• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

  • Szczur zawsze powtarzał żeby przenieść się na komunikację miejską, a teraz likwiduje połączenia. Skandal! Nigdzie się nie przesiadam z mojego 1.9 tdi.

    • 78 1

  • ZKM Gdynia (1)

    Niby mamy pandemię i mamy trzymać dystans społeczny... ciekawe jakim cudem. Liczba ludzi w godzinach szczytu jest ogromna. Linie 23/24/27/33 w kierunku Karwin zawsze pełne.
    Nie wspomnę o opóźnionych kursach w godzinach wczesnoporannych na pustej drodze po 3-4 minuty opóźnienia.

    • 91 0

    • Nie tylko na tych liniach :/ właściwie w każdym transporcie miejskim w Gdynii w godzinach szczytu przytulasz się do szyby bo częstotliwość odjazdów jest tragiczna w porównaniu do innych miast, a teraz będzie totalny cyrk

      • 0 0

  • Szkoda, że nie ma wspólnego biletu na ZKM i PKM. (10)

    Z chęcią bym korzystała na trasie Gdynia Główna- Karwiny, bo to totalnie oszczędza czas, ale niestety nie pieniądze. Czy juz jest taki bilet? Proszę mnie oświecić.

    • 53 5

    • Z chęcią bym skorzystała? (4)

      To proszę skorzystać. Bilety miesięczne metropolitalne na pociągi i autobusy funkcjonują od chyba 10 lat jak jeszcze PKM nie było. Artykułów na ten temat było pewnie dziesiątki. No a że będzie drożej niż bilet na sam autobus to chyba jasne.

      • 4 7

      • Chodzi o bilet jednorazowy.

        • 5 0

      • Skoro pokonuje się taki sam dystans (1)

        To jest to absurdalne, a nie jasne.

        • 4 0

        • Nawet chyba krótszy?

          • 1 0

      • Nie ma biletów miesięcznych metropolitalnych

        Na obszar jednego miasta.

        • 1 0

    • Bilet metropolitalny (2)

      Bilet ZKM + KOLEJ od MZKZG uprawnia do przejazdów ZKM i PKM :)

      • 1 1

      • Czy można go kupić w jakdojade?

        Nie widzę jednego biletu, który jest na ZKM i PKM.

        • 3 0

      • Nie ma odpowiednika w bilecie miesięcznym

        Nie można kupić takiego biletu na obszar jednego miasta, a dwumiastowy jest dużo droższy od zwykłego ZKM.

        • 1 0

    • By takie rozwiązanie obowiązywało, miasto potrzebuje gospodarza którego nie ma

      Obecnie jest układ zamknięty. Nie uważają że komunikacja miejska powinna stanowić jedność i uzupełniać się. Kolejką wzdłuż ciągu głównego a autobusy i tramwaje uzupełniające. Nie, tutaj jest klika w 1 spółce, 2,3,4,5 i 10 każda ma swój zarząd i swoich pociotków do wykarmienia. Dlatego takie tumany będą tłumaczyć że to nie ma znaczenia że chcesz przez 1 miasto przejechać 10 km dla niego ma znaczenie że chcesz skorzystać z autobusu i kolejki więc płać za bilet osobno tu i tam. Komuna umysłowa

      • 6 0

    • To jeszcze musisz trafić na PKM

      Ostrzegam, kursuje równie często jak osobowe do Zamościa.

      • 2 0

  • idzie nowa bieda w/g pis (4)

    niestety

    • 21 40

    • Wg. Czego? To robią samorządowcy w ścisłej współpracy z otępiałą "opozycja"...

      I poparciem ,inteligentnych" wyborców. Sami sobie robicie szkodę a potem zwalacie na PiS.

      • 18 5

    • Pis w Gdyni? Chyba kierunki Ci się pomyliły.

      • 5 0

    • Sam widziałem jak Kaczyński flamastrem rozkłady w Gdyni zmieniał

      Taka prawda...

      • 3 1

    • jak przyjdzie tfusk to benzynę zrobi po 7 pln

      to wtedy wszyscy przesiądą się znowu na komunikację miejską

      • 2 2

  • całe szczęście ZKM mam za darmo (1)

    a i tak nie jeżdżę
    bo ceny nieadekwatne do komfortu i atmosfery.

    • 31 6

    • Masz za darmo

      a piszesz o cenach, coś z tobą nie tak.

      • 5 0

  • Głównym zadaniem komunikacji miejskiej nie jest zarabianie, a zapewnienie transportu mieszkańców. Jak zabraknie pieniędzy na remonty dróg to zaczną zwijać asfalt? Koszty powinny ciąć gdzie indziej np. w podwyżce prezydenta miasta.

    • 83 1

  • Ale patola , komunikacja miejska nie jest do zarabiania hajsu

    ZKM Gdynia, coś Wam powiem w tajemnicy, bo chyba nie wiecie:

    mniej kursów i zawieszanie linii, mniej miejsc dostanych w pojazdach (jednym słowem, wszystko co daliścieod siebie na początku pandemii) = mniej pasażerów = mniejsze przychody

    Tak, to była bardzo długie i skomplikowane badania nad tą tezą :)

    • 69 1

  • "Polski bajzel" działa- oto efekty

    • 23 15

  • Bieda puka do drzwi.

    Kiedy fuzja PKM z PKA? Jak prezio pójdzie na emeryturę?

    • 40 3

  • To wszystko przez to, że elektrobusy (drogi prąd), trajtki (drogi prąd + utrzymanie sieci) jest znacznie droższe od pojazdu spalinowego. To wszystko nie przemyślane i po lekach tylko po to, żeby pewien rodzaj dania poczuł się lepiej.

    • 48 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane