- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości
Od 715 mln do 1 mld 121 mln zł oraz od 777 do 1 mld 270 mln zł - taka jest rozpiętość ofert na projekt i budowę dwóch odcinków, które razem stworzą Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta. Dla każdego odcinka było po 11 ofert, ale tylko dwie mieszczą się w budżecie GDDKiA.
Obwodnica Metropolitalna - budowa podzielona na dwa zadania:
- Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km,
- Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.
Do pierwszego zadania złożonych zostało 11 ofert:
- Budimex SA - 715 169 700 zł,
- Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 767 976 717 zł,
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 774 974 674 zł,
- Polaqua - 797 650 082 zł,
- Konsorcjum: Mostostal Warszawa SA (Lider) i Acciona Construcción SA (Partner) - 807 944 377 zł,
- Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 857 782 249,
- Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 900 845 044 zł,
- Strabag - 933 201 988 zł,
- PORR SA - 991 365 572 zł,
- Mota-Engil Central Europe SA - 1 063 326 688 zł,
- Konsorcjum: Gülermak(Lider), Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş (Partner) i Mosty Łódź SA(Partner) - 1 121 795 670 zł.
Do drugiego zadania złożonych zostało 11 ofert:
- Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł,
- Polaqua - 822 800 249,
- Budimex SA - 966 220 336 zł,
- Strabag - 1 003 119 661 zł,
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 1 058 074 844 zł,
- Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 1 061 719 520 zł,
- PORR S.A - 1 083 982 403 zł,
- Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 1 091 513 773 zł,
- Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (Lider) i Aldesa Construcciones SA (Partner) - 1 122 062 134 zł,
- Mota-Engil Central Europe SA - 1 125 977 765 zł,
- Konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (Lider), Mosty Łódź SA (Partner), Masfalt (Partner), DROGOMEX (Partner) - 1 269 704 030 zł.
To oznacza, że tylko po dwie oferty z każdego postępowania mieszczą się w budżecie (zostały wytłuszczone na liście).
O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na wszystkie elementy trasy - maksymalnie o 5 lat, a w 10 proc. termin realizacji - 41 miesięcy, który można skrócić maksymalnie do 38 miesięcy. Z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Wszystkie firmy i konsorcja zadeklarowały maksymalne wydłużenie czasu gwarancji oraz maksymalne możliwe skrócenie terminu realizacji. A to oznacza, że jedynym kryterium wyboru pozostanie cena.
Według zapowiedzi Obwodnica Metropolitalna ma być gotowa w 2025 r.
Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:
- opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
- budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,26 km;
- budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
- budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
- budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
- budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
- budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
- budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:
- opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
- budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,1 km;
- budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
- budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
- przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
- budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
- budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu obwodnicy Żukowa;
- budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
- budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
- budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o długości ponad 32 km. Trasa połączy węzeł Południe, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej. OMT biec będzie równolegle do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta, ale przejdzie przez miejscowości położone na zachód od tej ekspresówki.
Opinie (225) 4 zablokowane
-
2020-11-17 08:17
Ah te Januszowe
te wszystkie Mirbudy, Lechbudy, czy inne budy ktoś nie umie nawet dobrze firmy nazwać a zabiera się za biznesy, ja takie mirpole czy lech pole czy inne budy to szerokim łukiem omijam.
A najlepsze to jeszcze exy np.budex czy wandalex zero wyobraźni zero.- 2 4
-
2020-11-16 14:55
Rondo w Żukowie (6)
Do 2025 może wytrzyma to rondo. Pytanie czy ludzie dadzą radę przez kolejne 5 lat.
- 59 7
-
2020-11-16 15:55
Nie (4)
Żukowo powinno zostać pominięte, ani zjazdu ani wjazdu na omt, ponieważ blokowali budowę w/w trasy, i to powinna być dla nich nauczka na przyszłość
- 29 11
-
2020-11-17 08:04
Nie zapominajmy o Sołtys z Glincza k. Żukowa, która blokowała inwestycję przez lata.
- 6 1
-
2020-11-16 18:06
Zgodzę się z przedmówcą - proszę pomińcie moje Żukowo - w końcu będzie cisza i spokój!!!!
- 6 0
-
2020-11-16 18:06
Nie Żukowo blokowało tylko Kolbudy i Chwaszczyno - zweryfikuj swoje "wiadomości" !!!!
- 6 0
-
2020-11-16 16:01
Bloker
Ale jak? Zukago blokowało czy działaczka z dzialaczem z okolic Chwaszczyna?
- 19 2
-
2020-11-16 20:00
PKM-e macie
- 2 0
-
2020-11-17 08:01
Nowe drogi to jeszcze więcej samochodów.
Współczuję mieszkającym za obwodnicą, bo nagle z prawie wsi zrobi im się miasto.
- 1 4
-
2020-11-16 14:54
(4)
Mirbud i budimex są solidni, może taniej dlatego, że budują teraz s5, a polaqua s6 w okolicy?
- 54 6
-
2020-11-16 15:10
(3)
Ja ze szwagrem startujem w przetargu, już zebraliśmy ekipe i zrobim to za 1/3
- 8 3
-
2020-11-16 16:06
Budimex tak. Mirbud niedoszacował i później będzie płakał że jest stratny... Albo zrobi mega bubel (2)
- 12 2
-
2020-11-17 06:42
Pijar Budimexu prężnie działa. Czy już naprawiony spaprany szpital w Gdańsku?
- 3 1
-
2020-11-17 00:22
Mirbud z Kobylarnią ledwo sobie radzą na S-5 pod Bydgoszczą (zwłaszcza odcinek nr 2 słabo im idzie). Budimex to inna para kaloszy niż wiecznie biedny Mirbud z Kobylarnią.
- 7 2
-
2020-11-17 06:38
Budimex nie bierzcie, tak spierniczyli ostatnie budowy, że szok. W tym duży szpital w Gdańsku
- 0 0
-
2020-11-16 15:57
Obwodnica (4)
Gdyby nie unijne pieniądze nic by nie było zrobione. Teraz pisuary rabują wszystko. Może tych nie zdołają.
- 13 23
-
2020-11-17 05:59
Unijne...
...czytaj podatki naszych dzieci i wnuków.
- 1 1
-
2020-11-16 17:05
POkraki tego nie zrobiły, bo potrzebowały kasy na "ośmiorniczki".
- 3 7
-
2020-11-16 16:19
Wcześniej też budowali z unijnych pieniędzy, nie widzę różnicy.
- 5 3
-
2020-11-16 16:13
chyba dobrze, że będą budować, nieprawdaż?
A tak w sumie, to o co chodzi?
- 5 1
-
2020-11-16 15:04
Taniej niż przekop Mierzei (4)
A obwodnicą pojadą miliony podróżnych i setki tysięcy ton towarów podczas gdy takim przekopem kilka stateczków dziennie.
- 42 17
-
2020-11-16 23:24
Kilka stateczków jest w stanie przewieźć do 1000 kontenerów
Teraz weź puść 1000 tirów do/ z Elbląga
- 6 1
-
2020-11-16 21:53
Za przekop to akurat płaci MON. Jest to inwestycja strategiczne,
Nie było na nią pieniędzy więc zamiast śmigłowców będzie przekop. Tyle lat w kampanii to obiecywali więc musieli coś z tym ruszyć jeśli sam Kartofel kołki wbijał na plaży.
- 2 3
-
2020-11-16 15:41
Ale tym przekopem, nasze kajaki bojowe z egzorcystami na pokładzie wyruszą na podbój wschodu. Myślenie perspektywiczne.
- 9 1
-
2020-11-16 15:21
Dziennie? A skąd ty tyle statków weźmiesz, żeby tam "dziennie pływały". Jednostek o zanurzeniu do 4 metrów jest nie wiele, a dowóz czegokolwiek z Gdańska do Elbląga zajmuje godzinę.
- 11 0
-
2020-11-16 14:56
Nigdy nie należy wybierać najtańszej oferty! (5)
Wybór najtańszej opcji gdy mamy możliwość wydania większych środków to zawsze jest błąd, a różnica wyrówna się w opóźnieniach, wadach technicznych etc.
Tak samo zresztą z kupowaniem czegokolwiek, najtańsze zawsze szybciej się zużyje, popsuje i w ostatecznym rozrachunku wydamy więcej.
Obwodnica metropolitarna jest bardzo potrzebna, gdyż obwodnica trójmiasta przestała pełnić rolę trasy tranzytowej, a stała się trasą głównie wewnętrzną. Nie można jednak zapomnieć o udrożnieniu tras wschód-zachód, rozbudowie komunikacji miejskiej z obszarów podmiejskich oraz budowie węzlów przesiadkowych. Sama obwodnica nic nam nie da, gdyż wyłącznie zachęci ludzi pracujących w trójmieście do wyprowadzki jeszcze dalej od miasta.
I będą oni nadal korkować trasy dojazdowe typu Słowackiego czy W-Z- 65 27
-
2020-11-16 21:18
Zgodne z obowiazujacym prawem cena w takim przetargu nie moze byc jedynym kryterium wyboru. (1)
Ale jesli wszyscy spelnia wszelkie inne dodatkowe kryteria, to decyduje cena i wybor drozszej moglby oznaczac zarzuty o niegospodarnosc. Wiec dopoki obowiazuje nas takie a nie inne prawo, to wlasnie wezwales do jego lamania.
- 1 0
-
2020-11-16 22:21
Można jeszcze zaskarżyć najtańszą ofertę przy odwołaniu. Udowodnienie jej niedoszacowania może dać argument do odrzucenia.
- 1 0
-
2020-11-16 21:05
Nie myśl już, bo ci to nie wychodzi
Nie ma złotej zasady. Najtańszy nie znaczy najgorszy, bo najdroższy oznaczałby najlepszy. Pomieszanie z poplątaniem. Efekt twojej logiki to ogłoszenie przetargu z ustaleniem minimalnej ceny, więc kto wyceni się drożej to wygrywa.
- 1 0
-
2020-11-16 16:14
Budimex i Polaqua
mogą sobie pozwolić na tanie oferty, bo akurat będą kończyć budowę trasy kaszubskiej i idealnie wstrzelą się w realizację metropolitalnej. Dlatego im zależy na wygranej - ciągłość zleceń. A w dodatku mają całe zaplecza budowy prawie na miejscu. Stąd tak dobre ich oferty. Mirbud jest zdecydowanie niedoszacowany w drugim zadaniu.
- 10 0
-
2020-11-16 15:34
Najtańsze oferty złozyły bardzo solidne firmy
Po co brać kogoś droższego, jeśli Budimex wydaje się najsolidniejszą markę w budownictwie drogowym w Polsce?
- 15 1
-
2020-11-16 21:58
Mirbud. Juz widzę jak mirasy wybudują po taniości
- 1 2
-
2020-11-16 21:03
Ile naprawde chce wyłożyć obecna władza na Obwodnicę Metropolitarną?
w tym artykule redaktor napisał że 1,635 mld a w artykule z 16 czerwca jest napisane że ma zamiar wyłożyć 2,2 mld , skąd taka duza rozbieżność???
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.