• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych

Szymon Zięba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska

W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.



Jak oceniasz wyposażenie taboru tramwajowego w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku na tory wyjechały trzy nowe tramwaje Pesa Jazz Duo z pierwszej transzy zamówienia.

W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.

- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM

Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
17:50 23 STYCZNIA 20

Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)

Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.
Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.

Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.



Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.

  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.

Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych



Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.

Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary

- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Jakie kulturalne komentarze tu piszą ...

    • 1 0

  • na co przeznaczają pieniądze z kar? (11)

    na co poszły np kary za rower miejski?

    • 96 14

    • Na nowy rower miejski ;-) (1)

      • 5 4

      • za rower nie było

        bo to niemiecka firma. Hegemona karać nie można. Nie mówiąc o tym że czekamy jeszcze na 3,5k obiecanych rowerów.

        • 0 0

    • Premie, ciastka, kawa... (5)

      Za śmieci była "górka" liczona w dziesiątkach milionów. Gdzie kasa... nikt nie wie. A teraz opowiadają bajki, że pomimo podwyżek cen za wywóz, miasto będzie dopłacało do śmieci 80 milionów złotych rocznie.

      • 16 6

      • I przypadkiem dokładnie tak się stało we wszystkich miastach w Polsce? (4)

        Zmowa pewnie. Ktoś te ceny podnosi...

        • 9 4

        • (3)

          Pomyślmy przez chwile. Skoro, rzad podniosl place minimalna to wszystkim tym ludziom pracującym przy wywozie, segracji itd smieci trzeba wiecej zaplacic. Firmy ich zatrudniajace musza wiec podniesc ceny. Zaraz wiec mennica zacznie drukowac banknoty o nominalach 2000, 5000 bo taka bedzie inflacja. Glosujcie dalej na PiS to bedziecie wkrotce milionerami jak przed 1995.

          • 16 12

          • (2)

            ciekawe kto to minusuje? wielbiciele 500+??
            wystarczy jeden wykład z ekonomii żeby dowiedzieć się że rozdawanie pieniędzy prowadzi zawsze do spadku siły nabywczej... do tego drukuja na potęgę więc inflacja jest jak szalona chociaż propaganda wmawia że nie... niedługo te 500 wystarczy na papier toaletowy i dwie bułki... Ale może o to chodzi. rząd powe że się wywiązuje bo przecież dostajecie swoje pincet a woźny zarabia 25tysięcy to przecież tego chcieliście... zmierzamy właśnie w tym kierunku Ale co tam, patologia się cieszy bo dziś mają za co balowac....

            • 5 2

            • ani inflacja ani deflacja nie jest dobra, poza pewnym marginesem

              • 0 0

            • A znasz pojęcie deflacji ?

              Inflacja na odpowiednim poziomie jest ekonomicznie uzasadniona i nie niszczy gospodarki . Deflacja natomiast niszczy gospodarkę a tym właśnie uraczyła nas władza PO u schyłku swego panowania !!!

              • 3 6

    • Przejedzone (1)

      Przejedl. Cudze pieniadze szybko sie rozchodza.

      • 17 3

      • na ochronę jaśnie Dulkiewicz

        • 5 5

    • na lewy przetarg Renomy

      jak co roku po znajomości

      • 3 4

  • problem w komunikacji miejskiej (23)

    zawsze od kogoś śmierdzi:

    pot, brak antyperspirantów, nieprane ciuchy, "stara szafa babci", pełne pory ekstremalnych meneli, ludzie-kiepy, którzy kończą palić przed samym wejściem do pojazdu i inne smrody.

    A jakby to niewystarczająco przeszkadzało w podróży, to zawsze ktoś musi głośno pitolić przez telefon.

    Jeżdżę tramwajami (raczej nie autobusami) sporadycznie, kilka razy w miesiącu, ale zawsze coś się trafi. Dziwi mnie, że GAiT nie prowadzi w pojazdach kampanii, która by zawstydziła tych śmierdzieli i osoby, które nie potrafią dyskretnie rozmawiać przez telefon, co jest problemami od lat.

    Dla nich problem, to jest, że ktoś wejdzie z rowerem czasami, a to jest żaden problem... Ale liczcie te wózki i rowery dalej i naklejajcie info o tym, a kierowca niech dalej siedzi w kabinie, jak menel się kisi za środkowymi drzwiami.

    • 115 36

    • taki narod

      • 0 0

    • zadzoń do GAIT (3)

      pogadaj, pojedź tam , zaproponuj coś konkretnego

      • 5 9

      • żebym ja miał tam jeszcze jeździć do nich (2)

        i proponować rozwiązania, bez przesady. Od obywatela powinno się oczekiwać, żeby wytykał, co mu nie pasuje, żeby miasto wiedział, gdzie ma działać, ale nie płaci mi pensji, żebym za nich wymyślał, bez przesady. Może na swoim podwórku, za oknem, to się zajmuję, ale nie rozwiązywaniem problemów, które toczą całą komunikację w Gdańsku.

        • 17 4

        • (1)

          moze jarek by cos pomogl, on zna sie na wszystkim

          • 4 5

          • Gdańsk powinien przerzucić się na rydwany.

            • 0 1

    • Ludzie śmierdzą (1)

      Bo chorują, człowiek nie jest stworzony do życia w tej sposób co mamy. Nie można się przecież myć co pół godziny! Przy ostrych stanach zapalnych śmierdzi się momentalnie. Nie, takie stany zapalne nie umożliwiają siedzenia na L4. Przykładowo wszystkie choroby autoimmunologiczne. Teoretycznie pacjent wygląda na zdrowego.

      • 1 1

      • Tak, i nadmiar bąków też można tłumaczyć licznymi chorobami.... ale zwykłego chamskiego pierdzenia - nie.

        • 0 0

    • (6)

      Ta, zawstydzila smierdzieli. Ludzie, ktorzy sie nigdy regularnie nie myli, a dezodorant uwazaja za zbedny wydatek ma zawstydzic kampania spoleczna.

      • 9 0

      • (5)

        jarek nie ma lazienki?

        • 1 6

        • Dzień dobry cześć i czołem Jestem wesoły Jarek
          mam na przedmieściu domek, a w domku co, woda, gaz
          więc zaśpiewam jeszcze raz!

          • 0 0

        • (1)

          ma kota i go łechci pod ogonem swoim pryszczem

          • 1 3

          • Co tam robi z kotem to nie wiem

            Jednak szkoda że przegrał wybory na prezydenta Gdańska, byłby lepszy od pani Dulkiewicz

            • 1 3

        • Nie słychać ostatnio o Jarku

          W zeszłym roku został posłem, nie wiem czy wyprowadził się z Gdańska do Warszawy czy dojeżdża na posiedzenia sejmu

          • 1 0

        • Nie wiem czego nie ma jarek,

          • 3 2

    • (2)

      jeszcze Ci, co puszczają muzykę...

      • 5 1

      • puszczający muzykę to pół biedy, gorzej - puszczający bąki

        • 0 0

      • Wystarczy, ze kierowca by takiego pajaca wyprosil z autobusu za lamanie regulaminu. Skoro nie boi sie naskoczyc z kobiete z wozkiem, to niech podbije do mlodych puszczajacych muzyke.

        • 6 6

    • Wczoraj akurat byłem świadkiem w tramwaju lini 2 o 13 30 na dworcu głównym do łostowic jak motorniczy pięknie 2 panów smierdzących wyprosił z tramwaju bo wódeczke se pili

      • 1 0

    • Tak tak tak

      • 1 0

    • Trzeba dać napis żeby wpuszczać tylko w krawatach...

      • 5 0

    • Jeżdżę z Moreny i zawsze na Siedlcach się jakiś szuszwol cuchnący dosiada. Macie tam jakąś wylęgarnię?

      • 4 0

    • ty sie ciesz ze unas nie jest popularny dzień bez spodni ,w komunikacji ,bo dopiero wtedy by jechało "zapachem"

      • 1 0

    • Sprawy w swoje rece

      Ja sie dre - Zjezdzaj smrodzie.

      • 3 1

  • (2)

    Skad wogole takie kary?Taka kasa to jest strata jaka poniesli?Przeciez w tym czasie smigal inny tabor.Ludzie nie musieli z buta chodzic.

    • 3 2

    • Owszem, czasem musieli

      taboru jest na styk i przy paru awariach nie ma czego wysłać na trasę.

      A i niepełnosprawni na widok Konstala są przeszczęśliwi

      • 0 0

    • Kary są zapisane w umowie...

      ...tyle i tyle procent za każdy dzień opóźnienia.

      To jest naliczane "z automatu".

      • 2 0

  • Pesa powinna założyć spółkę - córkę z kapitałem 5000 zł. (1)

    To z nią Gdańsk powinien podpisać umowę. Tak jak z nextbike. Tak to w Gdańsku jest. Uczciwych doją, kombinatorom odpuszczają

    • 6 3

    • tyle że taka spółka nie zdobędzie żadnego kontraktu

      brak doświadczenia i brak mocy wykonawczych.
      Zresztą, Pesa miała cos takiego (Rail capital partners) i już nie ma.

      • 0 0

  • Tabor jest ok (2)

    Gorzej że prawie nigdy na czas, a nowe ceny biletów to żart.

    • 12 4

    • (1)

      taa 90zł za miesięczny to rzeczywiście kupa kasy.

      • 1 0

      • a 3,80 za 3 przystanki, to już owszem

        zaproszenie do jazdy na gapę na pustych końcówkach

        • 0 0

  • wady..... (2)

    dlaczego nikt nie napisze ze te tramwaje tylko dobrze wyglądają??? tak naprawdę to drogi złom... na wszystkim oszczędności oprogramowanie słabe.. wygłuszenie szmatami i gazetami.. fotele kierowcy tandeta już się rozsypują co będzie za rok czy dwa...nowe sztuki a już co chwila z awarią zjeżdża...to nie działa tamto nie działa ogólnie złom no ale jak kupuje się pojazd za takie pieniądze.. to co wymagać żaden producent normalny.. nie zbuduje tramwaju za taką cenę bo po prostu się nie da.. i tyle pesa robi.. hihihi swą może taki dołek finansowy??? nikt tylko nie myśli o tym ze gwarancja się skończy a ta sama pesa wyrwie od nas podatników grube miliony na to co nazywają nowoczesnym tramwajem..hahaha i zabulimy my wszyscy gdańszczanie i tyle.. pod oczywiście warunkiem ze ten niby tramwaj do owego końca gwarancji dojedzie.... hihihi bo mam wątpliwości powodzenia pesa bydgoszcz powodzenia....

    • 15 8

    • uważaj co piszesz bo w internecie nie jesteś anonimowy (1)

      • 2 5

      • Nie strasz, Grześkowiak, nie strasz

        Wielki menago od PRu, a na forach procesami grozi...

        • 0 1

  • Kara = zwrot kosztów (9)

    Za nałożone kary zwróci się chociaż częściowy zakup taboru.

    • 60 25

    • Łatwe pieniążki (5)

      Prezesiki już szykują dla siebie premie. Umowa oczywiscie umową, ale karanie rodzimej spółki napewno nie pomoże jej w dalszej działalności, tym bardziej ze te pol roku obsuwy nikogo nie zabolało.

      • 6 16

      • powiedz to babciom i rodzicom z wózkami wsiadającym do starych 5 i 8-ek.

        • 1 1

      • (2)

        Kary są ustawowe i nie ma od nich odstępstw, później by ktoś powiedział że działają na szkodę GAiT

        • 3 1

        • (1)

          Mylisz karę z finansami publicznymi. Nawiasem mówiąc GAIT jako spółka jest poza sektorem ale do środków publicznych ma zastosowanie ustawa

          • 0 1

          • obowiązuje ich prawo o zamówieniach publicznych czyli nie znasz się

            • 0 0

      • Wygrali przetarg wiedząc o tym, ze oferują nierealne terminy dostaw. Kara wiec się należy. Niech się cieszą, ze kontrakt w ogole nie został unieważniony.

        • 23 3

    • Rozsądek

      Kary powinny być rozsądnie naliczane. Co komu po karach, jak później każdy przyjazd serwisu będzie kosztował milion, a każda specjalistyczną srubka 10tys....

      • 1 0

    • Jeśli wogole coś zaplaca

      • 2 1

    • Zapomnij o jakichkolwiek pieniądzach, PESA zapewni serwis przez dodatkowe 3lata i będą kwita...

      • 17 1

  • Dobre tramwaje się w Dublinie

    Wygodne, ciche (nic w nich nie piszczy), niskopodłogowe i nie trzeba się schylać by popatrzeć przez okno.
    Projekt pesy to pomyłka - lepiej było kupić mniej tramwajów ale za to lepszych.

    • 2 1

  • parafrazując klasyka: po co nam fabryka tramwajów skoro możemy kupic tramwaje w Niemczech? (9)

    • 86 38

    • Kary? Naprawdę warto? (2)

      Jak rozumiem kary będą bezlitosne. W końcu do realna spółka, zatrudniająca robotników, będąca producentem a nie pośrednikiem lub "operatorem".

      Czyli można ją zaorać.
      PESSA powinna brać przykład z ugruntowanych rozwiązań i umowę z Gdańskiem powinna mieć spółka pośrednicząca, posiadająca majątek w postaci biurka i prezesa. Wtedy nie byłoby problemów.

      • 10 4

      • (1)

        juz dosyc mamy takich pisurowych

        • 4 6

        • Może Gdańsk przerzuciłby si ę na rydwany..?

          • 0 2

    • (4)

      na razie jednak ta polska fabryka ma niesutanne opóźnienia, do PKP dostarczyła sprzęt nienadający się do użytku (lokomotywy), a polski podatnik wpompował w nią już ponad 300 mln zł i...nadal nawet terminów nie mogą dotrzymać.
      Wiec tak - spolka której wlascicielem jest państwo jest bez sensu. A w dodatku wykańcza bardzo dobrych prywatnych polskich wytwórców (patrz Newag). Ale mamy teraz mode na "nacjonalizowanie" wszystkiego - klienci Alior Banku już cos o tym wiedza, bo po "repolonizacji" poziom usług dramatycznie spadł a koszty wzrosły. Ale pewnie...nadal jest mania na nacjonalizacje i "odkupienie od innych"

      • 6 5

      • (2)

        cóż państwo rodzi się w bólach, a każdy dzień jest inny. Nacjonalizacja to nie radykalizm tylko chęć kontrolowania majątku przez państwo zwłaszcza jeżeli jest dużo podejrzanego kapitału zachodniego który chce zrobić z Polski wyspy świętego Tomasza. Ruletka i hazard dla wybranych, a reszta do garnków co :-)) ?

        • 3 7

        • ja akurat jestem Jarek i się nie znam

          a więc to jest informacja z pierwszej ręki

          • 1 0

        • jarek zna sie na wszystkim, nawet na kopertach

          • 7 7

      • No coz

        Neo realny socjalizm....ale ostra jazda dopiero sie zaczyna....i to bez trzymanki

        • 3 3

    • zapomniałes dodac 30 letnie :)

      • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane