• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Michał Brancewicz
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • Niedługo nawet Sopot zarząda nowego przystanku Sopot Śródmieście

    Taka widać moda...

    • 2 0

  • (14)

    O do stu tysięcy beczek stęchłego rumu...a już myślałem że to przystanek Gdynia Obłuże..

    • 262 16

    • 100 tys beczek rumu zmarnowanych

      Po prostu koszmar

      • 0 0

    • SKM na północ? (3)

      Po co SKM miałaby specjalnie jeździć na Północ? Dalej już nic nie ma, a wymagałby to dużego nakładu taborowego

      • 1 12

      • Głupi czy tylko udajesz? 4 dzielnice, z dnia na dzień powstające osiedla za Szperkiem, ta okolica aż się prosi o przystanek SKM. Zwłaszcza, że infrastruktura w praktyce już jest. Jest elegancki tor od rozgałęzienia za przystankiem Gdynia Stocznia, zawraca za elektrociepłownią i ciągnie się do Portu Wojennego. I wystarczyłoby puścić tam składy rano i po południu. Na 100% skorzystałoby mnóstwo mieszkańców i pracowników Portu Wojennego, stoczni MW, bazy trałowców i studentów AMW.

        • 1 0

      • (1)

        przeciez tam cztery dzielnice sa, odetchnelaby estakada, morska i inne ulice

        • 8 0

        • nikt by tym nie jeżdził

          tą linię zlikwidowano - właśnie z powodu absolutnego braku obsadzenia pasażerami

          • 0 1

    • Dokładnie w pierwszej kolejności linia do Obłuża (1)

      • 33 0

      • brednie

        pierwsza ma być linia SKM na witomino z pętlą zwrotną

        • 0 0

    • (1)

      Skończcie z tym obłużem
      Tam sama patola mieszka

      • 7 37

      • ta linia na północ powinna być rozgalęziona
        przystankiem końcowym jednej nitki powinien być oksywie port
        końcem drugiej port lotniczy

        oczywiscie drugą budować tylko pod warunkiem, że z tego
        ich portu cokolwiek wyjdzie, a nie na zapas

        tak, brak alternatywy dla samochodw i jednej jedynej kwiatkostrady
        to skandal, ale i skandalem jest brak skm do Pruszcza, który jest jej współwłaścicielem

        juź Nowy Port wam blachosmierdziele odpuszczę, bo nie przekonam klinicznie uzależnionych

        • 0 0

    • Nie beczek śledzia?

      • 2 1

    • Przystanek na nieistniejącej trasie? (3)

      • 8 17

      • właśnie trasa istnieje

        tylko na przystanki się nie godzą. Chcą je zbudować obok już istniejących, zeby zwolnić szybką kolej miejską. Polska w pigułce!

        • 10 0

      • Kolej nie jest szubka a jeszcze ma byc moze tak gęsto od przystanków

        jak od przejść dla pieszych

        • 15 1

      • Tak bo płacą mi od komentarza.

        • 14 3

  • powinny byc i wiecej przystankow i wiecej pociagow

    przeciez moga byc ekspresy i sprintery jak w cywylizacji:
    * ekspres tylko np: lembork, Wejer, reda, rumia chylonia, Gdynia, orłowo, sopot, oliwa , wrzesz, gdansk, tczew.
    * sprinter jak metro co 2km przystanek i ma szybko sie rozpedzac i hamowac.

    I bilety w cenie aby nie trzeba bylo doplacac.

    • 0 0

  • Nowe przystanki PKM

    Brakuje dwóch może nawet 3 przystanków kolei PKM, najważniejszy to koło tunelu prowadzacego do centrum riviera. ograniczyło by to znaczmie ilość samochodów. Wielki Kack przy obwodnicy, jest nawet przygotowane. Nie musi być stacji za miliony. Platforma, bo oświetlenie jest. i Mały Kack, tak aby zapewnić bezporedni dostęp jak największej liczbie mieszkańców górnej Gdyni bezpośrednie połączenie do Centrum Gdyni. Będzxie można zredukować ilość połączeń autobusowych., pozostawić tylko trolejbusy. Za tym po pewnym czsie będzie potrzebne zwiększenie ilości kursów, a nie co godzinę, bo to jest śmieszne.

    • 0 0

  • (1)

    Gdynia Śródmieście ??? mieszkanka na placu Unii nagle zyskają na wartości ;-)

    • 2 0

    • Mooowa!

      ;)
      Nic innego tej bzdurej propozycji nie tłumaczy...

      • 0 0

  • Nie ten przystanek nie jest potrzebny (16)

    • 189 49

    • Powiedzialbym, że jest tak średnio potrzebny. (14)

      Z pewnością częsciowo korzystny z punktu widzenia osób jadących autobusem z Karwin. Zaoszczędzają w ten sposób 3-4min pod warunkiem, że przystanek autobusowy byłby w pobliżu nowej stacji SKM.

      Jeśli chodzi o przystanek w Śródmieściu, to dobry pomysł. Po raz kolejny oszczędność kilku minut dla osób, które zmierzają na ulicę Śląska lub gdzieś w okolice połowy Świętojańskiej.

      Minus z perspektywy jadących na trasie Wejherowo/Gdynia - Gdańsk/Sopot. Dwa przystanki to wydłużenie przejazdu o 3-4min. W zasadzie do zaakceptowania. Pytanie ilu jeżdzących na tej trasie skorzystałoby z tych nowych przystanków zamiast tych istniejących.

      Z dwojga złęgo lepiej by powstały oba jednocześnie niż tylko jeden (obojętnie który).

      • 7 22

      • Stacja przy Wielkopolskiej miałaby większy ruch od Redłowa i Orłowa (10)

        cały Mały/Wielki Kack, Fikakowo, Karwiny, Dąbrowa oraz część Orłowa by się na niego przesiadły, możliwe, że również z Wiczlina byłoby szybciej przejechać Wielkopolską.

        • 26 9

        • większy ruch od Redłowa? chyba ci się dzielnice pomyliły (1)

          codziennie tabuny zasuwają do biurowców na Łużyckiej. kawałek dalej powstają nowe biurowce przy stadionie Arki. Gdzie wielkopolskiej czy śródmieściu do tej masy ludzi?

          • 0 0

          • przy stadionie Arki powstał tylko Lighthouse Gdynia, a to przecież żaden biurowiec...

            • 0 0

        • (3)

          Dokładnie. Zamiast stacji w Redłowie i Orłowie wystarczy zrobić jeden przy Wielkopolskiej - tam będzie większy ruch i olzaoszczędzony czas przejazdu kolei (zamoast 2 przystanków - jeden).

          • 4 5

          • po tej wypowiedzi jest argument by jednak cofnąć prawa wyborcze kobietom (1)

            • 2 0

            • Spadaj półgłówku.

              • 0 0

          • Never. Redłowo obsługuję Gdynię Arenę i biurowce, Orłowo sporą dzielnicę.

            • 0 0

        • halo tu ziemia, my wysiadamy przy Klifie i wsiadamy w Orłowie do skm

          • 1 2

        • bzdury wypisujesz do Sopotu 181 jest szybciej i taniej (2)

          • 4 14

          • do sopotu to tylko turyści jeżdżą i to też tylko w sezonie

            • 4 1

          • chyba sobie jaja robisz

            • 5 4

      • Wydawać setki milionów, zeby ktoś 3-4 minuty zaoszczędził??? Bogaty kraj!!!

        • 0 0

      • widać nie kojarzysz jeszcze czegoś takeiego jak skorelowane połączenia. to nei jest kwestia 2-3 min opóźnienia, tylko 10-15

        • 0 0

      • Tak

        Jest potrzebny... Jak świni siodło

        • 6 2

    • No to się wypowiedziałeś.

      Zero argumentów i nawet nie wiadomo o którym mowa. O tym że przystanek Wielkopolska jest potrzebny wie każdy kto z Gdańska jadąc przesiada się na autobus w Redłowie w kierunku Karwin lub Dąbrowy: wysiada z pociągu i cofa się autobusem do miejsca z którego przyjechał. W szczycie to jest minimum 5 minut, czasem dłużej. Jechanie 181 przez Sopot jest dobre tylko w stronę Gdańska, wracając zawsze jest wolniej niż przez Redłowo bo są korki. Co innego śródmieście gdzie przystanek bez żadnych przesiadek na komunikację autobusową służyłby co najwyżej sąsiednim kilku biurowcom a to jest akurat bzdura.

      • 6 2

  • Wszystkie stacje skm mają nazwy od dzielnic. (1)

    Dlatego przystanek Wielkopolska powinien zostać zastąpiony Gdynia - Mały Kack. W końcu to granica dzielnic orłowo/mały Kack. Na leszczynkach leżących w Chyloni i jest podobnie. Tuż obok płynie kacza A jadąc koleją mamy wspaniały widok na dolinę małego kacka.

    • 1 1

    • no i to nie jest dobry przykład - chylonia się z tym przystankiem 40 lat buja

      Bo ktoś uznał, że to świetny pomysł go tak nazywać

      • 0 0

  • Juz i tak jest dużo przystanków i zatrzymuje sie co chwile

    SKM głównie służy do komunikacji między miastami a nie zeby sobie 500m podjechać
    Zaraz sie okaże że na tym odcinku R bedzie miał mniej przystanków niż pociąg...

    • 1 0

  • Po co te przystanki nie lepiej powiększyć przystanek na wzgórzu św.maksymiljana dla PKMki

    • 1 0

  • bez sensu, i zgadzam się o ile wydłuży to podróż do gdańska i z gdańska ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane