• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • planetobus

    jeździł to go wykończyli

    • 4 1

  • 167 (2)

    Pozdrowienia dla wszystkich podróżujących linią 167 :)

    • 6 0

    • 167 jest gaitowe (1)

      • 3 0

      • W 167 coraz więcej multikulti

        • 3 0

  • Ładne (2)

    Wnętrze i estetyka,

    • 58 8

    • Dziś jechałam pierwszy raz i ogólnie jestem na NIE

      Oczywiście miło, że są to nowe autobusy i ładnie to wygląda tylko co z tego, jeśli są okrojone miejsca siedzące i ogólne miejsce w autobusie? W przegubowym autobusie którym jechałam w części autobusu od przegubu do końca pojazdu miejsc siedzących jest mniej o... 13! Poza tym na miejscu poczwórnym nie mieszczą się nogi z osobą naprzeciwko - jakaś pomyłka. Wolę stare MANy którymi jeździł PKS Gdańsk.

      • 6 7

    • Dobrze, że dali w środku wyświetlacze z przebiegiem trasy. Szkoda, że w autobusach jeżdżących po Gdańsku tego nie ma.

      • 3 1

  • Do Pruszcza Gdańskiego powinien zostać położony dodatkowy tor (3)

    tak, by można przedłużyć linię SKM ( z ewentualną opcją przedłużenia dalej do Tczewa).

    Autobus jest jakimś substytutem prywatnego samochodu, ale nie daje takiego komfortu jazdy jak pociąg, który ponadto nie staje w korkach.

    Transport szynowy to przyszłość masowej komunikacji w Trójmieście.

    PKM na Oksywie i elektryfikacja PKM na pewno będzie znaczącym ruchem do przodu.

    Integracja taryf, biletów i synchronizacja połąćzeń to także ruch w dobrą stronę.

    • 26 1

    • A po ch ten dodatkowy tor? (2)

      Niemcy między Norymbergą a Monacium mają jedną parę, i jakoś mieszczą wszystko od ICE do S-Bahnu. Z Gdańska na Tczew da się puszczać pociągi co 2 minuty (i w razie potrzeby to robi) - to PO CO dodatkowe tory?

      • 0 6

      • Palcem po mapie. (1)

        Nie pisz bzdur! Między Monachium i Norymbergą są dwie dwutorowe linie (jedna przez Ingolstadt, druga przez Donauwörth). A same wyjścia z tych miast są wielotorowe, z osobnymi torami dla S-bahn.

        Ta druga para torów Gdańsk - Pruszcz Gdański jest bardzo potrzebna.

        • 4 0

        • Dla nieudaczników z PLK - owszem

          ale skoro o 15.00 jest miejsce na kontenery w stronę Tczewa, to i dla SKMki by były. Kwestia chciejstwa i umiejętności.

          • 2 2

  • jechalam wlasnie takim (5)

    calkiem przyjemnie, wszystko czytelne mogliby tylko zwiekszyc ilosc kursow 174

    • 19 4

    • Kolbudy zapłacą, to będzie częściej (4)

      Wnioski do Grombali kierować. Tak samo wnioski do Żukowa o przedłużenie do Sulmina.

      • 19 0

      • (3)

        Wnioski lecą ciągle, tak samo o zapętlenie linii o całą miejscowość, tylko ztm wymyśla śmieszne powody przeciw typu: "skręt jest za wąski na autobus". Szkoda tylko, że gdy główna droga była remontowana to jakoś autobus normalnie tam przejeżdżał ;)

        • 3 1

        • jak przejeżdżał, to od razu w ZTM (2)

          telefony się urywały, czemu im coś pod oknem jeździ

          • 6 0

          • (1)

            Pracujesz na telefonach w ztm, że takie rzeczy wiesz? Jeden autobus na godzinę nic nie zmieni, bo i tak kurierzy GKA omijający 7 za....lają co 5 min, a połowa mieszkańców nie będzie musiała 15 min czy więcej w zimie iść na pętlę i na nich uważać bo chodnika nie ma...

            • 2 2

            • Pamiętaj, że jak dostaniesz autobus na Sarniej

              to zabierzesz go Jagodowej i Lubowidzkiej. A jakieś miliony bądź co bądź w Otominie nie mieszkają.

              • 3 0

  • Jednak gdańskowi daleko do Gdyni . (3)

    • 43 113

    • Gdynia (1)

      To dno dlatego trzymamy sie z daleka od was :)

      • 25 6

      • Kiedyś była linia autobusowa 101, łącząca Gdańsk i Gdynię.

        • 8 3

    • w kasowaniu linii, jak 4A - owszem

      takoż w obcinaniu dotacji miasta na komunikację miejską. i zaangażowaniu w SKM.

      • 20 4

  • Ale ekstra

    • 1 1

  • Jasień PKM (2)

    Może łaskawie ktoś by postanowił skomunikowac 155 z PKM?

    • 18 1

    • Przecież jezdzi az do PKM linia 155 z lostowic (1)

      • 3 4

      • I zawsze tak że z PKMką nie zdążysz

        Bo albo 155 przejeżdża minutę po odjeździe PKM albo 155 wyjeżdża z przystanku jak na stację właśnie wjeżdża kolejka.....

        • 5 0

  • Kto jeszcze jeździ autobusami, czy to jest potrzebne? (3)

    • 30 192

    • Już lepiej dopłacać do paliwa niż patrzeć na te smętne mordy współpasażerów.

      • 6 10

    • Gg

      Ktoś jeszcze jeździ samochodami? Komu to potrzebne...

      • 18 5

    • Odezwał się Kenijczyk

      z Mozambiku.

      • 26 2

  • A kierowcy z Lublina nie znają dobrze gdańskich tras (3)

    Podobno marnie płaci nowy przewoźnik dlatego z braku chętnych do pracy naściągał kierowców z Lublina którzy nie znają dobrze Gdańska.

    • 12 14

    • (2)

      Skończyłem czytać na "podobno".

      • 11 2

      • bo tak jest rok temu zadebiutowali w Gdyni hanysy z Meteora to dość długo jeździli kierowcy pościągani tu z innych oddziałów tej firmy w Polsce

        • 5 0

      • skonczylem na S, potem bylem chory i nie umiem.

        • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane