwestycje drogowe?

      • 5 3

      • NIe, nie przez darmową, a dzięki sprawnej komunikacji ludzie się przesiądą.

        Ujednolicenie taryfy, częstsze kursy, buspasy, węzły przesiadkowe i nowszy (choćby używany z warszawy) tabor skm. Do tego nieuchronność kary za chamskie parkowanie. To przekona mnie do pozbycia się samochodu i nic innego.

        • 8 4

    • jasne...

      100zł za miesięczny to przy obecnych średnich zarobkach drobiazg i to często jest taniej niż samo paliwo (o pozostałych kosztach samochodu nie mówiąc). Darmowa komunikacja miejska zachęci może kilka procent kierowców co wielkiej różnicy nie zrobi za to wzrosną bardzo koszty organizacji przewozów.

      • 9 3

    • Pisz za siebie.

      Nie rozumiem dlaczego ma być darmowa? Darmowa czyli na czyj koszt? Chcesz jeździć covidobusem to sobie płać za swoje fanaberie.

      • 9 11

  • A gdzie ekologia? (1)

    • 13 1

    • Otóż nie

      Ekologia to nauka o środowisku przyrodniczym, m.in: o ptakach, rybach, czy składzie powietrza. To, co wydaje się być ekologią, czyli np. segregowanie odpadów, czy te słynne torby wielokrotnego użytku to nurt, ekologizm i nic więcej

      • 1 1

  • Oświetli ale nie uchroni przed deszczem

    Twórcy jak i zatwierdzający zapomnieli o odpowiedniej ochronie oczekujących ludzi przed zacinającym wiatrem w deszczowe wietrzne dni. Niekompetencja i głupota w parze.

    • 17 0

  • Ciekawe jak sobie w miesiącach zimowych poradzi oświetlenie... Czy do rana wytrzyma? (9)

    • 42 15

    • (1)

      jak znam zycie ,to urzednicy kupili badziewie ,ale jak ma dobra baterie to bez problemu

      • 11 4

      • Wytrzyma bez problemu? Przy -10?

        Poza tym co ja naladuje, jezeli panel slonczeny w zimie generuje 7% tego co w lato. Prad bedzie brany z sieci, a po co sa akumulatory? Zeby kosztowalo wiecej i mialo wieksza marze.

        • 1 2

    • nie wstyd wam za te drogi z płyt? (2)

      • 6 2

      • to jest zdjęcie z jakiegoś zad*pia za obwodnicą. deweloper postawił domki w polu bez drogi.

        • 5 3

      • Tam jest innowacyjny nowoczesny niewidzialny ekologiczny asfalt.

        • 5 1

    • (1)

      Mini daszek i szkło bez wzoru to trochę do współczucia.

      • 1 2

      • Ani ławki ani dachu, co to ma być?!?!

        • 5 1

    • Ciekawe skąd w naszym klimacie wezmą słońce do napedu tego g.

      • 5 5

    • Nawet latem nie wytrzyma do rana.

      • 1 4

  • Robmy jedna rzecz na raz, ale dobrze

    Oszczednosci zadne, dzialanie niby ekologiczne, szkoda, ze za wartosc takiego przystanku da sie oblozyc panelami 4 domy. No, niech sam przystanek bez paneli kosztuje 50 tysiecy. Zostanie na 3 domy. Panele o tej powierzchni nic nie wyprodukuja, pomysl z uzyciem akumulatorow jeszcze gorszy niz sie wydaje w zimie i tak bedzie trzeba brac prad z sieci a w lato i tak trzeba bedzie wpuszczac prad do sieci, wiec po co komplikowac ten system? Geometrii tez sie nie oszuka, panel lezacy na plasko ma na dziendobry 50% sprawnosci panelu odpowiednio nachylonego do slonca. Nie chodzi tu o ekologie, a o greenwashing. Bzdura, glupota, a ludzie i tak uwazaja, ze to ma sens, bo eko i hajp na panele, ehhh. Mamy przystanek, ktory nie ani nie jest ekologiczny ani nie chroni przed wiatrem i deszczem. Niech sie skupia na jednej rzeczy na raz, bo jak cos jest do wszystkiego to wychodzi jak na obrazku.

    • 16 0

  • Spychała to najmniej elokwentna osoba, jaką znam

    Ta pani zwykle nie wie, o czym mówi.

    • 11 0

  • Komunikacją w Gdyni nikt nie chce jeździć

    Nieważne dlaczego, fakt jest taki, że autobusy jeżdżą puste. Czas zająć się drogami i parkingami dla aut zamiast inwestować w nieskończoność w puste autobusy.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane