• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy inwestor i plan dla Polskiego Haka. Budynki do 30 metrów

Michał Brancewicz
18 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Obecnie z cypla Polskiego Haka zniknęły stare zabudowania. W przyszłości będzie tu mogło powstać osiedle.
  • Obecnie z cypla Polskiego Haka zniknęły stare zabudowania. W przyszłości będzie tu mogło powstać osiedle.

Capital Park zostanie nowym właścicielem terenów na cyplu Polskiego Haka.Mapka Jednak w tym miejscu nie będzie mogła wybudować już żadnego drapacza chmur. Trwają bowiem prace nad nowym planem, który zezwoli na powstanie budynków do 30 metrów wysokości.



Jaka powinna być maksymalna wysokość budynków na Polskim Haku?

Przypomnijmy:

  • w 2008 roku znany architekt Daniel Libeskind zaprezentował wizję niemal 200-metrowego wieżowca, który miał stać się zwieńczeniem Polskiego Haka.
  • W 2012 roku działkę na Polskim Haku kupił warszawski deweloper Eco Classic.
  • w 2015 roku zaprezentowany został pomysł budowy 170-metrowej wieży, którą zaprojektował Marcin Kozikowski.

Kolejne lata mijały, ale do tej pory żaden drapacz chmur tam nie stanął i wiadomo, że już się nie pojawi.

Od 2018 roku trwają bowiem prace nad nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Miało być 70, a będzie 30 metrów



- Założenia do planu były trzykrotnie konsultowane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Pierwszy projekt dopuszczał stopniowaną zabudowę z obiektami do 70 metrów, kolejny do 50 metrów, a ostatecznie konserwator zezwolił na powstanie budynków do 30 metrów - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Obecny plan nie nakłada w tym miejscu limitu wysokości.

Czytaj też: Studenckie wizje zabudowy Młodego Miasta oraz Polskiego Haka

  • 170-metrowa wieża zaprojektowana przez KD Kozikowski Design już na Polskim Haku nie powstanie.
  • Również niezrealizowany zostanie projekt Daniela Libeskinda na 193-metrowy wieżowiec.
Projekt nowego planu zostanie wyłożony do publicznego wglądu w przyszłym roku, a po uwagach będzie poddany pod głosowanie na sesji rady miasta.

Mieszkania, usługi i przestrzeń rekreacyjna



A to nie koniec zmian na Polskim Haku. Właśnie pojawiła się informacja, że Grupa Capital Park podpisała warunkową umowę przedwstępną nabycia udziałów w spółce Projekt I (należącej do dewelopera Eco-Classic), która jest użytkownikiem wieczystym dwóch działek o łącznej powierzchni 1,3 hektara na Polskim Haku.

- Technicznie własność udziałów w spółce Projekt I jest dalej w rękach Eco-Classic. Grupa Capital Park ma na razie umowę przedwstępną ich nabycia, która zależy od zgody ministra ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Po jej uzyskaniu i zapłacie reszty ceny Capital Park stanie się 100-procentowym właścicielem spółki Projekt I. Grupa Capital Park nie jest wspólnikiem Eco Classic, ale jest związana dokumentacją transakcyjną i przedstawiciele obu firm są w nowym zarządzie Projekt I - wyjaśnia Marcin Juszczyk, członek zarządu Grupy Capital Park.
Nowy inwestor planuje tam zabudowę mieszkaniową z częścią handlowo-usługową, a także reprezentacyjną przestrzeń rekreacyjną, dostępną dla wszystkich mieszkańców Gdańska i turystów odwiedzających miasto.

Hotel zamiast kina Neptun i przebudowa ETC



Na koniec warto dodać, że firma Capital Park wybudowała w Gdańsku m.in. hotel w miejscu dawnego kina Neptun przy ul. Długiej oraz odpowiadała za modernizację Galerii Zaspa - dawnego ETC.

Hotel na Długiej przyjął pierwszych gości. Film z 2018 roku

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • My dwaj oba zwei

    Libeskind i ...Kozikowski. Ten ostatni na pewno ma w Gdańsku większe uznanie.

    • 5 4

  • Mieszkaniówka na Polskim Haku, biorąc pod uwagę iż po drugiej stronie kanału port i stocznia, a więc zakłady uciążliwe, to kiepski pomysł. Lepszym pomysłem byłoby urządzenie tam ogólnodostępnych terenów zielonych z urządzeniami do czynnej rekreacji. No, ale wygląda na to, że władze miasta przyjęły politykę sprzedawania co tylko można.

    • 6 2

  • Krótkowzroczność (1)

    Konserwator jest bez polotu i krótkowzroczny!!! Projektując i planując miejscowy plan trzeba patrzeć w przyszłość na np 50 lat wprzód, budować odważnie, perspektywicznie ,z rozmachem.
    Na Polskim haku powinien powstać piękny 170 m wieżowiec ,charakterystyczny! Tak by wpływając do Gdańska można by poznać że miasto ma charakter, rozmach. A na ostatniekondygnacji kawiarnia z pięknym widokiem. Trzeba brać przykład z innych miast, choćby z ..Gdyni! Budynki do 30 m są nijakie i jest ich wszędzie wiele, nic interesującego! Konsrewator zabytków chce uznać za zabytek taki koszmarny budynek jakim jest budynek "Lotu"

    • 10 5

    • małomiasteczkowe rozumowanie

      "Tak by wpływając do Gdańska można by poznać że miasto ma charakter, rozmach." Tzn., że o rozmachu miasta świadczy wysoki budynek u wejścia na historyczne centrum?

      • 3 0

  • Dwa pytania.

    1. W jaki sposób tereny na Polskim Haku stały się prywatne, kto i za jaką kasę dokonał pierwszej prywatyzacji tego terenu?

    2. Czy deweloperzy, którzy obecnie budują na tamtym terenie (Robyg i Vastint) dołożyli się lub dołożą jakiekolwiek środki do wyremontowania nabrzeży oraz dróg dojazdowych przy ich inwestycjach?
    Odnoszę wrażenie, że mamy tu do czynienia z zasadą: prywatyzujemy zyski, uspołeczniamy straty.

    • 8 0

  • d**ile -takie nabrzeze zmarnowac... (7)

    Gdansk mogl miec super miejsce dla przeladunkow i odbioru towarow....Zamiast Bloczysk,trujacych stoczni -spawania ,piaskowania i pylow nad miastem mozna bylo zrobic terminal kontenerowy. Sprzedaz tego atrakcyjnego terenu z gotowymi nabrzezami to zbrodnia i kosmiczna glupota i utracone miliony do gdanskiego budzetu..Gdyby Gdansk byl Wolnym Miastem...ale wtedy cale Biuro rozwoju i szkodliwa Rada Miasta poszly by na bruk!

    • 16 16

    • (1)

      Teraz d**ilu będziesz miał port w Elblągu "dzięki super" inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej. Według ekspertów zwróci się jak dobrze pójdzie za 150 lat. Chociaż koszty podobno wzrosły o ponad 1,5 miliarda, więc może za 300 lat.

      • 0 5

      • Stadion nigdy się nie zwróci,

        Stale trzeba do niego dopłacać.

        • 3 0

    • (2)

      chlopie gdzie w mieście terminal... ogarnij głowę. Rozumiem że nie masz pojęcia o tym temacie ale wystarczy spojrzeć na mapę. Miejsca za mało, wąskie kanały, brak obrotnicy statków, brak drogi dojazdowej, brak torów z bocznica... dalej wymieniać? no i bliskość starówki.

      • 5 1

      • akurat tory to nie problem istnieja tez holowniki... (1)

        Miejsca za malo ?Serio?

        • 0 3

        • Serio.

          • 2 0

    • Ale Gdańsk już ma terminal kontenerowy. I Gdynia też ma. (1)

      Obydwa takie, gdzie, w przeciwieństwie do Polskiego Haka, mieszczą się kontenerowce, ambasadorze wiedzy o urbanistyce przemysłowej i transporcie morskim :D

      • 14 1

      • Owszem jest DTC ale tu byla by wlasnosc miasta i wplywy w 90% do budzetu miasta.

        A gdzie ida zyski glowne z DTC? Cyt:,,19 marca 2019 nastąpiła zmiana właściciela DCT. Do tej pory całościowy pakiet udziałów należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II - jednego z trzech funduszy grupy Macquarie Group, który inwestuje na całym świecie aktywa emerytów w infrastrukturę. Po finalizacji transakcji terminal został przejęty przez Polski Fundusz Rozwoju wraz z dwoma podmiotami zagranicznymi: singapurską grupą portową PSA International i globalnym funduszem inwestycyjnym IFM. Udział polskiej spółki to 30 proc. udziałów, a kwota transakcji wynosiła nieoficjalnie 1,1 mld euro."Masz cos jeszcze madrego do powiedzenia?....WMG musi byc niezalezne ,samostanowione i niezalezne finansowo.

        • 2 8

  • Niech ktoś pomyśli ten kawałek to wizytówka od strony morza!!!

    Jeden wysoki budynek ciekawy architektonicznie mógłby być wizytówką miasta. Jak zbudują kilkanaście po 30 m to będzie kolejna zaspa lub Żabianka która będzie nijaka po prostu beznadzieja zobaczcie jak wygląda zabudowa na terenie spalonego polmozbytu. Ochyda na sam widok człowiek się dusi.

    • 6 4

  • szkoda, chciałem garsonierę na 40 piętrze

    gdzie ja teraz będę bawił miłe panie? W Sopocie?

    • 3 2

  • W Kopenhadze przypuszczalnie okolice tego miejsca byłyby strefą wolną od jeżdżących i parkujących samochodów

    w przyziemiu budynków zadbano by o dobre warunki przechowywania rowerów i rowerów wspomaganych elektrycznie, w tym rowerów cargo do przewozu dzieci do przedszkola. Wokół cypla Polskiego Haka i naprzeciwko niego powstałaby atrakcyjna promenada pieszo - rowerowa łącząca się z historycznym centrum miasta wzdłuż nabrzeży Motławy i Wisły. Już częściowo taka jest stworzona od wylotu ulicy Stara Stocznia - warto ją przedłużyć do dawnych terenów postoczniowych.

    • 3 0

  • Gdańsk nie ma wieżowców - to co stoi to są bloki a nie wieżowce (1)

    • 3 6

    • Olivia Center to raczej wieżowiec.

      • 6 0

  • A była tam przystań rybacka (3)

    Należało by przypomnieć, że do ok. 1990 była tam przystań kutrów rybackich które wypływały na połowy a obok zakłady rybne. To wszystko upadło ????

    • 6 1

    • Zakłady rybne w cenrum miasta w 21wieku? (2)

      I co, wszechstronnie wykształceni ich pracownicy będą mieszkać na starówce po 30kzł za metr? I pani z biura obok będzie w przerwie "na lancz" przychodzić do nich po świeżego śledzia żeby go sobie przenieść przez środek miasta jak jeszcze ogonem wywija i zjeść przed monitorem, a ości odłożyć na stertę notatek obok? Tak to widzisz?
      A 1000 lat temu to tam stał posąg peruna i bronił rybaków i co w zw. z tym? Też mamy postawić? I pod ten posąg wylewano... sam wiesz co z chałupek. Naprawdę nie trzeba tego co było kiedyś ciągnąć do dziś.

      • 1 4

      • Przeciez to nie jest centrum miasta (1)

        To jest odludzie. Osobiscie nie chciałbym tam mieszkać że względu na obecność stoczni remontowej z której niosą się ogromne hałasy I pył z piaskowania oraz malowania. Wszystko b3dziecie mieli w kropkach. Sprawdźcie sobie kiedyś lakier któregoś że stoczniowców. Jest aż szarstki od tego wszystkiego

        • 3 1

        • Dla zapachów to nie jest odludzie, one się rozejdą na pół gd.

          300metrów dalej już masz bloki robyga. Jak sobie wyobrażasz przetwórnię rybną w takim miejscu...? Jaki to ma sens ekonomiczny? Jakby miało to by nie upadło dawno temu. Podasz mi przykład europejskiego miasta portowego z takim czymś kilometr od centrum?

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane