- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (345 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (32 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (74 opinie)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (114 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
Nowy inwestor i plan dla Polskiego Haka. Budynki do 30 metrów
Capital Park zostanie nowym właścicielem terenów na cyplu Polskiego Haka. Jednak w tym miejscu nie będzie mogła wybudować już żadnego drapacza chmur. Trwają bowiem prace nad nowym planem, który zezwoli na powstanie budynków do 30 metrów wysokości.
Przypomnijmy:
- w 2008 roku znany architekt Daniel Libeskind zaprezentował wizję niemal 200-metrowego wieżowca, który miał stać się zwieńczeniem Polskiego Haka.
- W 2012 roku działkę na Polskim Haku kupił warszawski deweloper Eco Classic.
- w 2015 roku zaprezentowany został pomysł budowy 170-metrowej wieży, którą zaprojektował Marcin Kozikowski.
Kolejne lata mijały, ale do tej pory żaden drapacz chmur tam nie stanął i wiadomo, że już się nie pojawi.
Od 2018 roku trwają bowiem prace nad nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
Miało być 70, a będzie 30 metrów
- Założenia do planu były trzykrotnie konsultowane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Pierwszy projekt dopuszczał stopniowaną zabudowę z obiektami do 70 metrów, kolejny do 50 metrów, a ostatecznie konserwator zezwolił na powstanie budynków do 30 metrów - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Obecny plan nie nakłada w tym miejscu limitu wysokości.
Czytaj też: Studenckie wizje zabudowy Młodego Miasta oraz Polskiego Haka
Projekt nowego planu zostanie wyłożony do publicznego wglądu w przyszłym roku, a po uwagach będzie poddany pod głosowanie na sesji rady miasta.
Mieszkania, usługi i przestrzeń rekreacyjna
A to nie koniec zmian na Polskim Haku. Właśnie pojawiła się informacja, że Grupa Capital Park podpisała warunkową umowę przedwstępną nabycia udziałów w spółce Projekt I (należącej do dewelopera Eco-Classic), która jest użytkownikiem wieczystym dwóch działek o łącznej powierzchni 1,3 hektara na Polskim Haku.
- Technicznie własność udziałów w spółce Projekt I jest dalej w rękach Eco-Classic. Grupa Capital Park ma na razie umowę przedwstępną ich nabycia, która zależy od zgody ministra ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Po jej uzyskaniu i zapłacie reszty ceny Capital Park stanie się 100-procentowym właścicielem spółki Projekt I. Grupa Capital Park nie jest wspólnikiem Eco Classic, ale jest związana dokumentacją transakcyjną i przedstawiciele obu firm są w nowym zarządzie Projekt I - wyjaśnia Marcin Juszczyk, członek zarządu Grupy Capital Park.
Nowy inwestor planuje tam zabudowę mieszkaniową z częścią handlowo-usługową, a także reprezentacyjną przestrzeń rekreacyjną, dostępną dla wszystkich mieszkańców Gdańska i turystów odwiedzających miasto.
Hotel zamiast kina Neptun i przebudowa ETC
Na koniec warto dodać, że firma Capital Park wybudowała w Gdańsku m.in. hotel w miejscu dawnego kina Neptun przy ul. Długiej oraz odpowiadała za modernizację Galerii Zaspa - dawnego ETC.
Hotel na Długiej przyjął pierwszych gości. Film z 2018 roku
Opinie (344) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-18 17:58
My dwaj oba zwei
Libeskind i ...Kozikowski. Ten ostatni na pewno ma w Gdańsku większe uznanie.
- 5 4
-
2020-11-18 17:40
Mieszkaniówka na Polskim Haku, biorąc pod uwagę iż po drugiej stronie kanału port i stocznia, a więc zakłady uciążliwe, to kiepski pomysł. Lepszym pomysłem byłoby urządzenie tam ogólnodostępnych terenów zielonych z urządzeniami do czynnej rekreacji. No, ale wygląda na to, że władze miasta przyjęły politykę sprzedawania co tylko można.
- 6 2
-
2020-11-18 16:29
Krótkowzroczność (1)
Konserwator jest bez polotu i krótkowzroczny!!! Projektując i planując miejscowy plan trzeba patrzeć w przyszłość na np 50 lat wprzód, budować odważnie, perspektywicznie ,z rozmachem.
Na Polskim haku powinien powstać piękny 170 m wieżowiec ,charakterystyczny! Tak by wpływając do Gdańska można by poznać że miasto ma charakter, rozmach. A na ostatniekondygnacji kawiarnia z pięknym widokiem. Trzeba brać przykład z innych miast, choćby z ..Gdyni! Budynki do 30 m są nijakie i jest ich wszędzie wiele, nic interesującego! Konsrewator zabytków chce uznać za zabytek taki koszmarny budynek jakim jest budynek "Lotu"- 10 5
-
2020-11-18 16:38
małomiasteczkowe rozumowanie
"Tak by wpływając do Gdańska można by poznać że miasto ma charakter, rozmach." Tzn., że o rozmachu miasta świadczy wysoki budynek u wejścia na historyczne centrum?
- 3 0
-
2020-11-18 16:07
Dwa pytania.
1. W jaki sposób tereny na Polskim Haku stały się prywatne, kto i za jaką kasę dokonał pierwszej prywatyzacji tego terenu?
2. Czy deweloperzy, którzy obecnie budują na tamtym terenie (Robyg i Vastint) dołożyli się lub dołożą jakiekolwiek środki do wyremontowania nabrzeży oraz dróg dojazdowych przy ich inwestycjach?
Odnoszę wrażenie, że mamy tu do czynienia z zasadą: prywatyzujemy zyski, uspołeczniamy straty.- 8 0
-
2020-11-18 08:38
d**ile -takie nabrzeze zmarnowac... (7)
Gdansk mogl miec super miejsce dla przeladunkow i odbioru towarow....Zamiast Bloczysk,trujacych stoczni -spawania ,piaskowania i pylow nad miastem mozna bylo zrobic terminal kontenerowy. Sprzedaz tego atrakcyjnego terenu z gotowymi nabrzezami to zbrodnia i kosmiczna glupota i utracone miliony do gdanskiego budzetu..Gdyby Gdansk byl Wolnym Miastem...ale wtedy cale Biuro rozwoju i szkodliwa Rada Miasta poszly by na bruk!
- 16 16
-
2020-11-18 14:51
(1)
Teraz d**ilu będziesz miał port w Elblągu "dzięki super" inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej. Według ekspertów zwróci się jak dobrze pójdzie za 150 lat. Chociaż koszty podobno wzrosły o ponad 1,5 miliarda, więc może za 300 lat.
- 0 5
-
2020-11-18 15:53
Stadion nigdy się nie zwróci,
Stale trzeba do niego dopłacać.
- 3 0
-
2020-11-18 13:57
(2)
chlopie gdzie w mieście terminal... ogarnij głowę. Rozumiem że nie masz pojęcia o tym temacie ale wystarczy spojrzeć na mapę. Miejsca za mało, wąskie kanały, brak obrotnicy statków, brak drogi dojazdowej, brak torów z bocznica... dalej wymieniać? no i bliskość starówki.
- 5 1
-
2020-11-18 14:55
akurat tory to nie problem istnieja tez holowniki... (1)
Miejsca za malo ?Serio?
- 0 3
-
2020-11-18 15:39
Serio.
- 2 0
-
2020-11-18 08:41
Ale Gdańsk już ma terminal kontenerowy. I Gdynia też ma. (1)
Obydwa takie, gdzie, w przeciwieństwie do Polskiego Haka, mieszczą się kontenerowce, ambasadorze wiedzy o urbanistyce przemysłowej i transporcie morskim :D
- 14 1
-
2020-11-18 08:43
Owszem jest DTC ale tu byla by wlasnosc miasta i wplywy w 90% do budzetu miasta.
A gdzie ida zyski glowne z DTC? Cyt:,,19 marca 2019 nastąpiła zmiana właściciela DCT. Do tej pory całościowy pakiet udziałów należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II - jednego z trzech funduszy grupy Macquarie Group, który inwestuje na całym świecie aktywa emerytów w infrastrukturę. Po finalizacji transakcji terminal został przejęty przez Polski Fundusz Rozwoju wraz z dwoma podmiotami zagranicznymi: singapurską grupą portową PSA International i globalnym funduszem inwestycyjnym IFM. Udział polskiej spółki to 30 proc. udziałów, a kwota transakcji wynosiła nieoficjalnie 1,1 mld euro."Masz cos jeszcze madrego do powiedzenia?....WMG musi byc niezalezne ,samostanowione i niezalezne finansowo.
- 2 8
-
2020-11-18 15:27
Niech ktoś pomyśli ten kawałek to wizytówka od strony morza!!!
Jeden wysoki budynek ciekawy architektonicznie mógłby być wizytówką miasta. Jak zbudują kilkanaście po 30 m to będzie kolejna zaspa lub Żabianka która będzie nijaka po prostu beznadzieja zobaczcie jak wygląda zabudowa na terenie spalonego polmozbytu. Ochyda na sam widok człowiek się dusi.
- 6 4
-
2020-11-18 15:04
szkoda, chciałem garsonierę na 40 piętrze
gdzie ja teraz będę bawił miłe panie? W Sopocie?
- 3 2
-
2020-11-18 14:59
W Kopenhadze przypuszczalnie okolice tego miejsca byłyby strefą wolną od jeżdżących i parkujących samochodów
w przyziemiu budynków zadbano by o dobre warunki przechowywania rowerów i rowerów wspomaganych elektrycznie, w tym rowerów cargo do przewozu dzieci do przedszkola. Wokół cypla Polskiego Haka i naprzeciwko niego powstałaby atrakcyjna promenada pieszo - rowerowa łącząca się z historycznym centrum miasta wzdłuż nabrzeży Motławy i Wisły. Już częściowo taka jest stworzona od wylotu ulicy Stara Stocznia - warto ją przedłużyć do dawnych terenów postoczniowych.
- 3 0
-
2020-11-18 13:54
Gdańsk nie ma wieżowców - to co stoi to są bloki a nie wieżowce (1)
- 3 6
-
2020-11-18 14:52
Olivia Center to raczej wieżowiec.
- 6 0
-
2020-11-18 13:59
A była tam przystań rybacka (3)
Należało by przypomnieć, że do ok. 1990 była tam przystań kutrów rybackich które wypływały na połowy a obok zakłady rybne. To wszystko upadło ????
- 6 1
-
2020-11-18 14:29
Zakłady rybne w cenrum miasta w 21wieku? (2)
I co, wszechstronnie wykształceni ich pracownicy będą mieszkać na starówce po 30kzł za metr? I pani z biura obok będzie w przerwie "na lancz" przychodzić do nich po świeżego śledzia żeby go sobie przenieść przez środek miasta jak jeszcze ogonem wywija i zjeść przed monitorem, a ości odłożyć na stertę notatek obok? Tak to widzisz?
A 1000 lat temu to tam stał posąg peruna i bronił rybaków i co w zw. z tym? Też mamy postawić? I pod ten posąg wylewano... sam wiesz co z chałupek. Naprawdę nie trzeba tego co było kiedyś ciągnąć do dziś.- 1 4
-
2020-11-18 14:39
Przeciez to nie jest centrum miasta (1)
To jest odludzie. Osobiscie nie chciałbym tam mieszkać że względu na obecność stoczni remontowej z której niosą się ogromne hałasy I pył z piaskowania oraz malowania. Wszystko b3dziecie mieli w kropkach. Sprawdźcie sobie kiedyś lakier któregoś że stoczniowców. Jest aż szarstki od tego wszystkiego
- 3 1
-
2020-11-18 14:51
Dla zapachów to nie jest odludzie, one się rozejdą na pół gd.
300metrów dalej już masz bloki robyga. Jak sobie wyobrażasz przetwórnię rybną w takim miejscu...? Jaki to ma sens ekonomiczny? Jakby miało to by nie upadło dawno temu. Podasz mi przykład europejskiego miasta portowego z takim czymś kilometr od centrum?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.