• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OLT Express zaczyna działać jak tania linia

Michał Stąporek
26 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (26 lipca 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo
Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku. Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku.

Wszyscy chcemy latać po Polsce w rozsądnych cenach. Takie loty dotąd zapewniała m.in. linia OLT Express. Po czterech miesiącach działania wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku.



Aktualizacja, godz. 16.23 Na stronie OLT Express pojawiła się taka informacja:

"Informujemy, że w dniu dzisiejszym wszystkie połączenia wykonywane samolotami ATR zostały odwołane. Za wszystkie niedogodności serdecznie Państwa przepraszamy".

Jeszcze dzień wcześniej linie informowały, że loty obsługiwane samolotami ATR znikają z siatki połączeń od 11 sierpnia. Tymczasem już dziś na trasy nie wyleciały samolot z Katowic do Rzeszowa i Gdańska. Pasażerowie musieli skorzystać z komunikacji autobusowej. Inne loty, do których nie doszło: ze Szczecina do Katowic, z Poznania do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Krakowa do Poznania.

Portal pasazer.com poinformował, że samolot ATR, z którego na zasadzie leasingu korzystał OLT, odleciał do Kopenhagi, gdzie jest siedziba jego właściciela. Drugie z samolotów miał zostać przebazowany do Madrytu.

***


Amerykański ekonomista Milton Friedman powiedział kiedyś, że "nie ma darmowych obiadów", bo tak naprawdę zawsze ktoś musi zapłacić za posiłek, nawet jeśli nie ten, kto go ostatecznie zje. Podobnie jest z tanimi liniami lotniczymi: by część pasażerów mogła kupić bilet za symbolicznego funta, euro czy złotówkę, ktoś musi za to zapłacić. Oczywiście inni pasażerowie: albo kupujący znacznie droższe bilety, albo płacący za każdą usługę, która w zwykłych liniach jest darmowa. I większość tanich linii lotniczych tak właśnie robi. Ale nie OLT Express. Przynajmniej dotychczas.

W czerwcu linie OLT Express zaprosiły dziennikarzy na lot nad Trójmiastem. Ile to kosztowało? Samo paliwo ok. 10,5 tys. zł. Na to składa się ok. 2100 litrów paliwa, co daje ok. 7,5 tys. zł plus ok. 3 tys. zł akcyzy. Nie licząc opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz opłaty dla lotniska.

Zobacz także: OLT Express poinformował o swoich wynikach. Zobacz ilu przewiózł pasażerów i jakie zmiany planuje (PDF)

Za dużo tanich biletów

Żeby móc reklamować "loty za 1 funta", tanie linie mają w swojej ofercie takie bilety, lecz zwykle maksymalnie kilka sztuk na każdy lot. Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne. Czy to uczciwe? OLT Express był znacznie uczciwszy, gdy ogłaszał, że w każdym samolocie połowa miejsc jest do kupienia za 99 zł. Tyle tylko, że właśnie się z tego wycofuje i redukuje liczbę najtańszych biletów do 30-45 miejsc w każdym samolocie.

Z jakich liini lotniczych najczęściej korzystasz?

Zapomnij o darmowej kanapce

Na swojej stronie internetowej linia chwali się - i słusznie - udogodnieniami dla pasażerów. Dla osób do 18 roku życia bilety są o 50 proc. tańsze, odprawa na lotnisku nic nie kosztuje, podobnie jak płatność kartą kredytową i nadanie jednej sztuki bagażu do 16 kg. To bardzo korzystne warunki, bo inne tanie linie lotnicze (np. Ryanair i Wizzair) każą sobie słono płacić za bagaż rejestrowy, płatność kartą i odprawę. Dodatkowo na pokładach ich samolotów wszystko jest płatne: napoje, jedzenie, a pasażerowie muszą wysłuchiwać informacji o loterii, w której mogą wziąć udział - oczywiście po wykupieniu losu. A w OLT? Dotąd pasażerowie otrzymywali od linii lotniczej kanapkę i napój. Teraz catering może ograniczyć się do podania wody.

Wypożyczalnia: tanio wynajmę niewygodne auto

Wiosną tego roku kierownictwo linii OLT ogłosiło, że latem lub jesienią ruszą wypożyczalnie samochodów dla klientów tej linii. W ich ofercie miały się znaleźć auta mini (60 zł za dzień) i renault clio (40 zł za dzień). To oferty znacznie niższe od rynkowych, bo wynajęcie najtańszego auta w Polsce nie kosztuje zwykle mniej niż ok. 100 zł za dzień. Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju. Teraz, choć flota mini od kilku tygodni parkuje przed terminalem w Gdańsku, linia ogłosiła, że wycofuje się z pomysłu uruchomienia sieci wypożyczalni.

Zmiany, ale czy nie za późno

Jedynym działaniem OLT Express zgodnym z tym, do jakiego przyzwyczaiły nas tanie linie lotnicze, jest stosunkowo szybkie reagowanie na brak dochodowości i perspektyw niektórych tras. Dlatego linie właśnie ogłosiły, że likwidują 14 połączeń (w tym trzy z Trójmiasta), ograniczają częstotliwość trzech innych i ujednolicają swoją flotę (rezygnują z ATR-ów i pozostają przy Airbusach).

Czytaj więcej: OLT Express: mniej połączeń i kłopoty z licencją

Wszystkie te kroki są konsekwencją tego, że - jak właśnie ujawnił zarząd OLT Express - w okresie kwiecień - czerwiec spółka miała 47 mln zł przychodów, przy ok. 80 mln zł kosztów. Wychodzi na to, że każdego dnia do funkcjonowania linii spółka dokładała 330 tys. zł.

Czy ogłoszone właśnie decyzje sprawią, że linia poprawi swoją rentowność i uda jej się pozostać na rynku? Pożyjemy, zobaczymy. Pewne jest, że OLT skutecznie rozbudził apetyt Polaków na tanie podróżowanie samolotem po kraju i tego głodu nie będzie teraz łatwo zaspokoić.

Miejsca

Opinie (286) 1 zablokowana

  • Szanowny Panie redaktorze (1)

    Przykro się czyta podobne teksty - autor napisał tekst nie do końca chyba wiedząc do czego dąży. Już sam tytuł jest bez sensu. OLT nie zaczyna działać jak tania linia, bo nie ma biletów za kilkanaście złotych, a w treści dowiadujemy się, że ceny biletów jeszcze idą w górę. Nie wiem gdzie analogia z tanimi liniami.

    "Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne" - bzdura. Proszę wgłębić się w temat. Wczoraj z Wrocławia do Paryża były w dwie strony za 18 złotych. Problemów z zakupem żadnych.

    "Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju." - co za bzdura... Ktoś kto przyjeżdża do Gdańska samolotem, to raczej nie rodzina, lecz szybki biznes. Nie wiem czy, drogi redaktorze, orientujesz się jakie auta można wypożyczyć na różnych lotniskach świata. Podpowiadam: mini i clio są bardzo popularne.

    OLT i Amber Gold to pralnia - niestety do tego to się sprowadza. Flota samochodów, autobusy dowożące do lotniska za 3 zł (które i tak raczej świecą pusktami), przeloty dla dziennikarzy... Jeszcze na początku czerwca prezio OLt był szczęśliwą osobą na konferencjach. Gwiazda zgasła już miesiąc później?

    • 6 2

    • Zwiedzialm cala Europe, wszedzie wynajmowalam auta i nie zdatzulo mi sie wynajac kombi:) Po pierwsze podraza to koszty, po drugie wiecej pala, po trzecie wiecej problemow z parkowaniem w metropoliach, po czwarte po cholere mi wielkie, drogie auto, kiedy musze przewiezc swoje szanowne litery z miasta A do miasta B?:) Zawsze wynajmuje auta wielkosci Micry czy Fiesty.

      • 0 0

  • Szkoda a chciałem jeszcze parę razy sobie polecieć (1)

    zdążyłem tylko raz:(

    • 1 1

    • to sobie polecisz, kto ci broni? nadal sa tanie bilety.

      • 0 0

  • CZY OLT ZBANKRUTOWAŁ ??????????????????????????????????????????????????????????????? (1)

    zniknęły w tej chwilie , wszystkie daty od dzisiaj !!!!!!!!! na trasie GDANSK-SZCZECIN ??????????????????????????????????????????????????????????????????

    • 0 0

    • A kto by chciał latać do Szczecina? Zachodniopomorskie i Lubuskie to województwa niby na zachodzie, ale nic się tam nie dzieje, więc po co tam latać.

      • 0 0

  • (2)

    Halo, nie tylką Warszawa Pomorzanin żyje! O ile do Warszwy rzeczywiście latają inne linie, to już z loten do Krakowa, Poznania, Wrocławia nie było tak różowo. A podróż z Gdańska np. na weenekd do Krakowa czy Wrocka nie była tak prosta- albo zawalało się noc albo pól dnia albo kilkaset zł. Z OLT było to możłiwe. I racja, jak dla mnie mogą nic na pokładzie nie podawać, przez godzinkę czy dwie chyba nikt nie zejdzie z tego powodu. Dlatego ja im kibicuje, i niech sobie pompują te pieniądze skąd chca i dokąd chcą, bo wreszcie coś się w tym naszym pierdziszewie ruszyło.
    Polski BUS owszem, fajny jest i niedrogi i na poziomie- ale co 5-6 godzin to nie jedna.....

    • 8 3

    • jakie dwie godzinki? do KRk lecisz od nas 50-60 minut. Nie ma polaczenia OLT, ktore oferuje 2h lot, chyba, ze w obie strony;)

      • 0 0

    • a jak by zrobili publiczna sprzedaż akcji, to bym kupił.
      każdy 3mieszczak by kupil.
      nawet jak by mieli zdechnąć, ale mieli cień szansy i tak kupil bym,
      trzeba popierać odpipidówienie Trójmiasta

      • 0 1

  • chyba zbankrutowali ....

    połączenie Bydgoszcz - Kraków też znikły wszystkie daty z systemu

    • 0 0

  • a gazeta juz trabi jaki to LOT jest super bo wejdzie na likwidowane przez OLT połaczenia (2)

    no po prostu dobrodzieje

    pytanie tylko pozostaje pzrez cały czas to samo - a gdzie był LOT przed pojawieniem sie OLT...??????

    • 8 0

    • jaaasne, wejdzie. Juz widze nowa siatka krajowych polaczen naszego LOTu. Tyle lat nie zrobili poalczenia GDNKRK, bo im sie nie opylao, ze teraz beda siatke rozbudowywac. A samolot do/z KRK byl pelen. Na 180 os nie lecialo moze z 20 pax. To o czym swiadczy. Raz w weekend, raz w srodku tygodnia, wiec gdzie tu sciema, ze ludzie nie lataja? Lataja tylko trzeba im dac dobra oferte, a nie za bilet 1300 zl. Kogo stac? A jak mam jechac PKP to wole w GDN zostac. A tak teraz mozna i inne miasta Polski zwiedzic, bo warto. Trzymajmy kciuki za OLT.

      • 0 0

    • niestety pismaki maja taka samą mentalnośc jak tutejsi kononowiczowie forumowi - oby niczego nie było :))))

      • 0 0

  • Jedzonko...

    końcem grudnia leciałam OLT z Gdańska do Rzeszowa z postojem w Katowicach i...podczas tego lotu dwukrotnie rozdawano pyszne sałatki (dwa rodzaje)+ muffinkę + kawa/cherbata... trzeba było szybko wciągać bo już lądowaliśmy, cały lot jadłam...tak że święta były wypasione :D

    OLT TRZYMAJCIE SIĘ !!!

    • 1 1

  • wreszcie jakiś w miarę normalny artykuł o OLT (5)

    bez sensacji, ze sprzedaja, upada, sa podejrzani

    KAŻDA linia, tym bardziej tania linia lotnicza, na poczatku ponosi straty

    ba w sumie kazde przedsiebiorstwo (a czym są pozyczki z banków? dotacja?)

    szkoda, że nie bedzie wypozyczalni, bo to ciekawy pomysł

    mam nadzieję, ze uda im sie 'przetrwać', bo to w koncu jedno z niewielu znaczacych przedsiebiorstw z Trójmiasta

    • 15 4

    • no i ciekawe co ze słynnym rekawem na lotnisku (4)

      skoro tna koszty.... pozostaniemy niestety chyba zapyziała prowincją

      • 2 2

      • po co ci rekaw? W tylkach sie poprzewracalo. Z plyty nie laska wejsc do samolotu? Lot za 99 a wymagania niczym klasa biznes. PRzeciez to podraza koszty. Dla pasazerow co sie liczy? Ze kilkadziesiat metrow se rekawem przejda czy ze mniej za bilet zaplaca?

        • 0 0

      • własnie przeczytałem w gazecie, że Rebiechowo ponoć chce jednak 'postawić' 3-4 rekawy

        co ciekawe, teraz twierdza, że to jest niezalezne od OLT, ale o ile pamietam, to jedynie OLT wymusiło (miało finansować), by te rękawy pojawiły się, bo lotnisko NIE BYŁO zainteresowane i jeszcze uzasadniało to brakiem jakiegokolwiek zainteresowania ze strony linii

        gdyby to lotnisko, jak teraz twierdzi, miało stawiac rekawy, to przeciez rozbudowa (1 etap), już była....

        przy okazji dowiedziałem się ze we WROCŁAWIU rękawy już mają

        • 1 0

      • (1)

        jest Kossakowo, moze uciekną tam z Rębiechowam, juz będą kilka milonów w plecy mniej.

        wypożyczalnia samochodów to był chory pomysł, za drogi dla taniej linii, wystarczyła by kooperacja z istniejącymi wypozyczalniami, tak jak działają Ryan i Wiiz.

        Jak chcą individual touch, to mogli by rozwozic vipów busikami z lotniska, na lotnisko niech se biorą taxi.

        • 1 2

        • a dlaczego niby wypożyczalnia to chory pomysł?

          easy jet startował z róznymi pomysłami i o ile wiem, to wszystkie były trafierniem w przysłowiową 10

          • 1 0

  • TRZYMAM KCIUKI (8)

    za OLT - ja tam mogę podróżować w ich samolotach bez wody i na stojąco byle by latali i kosztowali mniej niż PKP !

    • 28 1

    • Trzymanie kciuków chyba niewiele pomoże... (7)

      Nie wiem na jakim wyliczeniu opiera się ich model biznesowy, skoro w trzy miesiące stracili 33 mln złotych, mamy przecież sezon, było Euro, ile będą tracić jesienią i zimą ???

      • 2 0

      • (6)

        Gnoją ich lotniska

        Powinni szukać tańszych. Wejść na Kossakowo, postawić tam własny terminal, własną stacje paliw. Olać zdzierców.

        • 1 1

        • nie rozumiem

          dlaczego niby lotniska mają ich gnoić? przecież mają z tego zysk!

          • 0 0

        • jak mam dymac na kossakowo i leciec do modlina to dziekuje. Policz dojazd z Gdanska do Gdyni, autobusem? nawet nie zartuj, lot 45-50 minut, pozniej dojazd z WMI do Wawki. Nie przejdzie. PKP czy PB lepiej na tym wyjda. Opcja obecna jest megadobra, nawet jak bilety beda ciut drozsze.

          • 0 0

        • Raczej powinni dostosować ceny do kosztów, coś jest chyba nie tak skoro generują takie straty w czasie sezonu... (1)

          • 0 0

          • Właśnie !!!!

            • 0 0

        • albo lądować w Pruszczu lub Borsku

          • 1 0

        • No tak, i zamiast lądować na Okęciu, to lecieć na Modlin. Ale wtedy lot stałbym się średnio opłacalny, bo trzeba dojechać z tego Modlina do Warszawy.

          • 1 0

  • Z jednej strony mysle, ze to piramidka, ktora juz sie sypie (5)

    Z drugiej strony, dzialalnosc KNF i portalu trojmiasto sa bardzo dziwne. Na portalu codziennie jakis artykul, opierajacy sie bardziej na domyslach niz na faktach, KNF mowi, ze Amber Gold jest 'be', ale jak AG wyslal zapytanie, aby opublikowali kryteria na podstawie ktorych AG znalazl sie na czarnej liscie, to KNF tego nie zrobil, czyli znow, to wszystko jest oparte na domyslach, a nie na konretnych faktach. Do zlamalania prawa przez AG takze nie doszlo, bo inaczej by wkroczyl prokurator.
    Na WP wczoraj artykul na glownej stronie, ze AG upada, ze zostal im tydzien, a w artykule potem napisane, ze beda szukac inwestora itd. Widac, ze jest totalna nagonka, ze komus zalezy, zeby AG upadlo. Moze LOT? Skarb panstwa?

    • 9 12

    • (1)

      No tak, lepiej żeby w mediach nie informowali o tym że firma w której ktoś zainwestował może mieć jakieś problemy i niejasności dotyczące działalności. Ale później za to usłyszymy że ktoś został oszukany, bo pieniądze wpłacił, ale nie odzyskał nawet tego. Tak jak np. klienci biur podróży.

      • 2 0

      • ta, a pozniej czemu lokalne media sie tym nie zajely i lament.Nie dogodzisz marudom.

        • 0 0

    • (2)

      Amber Gold jest na liście knf ze względu na prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia :)

      • 6 1

      • Amber Gold prowadzi dzialalnosc na innej zasadzie niz bank (1)

        obchodza prawo, ale nie znaczy to, ze je lamia. Dlaczego prokurator tam nie wkroczyl, skoro prowadza dzialalnosc bankowa bez zezwolenia? Dlaczego KNF nie odpowiedzial na list AG kiedy zapytali jakie sa kryteria tego, ze AG znalazl sie na czarnej liscie KNF?

        • 1 1

        • Obowiązkiem portalu i gazet jest otrzeganie

          czytelników, forumowiczów o kłopotach firm, z których każdy korzysta. A jednocześnie w krótkiej chwili zapomnienia może utopic masę pieniędzy

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane