- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (233 opinie)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (108 opinii)
- 3 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (133 opinie)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (29 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (26 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach
Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.
Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).
35 fabrycznie nowych mercedesów
- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.
Rozbudowana informacja pasażerska
Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.
Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.
- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Własne zaplecze techniczno-postojowe
Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże ), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.
- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).
Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT
Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.
Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.
Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.
Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidem i systemem iOS).
Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.
Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.
Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.
Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl
Miłego korzystania!
Miejsca
Opinie (208) 2 zablokowane
-
2018-01-02 19:46
planetobus
jeździł to go wykończyli
- 4 1
-
2018-01-02 16:27
167 (2)
Pozdrowienia dla wszystkich podróżujących linią 167 :)
- 6 0
-
2018-01-02 17:09
167 jest gaitowe (1)
- 3 0
-
2018-01-02 19:44
W 167 coraz więcej multikulti
- 3 0
-
2018-01-02 06:26
Ładne (2)
Wnętrze i estetyka,
- 58 8
-
2018-01-02 19:03
Dziś jechałam pierwszy raz i ogólnie jestem na NIE
Oczywiście miło, że są to nowe autobusy i ładnie to wygląda tylko co z tego, jeśli są okrojone miejsca siedzące i ogólne miejsce w autobusie? W przegubowym autobusie którym jechałam w części autobusu od przegubu do końca pojazdu miejsc siedzących jest mniej o... 13! Poza tym na miejscu poczwórnym nie mieszczą się nogi z osobą naprzeciwko - jakaś pomyłka. Wolę stare MANy którymi jeździł PKS Gdańsk.
- 6 7
-
2018-01-02 16:32
Dobrze, że dali w środku wyświetlacze z przebiegiem trasy. Szkoda, że w autobusach jeżdżących po Gdańsku tego nie ma.
- 3 1
-
2018-01-02 12:47
Do Pruszcza Gdańskiego powinien zostać położony dodatkowy tor (3)
tak, by można przedłużyć linię SKM ( z ewentualną opcją przedłużenia dalej do Tczewa).
Autobus jest jakimś substytutem prywatnego samochodu, ale nie daje takiego komfortu jazdy jak pociąg, który ponadto nie staje w korkach.
Transport szynowy to przyszłość masowej komunikacji w Trójmieście.
PKM na Oksywie i elektryfikacja PKM na pewno będzie znaczącym ruchem do przodu.
Integracja taryf, biletów i synchronizacja połąćzeń to także ruch w dobrą stronę.- 26 1
-
2018-01-02 12:59
A po ch ten dodatkowy tor? (2)
Niemcy między Norymbergą a Monacium mają jedną parę, i jakoś mieszczą wszystko od ICE do S-Bahnu. Z Gdańska na Tczew da się puszczać pociągi co 2 minuty (i w razie potrzeby to robi) - to PO CO dodatkowe tory?
- 0 6
-
2018-01-02 15:33
Palcem po mapie. (1)
Nie pisz bzdur! Między Monachium i Norymbergą są dwie dwutorowe linie (jedna przez Ingolstadt, druga przez Donauwörth). A same wyjścia z tych miast są wielotorowe, z osobnymi torami dla S-bahn.
Ta druga para torów Gdańsk - Pruszcz Gdański jest bardzo potrzebna.- 4 0
-
2018-01-02 18:44
Dla nieudaczników z PLK - owszem
ale skoro o 15.00 jest miejsce na kontenery w stronę Tczewa, to i dla SKMki by były. Kwestia chciejstwa i umiejętności.
- 2 2
-
2018-01-02 07:55
jechalam wlasnie takim (5)
calkiem przyjemnie, wszystko czytelne mogliby tylko zwiekszyc ilosc kursow 174
- 19 4
-
2018-01-02 08:01
Kolbudy zapłacą, to będzie częściej (4)
Wnioski do Grombali kierować. Tak samo wnioski do Żukowa o przedłużenie do Sulmina.
- 19 0
-
2018-01-02 12:14
(3)
Wnioski lecą ciągle, tak samo o zapętlenie linii o całą miejscowość, tylko ztm wymyśla śmieszne powody przeciw typu: "skręt jest za wąski na autobus". Szkoda tylko, że gdy główna droga była remontowana to jakoś autobus normalnie tam przejeżdżał ;)
- 3 1
-
2018-01-02 12:30
jak przejeżdżał, to od razu w ZTM (2)
telefony się urywały, czemu im coś pod oknem jeździ
- 6 0
-
2018-01-02 14:18
(1)
Pracujesz na telefonach w ztm, że takie rzeczy wiesz? Jeden autobus na godzinę nic nie zmieni, bo i tak kurierzy GKA omijający 7 za....lają co 5 min, a połowa mieszkańców nie będzie musiała 15 min czy więcej w zimie iść na pętlę i na nich uważać bo chodnika nie ma...
- 2 2
-
2018-01-02 18:11
Pamiętaj, że jak dostaniesz autobus na Sarniej
to zabierzesz go Jagodowej i Lubowidzkiej. A jakieś miliony bądź co bądź w Otominie nie mieszkają.
- 3 0
-
2018-01-02 06:45
Jednak gdańskowi daleko do Gdyni . (3)
- 43 113
-
2018-01-02 09:39
Gdynia (1)
To dno dlatego trzymamy sie z daleka od was :)
- 25 6
-
2018-01-02 17:09
Kiedyś była linia autobusowa 101, łącząca Gdańsk i Gdynię.
- 8 3
-
2018-01-02 07:57
w kasowaniu linii, jak 4A - owszem
takoż w obcinaniu dotacji miasta na komunikację miejską. i zaangażowaniu w SKM.
- 20 4
-
2018-01-02 16:24
Ale ekstra
- 1 1
-
2018-01-02 08:59
Jasień PKM (2)
Może łaskawie ktoś by postanowił skomunikowac 155 z PKM?
- 18 1
-
2018-01-02 09:40
Przecież jezdzi az do PKM linia 155 z lostowic (1)
- 3 4
-
2018-01-02 15:17
I zawsze tak że z PKMką nie zdążysz
Bo albo 155 przejeżdża minutę po odjeździe PKM albo 155 wyjeżdża z przystanku jak na stację właśnie wjeżdża kolejka.....
- 5 0
-
2018-01-02 06:31
Kto jeszcze jeździ autobusami, czy to jest potrzebne? (3)
- 30 192
-
2018-01-02 13:29
Już lepiej dopłacać do paliwa niż patrzeć na te smętne mordy współpasażerów.
- 6 10
-
2018-01-02 10:15
Gg
Ktoś jeszcze jeździ samochodami? Komu to potrzebne...
- 18 5
-
2018-01-02 07:12
Odezwał się Kenijczyk
z Mozambiku.
- 26 2
-
2018-01-02 10:55
A kierowcy z Lublina nie znają dobrze gdańskich tras (3)
Podobno marnie płaci nowy przewoźnik dlatego z braku chętnych do pracy naściągał kierowców z Lublina którzy nie znają dobrze Gdańska.
- 12 14
-
2018-01-02 11:38
(2)
Skończyłem czytać na "podobno".
- 11 2
-
2018-01-02 12:07
bo tak jest rok temu zadebiutowali w Gdyni hanysy z Meteora to dość długo jeździli kierowcy pościągani tu z innych oddziałów tej firmy w Polsce
- 5 0
-
2018-01-02 11:59
skonczylem na S, potem bylem chory i nie umiem.
- 0 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.