• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Niech sprawdza czy jedzie po torach. Jak jedzie to jazda! Moj pomysl:)

    • 8 1

  • panowi bez obrazy. (6)

    jak za PO jedzily graty ze drzwi opadaly w czasie jazdy i to nie zmyslane historia to co to nazwac teraz skoro ta sama paka lewicowych czerwoncow obiera z problemami cos co jest 1000% skokiem technologicznym.

    • 20 44

    • Uwaga! Troll! (2)

      A co mają rządy PO do produkcji tramwajów i opóźnień producenta?

      • 13 2

      • przecież ci durnie z Gdańska (1)

        właśnie te PESY zamówili. Te i poprzednie szroty, upychali te przetargi lisim prąciem

        • 2 8

        • ty p si e

          • 3 0

    • Ale bełkoczesz przyjacielu.

      Napisz proszę jeszcze raz, używając znaków interpunkcyjnych i słownika.

      • 3 3

    • Bredzisz Człowieku!!!

      • 2 2

    • Ledwo PiS kupił sobie PESĘ, a już są obrońcy...

      • 2 0

  • Nie dziwi mnie że w Warszawie wygrał Hyundai rotem (3)

    a nie ten szmelc z Bydgoszczy. My musimy uparcie kupować pesy. Można było kupić to co Warszawa.

    • 35 9

    • (1)

      Na ty Hyundaiu jeszcze się przejadą bardziej niż na Pesie. Będą czekali na jedną część zamienną miesiącami aż przypłynie statkiem z Azji.

      • 5 4

      • Poczta koreańska nie jest zarządzana przez funkcjonariuszy PiS-u, więc przesyłka dotrze szybciej.

        • 4 0

    • Uczćcie sie od wiekszych miast

      Wielu rzeczy bo warto!:)

      • 0 0

  • (1)

    czy Konstale 105 też posiadają swiadectwa pozytywnego zaliczenia badan homologacyjnych ?

    • 33 1

    • Oczywiscie, bo homologacja jest wydawana dla pojazdu nowego, konstale tez kiedys byly nowe i spelnialy dawne wymagania. Aktualnie przechodza tylko badania techniczne... Jak? Ano tak zeby zaliczyc.

      • 2 0

  • A jak przeszły homologację te niemieckie szroty po przeróbkach?

    Przecież to była ingerencja w konstrukcję tramwaju?

    • 47 12

  • Pesa jest trupem. (6)

    W roku 2017 mieli 700mln przychodu i 560 mln straty. W roku 2018, 270 mln straty. Nie płacą podwykonawcom i dostawcom. Ich kooperanci bankrutują. Nie dotrzymują terminów, wszędzie muszą płacić kary. Jest masa reklamacji i problemów serwisowych. Pracownicy uciekają z tej firmy. Nowych zamówień nie ma. Takie są niestety fakty. Dobra zmiana w akcji...

    • 54 7

    • przecież SWINGi to absolutny szrot (2)

      zamówiony jak niby wszystko hulało. Za to projektowany po pijaku i przez psa

      • 2 2

      • pozdro ty chyba czołem ze swingiem się spotkałeś (1)

        kun

        • 4 4

        • xujem w tłoku i z zalepionymi propagandą oknami

          żeby było jeszcze ciemniej.

          • 0 0

    • Nowych zamówień nie ma? (1)

      To o czym jest ten artykuł?

      • 1 0

      • To, jest stare zamówienie

        Przeciągniete w czasie jak z gaci guma.

        • 0 0

    • Napisze dlaczego jest trupem

      Właściwe wszystko przez i**otycznych urzędasów, przede wszystkim tych samorządowych, pracowałem w firmie, która brała udział w przetargach na różne dostawy takie. Najpierw przetarg z i**otycznymi warunkami i z konkretnie ustaloną datą dostawy, nie może być później bo dotacje unijne. Potem komisja miesiącami rozstrzyga (negocjacje łapówki), zawsze dłużej niż miała, potem odwołania. W końcu chcą podpisać umowę, a tu zaraz termin realizacji mija.
      I co wtedy ma robić firma, która jest dostawcą, podpisuje umowę. Trzeba jeszcze dodać że wszyscy zamawiający chcą w tym samym terminie odbierać bo wszyscy mają tę samą dotację unijną. A przecież można było przetarg wcześniej ogłosić.

      • 11 0

  • Przewóz (4)

    Rowerów niedozwolony

    • 17 3

    • No i dobrze, albo jedziesz rowerem, albo tramwajem.

      • 10 3

    • (1)

      Ha ha a ja sie ciesze bo zaden ped**arz z rowerem nie wsiadzie

      • 3 4

      • To,ze jestes leniwym grubaskiem

        Nie znaczy,zeby obrazac rowerzystow :)

        • 5 2

    • To jest dyskryminacja środowiska elgiebete.

      • 0 0

  • Mevo i Pesa

    na samych karach mozna podrasować budżet miasta, albo wypłacić nagrody urzędnikom

    • 23 8

  • Skody (1)

    Trzeba było kupić skody .szersze ,ładniejsze i nowocześniejsze a napewno dostępne od reki .a tak pieprzą się z tą pesą przy każdym zamówieniu .

    • 35 4

    • To nie był zakup z wolnego rynku tylko przetarg.

      • 0 1

  • (1)

    Cudowne tramwaje, cudowne tory,cudowne drogi i codzienne korki tu się po prostu zyje

    • 22 1

    • Przyjedź do Nowego Jorku, co prawda tramwajów nie ma, ale zobaczysz, co to są korki. I zobaczysz drogi, na których są te korki. Tu się dopiero zyje. I jezdzi. Bardzo uważnie, bo zawieszenie stracić można w bardzo krótkim czasie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane