• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • OPAT jest potrzebny!!! (4)

    kolejne remonty estakady ruch turystyczny na półwysep helski byle awaria czy wypadek i już są korki od Gdyni do Redy

    • 26 12

    • jak auta z obwodnicy pojadą KAszubską w stronę Lęborka to będzie ich mniej (1)

      na odcinku od Gdyni do Redy. Po co OPAT ? dla urlopowiczów z Warszawki ??? Poza sezonem spokojnie można przez Rumię i Redę się przedostać. Bez przesady.

      • 3 4

      • Takiemu tumanowi nie przetłumaczysz, że na półwysep można jechać przez Wejherowo. Woli stać jak ułomny w Redzie to niech stoi. Gpsy, google maps, aplikacje a kretyni stoją :D

        • 3 2

    • taaaaa, budujmy drogi dla Warszafki co by przez 2 miesiące w roku dobrze im się jeździło na hel ;)

      • 1 4

    • Jest już projekt nowej drogi do portu

      Projekt, który jest zarazem tylko zaczątkiem OPAT, ale dla portu jest on w pełni wystarczający. Będzie to droga, która wydłuży obwodnicę i przejdzie nad torami. Tereny są jak najbardziej dostępne, ale tu jest kwestia taka, że do drogi musi się dołożyć Gdynia, ale miasto nie chce tego zrobić i szuka dodatkowych pieniędzy w budżecie centralnym.

      • 2 0

  • Cala polska wieczne opoznienia

    A najlepsze ze km drogi kosztuje kilkanascie razy wiecej niz w kazdym innym panstwie

    • 20 6

  • (1)

    Po co te drogi. Więcej zieleni.

    • 13 18

    • Rencisto, żeby zapracować na Twoją zapomogę, musimy po czymś jeździć.

      Rowerami nie dowieziemy towaru do firm i sklepów.

      • 5 2

  • złudne nzdzieje

    Za czasów Pis nie ma szans

    • 24 16

  • Do 2020 Unia Europejska się rozpadnie i tyle będziemy widzieć tej inwestycji (2)

    • 25 6

    • e tam, w sumie to dobrze bo za rok będziemy więcej do UE wpłacać niż bierzemy

      po drugie Niemcy szykują zmiany w funduszach tak żeby teraz najwięcej szło na utrzymanie uchodźców

      • 2 3

    • jest nadzieja, że jeszcze zdążymy

      • 0 0

  • (4)

    Powinna zostać zorganizowana jedna wspólna debata dla mieszkanców miejscowości, które mają przecinać planowane potworne sznyty dróg tj. Lęborka, Wejherowa, Chwaszczyna, Gdyni, Żukowa i Gdańska w sprawie zrównoważonego rozwoju. Na tej debacie miałby prawo zabrać głos każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony rozwój. A tak, bez konsultacji nastąpiło przewymiarowanie ruchu samochodów, co jest kolejnym przykładem na stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu. Miasta nie są z gumy więc brak realizacji zasad zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej rozdział kierunek szacunek doprowadzi do tego, że nasze miasta umrą jak Detroit.

    • 12 19

    • Chciałbyś mieszkać w tym Detroit

      Sznyty natomiast masz chyba na mózgu.

      • 10 5

    • (2)

      To, że nie ruszasz się ze swojej wsi to nikogo nie interesuje. Ja codziennie jeżdżę z Żukowa do pracy do gdyni i jestem prze szczęśliwy że S6 powstaje.

      • 4 6

      • PKM masz do Gdyni (1)

        • 6 5

        • nie w tych godzinach, kiedy potrzebuję

          • 4 2

  • nie wiem czy tego dożyję

    • 13 0

  • obwodnica sie zapycha (2)

    na odcinku straszyn gdynia obwodnica jest za waska , pilnie potrzebny jest 3 pas ruchu w obie stroby , byle stluczka zepsute auto i robi sie ogromny korek , codzienny dojazd do pracy robi sie juz meczacy , w 2015 w okresie letnim korek kilka razy w tygodni .

    • 27 6

    • pas awaryjny by wystarczył

      • 3 1

    • 3 pas to wzrost ryzyka wypadku o 87%

      więc rozbudowa obwodnicy o kolejny pas doprowadzi do większej liczby wypadków i częstsze korki

      Lepiej zainwestować w fotoradary mierzące odległość między samochodami czy jazdę samochodów powyżej 3,5t lewym pasem

      • 1 10

  • Nie ma i nie będzie do PIS ma inne priorytety...

    Trzeba zabrać skąd się da, żeby było na 500+

    • 25 11

  • Stale opóźnienia (2)

    To nienormalne, ze przy Trasie Kaszubskiej od samego początku są tak duże opóźnienia, może będziemy budować jak Gazoport przez 10 lat, jak to sie stało, że przed wojną w ciągu 15 lat od zera wybudowano port wojenny i handlowy w Gdyni, stocznie i całą infrastrukturę ?

    • 25 0

    • przed wojną wszystko było prostsze (1)

      robotnicy mieszkali w slumsach, nie było konsultacji, decyzji środowiskowych, ekologów, pozwoleń, znrid, przetargow, odwołań, kontroli i dofinansowań, ekranow akustycznych, drog serwisowych, mopów i tysiąca innych detali, które trwają i słono kosztują

      • 10 0

      • mylisz się, przetargi były przed II WŚ

        warto się douczyć, zamówienia były i to na takich zasadach, których zachodnie państwa się od Rzeczypospolitej uczyły...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane