• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

  • Kierowcy odchodza masowo z pracy. (2)

    Nie a komu jeździć dlatego są cięcia w kursach ... 3 tys zl dla kierowcy autobusu gdy wokół komina a ciężarowym zestawie płacone jest minimum 5 tys. To kierowcy ida ...

    • 8 1

    • (1)

      Skończ z tymi farmazonami urzedniku miasta Gdynia,z powodu braku kierowców usunięto kursy zjazdowe z rozkładów?. Ten autobus i tak musi wrócić do bazy, tylko że bez pasażerów.

      • 1 0

      • Szczerze 700 w stosunku do zjazdu ma czarno to 15 min oszczednosci

        W chwili gdy rozkłady kiedys miały po 20-25 min wyrównawczych czasów a dziś maja po 5-10min a autobus przyjeżdża opóźniony 20 min z powodów korków to pomys sobie czy miasto skoro tak tnie każda minute to te 15 min odpuści? Haha nie urzędniku a kierowco... w tym tyg odeszo 3 moich kolegów z pracy. Ja też poważnie to rozważam.

        • 0 0

  • To PKM powinien dostać nowe autobusy a nie PKA (2)

    Jak firma która nie obsługuje danych linii może kupić nowy tabor na te linie doprowadzać do jak widać niemałego zamieszania.

    • 6 2

    • (1)

      A kto im broni niech piszą przetarg

      • 1 1

      • Skoro ma być obsługa elektrykami linii obsługiwanych jak dotąd przez PKM to chyba logiczne, że te autobusy powinny tam trafić do PKM a tak to mamy bajzel i chaos

        • 1 0

  • Ekologiczno-zielona Gdynia? A gdzie transport zbiorowy?

    Władze Gdyni w imię ekoszczęścia mieszkańców likwiduje parkingi, podnosi opłaty za parkowanie i... likwiduje transport zbiorowy. Bardzo logiczne. Jak te działania mają się do działań developerów rozbudowujących dzielnice szczególnie Gdynię Zachód ? Jak dojechać w normalnych warunkach, do pracy, do szkoły, zakupy czy imprezę. Przykład bezmyślnego działania w rozkładach komunikacji to odcięcie ogromnych, jak na skalę Gdyni, dzielnic Witomino, Chwarzno, Sokółka i Wiczlino po 22 od komunikacji. Kolejne autobusy mamy po północy 2 godziny przerwy. Oczywiście frekwencja nie jest duża ale tu na koszty należy patrzeć z perspektywy zapewnienia połączenia tych dużych dzielnic z centrum miasta chociaż raz w ciągu godziny.

    • 2 0

  • komunikacja

    niech tak sie nie ciesza trzeba pojechac do brukseli i powiedziec prawde jak pieniadze uni sa naprawde wykorzystywane na likwidowanie polaczen lini niech wstrzymaja to finansowanie gdynskiej komunikacji i tych bzdurnych elektrykow

    • 1 0

  • Szczurek hipokryto

    Oczywiście. Komunikacja w Gdyni jest mało punktualna, nie raz jedna linia nie przyjedzie przez pol godziny, gdzie na rozkładzie jest co 10 minut i tak 3 kursów niema, nie wiadomo czemu to czemu by nie zmniejszyć ilości kursów. Parkingi usuwane, parkometry płatne cała dobę, ale szczurka nie obchodzi, że mieszkańcy zapier.dalają w deszczu i wietrze na przystanek żeby tam postać sobie 30 minut, bo on ma swoją SKODE na wypasie i darmowy parking. Żenada !!

    • 1 0

  • no i dobrze

    niektóre z tych autków to rzeczywiście puste jeździły. Po co? Szkoda kasy z naszych podatków na utrzymywanie tego

    • 0 3

  • Gdynia nie ma pieniędzy władze wydały na piekne lotnisko

    Teraz mówi się że władze miasta będą zwalniały z powodu oszczędności 30 % pracowników MOPsu którzy i tak mają najmniejsze pensje oraz 20 % nauczycieli w szkołach.Pieniądze muszą być dla rodzin władz miasta jak siostry przyrodniej jednego z wiceprezydentów miasta która jako dyrektorka LISa zarabia jedną z największych pensji w Gdyńskich instytucjach a kwiatków takich w Gdyni wiele.Uśmiechnij się jesteś w Gdyni....

    • 3 1

  • Dom prawie gotowy, ostatnia rzecz to się wymeldować z Gdyni. (21)

    Powodzenia dla tych co zostają i władz. Jeszcze kilka lat i Gdynia będzie podzielona między Sopot, Rumię i Żukowo.

    • 120 23

    • Roboty tez na wsi poszukaj,zebys nie dokladal cegielki do gdynskich korkow. (2)

      Mozesz zostac drwalem,albo rolnikiem.

      • 1 3

      • Pewnie by więcej zarobił niż niejeden mieszkaniec miasta

        • 0 0

      • Coraz więcej stanowisk z opcją pracy zdalnej

        Pandemia tylko przyspieszy agonię miast

        • 1 0

    • ja dopiero buduję (2)

      Ja dopiero buduję dom w Kielnie ale coraz bardziej jestem pewny że dobrze robię.

      • 12 4

      • Chlopa zawsze na wies ciagnie.

        Uprawa roli w genach zostaje.

        • 1 3

      • No to wypad

        • 4 16

    • (1)

      co za różnica czy ktoś mieszka w Rumi czy Gdyni. Tu i tu nic nie ma. Jak ma to być Chylonia to nawet lepiej w Rumi bo budownictwo lepsze

      • 12 3

      • W Rumi przynajmniej tunel pod torami masz

        • 0 0

    • To spadaj jak się nie podoba. (4)

      • 9 33

      • (1)

        ... posłuchało 70% mieszkańców centrum i uciekło.

        • 17 3

        • Płaćcie w Gdyni PIT zapłakał Szczurek.

          • 2 0

      • (1)

        a ty na rower cargo i udawaj, że jest fajnie

        • 27 6

        • Hahaha!

          Dokladnie!!!
          Coraz wieksza wieś....

          • 14 7

    • I będziesz robił kroki swoim balchosmrodem? (1)

      A kolejnym szrotem będzie jeździć żona, a potem następny truciciel dla pełnoletnich dzieci? A potem będziesz narzekać, że są korki.

      • 5 10

      • Tak - bo Gdynia obcięła połączenia do mojej dzielnicy.

        • 5 0

    • super, jednego trolla mniej

      • 1 8

    • Super pomysł z tym podziałem Gdyni.

      Z tego mogły by być sporo korzyści. Np w końcu mieszkańcy mogli by się bez problemu dostać do urzędu miasta i być po ludzku obsłużeni. Wszędzie poza Gdynią urzędy funkcjonują przecież w miarę sprawnie.

      • 12 2

    • Ja kończę remont mieszkania na przymorzu i z przyjemnością zabiorę moje podatki z Gdyni. Moja rodzina żyła tu 3 pokolenia, od mojej prababki, ale Gdynia upada i nic dobrego już mnie tu nie czeka. Z resztą daleko się nie przenoszę, ale jednak:)

      • 16 2

    • Powodzenia. Już niedługo 3h w korku żeby dojechać do Gdyni

      • 15 3

    • Tez doroslem do tej decyzji

      • 13 2

    • Ten podzial to moze by i na dobre wyszedl.

      • 13 1

  • Dzięki

    Przsiadam się na samochód

    • 3 0

  • ZKM Gdynia (1)

    Niby mamy pandemię i mamy trzymać dystans społeczny... ciekawe jakim cudem. Liczba ludzi w godzinach szczytu jest ogromna. Linie 23/24/27/33 w kierunku Karwin zawsze pełne.
    Nie wspomnę o opóźnionych kursach w godzinach wczesnoporannych na pustej drodze po 3-4 minuty opóźnienia.

    • 91 0

    • Nie tylko na tych liniach :/ właściwie w każdym transporcie miejskim w Gdynii w godzinach szczytu przytulasz się do szyby bo częstotliwość odjazdów jest tragiczna w porównaniu do innych miast, a teraz będzie totalny cyrk

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane