Projekt pracowni KD Kozikowski Design "w stopniu najwyższym spełnia wymogi konkursu", ale nie otrzymał pierwszej nagrody. Przyznano tej pracy II nagrodę, o wartości 45 tys. zł.
wiz. plansza konkursowa KD Kozikowski Design
Rozstrzygnięto najbardziej emocjonujący konkurs architektoniczny ostatnich lat w Trójmieście. Jest on jednocześnie odpowiedzią na pytanie: rekonstruować zabudowę historyczną czy skupić się na zabudowie nowoczesnej? Żadna z sześciu pracowni, które dotarły do finału nie zajęła pierwszego miejsca. Najwyższą, drugą nagrodę zdobyła gdańska pracownia KD Kozikowski Design. Konkursowa propozycja ma być podstawą do dalszej pracy nad projektem.
- Czy podoba ci się projekt, który zajął najwyższe miejsce?
-
tak, jest najlepszy
24% -
tak, ale są inne, lepsze
16% -
nie, nie podoba mi się
60%
- łącznie głosów: 3571
Konkurs był dwuetapowy. Na początku lipca wpłynęło 19 prac, z nich "do finału" wybranych zostało sześć prac. Pula nagród w konkursie wynosi 125 tys. złotych, z czego zwycięska pracownia otrzymać miała 50 tys. zł. Ponieważ pierwszej nagrody nie przyznano, najwyżej oceniona pracownia otrzyma 45 tys. zł, najprawdopodobniej podpisana zostanie z nią również umowa na przygotowanie ostatecznego projektu. Wyróżniona została jedna pracownia - Eovastudio z Sevilli, której praca wyróżniała się kolebkowymi stropami. To nagroda w wysokości 25 tys. zł. Pozostałe cztery pracownie, których prace jury zakwalifikowało do II etapu otrzymają zwrot nakładów - po 15 tys. zł.
W konkursowym jury znalazło się pięciu przedstawicieli firmy Elfeko, dwóch SARP-u oraz Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
- Z pracami zapoznała się pani Agnieszka Kowalska, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, także po to, aby w przyszłości realizowana tu inwestycja była zgodna z wymogami konserwatorskimi - tłumaczył Paweł Wład Kowalski, prezes SARP oddział Wybrzeże, przewodniczący sądu konkursowego.
Czytaj wszystkie artykuły na temat budynku LOT-u (w tym dyskusja o architekturze)
Zadanie konkursowe było podwójne: pracownie biorące udział w konkursie przygotować miały dwa warianty projektu. Pierwszy z nich dotyczy działek, których właścicielem jest Elfeko. Drugi przedstawiać miał również zabudowę, która w przyszłości mogłaby powstać w kierunku Pasażu Królewskiego

Film. Zobacz, co jest wewnątrz budynku LOT
Ważnym elementem konkursowego zadania była propozycja powiązania układu pieszego wokół nowej zabudowy oraz pod Wałami Jagiellońskimi.
Projekt pracowni Eovastudio z Sevilli. Wyróżnienie warte 25 tys zł. Widok od strony Złotej Bramy. Kolebkowe sklepienie zaprasza do wnętrza kompleksu.
fot. Edyta Steć/trojmiasto.pl
Na wystawie konkursowej nie było prac, które zaskoczyłyby bryłą, kształtem zabudowy, wywołały prawdziwy zachwyt oglądających.
- Nie została przyznana pierwsza nagroda, bo jak mówił przewodniczący jury, czuliśmy niedosyt w rozmachu tych projektów. Co nie znaczy, że coś zarzucamy pracy, która uzyskała drugą nagrodę, bo to najlepsza praca w naszej ocenie - mówił Kazimierz Piwko, wiceprezes zarządu w firmie Elfeko.
Jakie dalsze plany ma inwestor?
- Niezwłocznie przystąpimy do negocjacji z biurem projektowym, mam nadzieję, że dojdziemy do porozumienia. Następnie rozpocznie się projektowanie. To potrwa pewnie około roku. Pawilon, który stoi w tej chwili przy Wałach Jagiellońskich prawdopodobnie zacznie znikać pod koniec przyszłego roku. Pamiętajmy, że konieczne jest w tym miejscu także wykonanie badań archeologicznych - mówi Kazimierz Piwko.
- Optymistycznie licząc zabudowa może powstać pod koniec 2020 roku - dodaje Tomasz Fail.
Jeśli umowa z pracownią KD Kozikowski Design zostanie podpisana, to będzie to kolejna współpraca tej pracowni z firmą Elfeko - zaprojektowała ona dla tego inwestora budynek hotelu, który w przyszłym roku ma zacząć powstawać w Sopocie, "za Algą"

Arch Deco z Gdyni. Praca zakwalifikowana do zwrotu kosztów jej wykonania. Widok od strony Złotej Bramy w wariancie mniejszej zabudowy.
fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl
Praca spełnia wymagania regulaminowe co do zakresu rzeczowego jej wykonania, przekracza jednak warunki w zakresie jej podania. [...]
Praca spełnia wymagania regulaminu co do zgodności rozwiązania z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymagania funkcjonalne i użytkowe. Rozwiązania przestrzenne, powiązane z otoczeniem, komunikacja wewnętrzna zostały rozwiązane poprawnie zachowując zachowując ekonomikę rozwiązań technicznych, materiałowych, realizacji i eksploatacji. Atrakcyjność rozwiązania tworzą opracowane detale. Sąd konkursowy zaleca jednak zmniejszenie ich różnorodności oraz rozważenie dokonania uproszczeń, w tym wyprostowanie skręconych, wolno stojących filarów [...].
Rozwiązanie relacji architektonicznej budynku z Targiem Węglowym sąd uznaje za poprawne, natomiast wątpliwości budzi relacja zaprojektowanej elewacji do obiektu Katowni jako nazbyt monotonna, zwłaszcza w stosunku do interesującego rozwiązania pokrycia jej szkłem i wprowadzeniem jej płaszczyzn jako pokrycia dachowego.
Sąd konkursowy uznał, że braki w formalnym podaniu projektu nie były istotne i nie stanowiły przeszkody w jego odczytaniu i w podjęciu oceny. Sąd konkursowy rozpatrzył łącznie wszystkie kryteria pracy i stopień ich spełnienia, uznając, że pomimo uchybień formalnych, wypełnia ona w stopniu najwyższym z rozpatrywanych prac, jednakże niestety nie najpełniejszym. Z tych powodów pracy nie można zakwalifikować do I nagrody. Praca zasługuje na przyznanie jej autorom II nagrody.
CKK Architekci. Zabudowa w wariancie zabudowania wszytskich działek widziana z góry.
wiz. CKK Architekci