• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Progi wyspowe są bez sensu bo auta przejeżdzają pomiędzy nimi.

    • 117 46

    • Dlatego powinny być szykany (1)

      Spowalniają ruch i w ogóle nie niszczą podwozia. Do tego nie są drogie.

      • 9 1

      • Gdańsk jest miastem miłości nie szykanujemy innych.

        • 8 1

    • ale żeby objechać je, to musza zwolnić, a o to przecież chodzi :)

      • 13 2

    • Widać ,ze auta i progi wyspowe...

      ...są twoją silną stroną...

      • 11 9

  • Rewelacja, wydawac nasze pieniadze na jakies zwalniacze jak wszedzie dziura na dziurze i miasto od rana do wieczora zakorkowane bo jednej nowej ulicy nie zrobią...

    • 10 2

  • Do wszystkich narzekających na progi zwalniające. (3)

    Pamiętajcie, że jakbyście jeździli przepisowo, to żadnych progów nikt by nigdzie nie montował. To samo z słupkami.

    • 20 21

    • (1)

      A co to za odpowiedzialność zbiorowa? Ja jeżdżę przepisowo. i**otyczny argument!

      • 10 2

      • To jak jeździsz przepisowo, pewnie widzisz ilu twoich kolegów w autach wyprzedza cię mimo ze jedziesz z maksymalna dozwoloną

        Podzielisz się z nami informacją, tak mniej więcej, ilu kierowców jeździ szybciej?

        • 7 2

    • Montowaliby montowali, bo firma wujka ze strony cioci, od szwagra też musi mieć pracę

      • 11 4

  • Ta, pewnie, cena to problem

    Bo naprawa zawieszenia jest przecież za darmo!

    • 11 0

  • w d*pe sobie wsadzcie te proig, wszystkie zdemontowac powinni

    • 14 2

  • (2)

    Te plastikowe g*wna kosztują 3000zl a liczył ktoś ile kierowcy wydają na naprawę zawieszenia???
    26tys to niewiele że komfort jazdy
    Najgorszy syf, każdy próg innej wysokości, a na niektóre wjeżdża się jak na krawężnik.
    Ten kto zlecił montaż czegoś takiego ma chyba taki właśnie próg zwalniający w głowie.

    Pytanie do zdiz, dlaczego nie bierzecie przykładu z innych krajów gdzie mają wypracowane rozwiązania?
    Gdzie są sekundnik przy sygnalizatorach?
    Czy przestaniecie w końcu testować g*wniane ronda na naszych drogach??

    • 56 21

    • Toż właśnie chcą zbudować lepsze

      takie, żeby nie rozwalało zawieszenia. O tym jest artykuł.

      • 5 1

    • I jak czesto te gumowe progi trzeba wymieniać...

      • 4 0

  • głupota. (2)

    Nadużywanie tych progów to czysta głupota. Powinny być przy szkołach , przedszkolach itp a nie na prostych drogach.

    • 47 21

    • ulice w mieście powinny być proste na odcinkach nie dłuższych niż 60 metrów

      esowanie osi jezdni jest także czynnikiem uspokajającym ruch i redukującym hałas drogowy

      • 6 3

    • powinny być przed każdym przejściem.

      • 11 4

  • Pis wygrał na wsiach i tam dopiero są progi hamujące ,czysta Ameryka

    głupie te pisowskie komentarze

    • 5 7

  • Uezędnicy nie mają takich uprawnień!!!

    To co oni ymyślają to jakiś niesamowity koszmar . Czasaami mam wrażenie że działają świadomie na szkodę społeczeństwa i miasta.

    • 10 4

  • Idealny dla SUVa

    Łagodny najazd i zjazd, do tego stosunkowo niski. Idealny dla Suva, crossovera czy czegokolwiek co jest trochę wyższe.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane