- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (226 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (348 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (327 opinii)
- 4 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (36 opinii)
- 5 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (119 opinii)
- 6 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (68 opinii)
Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych
W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.
W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.
- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM
Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)
Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.
Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.
Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych
Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.
Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary
- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (228) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-24 15:40
(1)
Tylko się cieszyć ,że nowe tramwaje ,tylko dlaczego do nowego portu jeżdżą stare trupy ,co my jesteśmy gorszy sort
- 13 3
-
2020-01-26 05:45
Może wreszcie puszczą go na Stogi,najbardziej zaniedbaną dzielnicę Gdańska.Remont torowiska trwa tu już dwa lata i końca nie widać.Zapraszamy panią prezydent na Stogi,szczególnie zimą,ale nie limuzyną ,lecz tramwajem,tak jak udręczeni mieszkańcy Stogów.
- 1 1
-
2020-01-25 23:08
niefajnie
najmniej wygodny model tramwaju :(
- 1 1
-
2020-01-24 21:19
Po co tyle sterowników (2)
Ktoś może odpowiedzieć za co odpowiadają te sterowniki, samochody są również skomplikowane a tyle nie mają
- 3 4
-
2020-01-25 21:33
I tak nie ogarniesz !
- 0 0
-
2020-01-25 10:00
Bo to znacznie bardziej
Skomplikowana maszyna od samochodu, z innymi obostrzeniami bezpieczeństwa. Tu masz zapewne kilka napędów (przekształtnikow) zasilajacych kilka grup silników. Dziwi mnie tylko, że wszystko leci po CAN, a nie np. po ProfiNet.
- 0 0
-
2020-01-25 21:04
Tramwaje na TIRy!
- 0 0
-
2020-01-24 14:48
Nie przesadzaja z tymi karami? (18)
Żeby nie przesadzili, bo nalaloza tyle kar że PESA zbankrutuje to zostaniemy z kwitkiem. Podam analogiczna sytuację: dawne ces niemieckie obłożone reperacjami za 1 woje. Jak się wkurzyli to roznieśli potem pół świata.
- 69 61
-
2020-01-24 14:54
(8)
Ciekawe czy Gdańsk będzie tak samo konsekwentny w stosunku do Mercedesa od którego kupiliśmy autobusy. Tam pewnie zapomnieli dodać taki zapis? Kto by pomyślał...
- 27 13
-
2020-01-24 15:07
"pewnie" - rozumiem, że widziałeś umowę. (5)
Inaczej, pewnie jesteś i**otą?
- 15 14
-
2020-01-24 15:17
(4)
Cóż za agresja... "pewnie" wyjdzie w praniu jak to zwykle...pożyjemy, zobaczymy...
- 11 6
-
2020-01-24 15:25
A tymczasem 2x 2.50 wpadło... (3)
- 1 8
-
2020-01-25 20:50
to trumiasto pl w jakiej walucie w końcu płaci??
- 0 1
-
2020-01-24 17:28
Kopiejek. (1)
- 3 2
-
2020-01-24 18:25
agorów
- 3 0
-
2020-01-24 20:00
Im później przyjadą, tym dłużej będziemy mogli cieszyć się serią 405, więc tym lepiej.
- 1 0
-
2020-01-24 16:39
Rozumiem
ze ustawe o zamowieniach publicznych znasz z opowiadan kolegow...w wolnej chwili poczytaj sobie paragrafy odnosnie umow i kar,no i nie pisz bzdur
- 2 2
-
2020-01-25 12:11
G D od zawsze niszczył Polskosc (1)
Brawo G iaD
- 1 3
-
2020-01-25 13:08
Do bani
z taka pis dzielska polskoscia
- 3 4
-
2020-01-24 16:33
Toz to (1)
narodowa fabryka....kary pokryje Skarb Panstwa czyli my
- 5 3
-
2020-01-25 09:57
Podaj w bruxxeli
- 2 3
-
2020-01-24 15:53
(1)
PESA wygrala przetarg miedzy innymi dlatego wlasnie, ze swiadomie zaoferowala nieralny harmonogram dostaw. Inaczej wygralby kto inny, np. Hyundai.
- 12 2
-
2020-01-25 09:57
NieRalny
Bla bla bla
- 0 3
-
2020-01-24 20:17
Kary wynikaja z umowy a PESA ma i tak sporo kar za opoznienia innych kontraktow
- 2 0
-
2020-01-24 14:49
(1)
sugerujesz że PESA zaatakuje nas?
- 27 3
-
2020-01-24 17:03
już atakuje
codziennie te graty urządzają bunt maszyn ;)
- 7 3
-
2020-01-25 20:26
na wino kobiety i śpiew
- 0 0
-
2020-01-24 15:41
Samochodem jest taniej ,wygodniej,szybciej !!!A to dlatego że władze miasta nie inwestują w komunikacje i alternatywy!! (3)
Środki na komunikacje sa 50 razy mniejsze niz na wygody dla samochodów!!I potem zdziwienie ze ludzie wolą kupić auta 20 letnie i nawet stac w korkach. A władze miasta jeszcze podnoszą bilety na komunikacje!!
Kiedy w końcu ta ciemnota się zorientuje ,z e trzeba podnosic i wprowadzać opłaty za korzystanie ze złomów prywatnych w miescie a obnizac opłaty dla pasażerów komunikacji miejskiej i wprowadzac udogodnienia dla pasażerów i transportu alternatywnego jak rowery hulajnogi czy pieszych! .- 10 14
-
2020-01-25 20:03
taaa auto 100tys sam zakup to rzeczywiście taniej niż 90zł za bilet miesięczny
- 0 0
-
2020-01-24 19:49
(1)
Wprowadzić opłaty za głupie komentarze, to nagle będzie cisza.
- 1 1
-
2020-01-24 23:56
własnie potwierdziłes ze sam potwierdzasz takie rozwiazanie którego sie boisz bo jest prawdziwe
- 1 0
-
2020-01-25 19:00
Pewnie woleli niemiecki złom , ktorym Budyn nas raczył
- 2 5
-
2020-01-25 18:45
kary dla gait za okaleczenie pasażerów przez bandytów, gdzie jest taryfikator?
- 2 1
-
2020-01-25 17:58
co to mnie obchodzi
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.