• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna. Budowa ruszyła

Michał Brancewicz
25 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (251)
W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października. W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października.

W czwartek oficjalnie wystartowała budowa pierwszej części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na liczącym 16,3 km odcinku węzeł Chwaszczyno - węzeł Żukowo. Przez ostatni miesiąc wykonawca realizował prace wycinkowe, archeologiczne, geodezyjne i przygotowawcze. Budowa całej ekspresówki ma się zakończyć wiosną 2025 r.



Myślisz, że uda się ukończyć budowę obwodnicy do wiosny 2025 r.?

- Realizacja kontraktu obejmuje 3 mln m sześc. w zakresie prac ziemnych z wykorzystaniem 26 obiektów inżynierskich, 6,5 tys. ton stali, 45 tys. m sześc. betonu oraz 280 tys. ton nawierzchni ścieralnej. Prace te wykonujemy, posługując się własnym sprzętem, m.in. przebudowę kolizji podziemnych, którą właśnie rozpoczęliśmy. Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - poinformował podczas inauguracji prac Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex SA.
To właśnie ta firma jest odpowiedzialna za wybudowanie pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej. Chodzi o fragment o długości 16,3 km między węzłem Chwaszczyno a węzłem Żukowo, o wartości 715,2 mln zł.

Roboty przygotowawcze rozpoczęły się już w październiku, ale w pierwszych tygodniach wykonawca skupił się na pracach wycinkowych, archeologicznych i geodezyjnych. Powstają już też pierwsze nasypy i wykopy. Trwa usuwanie kolizji - instalacji energetycznych i gazociągów oraz wyburzenia.

  • Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nabiera rozpędu.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej toczą się od października.
  • Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - informuje dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
  • Ciężki sprzęt na placu budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej są prowadzone od października.
Warto wspomnieć, że budowa ruszyła w dość niewdzięcznym momencie, bowiem większość kontraktów dotyczących dróg zakłada przerwę zimową w okresie między 15 grudnia a 15 marca.

- Wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane na czas przerwy zimowej, ale nie muszą tego robić. Jeżeli warunki na to pozwalają, to ten czas może być przez nich wykorzystany do niektórych prac. W praktyce jest tak, że żaden wykonawca nie zaprzestaje całkowitego prowadzenia robót w tym okresie, chyba że warunki atmosferyczne są naprawdę bardzo złe - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
OMT zadanie nr 1 - w jego ramach powstanie:

  • dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku
  • rezerwa pod trzeci pas
  • węzeł drogowy "Miszewo"
  • część węzła drogowego "Chwaszczyno"
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
  • 25 obiektów inżynieryjnych, w tym: estakada nad linią kolejową nr 201;
  • estakada nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do obwodnicy



Obwodnica Metropolitalna: drugi odcinek czeka na zezwolenia



Druga część obwodnicy obejmuje odcinek o długości 16 km - od Żukowa do węzła Gdańsk-Południe. Inwestycja wciąż czeka na wydanie tzw. ZRiD-ów, czyli zezwoleń na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku zadanie podzielono na trzy mniejsze odcinki i dla każdego z nich ZRiD wydawany jest osobno.

- To jest trudniejszy odcinek pod względem technicznym, dlatego wnioski o wydanie ZRiD-ów zostały złożone później niż w przypadku pierwszego odcinka. Spodziewamy się, że zostaną one wydane na przełomie roku lub w styczniu i wówczas prace będą mogły już ruszyć - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Obecnie wykonawca już się do nich szykuje. Przygotowuje zaplecze budowy, zwozi materiały i sprzęt. Prowadzone są też tam, gdzie to możliwe, ratownicze prace archeologiczne.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy
  • budowa pasów włączeniowych o łącznej długości 1,8 km

Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac będzie konsorcjum: Mirbud SA i Kobylarnia SA.

Opinie (251) 4 zablokowane

  • Dzidek Teraz

    Dzidek Teraz kiedy zaczynasz ?

    • 0 0

  • Powstaje o 18 lat za późno (3)

    Inwestycja opóźniona o jakieś 18 lat. Oby teraz w terminie zrealizowano ale patrząc kątem oka jak idzie "sprawnie" budowa Drogi Kaszubskiej to nie wiem co o tym mam sądzić. Jestem w kropeczce.

    • 26 16

    • Powstała by o 8 - 10 lat wcześniej , ale budowę obwodnicy wstrzymało kilkoro mieszkańców i wójt gminy Kolbudy skarżąc decyzje do WSA, a potem PIS zabrał pieniądze.

      • 1 0

    • Albo nawet o 19

      • 0 0

    • Budimex to nie jakaś polaqua.

      • 5 0

  • Mieszkańcy (7)

    Pisze się z hukiem o rozpoczęciu inwestycji, a jednym słowem nie wspomni się o ludziach, którzy w swoich nowych domach zamieszkiwali na tym terenie i zostali wywłaszczeni. Jako jedna z nich jestem bardzo rozżalona, nikomu nie życzę takiego doświadczenia.

    • 38 49

    • (2)

      Na pewno nie jest Pani stratna na tym wywłaszczeniu. Zapłacą pieniądze i jeszcze może Pani wszytsko zabrać.

      • 1 6

      • tak, na pewno rzeczoznawca chciał być sprawiedliwy (1)

        i miał głęboko w powazaniu dużego inwestora zleceniodawcę gddkia pochylając się na maluczkimi... widać że Ciebie to nie dotyczylo...

        • 7 0

        • A o ustawowej zasadzie korzyści słyszał? Jakoś przy Kaszubskiej cicho o poszkodowanych byłych mieszkańcach, bo wszyscy zadowoleni.

          • 0 0

    • Trasy (2)

      I przebieg są znane od 15 lat ... Chciałaś taniej to masz...

      • 19 13

      • (1)

        Było kilka wariantów przebiegu tej trasy i dopiero niedawno zdecydowano, który będzie realizowany. Dlatego nie przeszkadzało to gminom wydawać pozwolenia na budowę.

        • 21 4

        • Odp

          Gmina nie wydaje Pozwolenia na budowę.

          • 3 1

    • Gdzie drwa rąbią tam wióry lecą...

      • 9 5

  • czy 500m odległości od tej drogi będzie istotnie odczuwalne dżwiękowo? (7)

    Pytam, bo planuję zamieszkać w takiej odległści. W linii prostej 500m, od zachodniej strony obwodnicy. Pomiędzy dodem a drogą tylko pola.
    Jakie mieć zapatrywania?

    • 4 9

    • Chwarzno Sokółka

      1.7km od obwodnicy....słychać ją na górnych piętrach

      • 0 0

    • kilka czynników (1)

      Trzeba wziąc pod uwagę kilka czynników, czy droga będzie biegła wyżej, niżej względem działki, czy będzie osłonięta ekranami, jakąś zabudową i jaki rodzaj nawierzchni zastosują. Na szczęście wycofali się z betonu. Trzeba mieć nadzieję że tą cichą nawierzchnie bitumiczna zastosująjak została użyta na Węźle Wlk Kack

      • 4 2

      • Dzieki Partys,
        Więc droga bedzie około 15m wyżej niż ja będę mieszkał, biorąc pod uwagę odcinek drogi który będzie ze mną sąsiadował , jakieś 70-80% będzie w ekranach, reszta zapory antyolśnieniowe (dla zwierząt jak rozumiem)

        • 1 1

    • Mieszkam w odległości 300 m od obwodnicy (1)

      Obwodnica jest słyszalna w ogrodzie, na tarasie ale już w domu przy otwartych oknach nie słyszymy , z

      • 3 7

      • Jednostajny poszum non stop

        • 2 0

    • Mieszkam ponad km od obwodnicy po zachodniej strony.

      Okolica intensywnie zabudowana. Sporo zależy od pogody. W wietrzne dni z reguly nie słychać bo wieje głównie od zachodu. Ale kiepsko bywa latem w ciepłe i bezwietrzne dni, czyli wtedy kiedy najbardziej chce się posiedzieć w ogrodzie. Hałas się tak rozchodzi, że się ma wrażenie, że obwodnica jest za działkami sąsiadów.

      • 5 1

    • Człowieku uciekaj stamtąd.

      Będzie taki łomot i wibracje, że dostaniesz raka i trzesawicy.

      • 8 1

  • O ! moze dozyje !? what ?

    • 1 0

  • zastanawia mnie ankieta

    Jeżeli uda się wybudować tylko jedną część to znaczy,że nie uda się wybudować w terminie

    • 1 1

  • PiS buduje a za PO było że pinindzy ni ma i nie będzie (1)

    Oby PO nie wróciło już nigdy do władzy bo znowu nic nie będzie budowane i bieda wróci

    • 1 5

    • tak jest, ale nie szczuj i nie podpuszczaj już tych ci*li, bo zaczyna mi ich być żal. oni nadal wierzą

      • 0 1

  • Ten PIS jest strasznie niedobry.. (10)

    Ciagle coś nam buduje na złość i do tego robi opóźnienia.Najlepiej Jakby nic nie robili jak poprzednia ekipa.

    • 14 17

    • (4)

      i buduja lotnisko za kolejne 10 mld zl tylko dla kogo jak jarek nie lata pytam sie po co. A kto bogatemu zabroni?

      • 8 5

      • Nie lotnisko, tylko Centralny Port Komunikacyjny. (3)

        CPK - szacunkowy koszt całej inwestycji 35 mld zł, w tym 16 - 19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8 - 9 mld zł kolejowej i 7 mld drogowej.
        Oby tylko w tej kwocie się zakończyło.
        Moim zdaniem jest to druga inwestycja strategiczna po budowie elektrowni atomowych. Inwestycja, która powinna być realizowana bez względu, kto będzie rządził w Polsce.
        W Polsce, a nie Polską...

        • 4 6

        • Oceny są przeciwko tej inwestycji. Lotniska, te prawdziwe, doskonale sobie radzą, nie mówimy o tym czymś w Radomiu. (2)

          Strategicznie rozproszone, przy okazji.
          Koleje nowe? Hahahahaa, hahahaaha. O rany. Fajnie by było gdyby choć nie psuli tego co jest, bo jest coraz gorzej. Oni PKSu nie potrafią zrobić a co dopiero szybkie linie kolejowe z całej Polski do łąki w Baranowie. Premie sobie wypłacają co miesiąc za kawkowanie i partyjne hejtowanie przy biurku w tzw. zarządzie. Co za partia. Makabra.
          Ale może chociaż klękną w kościele i przepiszą sobie działeczki od kościoła, bo im się należały.

          • 3 1

          • Głosy przeciwko są niemców rusków i ich kumpli totalnej opozycji tzw pełowców

            • 0 2

          • Racja. Jest lotnisko w Berlinie to po co w Polsce? a co z Elektrownia atomowa która do 2020 roku miał wybudować Tusk? Przecież pieniądze za to sobie członkowie PO wypłacali łącznie z premiami.

            • 1 3

    • (2)

      juz Nam elektrownie zbudowali za 2 mld zl polskich co ja rozbieraja

      • 6 2

      • I wielki rów dla kajaków. Też za 2 mld. (1)

        • 3 2

        • Gdzie ?

          • 0 3

    • Od kiedy pislam coś buduje? Chyba, że mówimy o pomnikach ziemniaka.

      • 1 2

    • Tak sam , bez pomocy pisu jesteś wstanie postawić klocka .

      • 4 5

  • Nasi funkcjonariusze z łopatami w rękach rozpoczęli budowe (4)

    Nareszcie mieli narzędzia adekwatne do umiejętności !!!!

    • 7 3

    • (1)

      Łopata to narzędzie do pracy fizycznej ale język donosiciela do Brukseli to jakie narzędzie?

      • 1 1

      • to pały z hełmem z mentalnością sprzedawczyków i donosicieli

        • 0 1

    • Oni nawet do tego nie nadają się. Bardziej im do twarzy za pionowymi prętami zamocowanymi w ścianach z cegieł. (1)

      Kradzież trzeba najpierw rozliczyć.

      • 2 2

      • To dlaczego ci od donalda są na wolności?

        • 1 1

  • Nareszcie! (4)

    Ale nadal jestem zwolennikiem tego, by w końcu ruszyło jakieś budownictwo społeczne na dolnym tarasie. Mieszkania w centrum nie powinny trafiać w portfolio funduszy inwestycyjnych. Gdańsk wymrze i stanie sie lunaparkiem/imprezownia dla Skandynawów.

    Suburbanizacja to droga do nikąd - niewazne ile dróg zbudujemy to nadal będzie za mało.

    • 42 14

    • a po co więcej patologii na dolnym tarasie? (3)

      mało już jest obecnej w tych istniejących komunalkach? oni i tak nie pracują tylko żyją z socjalu więc jaka różnica czy mieszkają w dobrej czy słabej lokalizacji? im więcej gruntów w dobrych lokalizacjach dla deweloperów tym tańsze mieszkania dla porządnych, pracujących ludzi, tylko w ścisłym centrum buduje się mieszkania typowo pod wynajem dla turystów, we Wrzeszczu czy Oliwie wciąż najem dobowy jest znikomy i nigdy nie zacznie być problemem, mieszkania komunalne za to są problemem od dawna i nie zanosi się żeby przestały

      • 8 10

      • Polecam zapoznać się z tym jak wygląda budownictwo społeczne i kto mieszka w miejskich lokalach w np. centrum Amsterdamu. (1)

        Podpowiem, są to ludzie, którzy pracują pod krawatem i nie jest to kupo-niski szczebel korpo jak u nas (nawet na menadżerskim stanowisku).

        Ale pewnie jest Pan biedakiem, któremu imponuje "własny" dom na wygwizdowiu w kredycie na 30lat.

        • 6 3

        • Nie do końca tak jest

          Siostra mieszkała w kamienicy w zasadzie samym centrum amsterdamu.Miała tytuł do tego mieszkania.Wyprowadziła się niedawno.Zarobki normalne.W koło różni ludzie.Żadna elita.

          • 1 0

      • zgadzam sie

        dolny taras tylko dla szlachty.
        Patola na Zulawy czy tez pod Kolbudy.

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane