• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • Jest sukcesssss a stoczniowcy płaczą. Na ulicach kosmiczne korki i tramwaje potrzebne.

    Lwusy ze stoczni do roboty na budowę lub na TIRA. Jest kasa na rozwój i stop strajkom.

    • 3 1

  • Gdańsk kontra Praga (3)

    Niech nasz szanowny ZKM wezmie przyklad z Pragi. Po wycieczce do tego malowniczego miasta stwierdzam ze tam komunikacja stoi na najwyzszym poziomie, a nasze 105 to tam "100letnia" historia....

    • 8 0

    • jakiś szaleniec porównuje Pragę z Gdańskiem :) porównaj z Toruniem.

      • 0 3

    • nie jestem fanem ZKM

      ale mało widziałeś. owszem, są w Pradze nowoczesne składy, choćby sygnowane logiem Skody i wyglądające jak z filmu s-f, ale jeżdzą nadal i to nie mało składy starsze od naszych 105, design lata 70te jak na moje oko, podobny do do naszych "przegubowców" są tak na oko.

      • 0 0

    • hahahahaha. To ześ mnie rozbawił :D U nich procentowno mają tyle samo starych rozlatujących się tramwajów, co w Gdańsku. I nie są to tramwaje z latach 70/80, jak nasze stopiątki, ale z lat 60/70. Stare śmierdzące Tatry.

      • 2 0

  • "kierunek jazdy"

    Wiec będą mogły jechać tylko w jedną stronę? Przy jakiś remontach znowu będziemy pożyczać tramwaje z Krakowa?

    • 2 3

  • o

    a na dolne miasto przeróbke i stogi bedą jeździć dortumundy w których jest tak mało miejsca , że nie wiem jak bedziemy jeździć rano do roboty skoro teraz w podwójnych tramwjaach sie nie mozna pomiescic... te dortmundy - to dopiero szroty!! i niestety ale na nowe tramwaje nie pojadą ani na siedlce ani na jana z kolna ani do brzeźna czy przeróbkę - nie wspominając o stogach czy nowym porcie...i drodzy mieszkańcy bedziemy jeździć szwabskimi tramwajami z lat 60 ! no ale ogólnie pewnie kiedys zrobia remont torowisk ale wczesnije zamkną trasy na dwa lata lub w ogole na zawsze, bo za pare lat prezydentem moze byc człowiek który wczoraj został stanarowny przez tramwaj bo zapomniał kto ma pierwszeńswto i kto jest większy.

    • 2 0

  • Czy to to samo unowocześnienie, co ostatnio?

    Czyli plastikowa nakładka na budę z przodu.

    • 1 2

  • nie rozumiem (1)

    "Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych."

    skoro Gdańsk kupuje nowe tramwaje to czemu nie mogą być one przystosowane pod gdańską infrastrukturę? przypomina mi to problem kabiny motorniczego w Bombardierze, gdzie sprzedaż biletów jest problematyczna.

    • 1 0

    • a może po prostu zmodernizować infrastrukturę?

      tak, to są dodatkowe koszty, ale minimalizuje się wtedy ryzyko wykolejenia składu i zwiększa przepustowość linii (odpada hamowanie / przyspieszanie na sankach).

      • 0 0

  • Ogólnie wielka pochwała!

    A szczegółom trzeba się będzie przyjrzeć.

    • 3 0

  • Kolor karoserii najważniejszy

    a sygnał dźwiękowy ustalony?
    Winien być oryginalny, zatem rozpisanie
    stosownego konkursu wydaje się koniecznością

    • 4 0

  • kolorystyka

    pomyslec nalezy nad pomalowanie kabiny motorniczego. wyglada to dziwnie w czarnym ubarwieniu

    • 1 0

  • Już się gdańszczański plebs postara aby obecnego wyglądu nie zachowały... (1)

    Po co cokolwiek nowego kupować jeśli przyjdzie jakiś łysy i swoje inteligentne wulgaryzmy popisze... A wiadaomo jak to jest w Gdańsku. Jak coś nowego to trzeba to zniszczyć. Choćby dla zasady...

    • 2 3

    • a pępku wszechswiata wiosce rybackiej

      Ktynia to jest inaczej?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane