- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (111 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (72 opinie)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (20 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (330 opinii)
- 6 Pozostałości baterii mającej bronić portu (4 opinie)
Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego
Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.
- Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
- Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
- Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.
Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów
- W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
- Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
- Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
- Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
- Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
- Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.
Bieżący rozkład ZKM Gdynia
Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów
- Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
- Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
- Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
- Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
- Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
- Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
- Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
- Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
- Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
- Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
- Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
- Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.
Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia
ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów
Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.
- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.
Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu
Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.
Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji
Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat
Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.
Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.
- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Elektryczne autobusy na filmach
Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.
- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizZtm Gdynia linia 33 (3 opinie)
Miejsca
Opinie (366) 8 zablokowanych
-
2022-01-26 13:53
W ten sposób od początku lat 90 zabija się w Polsce transport publiczny. Najpierw ograniczanie częstotliwości, zmiany " korekcyjne" w rozkladach jazdy typu: jakieś wielkie centrum handlowe jest zamykane o 21, więc autobus odjeżdża o 20. 55 a następny o 21.45, więc jeden jedzie pusty, na kolejny czeka te, kto musi. Kolejna sprawa: puszczanie kilku autobusów jadących praktycznie większość drogi ta samą trasą co dwie minuty a potem dziura 20-25 minutowa. Dalej: likwidacja " nierentownych" linii bo przecież to fabryka i mają być zyski a ludzie mogą jeździć jak śledzie w beczce. Na końcu wielkie zdziwienie, że ludzie wybierają samochód. Żeby było jasne: jeżdżę komunikacją, wkurza mnie ilość samochodów w mieście, rozjeżdżone trawniki, parkujące pod oknami auta, zwłaszcza, że Gdańsk czy Gdynia to nie Los Angeles i to naprawdę nie są gigantyczne odległości do pokonania, żeby samochód był konieczny w poruszaniu się po mieście. Szkoda, że to nie dociera do urzędników.
- 39 4
-
2022-01-26 13:54
Jest gdzies gorszy zarząd?
fatalne utrzymanie dróg, likwidacja miejsc postojowych i dopełnią niszcząc system komunikacji zbiorowej
- 39 1
-
2022-01-26 13:56
Słodko-gorzki cios
To śmieszne, jak bardzo miasto walczy z transportem samochodowym (likwidacja parkingów, wzmocnienie płatnego parkowania w dzielnicach mieszkalnych i horrendalne stawki w rejonie Śródmieścia, wsparcie "sprzymierzeńców" którzy donoszą do Straży Miejskiej za pomocą maili), a z drugiej strony - nie umie ogarnąć komunikacji zbiorowej, nie umie ogarnąć parkingów typu Park+Ride, nie umie ogarnąć wspólnego biletu ZKM-SKM. Na razie się śmiejemy, kiedy zaczniemy płakać? Chyba trzeba przewietrzyć kilka biur...
- 43 1
-
2022-01-26 13:58
Kołodziej spejalista i wszystko jasne -nie będzie niczego. (1)
To tak ja wymyślił strefę buforowa a nie zakazał sprzedaży biletów ale ten biedak nie wie że na pieniądzach są bakterie. A teraz bujajcie się jeszcze mniej kursów co trzeba mieć pod kopułą ?
- 30 5
-
2022-01-26 19:45
Odp
To zdezynfekuj sobie rączki delikatnisiu jeden jak panie w bibliotece albo biedronce.
- 2 0
-
2022-01-26 14:00
Mniej
Powinno byc mniej kursow na tych liniach ktore woza powietrze. Najlepszym przykladem jest linia 145. Autobusy co 15min woza powietrze. W pierwszej kolejnosci to na tej linii powinny nastapic ciecia
- 23 5
-
2022-01-26 14:03
Szczurek zniszczył Gdynię (3)
- 60 1
-
2022-01-26 14:33
Nadal niszczy
- 17 1
-
2022-01-26 14:56
(1)
To nadal niszczy
- 4 2
-
2022-01-26 15:05
Nie przepisuj cymb....e
- 2 4
-
2022-01-26 14:06
Największa głupota to likwidacja kursów zjazdowych 700 do Kaczych Buków. Nie twierdzę, że te autobusy są mega zatłoczone, ale zawsze są tam jacyś pasażerowie. Świetna logika - zkm rezygnuje tu z jakichś wpływów, a autobus i tak będzie jechał tą trasą, tyle że pusty. Nobel po prostu. Jak takie ciecie rządzą zkm, to nie będzie dobrze. Czekamy na całkowitą likwidację komunikacji w Gdyni
- 35 0
-
2022-01-26 14:06
Jakaś działeczka dla kolegi dewelopera czy może parking podziemny na koszt miasta dla kolegi dewelopera czy jakiś inny wałek siwy kręcisz bo coś cicho o tobie zlodzieju
- 26 0
-
2022-01-26 14:08
Szczurka wożą na Wiczlino służbówką. (2)
Tylko biedota i chorujący jeżdżą dziś autobusami.
- 50 1
-
2022-01-26 14:36
Widziałem (1)
jak wieźli go karetą, a jak wysiadał to już czekało na niego dwóch ludzi z lektyką.
- 7 1
-
2022-01-26 16:03
Z lewatywa. Też widzialem
- 7 1
-
2022-01-26 14:09
Jestem ciekawy, czy przerwy będą wystarczające aby kierowcy zdążyli skorzystać z toalety (2)
- 28 1
-
2022-01-26 19:48
Odp (1)
Aby ciebie nie dotkneła redukcja kursów- to wtedy będziesz mógł siedzieć dniami i nocami w toalecie. :)
- 4 1
-
2022-01-26 22:21
Słaba ta odp, kierowców brakuje wszedzie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.