• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna. Budowa ruszyła

Michał Brancewicz
25 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (251)
W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października. W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października.

W czwartek oficjalnie wystartowała budowa pierwszej części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na liczącym 16,3 km odcinku węzeł Chwaszczyno - węzeł Żukowo. Przez ostatni miesiąc wykonawca realizował prace wycinkowe, archeologiczne, geodezyjne i przygotowawcze. Budowa całej ekspresówki ma się zakończyć wiosną 2025 r.



Myślisz, że uda się ukończyć budowę obwodnicy do wiosny 2025 r.?

- Realizacja kontraktu obejmuje 3 mln m sześc. w zakresie prac ziemnych z wykorzystaniem 26 obiektów inżynierskich, 6,5 tys. ton stali, 45 tys. m sześc. betonu oraz 280 tys. ton nawierzchni ścieralnej. Prace te wykonujemy, posługując się własnym sprzętem, m.in. przebudowę kolizji podziemnych, którą właśnie rozpoczęliśmy. Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - poinformował podczas inauguracji prac Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex SA.
To właśnie ta firma jest odpowiedzialna za wybudowanie pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej. Chodzi o fragment o długości 16,3 km między węzłem Chwaszczyno a węzłem Żukowo, o wartości 715,2 mln zł.

Roboty przygotowawcze rozpoczęły się już w październiku, ale w pierwszych tygodniach wykonawca skupił się na pracach wycinkowych, archeologicznych i geodezyjnych. Powstają już też pierwsze nasypy i wykopy. Trwa usuwanie kolizji - instalacji energetycznych i gazociągów oraz wyburzenia.

  • Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nabiera rozpędu.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej toczą się od października.
  • Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - informuje dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
  • Ciężki sprzęt na placu budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej są prowadzone od października.
Warto wspomnieć, że budowa ruszyła w dość niewdzięcznym momencie, bowiem większość kontraktów dotyczących dróg zakłada przerwę zimową w okresie między 15 grudnia a 15 marca.

- Wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane na czas przerwy zimowej, ale nie muszą tego robić. Jeżeli warunki na to pozwalają, to ten czas może być przez nich wykorzystany do niektórych prac. W praktyce jest tak, że żaden wykonawca nie zaprzestaje całkowitego prowadzenia robót w tym okresie, chyba że warunki atmosferyczne są naprawdę bardzo złe - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
OMT zadanie nr 1 - w jego ramach powstanie:

  • dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku
  • rezerwa pod trzeci pas
  • węzeł drogowy "Miszewo"
  • część węzła drogowego "Chwaszczyno"
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
  • 25 obiektów inżynieryjnych, w tym: estakada nad linią kolejową nr 201;
  • estakada nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do obwodnicy



Obwodnica Metropolitalna: drugi odcinek czeka na zezwolenia



Druga część obwodnicy obejmuje odcinek o długości 16 km - od Żukowa do węzła Gdańsk-Południe. Inwestycja wciąż czeka na wydanie tzw. ZRiD-ów, czyli zezwoleń na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku zadanie podzielono na trzy mniejsze odcinki i dla każdego z nich ZRiD wydawany jest osobno.

- To jest trudniejszy odcinek pod względem technicznym, dlatego wnioski o wydanie ZRiD-ów zostały złożone później niż w przypadku pierwszego odcinka. Spodziewamy się, że zostaną one wydane na przełomie roku lub w styczniu i wówczas prace będą mogły już ruszyć - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Obecnie wykonawca już się do nich szykuje. Przygotowuje zaplecze budowy, zwozi materiały i sprzęt. Prowadzone są też tam, gdzie to możliwe, ratownicze prace archeologiczne.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy
  • budowa pasów włączeniowych o łącznej długości 1,8 km

Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac będzie konsorcjum: Mirbud SA i Kobylarnia SA.

Opinie (251) 4 zablokowane

  • Budowa ruszyła kilka tygodni temu, a nie wczoraj, bo minister ogłosił

    • 16 5

  • Czyli taki piękny kawałek przyrody jak Jar Raduni do ostrzału? (8)

    Nie wierzę, że estakada nie zniszczy tego terenu. Szkoda :-(.

    • 26 78

    • zniszczy

      oznaczanie drzew do wycinki już sie zaczeło

      • 11 14

    • Chyba jednak nie, na szczęście (1)

      Droga mija Żukowo od wschodu a Jar Raduni jest na zachód od niego. Obwodnica Żukowa też mija miasto od południa i chyba nie przecina jaru tylko włącza się w drogę 20.

      • 21 2

      • Są już prace koncepcyjno korytarzowe nad przedłużeniem do drogi 211 od węzła Glincz. I to ma iść nad Radunią wiaduktem.

        • 9 2

    • droga nie będzie przecinała Jaru Raduni

      • 17 2

    • Sugerujesz, że obwodnica pójdzie wzdłuż Jaru Raduni? (1)

      Czy tylko zwyczajnie sobie kacperzysz na wszystko co się w Trójmieście dzieje?

      • 13 9

      • OMT nie jest budowana w Trójmieście

        • 13 1

    • Nie , pod most...

      • 2 0

    • Jar jest zaniedbany.

      • 0 1

  • Nareszcie

    Innymi słowy tego skomentować nie można

    • 31 4

  • Niestety

    Teraz urban sprawl wywali w kosmos. A w dni kończenia omt gddkiA spuści utrzymanie ZOT na samorządy.

    • 6 14

  • To są

    bzdury, a nie wiadomości.

    • 7 12

  • Uwielbiam takie zdjęcia na otwarcie (7)

    nazwożą masę sprzętu który zaraz po konferencji znika. Propagandziści z PRL to dzieci we mgle przy tych z PIS-u

    • 45 20

    • Znika

      ale do roboty. Budimex się nie opieprza

      • 15 5

    • Chyba opisujesz słyną obwodnicę Inowrocławia, i komoruskiego

      • 12 4

    • To i tak pikuś w porównaniu z unijną propagandą. (1)

      Tysiące banerow i plakatów. A w tle tylko kolejne restrykcje (szczegolnie dla krajów z "Nowej Unii"), kolejne haracze ściągane od wszystkich i calkowity brak praw jednolitych dla wszystkich. Ale co wolno wojewodzie.....

      • 16 13

      • Znów jakieś pisdolenie

        Ciekawe, czy do pisania tych bzdur trzeba być i**otą, czy kimś podpłaconym

        • 1 1

    • I co, stadion był priorytetem?

      czy to z czego będziesz korzystać z pożytkiem........chyba że częściej bywasz na stadionie

      • 7 1

    • (1)

      Za to jak robi inwestycje samorząd PO-wski to nawet sprzetu nie widać Tylko sami tłuści dygnitarze

      • 12 4

      • Plus ola w apaszce i kalesonach

        • 2 1

  • A już myślałem, że przetarg wygrała "firma' polaqua. wtedy nie 2025, a 2035 mógłby wchodzić w grę patrząc na to, jak "kończą " realizację węzła Wielki Kack. Miał być gotowy na koniec listopada, a widać, że są w czarnej ... . Może do końca 2022 roku wyrobią się, chociaż i to jest wątpliwe.

    • 16 3

  • (1)

    Kolesiostwo ma w du**e terminy

    • 10 8

    • Zawsze można napisać protokół na tę okoliczność.

      • 3 0

  • Uff w koncu

    Ale 2 etap jest wazniejszy , by z poludniowki ruch uciekł na Szczecin a nie zatykal obwodnicy

    • 19 1

  • Lotnisko (2)

    Jakoś nie widzę połączenia obwodnicy z lotniskiem. Czyżby ktoś zapomniał o ty ważnym połączeniu ?

    • 11 14

    • Nie (1)

      Trwają prace korytarzowe drogi przez Banino i Pępowo. Od węzła Miszewo.

      • 14 2

      • koncepcja...

        Czyli przypomniało im się..., ten etap już mógł być dawno za nami. Ludzie nie budowałby się w przyszłym pasie drogowym, a tak teraz koncepcja, decyzja środowiskowa i lata czekania. A w międzyczasie ktoś coś pobuduje, trzeba wypłacać odszkodowania, budować dodatkowe ekrana, ale co tam stać nas... Planowanie przestrzenne z odpowiednim wyprzedzeniem to w Polsce chyba jedna najwiekszych zmór. Przykład OMT i liczba wyburzanych stosunkowo nowych domów i firm...

        • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane