• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych

Szymon Zięba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska

W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.



Jak oceniasz wyposażenie taboru tramwajowego w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku na tory wyjechały trzy nowe tramwaje Pesa Jazz Duo z pierwszej transzy zamówienia.

W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.

- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM

Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
17:50 23 STYCZNIA 20

Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)

Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.
Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.

Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.



Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.

  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.

Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych



Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.

Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary

- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaje (12)

    W tramwajach jest mało miejsc siedzących. Może należałoby zamówić po pierwsze: dłuższe tramwaje np. o 10 metrów (miasto pobudowało długie przystanki to się zmieszczą), a po drugie więcej miejsc siedzących tak jak np. w bombardierach.

    • 96 25

    • Bombardiery są super, szkoda że tylko 3. PESY przy nich to pomyłka (1)

      I do tego noszą dumne nazwy patronów!
      Leopold von Winter
      Eduard Wiebe
      Oskar Kupferschmidt

      • 17 15

      • Ale wstyd tak gadać

        • 6 3

    • (4)

      Jak się robi tłok, to przez siedzenia jest wąski korytarz. Oczywiście nie da się jełopom dogodzić, bo albo siedzeń jest za mało, albo za dużo... Czy Wam coś w tym Gdańsku kiedyś pasowało?

      • 24 14

      • Widzisz (2)

        To nie komentarze z Gdańska, lecz aktyw pisuaru smrodu zapach się roznosi.

        • 14 14

        • (1)

          Komentarz zdradza ze osiemnastka jeszcze przed toba

          • 4 8

          • ty 70+

            • 2 3

      • Dla Gdańska -tylko rydwany.

        • 2 1

    • kilka osób siedzi, a cała reszta stłoczona przy drzwiach, bo nie ma miejsca. a jak staniesz w głębi tramwaju, to potem nie wyjdziesz. super pomysł

      • 6 4

    • Po co ? (3)

      To nie jest podróż wielogodzinna żeby się rozsiadać. Ważniejsza jest przepustowość w obiekcie.

      • 9 3

      • Pojeździj codziennie z Łostowic na Uniwerek, to inaczej zaśpiewasz (2)

        Znam takich, co jeżdżą bryka tylko dlatego, że czytanie w tramwaju na stojąco ich nie rajcuje.

        • 2 1

        • to niech czytaja idac pieszo. jak sie nie podoba nie jedz (1)

          • 0 1

          • no to i z tramwaju nie korzystają

            a tacy jak ci mają potem problem, skąd na Havla i Małomiejskiej korki

            • 0 0

  • Tabor jest ok (2)

    Gorzej że prawie nigdy na czas, a nowe ceny biletów to żart.

    • 12 4

    • (1)

      taa 90zł za miesięczny to rzeczywiście kupa kasy.

      • 1 0

      • a 3,80 za 3 przystanki, to już owszem

        zaproszenie do jazdy na gapę na pustych końcówkach

        • 0 0

  • Kary, hehe, dobre sobie, zobaczycie jak PESA odbije je sobie

    na serwisowaniu maszyn, idę o zakład że są związani umową serwisową na długi czas i będzie dużo do naprawiania w obecnie eksploatowanych maszynach po upływie gwarancji...Z 14 baniek miasto zwróci ze 28 :)

    • 4 2

  • Tak to jest jak się kupuje szmelc z państwowych spółek.

    Autosany jeszcze mogli kupić zamiast Solariów i Mercedesów.
    Warszawa dlatego kupiła inny tabor bo na tym dziadostwo już się przejechali.

    • 7 7

  • Mevo zniknęło za pomocą kar umownych.

    • 5 2

  • Bilety są tanie. Tabor bardzo dobry.

    • 2 5

  • Biorą wszystkie zamówienia jak leci

    Lecz nie są wstanie wywiązać się.

    • 4 3

  • To lepiej marzyć o kasie z kar

    Czy kupić tramwaje od rzetelnej firmy.?

    • 2 2

  • A ktokolwiek z osób decydujących o zakupie tramwajów jeździł tymi PESAmi?

    One są okropne. Tam nie można ani wygodnie stać ani siedzieć.
    To jest wielki tramwaj z małym i niewygodnym wnętrzem.
    Bombardier przy tym to szczyt luksusu.

    • 13 3

  • Tylko z państwowej firmy kupować to jest biznes

    Wygrali przetarg myśleli że zdobędą pracowników za ,,psi grosz"i dopną kontrakt a tu figa z makiem.Minus to na kary wszyscy w całym państwie pis się zrzucimy tak jak na 500+dla milionerów którzy więcej dają kieszonkowego swoim dzieciom

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane