• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna. Budowa ruszyła

Michał Brancewicz
25 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (251)
W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października. W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października.

W czwartek oficjalnie wystartowała budowa pierwszej części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na liczącym 16,3 km odcinku węzeł Chwaszczyno - węzeł Żukowo. Przez ostatni miesiąc wykonawca realizował prace wycinkowe, archeologiczne, geodezyjne i przygotowawcze. Budowa całej ekspresówki ma się zakończyć wiosną 2025 r.



Myślisz, że uda się ukończyć budowę obwodnicy do wiosny 2025 r.?

- Realizacja kontraktu obejmuje 3 mln m sześc. w zakresie prac ziemnych z wykorzystaniem 26 obiektów inżynierskich, 6,5 tys. ton stali, 45 tys. m sześc. betonu oraz 280 tys. ton nawierzchni ścieralnej. Prace te wykonujemy, posługując się własnym sprzętem, m.in. przebudowę kolizji podziemnych, którą właśnie rozpoczęliśmy. Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - poinformował podczas inauguracji prac Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex SA.
To właśnie ta firma jest odpowiedzialna za wybudowanie pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej. Chodzi o fragment o długości 16,3 km między węzłem Chwaszczyno a węzłem Żukowo, o wartości 715,2 mln zł.

Roboty przygotowawcze rozpoczęły się już w październiku, ale w pierwszych tygodniach wykonawca skupił się na pracach wycinkowych, archeologicznych i geodezyjnych. Powstają już też pierwsze nasypy i wykopy. Trwa usuwanie kolizji - instalacji energetycznych i gazociągów oraz wyburzenia.

  • Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nabiera rozpędu.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej toczą się od października.
  • Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - informuje dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
  • Ciężki sprzęt na placu budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej są prowadzone od października.
Warto wspomnieć, że budowa ruszyła w dość niewdzięcznym momencie, bowiem większość kontraktów dotyczących dróg zakłada przerwę zimową w okresie między 15 grudnia a 15 marca.

- Wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane na czas przerwy zimowej, ale nie muszą tego robić. Jeżeli warunki na to pozwalają, to ten czas może być przez nich wykorzystany do niektórych prac. W praktyce jest tak, że żaden wykonawca nie zaprzestaje całkowitego prowadzenia robót w tym okresie, chyba że warunki atmosferyczne są naprawdę bardzo złe - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
OMT zadanie nr 1 - w jego ramach powstanie:

  • dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku
  • rezerwa pod trzeci pas
  • węzeł drogowy "Miszewo"
  • część węzła drogowego "Chwaszczyno"
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
  • 25 obiektów inżynieryjnych, w tym: estakada nad linią kolejową nr 201;
  • estakada nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do obwodnicy



Obwodnica Metropolitalna: drugi odcinek czeka na zezwolenia



Druga część obwodnicy obejmuje odcinek o długości 16 km - od Żukowa do węzła Gdańsk-Południe. Inwestycja wciąż czeka na wydanie tzw. ZRiD-ów, czyli zezwoleń na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku zadanie podzielono na trzy mniejsze odcinki i dla każdego z nich ZRiD wydawany jest osobno.

- To jest trudniejszy odcinek pod względem technicznym, dlatego wnioski o wydanie ZRiD-ów zostały złożone później niż w przypadku pierwszego odcinka. Spodziewamy się, że zostaną one wydane na przełomie roku lub w styczniu i wówczas prace będą mogły już ruszyć - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Obecnie wykonawca już się do nich szykuje. Przygotowuje zaplecze budowy, zwozi materiały i sprzęt. Prowadzone są też tam, gdzie to możliwe, ratownicze prace archeologiczne.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy
  • budowa pasów włączeniowych o łącznej długości 1,8 km

Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac będzie konsorcjum: Mirbud SA i Kobylarnia SA.

Opinie (251) 4 zablokowane

  • akustyka?

    Troszkę za mało parawanów (ekranów akustycznych) w wizualizacji - żądam absolutnie co najmniej ich podwojenia!

    • 2 7

  • za pare lat rusza budowy dalej w polach

    skoncza budowac domki a tu sie okaże , że jednak zakaz rejestracji spalinowych samochodów to nie byla sciema. I zyjemy sobie z kredytem pod korek, 20 letnim samochodem i najblizszym przystankiem 3 km szutrowa droga

    • 9 2

  • bez Nowej Kielnieńskiej to wszystko bez sensu

    trasa ekspresowa, a węzeł Chwaszczyno kończy się w polu

    • 17 9

  • węzeł lublewo gdańskie (2)

    Wariant pierwszy węzła Lublewo Gdańskie (UWAGA- ten właśnie został wybrany do realizacji), to największa bzdura tej inwestycji!!! Wariant drugi jest o niebo lepszy i zdecydowanie bardziej racjonalny.
    Jak to możliwe, że na całej trasie węzły powstaną w najmniej kolidujących z pozostałą infrastrukturą miejscach, a w Lublewie TRACH! - zrobimy węzeł w środku wsi, podzielimy ją na pół, narazimy mieszkańców na ogromny hałas i spaliny, bo UWAGA! - zarówno 2 pasy wjazdowe, jak i 2 pasy wyjazdowe odchodzą z tego samego ronda (co daje 4 pasy w jednym miejscu!!!)
    Czy na prawdę nikt nie zdaje sobie sprawy z tego, co będzie się tam działo z połączeniu z niezmiernie ruchliwą drogą wojewódzką 221?!
    dramat!!!

    • 5 11

    • (1)

      Lublewo będzie wyburzone,a mieszkańców przesiedla do Kolbud,albo gdzieś pod Pruszcz.

      • 5 1

      • Do Mariupola

        • 4 0

  • Kolejne przyspieszenie obrotów błędnego koła niezrównoważonego rozwoju systemu transportowego Trójmiasta i okolic (2)

    Budowa nowych rozwiązań drogowych zwiększa ruch na trasach dojazdowych. Wydanie kolejnych setek milionów złotych na rozwiązania drogowe generuje tzw. popyt indukowany na przejazdy samochodem i korki likwiduje - jeśli w ogóle - tylko przez krótki okres czasu. Zwiększa skłonność do osiedlania się na przedmieściach lub w gminach sąsiadujących z dużymi aglomeracjami, powodując ucieczkę podatników i degradację jakości życia coraz bardziej zastawionych samochodami obszarach centralnych. Trójmiasto jeszcze jakoś funkcjonuje dzięki linearnemu układowi zabudowy i funkcjonowaniu SKM, której tabor powinien zostać dawno wymieniony, nie mówiąc o potrzebie zwiększenia częstotliwości połączeń i jakości dostępu do jej przystanków dla pieszych i rowerzystów. To można by osiągnąć za ułamek kosztów tej inwestycji drogowej.

    • 10 16

    • (1)

      Weź swój rower i organizuj zrównoważony transport do i z portu.

      • 7 3

      • nie muszę: wystarczająco dbają o to inni budując połączenia kolejowe z portem

        • 0 3

  • no prosze PIS buduje oddaje i Polska sie rozwoja (3)

    a POprzednio....piniedzy nie bylo ,nima i nie bedzie..

    • 22 37

    • Tak pisuarczyku, tak

      A teraz idź juz spać a przed snem posłuchaj jeszcze TVP info, Rydzyka i Twojego guru - kaczora.

      • 15 0

    • Sprawdź najpierw od kiedy są plany tej inwestycji.

      • 6 1

    • A wungiel jest "

      • 5 0

  • Dzieki obecnemy rzadowi RP!

    • 14 24

  • Mieszkańcy (7)

    Pisze się z hukiem o rozpoczęciu inwestycji, a jednym słowem nie wspomni się o ludziach, którzy w swoich nowych domach zamieszkiwali na tym terenie i zostali wywłaszczeni. Jako jedna z nich jestem bardzo rozżalona, nikomu nie życzę takiego doświadczenia.

    • 38 49

    • Trasy (2)

      I przebieg są znane od 15 lat ... Chciałaś taniej to masz...

      • 19 13

      • (1)

        Było kilka wariantów przebiegu tej trasy i dopiero niedawno zdecydowano, który będzie realizowany. Dlatego nie przeszkadzało to gminom wydawać pozwolenia na budowę.

        • 21 4

        • Odp

          Gmina nie wydaje Pozwolenia na budowę.

          • 3 1

    • Gdzie drwa rąbią tam wióry lecą...

      • 9 5

    • (2)

      Na pewno nie jest Pani stratna na tym wywłaszczeniu. Zapłacą pieniądze i jeszcze może Pani wszytsko zabrać.

      • 1 6

      • tak, na pewno rzeczoznawca chciał być sprawiedliwy (1)

        i miał głęboko w powazaniu dużego inwestora zleceniodawcę gddkia pochylając się na maluczkimi... widać że Ciebie to nie dotyczylo...

        • 7 0

        • A o ustawowej zasadzie korzyści słyszał? Jakoś przy Kaszubskiej cicho o poszkodowanych byłych mieszkańcach, bo wszyscy zadowoleni.

          • 0 0

  • Brawo PIS - inwestycje drogowe idą pełną parą, to widać w całej Polsce to nie PO które przy takich budowach wsadzały na pal (1)

    Pamietamy jak za rządów Tuska budowali Chinole autostrady w Polsce , zatrudnili Polaków na podwykonawców zwinęli kase i sie ulotnili a 1104 firm drogowych ogłosiło upadłość bo Chinczycy im nie zapłacili , rząd umył ręce .Tusk wyrażnie odciął się od problemu tłumacząc że to prywatna sprawa tych podwykonawców z Chinolami ----Pamietamy herrr Tusk

    • 24 30

    • Piłeś - nie jedź

      Nie piłeś - wypij.

      • 5 1

  • Oby szybko 2 etap

    Cały tranzyt z A1 w stronę Słupska zniknie z obwodnicy

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane