• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • drogi

    trasa kaszubska napewno tak no obwodnica metroplitalna jest nie potrzebna wystarczy ul.kartuską wykonać w formie czteropasmowej do żukowa i ok.oszczędzać pieniądze na rodzina 500 plus

    • 0 0

  • Może dożyję :( (21)

    Szkoda że będzie trzeba jechać do Gdyni a potem cofać się na trasie. Brak połączenia na wysokości Osowy to porażka.

    • 151 35

    • to takie typowe...

      Pomarudzić po polsku... :-(

      • 0 0

    • ale przecież z Osowej można dojechać do Chwaszczyna (6)

      a stamtąd wbić się na Trasę.

      • 21 4

      • jak ruszy trasa to będzie mega korek do Węzła Chwaszczyno (5)

        obwodnica powinna mieć bezpośrednie połączenie na wysokości Gdańska

        • 14 10

        • Najwieksze korki beda w okolicach Żukowa (1)

          Wogle cała to pseudo obwodnica metropolitalna specjalnie niczego nie rozwiąże. Nikt nie będzie robił wielkiego koła i nadrabiał kilometrów względem starej obwodnicy. Obie trasy Metropolitalna i Kaszubska powinny łączyć się w okolicach węzła Koleczkowo a nie Chwaszczyno. Dodatkowo powinni rozbudować droge do Wejherowa czy to z węzła Szemud czy Koleczkowo wtedy miałoby to jakiś większy sens bo część turystów właśnie tamtędy jechałaby nad morze zamiast przez Redę

          • 8 2

          • Tez tak uwazam. To nie jest zadna obwodnica tylko 2 drogi z zukowa do gdyni i gdanska. Jak zukowo jej potrzebuje to niech samo kase wylozy.

            • 1 2

        • patrz Nowa Kielnieńska (1)

          • 6 2

          • przecież "osowianie" zablokowali

            rozbudowę drogi obok siebie, dlatego powstaje TK do węzła na Karwinach

            • 2 1

        • Ten korek nie będzie mega on będzie kosmiczny. Czy ktoś w ogóle przemyślał to jak włączył S6 do ul. Kielnieńskiej ?

          • 0 0

    • nei narzekaj

      to nie sa nie wiadome jakie ilosci km :/ gdybys musial jezdzic po 50 km to bys mogl narzekac ciesz sie ze bedziesz mogl szybciej sie poruszac niz stara dk6 mordowac :/

      • 2 0

    • Początkowo ta trasa miała zaczynać swój bieg na węźle w Osowej ale mieszkańcy optotestowali (3)

      Teraz przez ich głupotę trzeba będzie budować ten odcinek z budżetu Gdańska

      • 26 8

      • (2)

        Kłamiesz jak pies. Nie było takiego wariantu.

        • 1 5

        • błazen

          • 0 1

        • był z 10 lat temu...

          przez protest upadł pierwotnie caly projekt. później wrócono do niego ale już bez opcji przez osowę.

          • 2 0

    • Droga Zielona... (5)

      A inaczej też Nowa Spacerowa, która została storpedowana. Brawo Gdańsk i Jaworski :))

      • 38 19

      • Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zbudować odcinek od ZOT do TK (2)

        W zaprojektowanym układzie Gdańsk nic nie zyskuje w podróży na zachód. Jest pominięty i sytuację mógłby uratować OPAT.

        • 8 20

        • co Ty wygadujesz ? (1)

          Opat jest od Morskiej w Gdyni, przez Rumię i Redę w stronę Wejherowa. To już chyba lepiej jechać Kaszubską z Chwaszczyna do Słupska. Jaki pominięty ten Gdańsk ? No nowa Kielnieńska by się przydała, ale dojedziesz i starą.

          • 11 0

          • super, już jestem w stanie sobie wyobrazić ul Kielnieńską w tym układzie - nikt nie bedzie chciał nadrabiać drogi przez Gdynię i wszystko się równo zablokuje - ludzie nie będą jak mieli do Gdańska dojchać

            • 7 1

      • Droga Zielona w ksztalcie proponowanym byla nie do przyjecia

        Ludzie, ogarnijcie sie. 2mld zlotych, czyli mniej wiecej tyle, co za Tunel pod Martwa Wisla i Obwodnice Poludniowa.

        I to w estymatach urzednikow, ktore najczesciej okazuja sie zbyt male. Gdzie te samochody mialyby zniknac po wjechaniu na dolny taras? Na Grunwaldzkiej?

        Nie rozumiecie, ze nie ma sensu poszerzac jednej drogi, jesli pozniej ludzie nie maja jak z tych drog rozjechac sie?

        Budowa Drogi Czerwonej, aby przyjac ten ruch? Ok, a gdzie wtedy zaparkowac?

        Czy dzisiejszy stan nawierzchni drog w miescie jest dobry? Jesli nie, to skoro nie stac nas na utrzymanie w dobrym stanie aktualnych drog, skad ma byc nas stac na utrzymanie jeszcze 2x wiekszej ilosci tras?

        Poza tym - miasto to cos wiecej niz tylko trasy przelotowe. Polska specjalnosc - trasy przelotowe w centrum miasta...

        Opamietajcie sie i budujcie miasto, a nie autostrade z kilkoma blokami.

        • 17 13

      • Porażka to ten cały Jaworski i ludzie co go popierają i jego poglądy

        • 29 7

    • Pisiory wbijali łopatę i na tym się skończyło.

      • 5 4

    • Lepiej jakby nie było, będę mieć spokój, a w nocy ciemno.

      A tak pojawi się hałas i poswiata od lamp.

      • 16 10

  • braknie kasy

    Jak kaczor będzie rozdawał po 500 i jeszcze ciul wie co to guzik nie drogi będą w Polsce.

    • 1 0

  • (2)

    Wielka szkoda! Jedno jest pewne. Z takim podejściem PiS moźe zapomnieć o wygranej w wyborach na Pomorzu a tym bardziej w Trójmieście!

    • 4 7

    • ee tam

      Na Pomorzu większosć należy do sekty tuskowej i choćby PiS obsypał ich złotem i tak zgłosują na jakąś marionetkę ojca Michnika.

      • 1 0

    • Pis z każdym podejściem przegra wybory na pomorzu

      • 1 0

  • jeżdzę dużo po Pomorzu i moim zdaniem priorytety powinny być takie:

    1. OPAT
    2. Trasa Kaszubska
    4 Obwodnica Żukowa
    5. Ekspresówka Koszwały Elbląg
    6.Dwupasmówka Karczemki Żukowo
    7 Nowa Kielnieńska
    8 Dwupasmówka Zukowo Kościerzyna
    9 Dwupasmówka Reda Władysławowo (latem jeden korek)
    10 Modernizacja trasy Malbork - Elbląg
    11 Lębork Słupsk
    12 Kartuzy Sierakowice na tym odcinku odtworzenie kolei (PKM) i modernizacja drogi.
    i dopiero wtedy złączka z obwodnicy Żukowa do Straszyna

    • 2 0

  • tzw "metropolitalna" jest nikomu niepotrzebna.

    Ta droga jest bez sensu, wystarczy dobrze spojrzeć na mapę. Np czy tir jadący z Polski do portu w Gdyni będzie nadkładał drogi i robil wielki łuk przez Zukowo żeby przez Chwaszczyno dojechać znowu do trójmiejskiej obowdnicy i z niej do portu? Albo czy jadacy z Gdyni do Warszawy będzie robił taki sam łuk żeby dojechać do węzła z obowdnicą południową w Straszynie? A może jadący z kościerzyny czy kartuz do Gdańska będą korzystali z tej drogi? - oczywiście że nie ponieważ nikt normalny nie będzie jechał metropolitalną do straszyna żeby potem wracać do Gdańska. Ta trasa to jest niepotrzebnme wyrzucanie pieniędzy.

    • 0 0

  • Po co obwodnica metropolittalna !!?? (1)

    Obwodnica do istniejacej obwodnicy ktora oprocz okolicznych mieszkancow nikt nie bedzie jezdzil ?? o co tu chodzi ? wazniejszy jest OPAT i duzo szybciej taniej rozbudowa istniejacej obwodnicy z rozjazdami no i Zukowa tez ale to odzielny temat

    • 10 3

    • 100% racji

      uchylę rąbka tajemnicy, że tzw metropolitalna ( w rzeczywistości droga łączy metropolie Straszyn Zukowo I Chwaszczyno) powstała tylko dlatego że pan Borsukiewicz miał dzialki w kokoszkach I zablokowal budowę dwupasmówki do Zukowa z Karczemek wcisnąwszy Kolbudom niechciany prezent w postaci trzypasmowej autostrady. Ta droga jest bez sensu, wystarczy dobrze spojrzeć na mapę. Np czy tir jadący z Polski do portu w Gdyni będzie nadkładał drogi i robil wielki łuk przez Zukowo żeby przez Chwaszczyno dojechać znowu do trójmiejskiej obowdnicy i z niej do portu? Albo czy jadacy z Gdayni do Warszawy będzie robił taki sam łuk żeby dojechać do węzła z obowdnicą południową w Straszynie?

      • 0 0

  • Szkoda, że tego nie dożyję.

    Co prawda mam dopiero 25 lat ale cierpię na ciężką chorobę. Chorobę da się wyleczyć ale to jest dostępne tylko dla zamożnych ludzi, ze znajomościami. Nie stać mnie na leczenie dlatego muszę umrzeć. Lekarze są bezradni, nie ma euro , rozkładają ręce. Lubię jeździć samochodem i trochę mi szkoda, że nie będę mógł przejechać się tą trasą.

    • 0 0

  • rewitalizacja dzielnic

    Ławki dla lumpow i dziury w drogach dla kierowców. Patrz na ręce władzy

    • 2 0

  • Pamietam ze Tunel pod Martwą Wisłą miał byc oddany na Euro 2012... (17)

    • 176 43

    • Dokladnie (8)

      Przecież wiadomo, że metropolitalnej de facto obwodnicy tylko Gdańska nie zbudują. PO zapowiadalo budowę dróg za 200 mld a kasy jest na 100 mld. I metropolitalna jest wycieta co wiedzą dokładnie w GDDKIA

      • 8 6

      • (7)

        PiSowska manipulacja. Koszty są liczone z całego programu budowy dróg do 2030 roku ale pieniądze przeznaczane na budowę są liczone tylko do 2023 roku. Jeżeli uwzględnimy środki z następnej perspektywy unijnej i CEF-u wszystko się bilansuje.

        • 6 6

        • Gdzie to przeczytałeś, na blogu KOD? (5)

          • 12 14

          • (4)

            Wystarczy przeczytać kilka dokumentów i dodać kilka cyferek.

            • 5 4

            • ku scislosci - dodajemy liczby (3)

              cyfry sluza do zapisu liczb.

              • 7 4

              • Cyfry 1 do 9 , liczby 10 do nieskonczonosci. (2)

                1 + 1 to dodawanie cyfr panie matematyk

                • 0 7

              • Bredzisz, cyfra jest tylko znakiem pisarskim służącym do zapisywania liczb. Cyfra nie przedstawia żadnej wartości matematycznej.
                1+1 to jest dodawanie liczb gamoniu. Liczby mogą być jedno- jak i wielocyfrowe.

                • 1 0

              • To wynik jest dwie cyfry, 5+5 = też dwie cyfry .

                Z Ciebie matematyk nigdy nie był i nie będzie.

                • 1 0

        • a co chcesz uwzględnić w tej następnej perspektywie?

          Bo na razie to jej nie ma, a poza tym zmieniły się im priorytety, na takie bardziej opalone

          • 1 1

    • laiku

      nie masz pojęcia o czym piszesz. Umowa na budowę tunelu została podpisana
      w 2011 roku.

      • 0 0

    • jak i PKM (3)

      • 27 4

      • podaj mi link do artykulu, gdzie realnie oceniano szanse oddania PKM (2)

        Roboty zaczely sie w 2011 czy 2012 roku i mialy potrwac 3 lata.

        Biadolisz jak potluczony. Cos Zenek mowil, ale nie pamietasz co, wiec na wszelki wypadek to wina Polski. Bo jesli to nie wina "tego kraju" to oznaczaloby, ze twoje niepowodzenia zyciowe sa tylko twoje, a nie premiera czy prezydenta.

        Bredzisz czlowieku. PKM, kiedy zaczeto mowic o niej powaznie, jako nie tylko idei, ale jako projekcie i srodkach, mialo powstac po Euro. Nikt zaczynajac budowe nie mowil o Euro2012.

        Co innego, ze PKM zostalo zbudowane w oparciu o specjalna ustawe na Euro2012. Ale to sa dwie calkowicie rozne rzeczy.

        • 8 9

        • Znaczy nie oklamali tylko oszukali? (1)

          Dwa różne kłamstwa?

          • 1 5

          • z czym i kogo oszukali?

            Z ustawa? Skoro ta ustawa tak przyspieszala wszystkie procedury powstaje jedynie pytanie, dlaczego nie zastapila normalnej ustawy. Najwidoczniej dziala lepiej.

            • 3 0

    • Tunel nie miał byc oddany na e2012 (2)

      • 15 3

      • Ani PKM, ale niestety obie inwestycje ostatecznie beda sukcesem

        A Januszom nie podoba sie, jak w Polsce cokolwiek sie udaje. Bo wtedy oni sa jeszcze bardziej nijacy.

        • 10 0

      • Ale tristar mial byc :)

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane