• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości

Michał Brancewicz
16 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Jeden z wariantów węzła Miszewo w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Jeden z wariantów węzła Południe, gdzie Obwodnica Metropolitalna łączyć się będzie z Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska.
  • Wiadukt o długości 934 m biegnący nad doliną rzeki Raduni linią kolejową 229 i DK nr 7.

Od 715 mln do 1 mld 121 mln zł oraz od 777 do 1 mld 270 mln zł - taka jest rozpiętość ofert na projekt i budowę dwóch odcinków, które razem stworzą Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta. Dla każdego odcinka było po 11 ofert, ale tylko dwie mieszczą się w budżecie GDDKiA.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Obwodnica Metropolitalna - budowa podzielona na dwa zadania:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km,
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Do pierwszego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Budimex SA - 715 169 700 zł,
  2. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 767 976 717 zł,
  3. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 774 974 674 zł,
  4. Polaqua - 797 650 082 zł,
  5. Konsorcjum: Mostostal Warszawa SA (Lider) i Acciona Construcción SA (Partner) - 807 944 377 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 857 782 249,
  7. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 900 845 044 zł,
  8. Strabag - 933 201 988 zł,
  9. PORR SA - 991 365 572 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 063 326 688 zł,
  11. Konsorcjum: Gülermak(Lider), Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş (Partner) i Mosty Łódź SA(Partner) - 1 121 795 670 zł.

Do drugiego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł,
  2. Polaqua - 822 800 249,
  3. Budimex SA - 966 220 336 zł,
  4. Strabag - 1 003 119 661 zł,
  5. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 1 058 074 844 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 1 061 719 520 zł,
  7. PORR S.A - 1 083 982 403 zł,
  8. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 1 091 513 773 zł,
  9. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (Lider) i Aldesa Construcciones SA (Partner) - 1 122 062 134 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 125 977 765 zł,
  11. Konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (Lider), Mosty Łódź SA (Partner), Masfalt (Partner), DROGOMEX (Partner) - 1 269 704 030 zł.

Jak oceniasz oferty na budowę Obwodnicy Metropolitalnej?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że zamierza przeznaczyć na budowę Obwodnicy Metropolitalnej - 771 mln zł na zadanie pierwsze864,4 mln zł na zadanie drugie.

To oznacza, że tylko po dwie oferty z każdego postępowania mieszczą się w budżecie (zostały wytłuszczone na liście).

O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na wszystkie elementy trasy - maksymalnie o 5 lat, a w 10 proc. termin realizacji - 41 miesięcy, który można skrócić maksymalnie do 38 miesięcy. Z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Wszystkie firmy i konsorcja zadeklarowały maksymalne wydłużenie czasu gwarancji oraz maksymalne możliwe skrócenie terminu realizacji. A to oznacza, że jedynym kryterium wyboru pozostanie cena.

Według zapowiedzi Obwodnica Metropolitalna ma być gotowa w 2025 r.

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o długości ponad 32 km. Trasa połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej. OMT biec będzie równolegle do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta, ale przejdzie przez miejscowości położone na zachód od tej ekspresówki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • 2 zadanie

    mirbud zdecydowanie niedoszacował... nie zdziwię sie jak Polaqua zaskarży wygraną decyzję, wygra, bo faktycznie może mieć przesłanki dość mocne, i ostatecznie 1 zadanie zrobi Budimex a 2 zadanie Polaqua... czyli dwie duże firmy, akurat podczas uzyskiwania ZRiDów będą na etapie schodzenia części podwykonawów z trasy kaszubskiej, czyli de facto przerzucą tylko sprzęt i ludzi na dalszą część budowy... stąd tak dobre ich oferty, bo mogą sobie na to tanio pozwolić. zaplecza i sprzęt mają niemal pod oknem

    • 12 2

  • Dobrze , ze

    NDI nie wygralo. Znow by wykonczylo kilka lokalnych malych firm.

    • 9 1

  • Jak za PiSu wybudują, najdalej za miesiąc będzie do remontu. Oni nic nie potrafią.

    • 4 13

  • (5)

    Zobaczcie! Tak ewidentnie potrzebna inwsetycja jak obwodnica metroplitarna to 1.5mld a pewnie z dodatkowymi kosztami to jakieś 2.0mld. Teraz porównajcie sobie to z ponad 2mld na tzw "przekop". Ile korzyści dla regionu przyniesie każda złotówka wydana na Obwodnicę Metropolitarna a ile na tzw Przekop?
    W przypadku Obwodnicy mamy ewdidentne korzyści dla rozwoju Pomorza, Trójmiasta a w przypadku tzw Przekopu mamy jedynie prestiżowe korzysci dla kraju (i to wątpliwe) oraz minimalne korzyści dla Elbląga.

    • 23 23

    • (4)

      Pomysł przekopu powstał 30 lat temu albo i dalej, Szwedzi to chcieli sfinansować. sld ,psl,po czy inne badziewie co wtedy rządziło olało temat. Jakby Metropolitalna była pomysłem aktualnie rządzącego badziewia też byś narzekał że lasy niszczą i po co to komu, ze przekop można mieć za to.

      • 6 11

      • Pomysły na przekop owszem były ale po rachunku zysków i strat zarzucono tą inwestycję.

        Można do niej byłoby wrócić jak będziemy mieli podstawową infrastrukturę.
        To jest droga "zabawka" i można w nia inwestować jak sie opanuje bardzie pilne tematy.
        Teraz sa pilniejsze tematy.

        A co do tego na co bym narzekał a na co nie, to dziekuję za tą odrobinę "psychonalizy" - nie potrzebuję jej.

        • 4 3

      • Szwedzi chcieli sfinansować przekop? Kto ci takich bajek naopowiadał?! (2)

        • 4 2

        • Ma na myśli czasy Potopu Szwedzkiego. (1)

          • 3 2

          • Tak Szwedzi i czasy współczesne, początek 90. Chodzi o odrodzenie populacji dorsza. Zalew jest ostoją narybku dla całego Bałtyku i bardzo ważnym elementem ekosystemu Bałtyku. Aktualnie nie ma możliwości żeby ryby po osiągnięciu odpowiedniego wieku spłynęły na głębsze morze bo wyjście od strony kaliningradu jest całe non stop sieciami zastawione. Rosja robi tam pogrom. Szwedzi sobie wyliczyli że na ryboustwie zarąbią tyle więcej gdyby to naprawić że było by ich stać na pokrycie kosztów zalania/wyrównaniu poziomu wód z Bałtykiem na zalewie czyli częściowego zalania miast przy zalewie lub budowy falochronów, śluz wokół Elbląga, Fromborga i innych miast.

            • 0 1

  • Świetnie że zacznie sie budować Metropolitalna i że buduje sie juz Kaszubska ale co z drogą OPAT w dalszym ciągu? (1)

    Obwodnica OPAT jest tez mega potrzebna. Byłaby taką wisienką na torcie po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej oraz kontynuacją drogi na północ, której tak bardzo mieszkańcy Rumi,Redy i częsci Gdyni potrzebują. Korki bez niej są nieubłagalne na krajowej 6 a juz w szczególnosci gdy jest gdzies remont nawierzchni czy stłuczka. Niech budują się drogi by żyło sie lepiej i wygodniej

    • 17 1

    • to pytanie do Horały, Śniadka czy Płażyńskiego

      • 7 0

  • Zawsze pod prąd (3)

    Wszędzie na świecie się uspokaja ruch, wprowadza ograniczenia na obwodnicach miast do 50, nawet 30 (ostatnio, Paryż), u nas buduje się za miliardy których nie mamy jako społeczeństwo kolejne drogi z nikąd do nikąd. Ale będą! Hurra! Czy to na przestrzeni 10 lat coś zmieni? Nie. Większy ruch, większy hałas, większe korki.
    w i ę k s z e k o r k i:)
    Jak się zmniejsza korki od lat w Europie? Bo na pewno nie budując drogi z przedmieść do miast!

    • 8 38

    • W paryżu masz po 6 pasów wszędzie, Tam 120 lat temu pomyśleli że samochody będą jeżdzić.

      • 14 0

    • fajnie, tylko, że oni je mają, a my nie

      • 5 0

    • Ty chcesz walczyć z wiatrakami?!

      Ludzie chcą dróg z przedmieść do centrum! Większość nie chcę mieszkać w mieście, bo to w sumie nic fajnego...za to usługowo/produkcyjne "city" niemal każdy odwiedza. i fajnie.
      Ty byś natomiast chciał ludziom mówić jak mają żyć, gdzie mieszkać i czym się poruszać... Wybacz, ale odfajkuj się od mojego życia!

      A ponadto, ograniczenia prędkości do 30 kmh?? Naprawdę?! To może wracaj mieszkać do jaskini?!

      • 1 0

  • a i tak wygra polaqua

    jakimś cudem

    • 3 4

  • No i macie porównanie! Zamiast i**otycznego Przekopu Mierzei byłaby Obwodnica Metropolitalna.

    Tam kilkaset metrów koryta w piachu, tu mosty, estakady, infrastruktura. Słuszną politykę ma nasza partia!

    • 10 10

  • jako mieszkaniec Gdańska

    prawdopodobnie nigdy z niej nie skorzystam, bo to nie jest dla nas droga, ani nawet dla tranzytu. Chyba tylko dla Kaszubów.

    • 7 28

  • Budowa w 2025 r., a oferty już teraz. Przecież za 5 lat te kwoty w kilku-kilkudziesięciu procentach zeżre inflacja. Jak oni chcą to budować z dzisiejszą wyceną?

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane