• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • no ładne cacko

    i tak ktoś zarzyga, pojedzie sprejem,rozpruje tapicerkę,szyby obskrobie,przyciski wydłubie i nie będzie już tak przyjemnie.hołote najpierw wychować a potem wpuścić.

    • 3 0

  • Żal. (1)

    Warszawa 196nowych tromwajów, a "MY" 35....

    • 1 3

    • Żal to mi Ciebie. Warszawa dysponuje gigantycznym budzetem, o jakim Gdańsk może jedynie pomarzyć. A i tak bardzo późno wymieniają swoje trupy !13N.

      • 0 0

  • :) Wszystko fajnie (1)

    wszystko ok, ale z malowaniem to moglibyśmy iść krok do przodu bo takie jakieś nijakie i bez polotu, fajnie by było mieć takie jakich nie ma nikt :))) pomyśleć nad czymś oryginalnym przecież mieszkamy w niezwykłym mieście :))) więc zostaje 3mać kciuki żeby wypaliło bo różne to u nas bywa

    • 0 1

    • o tak, takie zielony badziewny dortmunder po remncie

      art design po prostu!

      • 0 0

  • zacofani (1)

    Elblag juz dawno ma takie tramwaje

    • 3 1

    • Ma też inne, nieco starsze :-)

      • 0 0

  • Zaraz pijane/naćpane bydło to zdemoluje.

    Wiwat nasza Europejska PO_lska młodzież? Wstyd!!!

    • 2 1

  • zapraszam do wiednia tu sa dopiero tramwaje a jestem z Gdaska i chcialbym zeby w Gdansku byly takie same piekne i full wypass ;)

    • 1 1

  • Zdjęcie do bani, bo jest pantograf ucięty (3)

    Ale tak to full luz, super tramwaj.

    • 0 0

    • Wiesiu - KFP nie wie jak zrobic fajne foty

      • 0 0

    • Wiesiu buofuj się wydymnie i zrozumiesz croping.

      • 0 0

    • Twój stary jest uciey. Jest powiększenie, wystarczy kliknąć.

      • 0 0

  • a gdzie modernizowane szroty z Dortmundu?

    zaległy w Poznaniu? gwiazdy z UM już nie chwalą się już jakoś kontraktem na zakup poniemieckiego śmierdzącego złomu.

    • 2 3

  • jako mieszkaniec Brzeźna - LINIA 13 - DZIĘKUJEMY ZTM (1)

    Daję czerwoną kartkę za dojazd z Centrum, nie dość, że co któregoś nie ma, co daja wspaniały komfort czekania na kolejny 20-40 minut. Fantastyczne uczucie, w szczególności jak po drdze przejeżdża kilka 6tek, 2jej, 8mek, 11tek. Normalnie boki zrywać, a żeby chociaż jakiś niskopodłogowy był normą. Ale gdzie tak, dziekujemy ci ZTM!

    • 3 1

    • jeździłem 20 lat temu 13stką regularnie

      przez te światła (niemal zawsze czerwone dla tram.) i kupowanie biletów w kabinie motorniczego podróż do Gdańska jest dłuższa o co najmniej 10 minut.

      Chętnie bym zostawił auto w garażu ale tramwaj jeździ rzadko a jak jedzie - to jak żółw.

      • 1 0

  • Pięciomodułowe tramwaje z mniej niż 40 miejscami siedzącymi to są żarty. (1)

    Nawet Czesi robią to lepiej.

    • 5 0

    • Ta, szczególnie te dla Wrocławia, gdzie ludzie sobie po nogach depczą, bo jakiś pepiczek zrobił układ siedzeń na krótkich modułach jak w metrze. Zapomniał tylko, że metro jest nieco szersze. No ale pepiczki to malutki narodzik, więc może u nich to norma.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane