• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Błyskawica odpłynął z nabrzeża

neo
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

ORP Błyskawica został odholowany do stoczni. Naprawę dokową okrętu-muzeum ORP Błyskawica przeprowadzi Stocznia Wojenna w Gdyni. Za ponad 7,1 mln zł na najbardziej popularnym w Gdyni obiekcie muzealnym zostaną wykonane prace konserwujące elementy podwodne i nawodne.



Była(e)ś na okręcie Błyskawica?

W doku Stoczni Wojennej w Gdyni w ciągu 90 dni mają zostać wykonane wszystkie prace na zasłużonym nie tylko dla Polski niszczycielu. Będzie to pierwszy remont ORP "Błyskawica" od 2014 roku. Po siedmiu latach okręt-muzeum, który jest wizytówką Gdyni, przejdzie tzw. naprawę dokową. Konserwacji poddane zostaną zarówno części podwodne, jak i te, które na co dzień możemy oglądać.

Na 85-letnim okręcie będą nie tylko wymieniane elementy, zostanie też on odmalowany specjalną farbą antykorozyjną. Prace będą kosztować nieco ponad 7,1 mln zł. Wykonawca - Stocznia Wojenna - zapewnia 3 lata gwarancji na wykonane prace na okręcie. To właśnie okres udzielonej gwarancji oraz cena okazały się w przetargu kluczowe, bo startujące w nim Gdańska Stocznia RemontowaStocznia Remontowa Nauta przedstawiły nie tylko wyższe ceny, ale też krótszy okres gwarancji.

ORP "Błyskawica"
ORP "Błyskawica" jako okręt-muzeum funkcjonuje od roku 1976. Ten polski niszczyciel zbudowano w latach 1935-1936 w Wielkiej Brytanii. W 1937 r. pierwszy raz wpłynął on do Gdyni. Do rozpoczęcia wojny był w służbie Polskiej Marynarki Wojennej.

Załoga Błyskawicy walczyła dzielnie na Morzu Północnym i Śródziemnym, na Atlantyku, kanale La Manche i w Zatoce Biskajskiej. Okręt podczas II wojny światowej zniszczył dwa niszczyciele i dwa eskortowce, uszkodził trzy okręty podwodne, zestrzelił też trzy samoloty nieprzyjacielskie.

neo

Miejsca

Opinie (126) 10 zablokowanych

  • (3)

    Tylko w Polsce można pozwolić sobie na zagracenie nabrzeża w centrum miasta, gdzie powinna kasa płynąc strumieniem do kasy miasta.Błyskawica powinna stanąć w muzeum, a nie generować koszty remontów i rdzewieć na wodzie.

    • 4 11

    • Byłęś może w Londynie, Nowym Jorku albo Bostonie? (1)

      Jakoś we wszystkich tych miastach okręty - muzea są jednymi z największych atrakcji ... Dizwne, prawda?

      • 5 1

      • Pewnie był

        ale nie chodzi do muzeów. Za to wie gdzie McDonalds.

        • 4 0

    • Grubo się mylisz.

      Takiej atrakcji zazdrości nam wiele miast. Pieniądze na remont są z biletów, Błyskawica zarabia dużo. Kasa płynie też do miasta bo turyści w całej okolicy zostawiają pieniądze. Nabrzeże nie należy do miasta, a jego wykorzystywanie w ten sposób jak obecnie jest bardzo dobrym działaniem. Błyskawica i Dar przyciągają bardzo dużo turystów.

      • 0 1

  • Ta Błyskawica...

    To chyba najaktywniejszy okręt w naszej MW

    • 4 0

  • ORP Blyskawica płynie...... tak jak nasza cała Marynarka Wojenna, tylko usiaść i płakać.

    • 5 0

  • Przemysłowac ją na czerwono i dodać gwiazdki

    • 0 0

  • Odpłynął? Górnolotnie.

    Został odholowany.

    • 4 0

  • Powrócił do służby pisowi... (1)

    • 3 1

    • Na

      Narew rzucą. Z teriolajsów marynarzy zrobią.

      • 0 0

  • jedyny pływający okręt MW

    • 1 0

  • Zapamiętaj. Statki i okręty są kobietą! (1)

    SHE was the second of two Grom (Thunderbolt)-class destroyers built for the Polish Navy by J. Samuel White, of Cowes, in 1935-37.

    During the war, SHE logged 146,000 nautical miles (270,000 km) and escorted 83 convoys. In combat, SHE damaged three U-boats, helped sink other ships, and shot down at least four aircraft.

    HER sister ship Grom was bombed and sunk during the campaign."

    • 2 0

    • Nie jestem filologiem polskim, ale odnoszę wrażenie, że jesteś w błędzie. Jeśli się mylę - przepraszam.
      TEN (nie TA) okręt - rodzaj męski.
      TEN (nie TA) statek - rodzaj męski.

      Gdyby Autor pisał o TEJ jednostce miałabyś / miałbyś rację.

      W innych językach może być inaczej, ale ten artykuł napisano w język polskim.

      • 3 0

  • do huty z tym złomem (3)

    dawno miał iść na żyletki, nie wiem co kogoś skłoniło żeby żeby kisić ten szmelc aż do dzisiaj i wydawać na niego grube miliony, do tego zajmować najlepsze miejsce w porcie, masakra jakaś

    • 2 9

    • Masakra to taki dzban jak ty.

      • 2 0

    • błyskawica

      Oj...Ty to jednak prostak jesteś.. rodzice porządni...A ty

      • 0 0

    • Mam mieszane uczucia

      Znalazłem ten artykuł, gdyż byłem zainteresowany od strony historycznej, i nagle zdziwienie, że okręt nadal istnieje, więc tym bardziej się ucieszyłem, ale okazuje się, że nie wszystkich to interesuje z tej samej przyczyny co mnie , i ludzie chcą by się okrętu pozbyć. Około 80 lat ludzie cieszyli się na widok tego statku, i oddawali szacunek za pomoc , a dziś niektórzy chcą przerobić taki okaz historii , na żyletki. Moje uczucia są mieszane, bo rozumiem tych , którzy oczekiwali by , że zamiast pływających muzeów, mogli byśmy mieć pływające fortece, ale uważam, że i jedno i drugie jest ważne.
      Jeśli zniknie pamięć o historii, to czy przyszłość będzie miała jeszcze taką wartość ? Może rzeczywiście lepiej byłoby oddać statek do portu macierzystego , s tu się nim zajmą odpowiednio, i zarabiać będą na biletach, a i atrakcji turystycznych przybędzie, i coroczny hołd będzie oddawany z autentyczną relikwią, a nie tylko ze zdjęciami jak dotychczas.

      • 0 0

  • Wrócił do czynnej służby.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane