- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (76 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (28 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego
Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.
- Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
- Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
- Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.
Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów
- W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
- Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
- Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
- Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
- Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
- Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.
Bieżący rozkład ZKM Gdynia
Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów
- Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
- Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
- Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
- Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
- Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
- Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
- Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
- Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
- Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
- Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
- Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
- Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.
Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia
ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów
Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.
- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.
Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu
Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.
Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji
Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat
Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.
Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.
- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Elektryczne autobusy na filmach
Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.
- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizZtm Gdynia linia 33 (3 opinie)
Miejsca
Opinie (366) 8 zablokowanych
-
2022-01-26 13:24
Opinia wyróżniona
Komunikacja publiczna to ostatni obszar w mieście na którym należy oszczędzać (9)
Ale faktem jest, że miasto w godzinach "po pracy" trochę opustoszało w czasach covidowych. Ludzie już nie jeżdżą żeby się spotkać w restauracjach. Z pracy do domu i koniec
- 243 16
-
2022-01-26 13:45
Czytałe(a)ś artykuł? (6)
Tną linie w godzinach szczytu. To już jest szczyt wszystkiego.
- 62 1
-
2022-01-26 13:49
Tną bo dostali po kieszeni. W godzinach szczytu dużo osób korzysta. Ale później już mało. Wieczorem to luźne autobusy (5)
- 12 16
-
2022-01-26 14:04
Nie dostali po kieszeni (3)
Bo więcej kasy zostaje w portfelu obywatela, który ma do wyboru- zbiorkom albo własne auto, w Trójmieście wybór jest prosty- tylko samochód
- 22 14
-
2022-01-26 15:07
(1)
Nonsens. No chyba ze ktos mieszka na wsi, a pracuje w 3M, to moze.
- 6 8
-
2022-01-26 21:00
Jak prezydent Szczurek.
- 1 0
-
2022-01-26 21:30
Nie wiem jak Ty to liczysz ale auto w dojezdzie co centrum jest drozsze niz zbiorkom, u mnie to roznica ponad 50 % w skali roku (1500 zł vs 3000 zł) nie licząc parkowania
- 1 0
-
2022-01-26 15:25
bo nic sie w mieście nie dzieje, to po co przyjeżdząc, po godz 18 pusto i martwo na świętojańskiej czy władka.
życie przenioslo sie na osiedla, za miasto czy do malego 3 miasta.
- 18 3
-
2022-01-26 15:12
To chyba tez efekt inflacji. Knajpy podrozaly, a w kieszeni raczej mniej niz wiecej po odjeciu wydatkow na wazniejsze rzeczy.
- 14 3
-
2022-01-26 20:15
Bzdury. Ludzie nie ruszają sie pod wieczór z domów, bo potem problem z powrotem na obrzeża miasta. Koszmarne połaczenia miedzy skrajnymi dzielnicami wieczorem i w święta. Spróbuj w niedzielę rano dostac sie z Chylonii na Obłuze Górne, albo Pogórze, , albo z Chwarzna do Redłowa. Trzeba objezdżać pół miasta i kwitnac na przystankach czekając na przesiadke. Masakra.
- 21 0
-
2022-01-26 13:24
(3)
Komunikacja miejska, powinna być tania i łatwo dostępna.
- 51 0
-
2022-01-26 13:56
I powinna być skomunikowana niezależnie od rodzaju i firmy przewoźnika.
Oferując wspólny bilet.
Wszyscy razem: Gdański ZTM, Gdyński ZKM, plus skm, pkm, polregio, MZK Wejherowo.
Nie musi być każda konfiguracja w identycznej cenie bo np. komfort różni się nieraz ale powinien być wspólny bilet żeby łączyć przejazdy i móc się przesiadać- 6 0
-
2022-01-26 14:12
A nawet darmowa (1)
i powinni jeszcze w autobusach pączki rozdawać.
- 1 7
-
2022-01-26 14:15
I tak płacisz podatki więc...
- 3 3
-
2022-01-26 13:26
To chyba ta kolejna zachęta do korzystania z komunikacji publicznej, prawda?
Teraz podniescie ceny biletow i oplat parkingowych. Aaaa i zlikwidujcie PKM.
Średniowiecze.- 63 0
-
2022-01-26 13:26
Z pewnością cięcie kursów i zmniejszanie częstotliwości jest świetnym sposobem na spadek liczby pasażerów.
A potem płacz, że korki, ze nieekologicznie samochodami jeżdżą itp. III RP nic się nie nauczyła ze swoich błędów w temacie komunikacji zbiorowej (kolej i busy podmiejskie).- 55 0
-
2022-01-26 13:28
Może niedługo w ogóle komunikacje zlikwidować? To są zmiany, które znacznie zniechęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Z jednej strony elektrobusy, które niby ekologiczne i takie tam, a z drugiej strony średnio co pół roku są cięcia. We wrześniu 2020 na autobusach po uruchomieniu 32, w czerwcu 2021 na trolejbusach, a teraz na wszystkim co tylko możliwe. Co będzie następne? Trolejbus raz na godzinę
- 64 1
-
2022-01-26 13:30
(1)
Zgodnie ze sprawozdania finansowego za rok 2020 spółka PKT zakończyła z ujemnym bilansem tj. minus 19 mln zł. Natomiast spółki PKA i PKM z ujemnym bilansem także ale w okolicy minus 2mln zł. Co jasno pokazuje jak drogi jest koszt obsługi pojazdów elektrycznych. To nie czas na elektryki. Wszystko da się zweryfikować na BIP Gdynia. Czekamy na bilans 2021.
- 32 3
-
2022-02-01 21:53
Potrzebne cięcia wydatków w PKT
Jeśli PKT miało 19mln zł długu za 2020 r to co robi dyrekcja i księgowość! Przy takim zarządzaniu grozi upadłość PKT. Pracowałem w wielu firmach i gdy były trudne czasy to szefostwo robiło cięcia wynagrodzeń aby poprawić sytuację finansową firmy.
- 0 0
-
2022-01-26 13:33
Do Gdyni powinien zawitać jakiś audytor lub (1)
Administrator. Wszystkie decyzje urzędu miasta i "samorządowców" powinny zostać anulowane! Parkingi zlikwidowane, te co zostały to płatne więcej niż w KRK, transport miejski cięty co rok, podatki maksymalne z widełek, zadłużenie rosnące dramatycznie (włącznie ze strata dotacji unijnych), wyprzedaż gruntów, szklane puste betoniarki na wynajem bez popytu, brak zachęty dla firm i biznesu. No k... Co tu się dzieje!?
- 62 3
-
2022-01-26 13:44
bardziej prokurator by sie przydał...
- 11 1
-
2022-01-26 13:33
może trzeba zacząć od tego, że sam ZKM musi być gruntownie zmieniony i odchudzony
podobnie jak Straż Miejska i parę innych kompletnie nieefektywnych "instytucji"
- 43 1
-
2022-01-26 13:35
I to ma byc zachęta do jeżdzenia zbiorkomem?
Serio? Zmniejszenie ilości kursów? Zlikwidujcie w ogóle komunikację miejską, będzie najtaniej. A niech was szlag trafi!
- 59 1
-
2022-01-26 13:38
A (3)
Od lat mieszkańcy Chwaszyna nie mogą się doprosić by choć jeden autobus dodatkowy kursował z Kaczych Buków
do ronda w Chwaszczynie i spowrotem na Kacze Buki.
I co robicie nowe ukłony dla mieszkańców a stare ukłony poszły w cztery litery .- 37 1
-
2022-01-26 13:42
to niech się Chwaszczyno dołoży (2)
- 10 1
-
2022-01-26 13:53
(1)
dokładają się. Każdy mieszkaniec Gdyni się dokłada. W podatkach.
- 3 3
-
2022-01-26 14:16
Gdyni. A chwaszczyna?
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.