• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

  • ograniczenia zbiorkom i likwidacja parkingów

    Zamiast zachęcić mieszkańców miasta do korzystania z ZKM (co władze od lat starają się komunikować) zmusi ich do jeżdżenia autem a to się przełoży na większy ruch.
    Likwidacja parkingów miała zachęcić min. do korzystania ze zbiorkom i tu trzeba dużo czasu aby ludzie nabrali nawyków.
    Oczywiście UM likwiduje ....... częstotliwość kursów, tym samym zachęcając do korzystania z auta.
    Tylko niech nie zarządzają strażą pożarną bo pożary będą gasić benzyną.

    • 46 0

  • jeżdżę ZKM od ponad 30 lat i takiego dna jak teraz nie pamiętam. Przecież każdy wie, że wycinanie kursów spowoduje dalszy odpływ ludzi. Już teraz w szczycie jest tłok, bo zamiast inwestować w pojemny tabor, kupuje się jakieś bzdetne trajtki, gdzie spora powierzchnia jest zajęta przez baterię. O układzie miejsc nie wspomnę, bo tam nie ma jak się ruszyć.

    • 55 3

  • Ktoś tu w ogóle nie rozumie idei transportu zbiorowego. To już nawet nie jest schizofrenia władz Gdyni. W transporcie publicznym nie chodzi o dochód tylko o wyrabianie nawyków i ułatwianie poruszania się po mieście. Dochodem w mieście ze sprawną komunikacją są mniejsze korki, czystsze powietrze i ogólnie mniejsza ilość samochodów. To co wyprawiają władze Gdyni wzajemnie się wyklucza. Likwidacja miejsc parkingowych, wprowadzanie stref płatnego parkowania a na zachętę zwijanie połączeń, brak dopasowania do innych środków komunikacji.

    • 63 3

  • Trudno zrozumieć likwidowanie połączeń w czasie porannego lub popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Zwłaszcza kiedy mamy zachowywać bezpieczny odstęp. Każdy podróżujący komunikacją miejską wie, że już obecnie jest tłoczno, a po likwidacji kolejnych połączeń, to strach pomyśleć co się będzie działo.

    • 63 1

  • To chyba jakiś żart..
    Zapowiadają się powroty do domu z przesiadkami i dłuższe czekanie na przestankach...
    Czas przesiąść się na SKM...

    • 38 1

  • Taxi zawsze z tobą

    • 14 6

  • Vvv

    Autobus linii nr 180 miał mało kursów a w weekend nie kursował czyli teraz po zmianie jeszcze mniej to pytanie zasadnicze kto robił te nowe wykazy urzędnik za biurka czy ktoś co ma choć trochę minimalne pojęcie o danych miejscach i dzielnicach i jak to kursuje . Trajtek nr 33 kursuje na ul.Tuwima i tam jest dzielnica zamieszkała niestety przez coraz starsze pokolenie.

    • 31 0

  • Opinia wyróżniona

    A może nie pandemia jest przyczyną (3)

    Ludzie nie korzystają z ZTM, bo kursy są redukowane, trasy nieefektywne, występują opóźnienia. To rzeczywiście mniej ludzi korzysta, bo nikomu nie opłaca się przesiadać, biec za autobusem czy wysiadać z SKM, aby dowiedzieć się, że autobus 2 minuty temu odjechał, bo nie był zgrany z pociągiem

    • 340 18

    • (2)

      Trasy są nieraz kuriozalne - jeżeli chcesz pojechać do Riviery zazwyczaj wymaga to np. 1 przesiadki. Jedziesz z Witomina na Pogórze żeby odwiedzić rodziców? Jak nie trafisz na 141, to czekaj biedaku. Chcesz z Centrum odwiedzić sobie park Kolibki w niedzielę? Tylko S i jeden trolejbus pasuje, które jadą raz na 45 minut.

      • 42 3

      • Polaczenie Orlowa z reszta est tragiczne. Po ok 10 wieczorem w ogole sie tam znikad nie dojedzie, bo nocnych nie ma.

        • 22 0

      • Co do komunikacji w Orłowie to zgoda - jest kiepsko.

        Ale połączenie Witomina z Pogórzem można uzyskać na wiele innych sposobów niż 141 a czasem nawet z przesiadką typu 147 + 194 może być szybciej bo nie okrążamy całego Obłuża.

        • 11 1

  • Dziwną politykę prowadzi nasz magistrat (2)

    Najpierw na siłę wygania się samochody z miasta (drastyczny wzrost opłat za parkowanie, ciągłe ograniczanie liczby miejsc do parkowania). Wszystko tłumaczy się tym, że ludzie powinni przesiadać się na środki komunikacji miejskiej, bo ten system działa sprawnie, co w moim odczuciu akurat jest prawdą. Ba, żeby poprawić punktualność tychże środków transportu, zabiera się z kolejnych jezdni całe pasy ruchu, tak by stworzyć buspasy. Nie wspomnę o najbardziej karkołomnym gdyńskim wynalazku, jakim jest kontrbuspas. Teraz jeszcze grubo się inwestuje w budowę stacji ładowania autobusów elektrycznych (czy ktoś widział takowe?). Tu szczególne pozdrowienia dla "budowniczych" stacji ładowania przy Wójta Radtkego. Trwa to już od paru miesięcy, a postępy jakieś mizerne.
    A teraz, po tych wszystkich zmianach, które przecież były kosztowne, twierdzi się, że komunikacja miejska jest coraz mniej opłacalna? Czy naprawdę w magistracie nikt nie potrafi ułożyć biznesplanu obejmującego perspektywę kilku lat i trzymać się jego wykonania? Owszem, trafiła się pandemia, której nikt nie przewidział, ale czy to jest wystarczający powód do tłumaczenia się?

    • 65 0

    • sprzedałem samochód, dużo za to jeżdżę komunik. publ. w Gdyni. którą wysoko cenię. i te pomysły z ograniczeniem kursowania są strzałem w stopę UM/ZKM

      • 4 0

    • Jedna stacja ladowania jest juz czesciowo gotowa na ulicy Godebskiego na Oksywiu Gornym.

      • 2 0

  • Dom prawie gotowy, ostatnia rzecz to się wymeldować z Gdyni. (21)

    Powodzenia dla tych co zostają i władz. Jeszcze kilka lat i Gdynia będzie podzielona między Sopot, Rumię i Żukowo.

    • 120 23

    • To spadaj jak się nie podoba. (4)

      • 9 33

      • (1)

        a ty na rower cargo i udawaj, że jest fajnie

        • 27 6

        • Hahaha!

          Dokladnie!!!
          Coraz wieksza wieś....

          • 14 7

      • (1)

        ... posłuchało 70% mieszkańców centrum i uciekło.

        • 17 3

        • Płaćcie w Gdyni PIT zapłakał Szczurek.

          • 2 0

    • Ten podzial to moze by i na dobre wyszedl.

      • 13 1

    • Tez doroslem do tej decyzji

      • 13 2

    • Powodzenia. Już niedługo 3h w korku żeby dojechać do Gdyni

      • 15 3

    • (1)

      co za różnica czy ktoś mieszka w Rumi czy Gdyni. Tu i tu nic nie ma. Jak ma to być Chylonia to nawet lepiej w Rumi bo budownictwo lepsze

      • 12 3

      • W Rumi przynajmniej tunel pod torami masz

        • 0 0

    • ja dopiero buduję (2)

      Ja dopiero buduję dom w Kielnie ale coraz bardziej jestem pewny że dobrze robię.

      • 12 4

      • No to wypad

        • 4 16

      • Chlopa zawsze na wies ciagnie.

        Uprawa roli w genach zostaje.

        • 1 3

    • Ja kończę remont mieszkania na przymorzu i z przyjemnością zabiorę moje podatki z Gdyni. Moja rodzina żyła tu 3 pokolenia, od mojej prababki, ale Gdynia upada i nic dobrego już mnie tu nie czeka. Z resztą daleko się nie przenoszę, ale jednak:)

      • 16 2

    • Super pomysł z tym podziałem Gdyni.

      Z tego mogły by być sporo korzyści. Np w końcu mieszkańcy mogli by się bez problemu dostać do urzędu miasta i być po ludzku obsłużeni. Wszędzie poza Gdynią urzędy funkcjonują przecież w miarę sprawnie.

      • 12 2

    • I będziesz robił kroki swoim balchosmrodem? (1)

      A kolejnym szrotem będzie jeździć żona, a potem następny truciciel dla pełnoletnich dzieci? A potem będziesz narzekać, że są korki.

      • 5 10

      • Tak - bo Gdynia obcięła połączenia do mojej dzielnicy.

        • 5 0

    • super, jednego trolla mniej

      • 1 8

    • Roboty tez na wsi poszukaj,zebys nie dokladal cegielki do gdynskich korkow. (2)

      Mozesz zostac drwalem,albo rolnikiem.

      • 1 3

      • Coraz więcej stanowisk z opcją pracy zdalnej

        Pandemia tylko przyspieszy agonię miast

        • 1 0

      • Pewnie by więcej zarobił niż niejeden mieszkaniec miasta

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane