• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości

Michał Brancewicz
16 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Jeden z wariantów węzła Miszewo w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Jeden z wariantów węzła Południe, gdzie Obwodnica Metropolitalna łączyć się będzie z Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska.
  • Wiadukt o długości 934 m biegnący nad doliną rzeki Raduni linią kolejową 229 i DK nr 7.

Od 715 mln do 1 mld 121 mln zł oraz od 777 do 1 mld 270 mln zł - taka jest rozpiętość ofert na projekt i budowę dwóch odcinków, które razem stworzą Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta. Dla każdego odcinka było po 11 ofert, ale tylko dwie mieszczą się w budżecie GDDKiA.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Obwodnica Metropolitalna - budowa podzielona na dwa zadania:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km,
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Do pierwszego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Budimex SA - 715 169 700 zł,
  2. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 767 976 717 zł,
  3. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 774 974 674 zł,
  4. Polaqua - 797 650 082 zł,
  5. Konsorcjum: Mostostal Warszawa SA (Lider) i Acciona Construcción SA (Partner) - 807 944 377 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 857 782 249,
  7. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 900 845 044 zł,
  8. Strabag - 933 201 988 zł,
  9. PORR SA - 991 365 572 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 063 326 688 zł,
  11. Konsorcjum: Gülermak(Lider), Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş (Partner) i Mosty Łódź SA(Partner) - 1 121 795 670 zł.

Do drugiego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł,
  2. Polaqua - 822 800 249,
  3. Budimex SA - 966 220 336 zł,
  4. Strabag - 1 003 119 661 zł,
  5. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 1 058 074 844 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 1 061 719 520 zł,
  7. PORR S.A - 1 083 982 403 zł,
  8. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 1 091 513 773 zł,
  9. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (Lider) i Aldesa Construcciones SA (Partner) - 1 122 062 134 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 125 977 765 zł,
  11. Konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (Lider), Mosty Łódź SA (Partner), Masfalt (Partner), DROGOMEX (Partner) - 1 269 704 030 zł.

Jak oceniasz oferty na budowę Obwodnicy Metropolitalnej?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że zamierza przeznaczyć na budowę Obwodnicy Metropolitalnej - 771 mln zł na zadanie pierwsze864,4 mln zł na zadanie drugie.

To oznacza, że tylko po dwie oferty z każdego postępowania mieszczą się w budżecie (zostały wytłuszczone na liście).

O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na wszystkie elementy trasy - maksymalnie o 5 lat, a w 10 proc. termin realizacji - 41 miesięcy, który można skrócić maksymalnie do 38 miesięcy. Z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Wszystkie firmy i konsorcja zadeklarowały maksymalne wydłużenie czasu gwarancji oraz maksymalne możliwe skrócenie terminu realizacji. A to oznacza, że jedynym kryterium wyboru pozostanie cena.

Według zapowiedzi Obwodnica Metropolitalna ma być gotowa w 2025 r.

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o długości ponad 32 km. Trasa połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej. OMT biec będzie równolegle do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta, ale przejdzie przez miejscowości położone na zachód od tej ekspresówki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • Ah te Januszowe

    te wszystkie Mirbudy, Lechbudy, czy inne budy ktoś nie umie nawet dobrze firmy nazwać a zabiera się za biznesy, ja takie mirpole czy lech pole czy inne budy to szerokim łukiem omijam.
    A najlepsze to jeszcze exy np.budex czy wandalex zero wyobraźni zero.

    • 2 4

  • Rondo w Żukowie (6)

    Do 2025 może wytrzyma to rondo. Pytanie czy ludzie dadzą radę przez kolejne 5 lat.

    • 59 7

    • Nie (4)

      Żukowo powinno zostać pominięte, ani zjazdu ani wjazdu na omt, ponieważ blokowali budowę w/w trasy, i to powinna być dla nich nauczka na przyszłość

      • 29 11

      • Nie zapominajmy o Sołtys z Glincza k. Żukowa, która blokowała inwestycję przez lata.

        • 6 1

      • Zgodzę się z przedmówcą - proszę pomińcie moje Żukowo - w końcu będzie cisza i spokój!!!!

        • 6 0

      • Nie Żukowo blokowało tylko Kolbudy i Chwaszczyno - zweryfikuj swoje "wiadomości" !!!!

        • 6 0

      • Bloker

        Ale jak? Zukago blokowało czy działaczka z dzialaczem z okolic Chwaszczyna?

        • 19 2

    • PKM-e macie

      • 2 0

  • Nowe drogi to jeszcze więcej samochodów.

    Współczuję mieszkającym za obwodnicą, bo nagle z prawie wsi zrobi im się miasto.

    • 1 4

  • (4)

    Mirbud i budimex są solidni, może taniej dlatego, że budują teraz s5, a polaqua s6 w okolicy?

    • 54 6

    • (3)

      Ja ze szwagrem startujem w przetargu, już zebraliśmy ekipe i zrobim to za 1/3

      • 8 3

      • Budimex tak. Mirbud niedoszacował i później będzie płakał że jest stratny... Albo zrobi mega bubel (2)

        • 12 2

        • Pijar Budimexu prężnie działa. Czy już naprawiony spaprany szpital w Gdańsku?

          • 3 1

        • Mirbud z Kobylarnią ledwo sobie radzą na S-5 pod Bydgoszczą (zwłaszcza odcinek nr 2 słabo im idzie). Budimex to inna para kaloszy niż wiecznie biedny Mirbud z Kobylarnią.

          • 7 2

  • Budimex nie bierzcie, tak spierniczyli ostatnie budowy, że szok. W tym duży szpital w Gdańsku

    • 0 0

  • Obwodnica (4)

    Gdyby nie unijne pieniądze nic by nie było zrobione. Teraz pisuary rabują wszystko. Może tych nie zdołają.

    • 13 23

    • Unijne...

      ...czytaj podatki naszych dzieci i wnuków.

      • 1 1

    • POkraki tego nie zrobiły, bo potrzebowały kasy na "ośmiorniczki".

      • 3 7

    • Wcześniej też budowali z unijnych pieniędzy, nie widzę różnicy.

      • 5 3

    • chyba dobrze, że będą budować, nieprawdaż?

      A tak w sumie, to o co chodzi?

      • 5 1

  • Taniej niż przekop Mierzei (4)

    A obwodnicą pojadą miliony podróżnych i setki tysięcy ton towarów podczas gdy takim przekopem kilka stateczków dziennie.

    • 42 17

    • Kilka stateczków jest w stanie przewieźć do 1000 kontenerów

      Teraz weź puść 1000 tirów do/ z Elbląga

      • 6 1

    • Za przekop to akurat płaci MON. Jest to inwestycja strategiczne,

      Nie było na nią pieniędzy więc zamiast śmigłowców będzie przekop. Tyle lat w kampanii to obiecywali więc musieli coś z tym ruszyć jeśli sam Kartofel kołki wbijał na plaży.

      • 2 3

    • Ale tym przekopem, nasze kajaki bojowe z egzorcystami na pokładzie wyruszą na podbój wschodu. Myślenie perspektywiczne.

      • 9 1

    • Dziennie? A skąd ty tyle statków weźmiesz, żeby tam "dziennie pływały". Jednostek o zanurzeniu do 4 metrów jest nie wiele, a dowóz czegokolwiek z Gdańska do Elbląga zajmuje godzinę.

      • 11 0

  • Nigdy nie należy wybierać najtańszej oferty! (5)

    Wybór najtańszej opcji gdy mamy możliwość wydania większych środków to zawsze jest błąd, a różnica wyrówna się w opóźnieniach, wadach technicznych etc.

    Tak samo zresztą z kupowaniem czegokolwiek, najtańsze zawsze szybciej się zużyje, popsuje i w ostatecznym rozrachunku wydamy więcej.

    Obwodnica metropolitarna jest bardzo potrzebna, gdyż obwodnica trójmiasta przestała pełnić rolę trasy tranzytowej, a stała się trasą głównie wewnętrzną. Nie można jednak zapomnieć o udrożnieniu tras wschód-zachód, rozbudowie komunikacji miejskiej z obszarów podmiejskich oraz budowie węzlów przesiadkowych. Sama obwodnica nic nam nie da, gdyż wyłącznie zachęci ludzi pracujących w trójmieście do wyprowadzki jeszcze dalej od miasta.

    I będą oni nadal korkować trasy dojazdowe typu Słowackiego czy W-Z

    • 65 27

    • Zgodne z obowiazujacym prawem cena w takim przetargu nie moze byc jedynym kryterium wyboru. (1)

      Ale jesli wszyscy spelnia wszelkie inne dodatkowe kryteria, to decyduje cena i wybor drozszej moglby oznaczac zarzuty o niegospodarnosc. Wiec dopoki obowiazuje nas takie a nie inne prawo, to wlasnie wezwales do jego lamania.

      • 1 0

      • Można jeszcze zaskarżyć najtańszą ofertę przy odwołaniu. Udowodnienie jej niedoszacowania może dać argument do odrzucenia.

        • 1 0

    • Nie myśl już, bo ci to nie wychodzi

      Nie ma złotej zasady. Najtańszy nie znaczy najgorszy, bo najdroższy oznaczałby najlepszy. Pomieszanie z poplątaniem. Efekt twojej logiki to ogłoszenie przetargu z ustaleniem minimalnej ceny, więc kto wyceni się drożej to wygrywa.

      • 1 0

    • Budimex i Polaqua

      mogą sobie pozwolić na tanie oferty, bo akurat będą kończyć budowę trasy kaszubskiej i idealnie wstrzelą się w realizację metropolitalnej. Dlatego im zależy na wygranej - ciągłość zleceń. A w dodatku mają całe zaplecza budowy prawie na miejscu. Stąd tak dobre ich oferty. Mirbud jest zdecydowanie niedoszacowany w drugim zadaniu.

      • 10 0

    • Najtańsze oferty złozyły bardzo solidne firmy

      Po co brać kogoś droższego, jeśli Budimex wydaje się najsolidniejszą markę w budownictwie drogowym w Polsce?

      • 15 1

  • Mirbud. Juz widzę jak mirasy wybudują po taniości

    • 1 2

  • Ile naprawde chce wyłożyć obecna władza na Obwodnicę Metropolitarną?

    w tym artykule redaktor napisał że 1,635 mld a w artykule z 16 czerwca jest napisane że ma zamiar wyłożyć 2,2 mld , skąd taka duza rozbieżność???

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane