• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • (5)

    Co z pięknymi lasami kolbudzkimi w okolicach Bursztynowej Góry, Bąkowa i Otomina? Była to jedyna możliwość ucieczki do natury i pospacerowania/pojeżdżenia na rowerze w lesie. Teraz środkiem przejdzie droga ekspresowa... Smutne...

    • 22 7

    • Dokładnie terenów zielonych coraz mniej bo wszędzie zastępuje je samochodowy beton. Urzędnicy mają gdzieś że kolejna autostrada zabije turystykę. Czy nie lepiej zainwestować tam w kolej. Lepiej by wyremontowali linię Pruszcz-Żukowo i zrobili by łącznik tej lini z PKM przez Kokoszki. Kolej ma przyszłość i jest bardziej funkcjonalna. Pokazuje to przykład PKM z Kartuz do Gdańska gdzie wiele osób zrezygnowało z aut przesiadając się na pociąg. Natomiast budowa nowych dróg nie dość że niszczy okolicę to jeszcze zwiększa korki a nie zmniejsza

      • 9 4

    • (1)

      Przecież do Lublewa S6 będzie prowadzić po śladzie istniejącej DW221, w Lublewie będzie odbijać na dawny poligon wojskowy i dopiero za poligonem na krótkim odcinku przetnie las, o co już pianę bijesz?

      • 3 2

      • gdzie S6 a gdzie Lublewo??? Drogi Ci się pomyliły kolego

        • 1 2

    • (1)

      Serio? Jedyna? A 20 tys. ha TPK wokół Trójmiasta, z czego 90% to lasy rozumiem, że nie istnieje? Chodząc na spacery w okolicach Gdyni jakoś nie zauważyłem, aby ludzie mieli problem ze spacerowaniem czy jeżdżeniem na rowerze nawet po wybudowaniu leśnego odcinka Estakady.

      • 2 4

      • Te lasy stanowiły wartość rekreacyjną i wypoczynkową głównie dla ludzi z okolic Ujeściska, Rębowa, Zakoniczyna, Szadółek i Otomina oraz najważniejsze dla ludzi ze Straszyna i Pruszcza Gdańskiego. Od Pruszcza Gdańskiego był to najbliżej położony w miarę naturalny kompleks leśny o niezwykłych walorach krajobrazowych. Mieszkańcy Pruszcza byli w stanie dojechać z łatwością do tych terenów leśnych, natomiast do wspomnianego TPK mają duuużo dłuższą trasę, gdzie po prostu na szybki wypad się nie opłaca.

        Poza tym ta trasa zagarnie również tereny okalające, w jaki sposób? Zanieczyszczenie hałasem. Taka trasa powoduje dużą uciążliwość hałasu w sporym buforze od jezdni. Nikt nie lubi spacerować, gdy nad głową jest nieustanny huk ekspresówki.

        • 4 1

  • to obwodnica trójmiejska jeszcze nie jest międzynarodową autostradą metropolitalną?

    to błąd.!!! prędzej doczekamy 3 wojny światowej niż tych 3 odcinków dróg ekspresowych

    • 11 0

  • Dodam jeszcze że budowa kładki rowerowej przy Kwiatkowskiego kosztowała 10 mln a tej obecnie 3 mln. Ta jest bardziej potrzebna niż to droge szpetadło na Kwiatkowskiego

    • 5 0

  • Zapytanie do GDDKiA: (4)

    a kiedy OPAT ?!

    • 15 8

    • Zły adresat pytania.

      • 3 3

    • GDDKiA nie będzie budował OPATu - to ma być droga lokalna. Zapytaj w swoim (2)

      urzędzie miasta.

      • 2 5

      • no to przy przekraczaniu granic naszego państwa (1)

        to gminy powinny budować drogi tranzytowe :)))

        • 1 1

        • OPAT nie będzie drogą tranzytową. Na Hel, do Pucka, Redy tranzyt? Tranzyt to

          na Szczecin czyli od obwodnicy Kaszubska. Drogi tranzytowe to drogi KRAJOWE a nie prowadzące przez miasteczka typu Rumia i Reda

          • 0 2

  • Nie czarować! (3)

    "Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim." - A ile tego wyjeżdża w kierunku zachodnim? I, czy aby nie pomylił się wam kierunek zachodni z południowym?
    A przede wszystkim, z gdyńskiego portu najpierw trzeba wyjechać, do czego jest potrzebna tzw. droga czerwona i jej połączenie z Obwodnicą Trójmiasta (pierwszy odcinek tzw. OPAT).

    • 15 4

    • w kierunku zachodnim wożą do portu w Szczecinie ;)

      Potem lądują na statki, płynie to do Gdyni i biznes się kręci.

      • 7 1

    • Tak, Zachodnim.

      a czarować to sobie możesz swojego sąsiada.

      • 0 4

    • "m"

      Ci ludzie niczego się nie nauczyli sa odporni na kompetencje i dalej chcą czarować i tworzyć słomiane inwestycje, bo tylko na nich mają swoje profity, natomiast społeczeństwo za to płaci i płacić będzie - nawet nasi wnukowie

      • 2 0

  • Ma się rozumieć, że tylko Gdańsk jest metropolią, (3)

    natomiast pozostali to głęboka prowincja? Ciekaw jestem jak będzie wyglądał opis i funkcje tej "metropolitalnej" celem sfinansowania jej ze środków UE i rządu. Zauważmy, że w obu przestrzeniach nazw występuje funkcja obwodu "tylko Metropolii Gdańskiej" dlaczego wiec nie "Obwodnica Gdańska"? W jednej z nich została już zdefiniowana, w drugiej nawet nie zadeklarowana. Może więc faktycznie podzielić na dwie metropolie "Gdańską i Gdyńską" ?Nawet skoro pisze sie metropolitalna i każdy domyśla się, że chodzi o więcej niż Trójmiasto, a tymczasem samorządowców np, z Gdyni nie dopuszcza się do naniesienia własnych uwag i opinii to jest zwykłe chamstwo, cwaniactwo i bezczelność.
    Oczywiście teraz będą wielkie lamenty, tylko gdzie tak naprawdę jest pies pogrzebany - sam jestem wkurzony mocna na PO, już nie chcę przytaczać innych słomianych inwestycji drogowych. I zastanawia mnie jak mogli być tak bezczelni? Oczywiście media są jeszcze w rękach "jedynie słusznych" jak i zastępy hejterów więc w propagowaniu kłamstw widać nie powoduje to żadnych większych konfliktów, bo obie funkcje należą do różnych przestrzeni nazw i nie mają ze sobą nic wspólnego, niezależnie od tego, czy ich źródłosłów jest taki sam czy inny lub POdszywający się. Jeśli umieściliśmy nazwę jakiegoś budowli (stałej, o ogólnej dostępnej funkcji, przeznaczenia...) w przestrzeni nazw, to pełną, kwalifikowaną nazwą tego obiektu staje się nazwa obiektu poprzedzona identyfikatorem tamtej przestrzeni nazw a może nawiązaniem do historii miejsca ?
    Wielka szkoda, że przez POlitykę i nieodpowiedzialnych ludzi pełniących wysokie służebne funkcje będziemy mieli dyskomfort transportowy.

    • 10 11

    • (2)

      PiS da ci da. Prędzej świnia niebo zobaczy.

      • 3 1

      • Ja nie mówię, że mi coś ktoś da, (1)

        bo nie dał PiS i nie da POPiS, jak i inne partie, jeśli już to mi zabrały.

        Chodzi mi człowieku o zwykłą uczciwość ! Ja rozumie, że w Twoim środowisku niewiele to znaczy, ale jednak nie dla wszystkich.

        A zacząć musimy od nazywania rzeczy PO IMIENIU !!!!

        • 5 0

        • O tej uczciwości to słusznie napisałeś. Gdyby nasi miejscowi politycy (radni, parlamentarzyści) byli uczciwi i rzetelnie działali na rzecz rozwoju naszego regionu, to dążyliby do konsolidacji działań wszystkich zainteresowanych jego rozwojem. Działając w rozproszeniu, a do tego wzajemnie się podgryzając, powodowani nierzadko zaszczepianymi im z zewnątrz animozjami, zaprzepaszczają okazje do wypracowania rozwojowych koncepcji i wywierania wspólnego nacisku, niezależnie od rządzącej w kraju opcji politycznej.
          Niestety, obecnie rządzący PIS jeszcze bardziej wzmacnia szkodliwe podziały, stosując do tego bezwzględny prymitywny tkm, wycinając wartościowych dla regionu ludzi, zamiast wykorzystać ich do wspólnej pracy, co, po nieuchronnej kolejnej zmianie władzy, mogłoby być kontynuowane w imię przyjętego korzystnego dla regionu konsensusu. Dzięki temu, zapewniona byłaby ciągłość rozwojowego procesu, bez względu na gorszące tzw. wojenki na górze. Osobiście wątpię w to, że nasi lokalni politycy będą mieli taką mądrość i przysłowiowe jaja, żeby wybić się ponad własne słabości i ponad, wykorzystujące ich do swoich politycznych gierek, centrum. Najbliższa przyszłość pokaże, czy miałem rację.

          • 3 0

  • Obwodnica witomina!!!

    A co z obwodnicą witomina!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 1

  • Za dużo samochodów, a zwłaszcza tych bogatych SUVÓW (2)

    Ludzie w Polsce są bogaci, w każdej rodzinie dwa samochody. Korki na drogach. Spaliny w powietrzu. Zanieczyszczone środowisko. To wszystko z bogactwa i lenistwa. W komunie nie było samochodów , obwodnica trojmiejska była pusta !
    I ludzie byli zdrowsi. Wszystko było lepsze. a teraz za dużo bogactwa i za dużo żądań o jeszcze więcej. W komunie był spokój, w Korei Północnej też jest spokój i wszystko gra. Najlepiej to nic nie budować.

    • 16 14

    • Własnie są biedni. Na SUVIE kończą.

      • 4 1

    • ...i ocet był, i musztarda na półkach była, wpitalałem też rabarbar z cukrem i było naprawdę zarąbiście

      • 3 0

  • Nie wszyscy zdążyli nakraść

    to trzeba odłożyć termin budowy, proste.

    • 6 3

  • Kibicuje tym inwestycjom.

    Oby sie udalo. Codziennie dojezdzam samochodem z Wejherowa do Gdanska i z powrotem. Brakuje tych tras. Najbardziej brakuje przedluzenia Obwodnicy Trojmiasta od Chyloni. Totalny chaos, tym bardziej ze Gdynia totalnie zostala z tylu i juz sama w sobie ma problemy. Zakorkowana wszedzie. Mysle, ze Trasa Kaszubska odkorkuje chociaz czesciowo. Nie bedzie koniecznosci przejezdzania przez Gdynie aut udajacych sie w strone Szczecina. PS. Pozdrawiam przy okazji wladze mojego miasta Gdyni, kiedys w slepo na Was glosowalem, bo wykazywaliscie zainteresowanie nami, mieszkancami. Minelo.

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane