- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (38 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo
Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.
Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.
Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek
Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody , przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.
Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego
Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.
W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.
Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie
- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (232) 10 zablokowanych
-
2019-07-30 20:52
Muszą być opóźnienia (3)
A co się dziwcie że mają opóźnienia skoro jednocześnie robią tramwaje dla Gdańska i Gorzowa.Skąd mają ludzi nabrać na to ?
- 7 2
-
2019-07-31 00:38
(2)
To na cholerę biorą tyle zamówień
- 4 0
-
2019-07-31 12:29
Nie porównuj Gorzowa do Gdańska bo Gorzów opóźnienia ma kontrolowane.Sieć od 2 lat jest zawieszona przez remonty całej sieci.Opóźnienia w remontach i budowie nowej linii będą około 2 lat.Gorzów sam zaproponował pesie aby się nie śpieszyli bo tramwaje nie będą miały po czym jeździć.Od października ma ruszyć 1 linia dlatego teraz dostarczają te 14sztuk co Gorzów zamówił.Co do Gdańska to opóźnienia są podyktowane nieróbstwem pesy.Karać ich bez litości, bublarzy!!!
- 0 0
-
2019-07-31 10:40
Bo zamówienia nie będą wieczne. Jezeli znikną dofinansowania z UE to skończy się zakupowe eldorado (zapowiedziane zostały już cięcia budżetowe), chyba że rząd ruszy w końcu z inwestycjami ale póki co to woli dać kolejne $$ wybrcom do ręki. A że PESA przeceniła swoje możliwości to już inna kwestia :P
- 0 0
-
2019-07-30 13:21
Kary za opóźnienia... (2)
Jakie kary zapłacono za opóźnienia Mevo i dlaczego na rowerach jest reklama Nimm2 skoro to my podatnicy sfinansowaliśmy sobie rowerki, za które i tak płacimy?
- 25 9
-
2019-07-31 12:23
kup sobie rower i nie marudz
- 0 0
-
2019-07-30 16:31
Wolisz płacić jeszcze więcej?
Zjedz Nimm2, bo gwiazdorzysz
- 3 1
-
2019-07-30 13:14
zmówić od Niemca, będą na czas!!! (8)
- 37 70
-
2019-07-31 12:21
głupia
- 0 0
-
2019-07-30 13:45
Trzeba wspierać. (5)
Trzeba przecież wspierać polski przemysł a nie zachodni kapitał. I prezes PiS by głośno krzyczał że Gdańsk wspiera Niemców a nie narodowy przemysł.
- 11 10
-
2019-07-30 16:13
(1)
Słusznie, w ramach wspierania narodowego przemysłu chodźmy pieszo! #jakikrajtakarosaparks
- 3 6
-
2019-07-30 22:06
i na bosaka
- 1 1
-
2019-07-30 19:19
Pytanie ile podzespołów pochodzi od polskich
poddostawców.
- 4 2
-
2019-07-30 18:18
Co tu wspierac?
Bez sensu...i tak pis wszystko rozpieprzy
- 5 5
-
2019-07-30 17:46
tak, to jest ta ich narracja propagandowa nachalnie wciskana gdzie sie da, smutne jest tylko to ze niestety w gdansku tez mamy ich piata kolumne, jak mozna tak bardzo nienawidzic wlasne miasto
- 4 5
-
2019-07-30 16:21
Od Helmuta-nigdy....
- 7 3
-
2019-07-30 13:13
Te 28 miejsc siedzących to jest kpina! Dużo mniejszy autobus ma więcej. (9)
W innych miastach Pesy mają siedzenia w układzie 2+1
- 165 16
-
2019-07-30 16:24
Mało miejsc (4)
Twist gorzowski 24 metry-48 miejsc siedzących.
- 15 1
-
2019-07-30 17:37
(3)
ale bez poduszek
- 0 3
-
2019-07-30 20:18
(2)
I kołdry
- 6 0
-
2019-07-31 01:19
(1)
bezpieczenstwa, mowimy przeciez o pojezdzie
- 0 0
-
2019-07-31 12:15
Nie zajarzyłeś gimbusie
- 0 0
-
2019-07-30 17:36
(2)
jak bys nie byl nieukiem to bys wiedzial ze autobusy sa do transportu siedzacego a tramwaje stojacego, przeczytaj specyfikacje
z tymi pisami jak z dziecmi- 2 15
-
2019-07-30 17:47
(1)
Mongole 60 minut stać?
- 12 4
-
2019-07-31 10:22
lecisz na skosnookich?
- 0 0
-
2019-07-30 15:41
ale nie dwukierunkowe
malkontencie.Poza tym jak sobie troche postoisz to nic sie nie stanie.W kierki mozna grać na stojaco
- 7 19
-
2019-07-30 17:45
Lipa (1)
To w tym tramwaju będzie miejsce do tańczenia że tylko 28 miejsc ma?
- 17 2
-
2019-07-31 11:29
Taniej.
Zaoszczędzili na kilkudziesięciu siedzeniach, ot co.
- 0 0
-
2019-07-30 17:49
Kiedy polskie autobusy (4)
A kiedy wreszcie będziemy w Gdańsku jeździć autobusami polskiej konstrukcji produkowanymi w polskich firmach. Kiedy wreszcie przestaniemy kupować autobusy niemieckie?
- 9 10
-
2019-07-31 10:36
Może i Solaris jest polska firmą ale w ich autobusach są niemieckie silniki, układy klimatyzacji, skrzynie biegów... ;)
- 0 0
-
2019-07-30 23:44
jakich padazerko ?
- 0 0
-
2019-07-30 20:14
A moze po prostu kupujmy najlepsze
Jak polskie beda najlepsze to bedziemy je kupować, wspieranie cos dla zasady neguje pozytywne efekty konkurencji
- 3 0
-
2019-07-30 19:58
A solarisy z 2006/2008/2009
Nie są polskie? Tych solarków to chyba z 50 po Gdańsku jeździ.
- 2 0
-
2019-07-30 13:06
przywiązali sznurkiem do wycieraczki (9)
nie zwiastuje to nic dobrego
- 128 17
-
2019-07-30 18:35
A wycieraczki? (2)
Do czego przywiązać wycieraczki gdy te pod obciążeniem będą chciały też odpaść?
- 8 0
-
2019-07-30 22:08
do pantografu (1)
tylko dłuższy sznurek potrzebny
- 10 0
-
2019-07-31 10:20
moze tez byc drut, najlepiej miedziany
- 0 0
-
2019-07-31 10:07
takich "fahofcuf" ma gait-ek!! Nawet rozładować nie potrafią!!!
Jaki szef, taka firma...
- 0 1
-
2019-07-31 09:45
Toć to lina !
:P
- 0 0
-
2019-07-30 17:29
zawsze podziwialem rodakow za to ze potrafia poradzic sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach np jak ta opisywana
- 11 0
-
2019-07-30 16:26
pewnie się nad tym nie zastanawiałeś, ale ci z GAIT mają dokładnie wyliczone jak długi ma być ten sznurek i przywieźli z zajezdni "gotowca" i już zostanie w tym tramwaju jako wyposażenie standardowe i obowiązkowe
- 13 0
-
2019-07-30 14:03
eee tam, to standardowa procedura naprawcza w GAiT
Jest tych procedur kilka, w trudniejszych przypadkach stosuje się czasem opaski samozaciskowe a w łatwiejszych nawet patyczki od lodów lub lizaków
- 19 1
-
2019-07-30 13:17
Można było jeszcze trytytką lub powertapem :-)
- 15 1
-
2019-07-31 09:36
Czyli podsumowując:
1) tramwaj przyjechał opóźniony o co najmniej pół roku
2) zepsuty
3) "eksperci" z Gdańska zepsuli go jeszcze bardziej podczas nieudolnego rozładunku- 5 1
-
2019-07-31 09:05
Proponuję nazwę Pruskie pachołki z Gdańska (1)
Sztuthof Foster i takie tam jak to w Gdańsku propagują antypolonizm
- 1 3
-
2019-07-31 09:26
Widzę że kolejki do lekarzy specjalistów coraz dłuższe.
- 2 1
-
2019-07-30 13:21
(1)
Hmmm to dopiero pierwszy i już opóźnienie 8 miesięcy ..
To 32gi tramwaj pojawi się za kilka kilkanaście lat. ? ;)- 25 3
-
2019-07-31 09:24
Przy 32-im opóźnienie będzie takie że za te kary kupimy jeszcze 40 kolejnych, z dostawą w połowie XXII wieku.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.